Ben ik dan echt een naar mens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:09

Helaas ts ken ik het probleem.
Ik heb 5 Staffordshire bull terriërs waar van er een paar niet gediend zijn van vreemde honden.
Ze lopen daarom ook altijd aan de lijn, de meeste mensen uit de buurt weten het dat als ze me aan zien komen ze de hond vast doen en doen dit dan ook netjes.
Helaas gebeurd het ook vaak genoeg dat ik er eentje achter me aan heb, mijn honden over de zeik.

Ik heb dan ook nog het probleem mocht mijn hond wat doen hij volgens heel veel mensen gelijk gevaarlijk is. Af en toe word ik er helemaal gek van, en soms ook wel eens in staat mijn honden te gaan muilkorven.
Tot mijn reu een tijdje geleden gegrepen werd door een rottweiler die los liep, toen was ik toch wel blij dat ze zich zelf konden beschermen.

Ik vind dat je nog netjes hebt gereageerd, ik kan af en toe toch minder vriendelijk uit de hoek komen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:12

Ik zou hetzelfde doen in jouw situatie TS, misschien zou ik zelfs nog bozer worden. Niets is vervelender dan loslopende honden die achter je eigen aangelijnde hond aan komen.

Honden zijn soms/vaak aangelijnd om een reden, hou je honden er lekker bij vandaan. En lukt dat niet, laat 'em dan niet loslopen _-:(

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:21

Helaas heb ik dat ook met grote regelmaat *zucht* ik ben zelf in het bezit van een fantastische maar zeer eenkennige Bordeaux dog. Hij is helemaal op z'n gemak als hij losloopt en z'n ding kan doen, maar hij weet zichzelf echt geen raad met andere honden... En naar vreemde mensen is hij ook heel erg ongemakkelijk.
Dus als hij aan de lijn loopt bij mij, wil ik dat zowel honden als mensen hem met rust laten. Hij kan immers geen kant op. Als hij losloopt kan hij uit zichzelf weglopen maar aan de riem is hij altijd in z'n nadeel en wil ik hem daarin beschermen. En toch! Zijn er nog altijd van die eigenwijze mensen die "verstand van honden hebben" en hem toch willen aaien als hij aan de riem loopt en ik nadrukkelijk nog eens zeg dat ik dat niet wil! Dan ben ik nog vrij makkelijk als mensen proberen een discussie te voeren erover want over mijn hond en mijn manier van handelen wordt geen discussie gevoerd, en dan loop ik gewoon door.
ik ken mijn hond namelijk goed genoeg om te weten dat als hij zich echt in het nou gedreven voelt hij wel eens uit kan halen, en dan ben ik mijn hond kwijt omdat meneer of mevrouw zonodig mijn hond wilde aaien!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:25

Goed gehandeld. Sommige mensen hebben hun dag gewoon niet.

Wat ik me wel afvraag is, als je instructeur bent dan moet je toch ook weten dat jij je honden in zo'n situatie kalm moet kunnen houden? Zelfs aan de lijn?
Helemaal niet vervelend bedoeld hoor, maar ik moet de hond altijd corrigeren bij dominant of opgewonden gedrag bij benadering door een andere hond. Ook als de hond aangelijnd is.

Anoniem

Re: Ben ik dan echt een naar mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:33

Ik denk dat veel mensen er helemaal niet bij nadenken. Zo heb k het probleem dat iedereen onze labrador pup wil aaien. Ook als hij van mij door moet lopen en ik hem dwing door te lopen gaan ze hem nog aaien.. Als ik het uitleg (zo gaat hij bij elke persoon die we tegen komen stilstaan) dan is het dus al te laat want staan we al stil...

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 12:38

Klopt horsiegek, maar mijn herder is onzeker, dat ga ik niet corrigeren want dan wordt het nog erger. Ik geef haar dus haar ruimte en ze volgt alle commando's op. Maar.... Dan moet er niet een hond in haar persoonlijke zone komen, ze weet dat ze aan de lijn niet weg kan en dat voedt de onzerheid weer, waardoor ze heel duidelijk aan gaat geven dat ze er genoeg van geeft ( grom, borstelen). Het is lastig haar dan kalm te houden als de andere hond om je heen blijft draaien...

