Hoe vind ik het perfekte huisdier? (kind)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:43

Een konijn ís een idee, maar dan heb je wel heel veel ruimte nodig (hok van 2x1 als je het konijn dagelijks voor meerdere uren eruit laat) en ook veel tijd om het zindelijk te maken + het te leren dat het op bepaalde plaatsen niet mag komen etc.

Mijn zus heeft een erg leuk konijn, daar is ze dagelijks minimaal 3 uur aan kwijt. Daar zit dan ook het konijn los laten lopen terwijl zij even aan het lezen is oid.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:44

Yoshiko, wat dacht je van castreren en steriliseren van een kat? En ik zou het zeker niet aanraden om een kat buiten laten. Mocht er iets mee gebeuren is een kind van 8 toch ontroostbaar.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:46

Nachtlampje schreef:
Een konijn ís een idee, maar dan heb je wel heel veel ruimte nodig (hok van 2x1 als je het konijn dagelijks voor meerdere uren eruit laat) en ook veel tijd om het zindelijk te maken + het te leren dat het op bepaalde plaatsen niet mag komen etc.

Mijn zus heeft een erg leuk konijn, daar is ze dagelijks minimaal 3 uur aan kwijt. Daar zit dan ook het konijn los laten lopen terwijl zij even aan het lezen is oid.

Maar je hoort ze wel met zn 2-en te hebben he ;-)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:49

Amandavd schreef:
En ik zou het zeker niet aanraden om een kat buiten laten. Mocht er iets mee gebeuren is een kind van 8 toch ontroostbaar.

hier ben ik het niet helemaal mee eens. Hoe groot is de kans daadwerkelijk dat er iets met ze gebeurd? vroeger hadden wij thuis ook katten (al voor mijn geboorte) die zijn allemaal een jaar of 16/17 geworden zonder kleerscheuren, en gingen altijd naar buiten. Nu zelf twee katten dames waarvan er 1 een x in een boom is blijven hangen, maar ook zonder echt ernstige gevolgen. Bij een rat die maar een paar jaar oud wordt is de kans op verdriet dus vele malen groter....
Neemt niet weg dat een heerlijke kattenmuts uit het asiel, die toch al gewend is aan binnen zijn, een heerlijke optie kan zijn natuurlijk...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:51

Wij hebben 2 konijnen. Niet tam zitten in een grote ren leuk om naar te kijken. hier vvoorhadden we een rex konijn die was wel heel tam. Je hebt kkonijne rassen die erg tam kunnen worden. Konijnen moeten in koppel gehouden worden: voedster en geholpen ram is een goede combi.

Ool hebben we een geholpen kater. Liefste dier op aarde onze 4 jarige zoon is dol op hem en kan alles met hem.

En we hebben een kooiker pup.
Die heeft veel aandacht en beweging nodig onze jongste zoon van 2 is gek op hem.
Je hebt ook makkelijkere honden rassen.

Yoshiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:53

Amandavd schreef:
Yoshiko, wat dacht je van castreren en steriliseren van een kat? En ik zou het zeker niet aanraden om een kat buiten laten. Mocht er iets mee gebeuren is een kind van 8 toch ontroostbaar.

Sommige katten die horen gewoon buiten, die zie je dan veel meer opbloeien en dat zie je bij onze kat duidelijk. Andere katten zijn meer binnenkatten. :) Het hangt natuurlijk ook af van de omgeving waar je woont, die van ons zou bijv. als hij een stukje doorloopt de weg opkunnen. Maar meestal blijft hij wel in de buurt van het huis.

En van het steriliseren/castreren, in ons geval werd dat gratis verzorgd door het dierenasiel als het bij 1 van bepaalde artsen was.
Laatst bijgewerkt door Yoshiko op 14-09-15 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:54

Bij een konijn heeft het niets met het ras te maken of ze tam worden, het heeft met het karakter van het dier te maken. Net als bij een hond, kat, cavia en alle andere dieren soorten in hoe verre ze het allemaal toelaten.
Hun belangrijkste behoeftes; soortgenoten en heeeeeeel veeeeel ruimte en afwisseling aan speeltjes.

Over het algemeen zijn hangoren wat gemakkelijker en dwergen wat feller. Heb er hier drie van ieder zitten en geen enkele vind het fijn om opgepakt te worden. Ze komen wel af en toe een aai halen, maar daar blijft het bij.