Mijn andere hond kan ook keurig aan de lijn lopen maar komt er een hond aanrennen die wil spelen dan veranderd hij weer helemaal in een puppy ( is pas 9 maanden) en wil hij het liefst meespelen. Zou er een hond aankomen rennen met verkeerde bedoelingen dan toont hij zich meester in onderdanigheid. Hij reageert gewoon nogal vanuit hele sterke impulsen...

Andere honden passeren is dus absoluut geen probleem, maar als ze op ons af komen rennen is het natuurlijk logisch dat ze daar op reageren...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:43

Ik stop dus niet meer, dan rent de eigenaar maar of loopt achter me aan tot thuis.. kan wel bezig blijven.

Geldt los overigens ook, die van mij volgen alletwee los ook op het eerste woord, dus als ik doorloop volgen mijn honden, als dan een andere hond niet luistert wens ik de eigenaren succes. Zeker als het mensen zijn die ik vaker tegenkom en bekend zijn met het probleem van hun hond.

Verder is onze Sheltie aan de riem ook niet zo lief door onzekerheid, ze heeft dan ook een fel rood label op de riem.laat, niet te missen. Komt een hond op ons afstormen dan schreeuw ik een keer, geen reactie? Of 'oh hij doet niks!' Dan laat ik de mijne uitvallen, corrigeer niet eens meer.

Op gegeven moment ben je al die honden die niet onder appèl staan wel beu. Dus nee TS je hebt goed gehandeld.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:32

Onze hond werd net aangevallen door een kat!! Ik liep langs het huis en die van ons geeft niks om katten en liep gewoon door komt die kat ons toch achterna Al sissend en blazend. Baasje van de kat zat op het bankje buiten erbij en nadat ik de kat bijna een zwieper met de riem had gegeven kwam hij in actie.

Mer een verkapt excuus als "jongens geen ruzie maken" ben ik maar doorgelopen. En dan hebben honden een slechte naam ;-)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:41

Ten eerste, je bent absoluut geen naar mens.

Jij hebt je honden netjes aan de lijn, haar hond loopt los.
Als haar hond onder controle zou houden zou jij niet stil hoeven te staan tot zij haar hond gepakt heeft.
Zij kan niet oordelen hoe jou hond reageert als een andere er los op af komt lopen.
Dus ik zou zeggen, maak jezelf er niet druk om.

Ik heb zelf een situatie gehad waarbij mijn Schotse Terrier in 'conclaaf' kwam met een retriever die los liep en speels op hem sprong terwijl die van mij netjes aan de lijn was. Mijn hond zit aan de lijn voor een reden, in zijn jonge jaren kon hij erg fel kon reageren op andere honden, als andere mensen hun hond dan niet bij zich houden en niet onder controle kunnen houden vind ik dat erg vervelend maar hoofdzakelijk voor mijn hond want die doet een slechte ervaring op.

Kortom, mijn honden lopen ook meestal los (de Schot is inmiddels bejaard en een stuk kalmer), maar als ik andere mensen met een hond aan zie komen die aan de lijn is doe ik mijn oude Schot altijd vast. Puur omdat ik weet dat hij gaat snuffelen en niet iedere andere hond, zeker niet als ze aan de lijn lopen, kan dat hebben.

Amen.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:16

Het doet me goed te lezen dat ik dus niet de enige ben met dit soort dilemma's.

Maar het is aan de andere kant ook jammer om te lezen dat blijkbaar heel veel mensen hier last van hebben...

Het is ook nog eens extra vervelend omdat de hondenschool hier letterlijk om de hoek zit en ik dus wel een soort voorbeeld functie heb, moet dus heel erg op mijn woorden letten ~~}>
Laatst bijgewerkt door lien_87 op 11-09-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:21

Jij hebt de honden aangelijnd en er is jouw dus niets te verwijten. Als jouw herder de loslopende retriever had aangevlogen had je m.i. niet hoeven te delen in DA kosten of what so ever. Andersom wel.
Je hebt per slot van rekening het dier aangelijnd! Meer dan brul geven kun je niet doen als je half wordt gevierendeeld...

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:26

Hier een hond die niet met andere honden kan, op een enkeling na dus zodra een hond naderd is hij altijd aangelijnt en hou ik hem bij me. En wanneer er dan een hond op hem afkomt en hij haalt uit zitten wij nog fout ook en is mijn hond fout. Erg vervelend. Mijn hond mag nooit na een andere hond toe wanneer deze is aangelijnd. Daarom lijn ik hem ook aan want hij luisterd niet en wl vervelende situaties voorkomen.maar daar hebben veel mensen niks aan

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:28

lien_87 schreef:
Klopt horsiegek, maar mijn herder is onzeker, dat ga ik niet corrigeren want dan wordt het nog erger. Ik geef haar dus haar ruimte en ze volgt alle commando's op. Maar.... Dan moet er niet een hond in haar persoonlijke zone komen, ze weet dat ze aan de lijn niet weg kan en dat voedt de onzerheid weer, waardoor ze heel duidelijk aan gaat geven dat ze er genoeg van geeft ( grom, borstelen). Het is lastig haar dan kalm te houden als de andere hond om je heen blijft draaien...

Mijn andere hond kan ook keurig aan de lijn lopen maar komt er een hond aanrennen die wil spelen dan veranderd hij weer helemaal in een puppy ( is pas 9 maanden) en wil hij het liefst meespelen. Zou er een hond aankomen rennen met verkeerde bedoelingen dan toont hij zich meester in onderdanigheid. Hij reageert gewoon nogal vanuit hele sterke impulsen...

Andere honden passeren is dus absoluut geen probleem, maar als ze op ons af komen rennen is het natuurlijk logisch dat ze daar op reageren...

Die onzekerheid met dat grommen en borstelen aan de lijn... Hoe ga je daarmee om of los je dat op?
Ik vraag dat opdat mijn hond dat dus precies hetzelfde doet, ook bij vreemde mensen. Hij is verschrikkelijk onzeker, en als hij echt schrikt kan hij wel eens uithalen...Niet naar mij hoor dat dus echt niet. Ik kan alles met hem doen, maar ik vind het zo erg dat ik die onzekerheid van hem niet onder controle heb |(

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 15:36

Ik stuur je even een pb want anders gaan we een beetje off- topic..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:38

Ik vind dat je keurig hebt gereageerd. Pas had ik zo'n persoon die mij op eigen terrein (daar liep ik met mijn 3 honden) kwam vertellen dat ik niet zo moest zeuren omdat haar hond alleen maar wilde spelen terwijl hij mijn twee pups de stuipen op het lijf aan het jagen was en al pijn gedaan had door over ze heen te walsen (een volwassen Franse bulldog tegenover 2 poedels van toen 3 en 4kg). Ik had hem bij zijn tuig gepakt en vertelt dat ze hem kon komen halen, volgens haar moest ik hem gewoon loslaten want hij kwam wel (ondanks dat ze hem voordat ik hem te pakken had gehad al 2x had geroepen en hij verder gingen met mijn pups omver beuken). Nog voordat ze het erf af was had ze hem alweer losgelaten en hij twijfelde om gewoon weer terug te keren. De combinatie van een roepende baas en een uiterst starende ik was voldoende om hem dan toch maar met de baas mee te laten sjokken.

Andersom is het mij ook wel eens gebeurd dat één van de dames naar een teckel toeschoot die uitviel. De jongen die er mee loopt heeft hem altijd netjes aan de riem en ik lijn ze ook altijd aan als ik hem zie. Helaas jaagt die van mij fietsers, auto's en schaduwen (ze loopt dus alleen op een enkele plaats los+ik train erop) en vlak voordat we op het aanlijnpunt komen gaat ze eerst achter 2 fietsers aan (met sloot ertussen), toen passeerde er een auto en op het moment dat ze daarmee stopt ziet ze de jongen met teckel en gaat ze daarheen. De teckel valt uit, de mijne gilt het uit en ik kom aanhollen en verontschuldig mij (en lijn haar uiteraard aan). Officieel mogen ze daar niet los, maar het is een gedooggebied (oud industrieterrein met stukken graspad tussen twee sloten) en er wordt veel gebruik van gemaakt. Toch vond ik het niet meer dan logisch dat ik mijn excuses aanbood. Ik was namelijk fout. Zijn hond snauwt alleen, hij verwond niet echt, en eenmaal van de schrik bekomen was er ook niets meer aan de hand. (het zijn voetbalspelers. Na de puppyenting is één van de twee 3 minuten lang aan het gillen geweest).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:41

Je bent zeker geen naar mens, ik zou er zeker ook wat van gezegd hebben en misschien zelfs iet sminder vriendelijk.
Wel verbaasd het me dat je als instructeur toch zelf niet helemaal de controlle over je honden hebt.Daar zou ik zelf aan werken,zeker als instructeur zijnde.Ik heb 4 xDuitsers aan de lijn en 2x 5kg monsters.Als ik lastig gevallen word door loslopende honden dan laat ik ze zitten en op mij focussen dat is de enigste manier om niet als rolade te belanden in 6 flexlijnen en een vreemde hond.