Mijn dwerghamsters zijn wel weer ontzettend tam en gemakkelijk; maar dat zijn schemer en nachtdieren en moet je lekker overdag met rust laten.

In mijn ogen is geen enkel dier er voor gemaakt om er mee te gaan lopen rondsjouwen. Je moet geluk hebben dat je een dier aanschaft die dit wil en aankan. Maar zijn ze daar voor bedoeld? Nee.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 14-09-15 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:54

Als je echt wil gaan voor een band zal ik voot een hond of kat gaan. Wij hebben sinds een paar weken een kitten in huis en zij en mijn zoontje zijn echt een team. Hij sjouwt er wat mee af en zij zoekt hem steeds op. Prachtig!

Yoshiko

Re: Hoe vind ik het perfekte huisdier? (kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:55

Eens met Saskia, was ook het geval met mij en het kitten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:57

Ook ik ben vanuit mijn ervaringen met dieren en kinderen een absolute voorstander van ratjes (uit een rattery!). Ze zijn redelijk eenvoudig in onderhoud, erg aanhankelijk en speels en vele ook knuffelig. Leuk om te hanteren en ook leuk om naar te kijken. Mijn oudste dochter heeft ze en is helemaal weg van ze.

De jongste is voor gerbils gegaan. Ook fantastische diertjes voor kinderen maar niet zo knuffelig en tam als ratjes en rustig kan je zu ook niet echt noemen. :+ Wel geweldige kijkdiertjes en heel erg grappig. Meer om parcoursen te bouwen en dat soort grappige dingen.

Cavia's, konijnen en hamsters vind ik helemaal geen kinderdieren en vogels zijn nou niet bepaald rustig. Een kat of een (eventueel al wat oudere) hond kan wel maar geven duidelijk meer werk dan ratjes.

aslo

Denk dat ratjes de beste optie zijn. Erg leuke diertjes, aanhankelijk. Passen zich aan. We hebben in de afgelopen 25 jaren zo'n beetje de meeste knagers wel gehad. Chinchilla's, gerbils, konijnen, cavia's, hamsters en ratjes. De laatste zijn echt mijn favoriet, vooral met het oog op jonge kinderen.
Laatst bijgewerkt door aslo op 14-09-15 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

jojootje84 schreef:
Amandavd schreef:
En ik zou het zeker niet aanraden om een kat buiten laten. Mocht er iets mee gebeuren is een kind van 8 toch ontroostbaar.

hier ben ik het niet helemaal mee eens. Hoe groot is de kans daadwerkelijk dat er iets met ze gebeurd? vroeger hadden wij thuis ook katten (al voor mijn geboorte) die zijn allemaal een jaar of 16/17 geworden zonder kleerscheuren, en gingen altijd naar buiten. Nu zelf twee katten dames waarvan er 1 een x in een boom is blijven hangen, maar ook zonder echt ernstige gevolgen. Bij een rat die maar een paar jaar oud wordt is de kans op verdriet dus vele malen groter....
Neemt niet weg dat een heerlijke kattenmuts uit het asiel, die toch al gewend is aan binnen zijn, een heerlijke optie kan zijn natuurlijk...

De kans is zeer groot, zeker in de buurt van drukke wegen. Daarnaast is niet alleen het risico doodrijden, maar ook vergiftiging, afgeschoten worden, etc. Kans is echt wel zeer aannemelijk, zelfs in het buitengebied. Ik heb te vaak ellende met buiten katten gezien als dierenartsassistente omdat aan iemand aan te raden. In de tuin prima, maar verder niet. Dat is mijn advies aan TS.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:58

Een kat zou een goede optie zijn. Onze kat was ook heel erg op mij gericht.
We hadden haar uit het asiel gehaald en het was een rasechte bitch. Maar waar ik was, was de kat. Ze was helemaal gek op mij(en ik op haar).
Ik voerde haar de eerste paar maanden iedere dag(daarna mijn moeder, die stond eerder op). Maar ze is altijd naar mij toe blijven trekken tot ze overleed.
Het is natuurlijk altijd afwachten naar wie ze trekken. Maar dat is bij ieder dier. Vaak is de gene die voert de favoriet. Liefde gaat door de maag he.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:05

Als je het niet erg vind om lang aan een bepaald dier vast te zitten zou ik ook voor een hond of kat gaan.