Een vreemde hond afblokken ,dat lukt mij alleen als ik één hond bij heb,maar niet met 6.
Bij heel vervelende mensen roep ik wel eens ,moet ik ze loslaten!!!Dan kunnen ze ineens heel snel un hond vastgrijpen,want op 4 los stormende herders zit blijkbaar niemand te wachten.Overigens zijn ze dood braaf er is er geen 1 tussen die vecht( gelijk 8)7 afkloppen natuurlijk )

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 15:54

Ik kan mijn herder ook laten zitten maar dat maakt de situatie voor haar niet minder erg,soms juist stress voller dan dat ik gewoon doorloop, zo'n labrador 'klapt' immers rustig bovenop je hond als je niet uitkijkt. En dan nog zal de herder niet bijten, maar leuk is anders.
De saarloos is een ander verhaal, die doet niet aan absolute gehoorzaamheid, is daarbij nog jong en doet geen vlieg kwaad.

Ik heb ze dus prima onder controle, er zal heus niets gebeuren zolang ik erbij sta, en ze trekken mij ook niet om ver.
De labrador veraste mij alleen doordat hij van achteren aangedenderd kwam, mijn honden hadden de situatie eerder ingeschat dan ik.

Waar het mij in dit verhaal vooral om gaat is dat mensen zo vijandig reageren terwijl je de situatie toch op z'n best probeert te regelen, ik mocht immers ook niet verder lopen van haar want dan kwam haar hond niet meer terug...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:57

Bij ons in de woonwijk mogen honden niet los (bij jou wel?). Ik heb in de woonwijk altijd mijn honden aangelijnd (bijelkaar 90 kilo, vandaar aan de GL). Als ik ergens van baal is als mensen in een woonwijk hun honden los laten lopen en ze niet luisteren....
Waarom moet je hond in de wijk los, ga lekker met ze naar een bos of losloopgebied ect. want van dat even los in de woonwijk raakt hij echt zijn energie niet kwijt.

Mijn honden hebben als ze aangelijnd zijn absoluut geen behoefte aan honden die op ze afrennen, ook ik geef dan zeker een fikse snauw naar de eigenaar hoor! Ik kan je heel goed begrijpen want jij staat daar met al die kilo's!

Veel mensen vinden mij waarschijnlijk ook niet heel gezellig in de wijk :D

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:11

Hou op schei uit. Nee. jij hebt je zelf helemaal niks te verwijten.

Sinds ik zelf een niet zo sociaal hondje heb verbaas ik me steeds meer over hond-hebbend Nederland.
Iedereen schijnt iedereen te moeten vertellen hoe het moet, Iedereen schijnt andermans honden beter te kennen dat de eigenaar, en iedere hond schijnt met iedere andere hond kennis te moeten gaat maken.

Mijn hondje is een hondje met een verleden, waardoor hij heel erg angstig is. In de hele wereld geen vertrouwen en het enige wat hij wil is: weg weg weg.
Ik heb zelf de opleiding gedragstherapeut gevolgd, en ben samen met nog een andere therapeut tot de conclusie gekomen dat het voor Kai beter is als ik hem optil als er een loslopende, onbekende hond aan komt. Dit is geen heilig middel, in meerdre situaties is dit niet aan te raden, maar voor mijn hondje werkt het.
In plaats van vluchten komt hij nu naar mij toe. Voor iedereen veiliger, en inmiddels is het al zo goed bijgetrokken dat hij met rustige honden gewoon door kan lopen.
Prima dus.
Ware het niet dat ik in het half jaar dat ik mijn kleine man heb en met hem aan het werk ben, ik al KNALLENDE RUZIE heb met 4 verschillende, wildvreemde mensen.
Waarom? Omdat ik mijn bloedeigen hond optil, als hun honden ( in aanlijngebied) los op hem af komen denderen. Ik ben al uitgemaakt voor van alles. Er is al gedreigd im mij met een paraplu mijn hersens in te slaan ( letterlijk. ) etc. etc.

Dat mensen hun honden los laten lopen begrijp ik helemaal. Mijn vorige hondje liep ook altijd los. Maar ik zorgde wel dat niemand last had van haar.
Maar het schijnt tegenwoordig heel normaal te zijn je hond op iemand anders af te laten stieren, en als het beest dan iets doet of niet luistert, ligt dat nooit aan de hond zelf, maar aan de andere hond of het andere baasje..

Schiet mij maar lek.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:18

Zijn er hier ook mensen van de 'andere kant' ? Dus dat jou hond overal losloopt zonder dat er in jou ogen wat gebeurt?
Misschien dat die mensen hier geen antwoord durven te geven maar ik zou er veel respect voor hebben als die mensen dat wel zouden doen.

Er moeten toch mensen zijn die hier een heel ander beeld van hebben als gebeurde dit niet elke dag...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:24

Ik liet met deze reden onze eigen hond altijd los :j
Hun hond los --> mijn hond los. Dan tenminste eerlijk, alleen was de mijne meestal groter.

Vind dan ook niet dat je onder de categorie "naar" mens valt als ik dit lees :n dat honden de ene keer leuk samen kunnen geeft ook geen garantie voor een tweede keer (zeker niet als er nu 1 vast zit).

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:43

Heel herkenbaar ik loop met mijn herder hier in de wijk ook altijd aangelijnd.
Heb het meeste last van die kleine hondjes die fel blaffend op ons afkomen vliegen.
En als de mijne dan een keer reageert aan de lijn is het gelijk nou nou ...
Ben hard aan het oefenen dat hij ze moet negeren maar hij is best in voor een spelletje dus de ene keer lukt dat wel maar ja soms ook niet en dan valt hij wel uit.
Mensen vinden mij ook niet zo aardig meer hoor jammer voor hun zit er niet meer mee.

Loslopen doet hij alleen in het bos losloop gebied en als ik daar een aangelijnde hond zie aankomen roep ik hem overigens ook altijd even bij me.
Wat dan ook geen probleem is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:56

Tsja, ik kan me ook voorstellen dat andere hondenbezitters met hun brave retrievers of gezelschapshondjes wel eens balen van die agressieve aangelijnde honden.

Zelf heb ik vijf honden die nooit agressief tegen andere honden zijn, ook niet tegen de asielhonden die hier uitgelaten worden. We lopen veel in het bos, en daar heb ik ze echt niet altijd in het zicht. Ze kennen het bos als hun broekzak en vaak komen we niemand tegen. Dus als ze een paar honderd meter verderop lopen en daar loopt iemand met zijn aangelijnde hond, dan willen ze even kennis maken. Dat zie ik echt niet, laat staan dat ik zo hard kan schreeuwen dat ze naar me toe komen. Als die aangelijnde hond agressief zou doen, druipen ze snel af. Toch krijg ik soms de wind van voren van die baasje die daar met hun woeste Herder of Stafford lopen omdat ze hun hond niet onder controle kunnen houden. En dat is dan de schuld van mijn vrolijke roedeltje waar geen greintje agressie in zit.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:57

TS, ben het volledig met je eens en je bent helemaal geen naar mens. Ik word zelf ook zo ontzettend moe van iedereen (ja echt iedereen heeft hier schijnbaar geen riem voor zijn honden) die z'n hond niet fatsoenlijk kan aanlijnen. Ik vind het ronduit asociaal als er drie hele flinke honden op mij en mijn 2 aangelijnde hondjes afgerend komen. Die luisteren totaal niet naar hun eigenaresse en die mompelt elke keer een beetje onhandig "haha.. Sorry" Ze is er al op aangesproken en nu is 1 hond aangelijnd. Nu de andere 2 en de rest van de buurt nog. Loslopende honden in een woonwijk kan echt niet i.m.o.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 18:17

@Sammyoo Maar kun je je dan wel voorstellen dat het voor de baasjes van die (agressieve honden, echte agressie zie je maar zelden) wel vervelend is? Dat jij dan de wind van voren krijgt is wat mij betreft niet nodig...