De kids hier hebben weinig met de konijnen (alle dieren hier zijn van iedereen kids zijn nog te jong voor een eigen huisdoer)
Maar de hond en kat horen echt bij het gezin. Mijn 4 jarige zoontje kan echt niet meer zonder onze kat.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:07

Wat leuk dat je een huisdier wilt kopen voor je zoontje!

Zelf heb ik als klein meisje een cavia gehad. Dat was best leuk. Zijn vriendelijke dieren die ook wel van een aaibeurt houden als ze tam zijn. Wel moet je ze het liefst met twee houden.

Welke dieren ook heel leuk zijn voor kinderen zijn ratten. Die zijn heel slim en vinden interactie ook heel erg leuk. Ook deze dieren moeten met minimaal twee gehouden worden.

Een hondje kan ook leuk zijn. Zelf was ik 10 toen ik mijn hondje kreeg. 8 is misschien net wat jong ervoor om echt goed mee te kunnen helpen. Je moet wel beseffen dat jij zelf verantwoordelijk zult zijn voor de opvoeding en verzorging. Maar je zoontje kan zeker een goede band opbouwen. Ik ben nu 23 en 2 maanden geleden is deze hond overleden. Nou wij hadden echt wel een band en vind het nog steeds moeilijk. Ik deed vanalles met hem. Ik zette springparcoursen uit in de tuin (tja ik had geen pony ;)) en fietste met hem naar het strand. Leerde hem trucjes, liet hem uit tussen de middag na schooltijd en na het eten etc. Dus een hond kan zeker leuk zijn voor je zoontje. Ik zou dan alleen toch nog even 2 jaartjes wachten daarmee, tenzij je zelf graag een hond wilt natuurlijk.

Konijnen vond ik nooit zo leuk. Beetje saaie dieren. Hamsters zijn voor kinderen ook zeker niet leuk. Zijn pas laat wakker en anders chagerijnig (terrecht) als je ze wakker maakt.

Zelf heb ik nu vogeltjes (grasparkieten) maar die zijn wel druk en aanwezig. Zijn wel interactief en herkennen je. Wel zul je dan wel een beetje een rustig kind moeten hebben zou je een grasparkiet kiezen. Ze zijn fragiel en echt knuffelen doen ze niet.

Succes met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:10

Zonder bevooroordeeld te zijn ( O:) ) zeg ik ook een kat.
Als ik zie hoe de kittens die ik had (waaronder die van Saskia9) naar de kindjes van de nieuwe eigenaars toe trekken, wauw <3
Er wordt met allemaal flink wat afgezeuld en opgepakt en gedaan, maar ze weten niet hoe snel ze er achter aan moeten als kind in kwestie een pasje te ver weg gaat.
Je eerste reactie en gedachte is: laat het lopen, laat het beestje gaan... maar ja, die woorden zijn compleet overbodig als het uk het allemaal zelf opzoekt haha. Ratten zijn ook leuk, maar door de kortere levensverwachting zou ik daar minder snel voor kiezen voor een kindje.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:12

Ik snap niet zo goed waarom een hond hier gelijk afgedaan wordt als ongeschikt. Ik vind juist dat je zoontje daar juist wél de goede leeftijd voor heeft! Hartstikke leuk hoor die cavia's, konijnen etc maar aan een hond heeft ie toch echt veel meer. Daar leert ie ook veel meer mee en van. Zeker als je goed op zoek gaat naar een passende hond. Dus nee niet naar formaat kalf en ego van heb ik jou daar maar beetje handzaam formaat zodat ie in ieder geval niet over straat gesleurd wordt en een meewerkend vriendelijk karakter.

De meisjes van mijn vriendin zijn helemaal idolaat van mijn oudste hond, een driekwart border terrier. Heerlijk in de omgang, gezellig om mee te knuffelen maar ook om mee op sleeptouw te nemen. Handig formaat en goed opgevoed dus trekt niet waardoor voor ook de jongste (vijf) prima uit te laten. Er wordt nog net niet om gevochten als ie op bezoek is en er wordt om gesmeekt wanneer ie weer komt logeren.

Ik zou het wel weten, zeker als jij er zelf geen enkel bezwaar tegen zou hebben. Ik zou de vieze kooien lekker achterwege laten en mooi een leuke passende hond gaan zoeken! Succes met je beslissing!!!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:25

Inderdaad daffodil,hier woont ook een hondje in huis en die matched ook super bij de kids. Die band is zo sterk!
Vind knaagdieren niet echt geschikt.
Ik zou echt voor een hond of kat gaan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:26

Ts heeft al meerdere honden.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:27

Al eens gekeken naar een vogeltje?
Wij ook altijd gehad toen ik klein was, hoewel aaien e.d. er niet veel in zit (tenzij je echt een papegaai neemt, ik heb het over een parkietje) is het een enorm leuk huisdier. Aanwezig, maar niet erg als je hem een dagje alleen laat. Eentje begroette ons altijd door te fluiten als we terug kwamen en de deur open deden.
Het is geen hamster waarvan je eigenlijk niet veel merkt, maar het is ook niet gelijk een hond waar je de hele dag mee bezig bent. Ik raad je wel aan om te kijken bij een fokker en niet bij een dierenwinkel, ze zijn vaak een stuk tammer als ze bij een fokker wegkomen, zeker als ze niet meer jong zijn.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:28

Vooropgesteld; elk dier is anders en een 'perfect' huisdier bestaat niet.

Cavia's en konijnen zijn meer kijkdieren dan knuffeldieren (ook hierbij zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen)

Ik heb zelf 3 cavia's, ze Zijn tam, kan ze oppakken enzo, maar ze zitten nooit op schoot, dat vinden ze gewoon echt niet leuk.

Mijn vroegere konijnen kon ik niet eens oppakken, zodra hun pubertijd inging werden ze echt enorm zelfstandig en deden ze niks dan grommen, behalve als je eten voor ze had.

Mijn hamstertje (dit zou best een uitzondering kunnen zijn) kreeg ik vanuit het nest, van een particulier. Zij is uiteindelijk bijna 5 geworden, en was zo tam als maar kon. Zij was ook overdag wakker ipv snachts en zat het liefst de hele dag op je schouder te kijken wat je aan het doen was.

Om eerlijk te zijn denk ik dat bij een kind van 8 de verzorging toch grotendeels op de ouders neer gaat komen, en dan is een hamster kooi toch wat kleiner en makkelijker te verschonen dan een hok+ren voor cavia's/konijnen.

En tja.. een hond.. zou kunnen, maar puppycursus ed zou dan toch door de ouders gedaan moeten worden. Katten/honden zijn ook vaak meer 'gezins' dieren dan van 1 persoon.

Succes met de keuze.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:37

Ratten zijn echt geweldig!!!!
Het is dat ik er uiteindelijk allergisch voor ben geworden anders had ik ze nu nog!

Ze kunnen overal mee naar toe (in je capuchon), de mijne waren zindelijk, luisterde zelfs als je ze riep en zijn gek op aandacht en komen daarvoor ook echt naar je toe.

Het zijn net hondjes alleen zonder het uitlaten ;)

Het wordt afgeraden om er 1 te nemen (minstens 2), maar als je een grote kooi heb met veel speelgoed (wat je afwisselt om het leuk te houden) en je geeft ze voldoende aandacht, kunnen ze prima alleen zijn.
Maar let er dan wel op, dat je zoontje de rat niet zat wordt na een periode en de rat alsnog zit weg te kwijnen alleen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:38

Een hondje maar dan gewoon uit het asiel! Er zitten zoveel jonge en oudere hondjes in het asiel.

Het zijn echt leuke dieren en er zitten er zoveel in de asielen.

Ook voor andere knagers e.d katten honden kijk is op http://www.ikzoekbaas.nl

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:39

Ik zou kiezen voor 2 caafjes..een cavia stinkt niet en bijten nooit!das mijn ervaring :) ik houd zelf al jaren cavias,vrolijke beestjes..die je echt heeeeel erg tam kan maken :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:41

Ik denk wel dat het heel belangrijk is, dat wat je ook kiest, je kiest voor een goede fokker.
Mijn zusje heeft cavia's uit de opvang die een hele slechte start gehad hebben bij mensen en ondanks alle liefde en aandacht en werkelijk supergoede zorgen die ze erin steekt zullen het nooit leuke kinderdieren worden.

Ik heb zelf ook ervaring met ratten en ik zou ook echt voor ratten van een fokker kiezen. Slim, leuk, handzaam, kunnen tegen een stootje en je kunt ze zo 'africhten' dat je er veel mee kan sjouwen. In tegenstelling tot konijnen en cavia's.