hond jankt/blaft alles bij elkaar.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:08

Cas123 schreef:
Hoe zouden we dit kunnen verbeteren?

Op pad gaan, neem de hond mee naar bos/ park, ga een lekker eind wandelen.

blokje

Re: hond jankt/blaft alles bij elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:29

Een hond welk ras ook moet uit.
Een grote tuin etc heeft daar niets mee te maken.

Je zou bijvoorbeeld 2 x 20 minuten kunnen lopen en 1x 45 minuten (of fietsen/hardlopen etc)

Daarnaast is denk werk ook heel belangrijk.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 14:40

Tuurlijk komt de hond uit. 4 x 10 min per dag. Meer kunnen ik en mijn ouders niet wandelen. Ze werken heel veel. En ik mag niet zo ver wandelen. Maar denk spellen zal ik eens gaan opzoeken

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:42

4x 10 min is veel te weinig! Durf het zelfs schandalig te noemen. Neem dan geen hond als dat alle energie is die je er in wil stoppen.

Geen aanval op jou ts, maar zeker wel op je ouders!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:50

Wat een rare actie van de dierenarts om iets te geven waar ie rustiger van wordt. Het is een gedragsprobleem en dat los je niet op door 'm kalmerende troep te geven.

4 x 10 minuten is voor een Jack Russel inderdaad veel te weinig, geen wonder dat hij stuitert als hij mee mag. Waarschijnlijk loopt ie dan ook nog 4x per dag hetzelfde rondje en dat is doodsaai voor een Jack Russel. Een Jack russel is gefokt om de hele dag op een boerderij rond te struinen, die verveeld zich dood in huis. En dan krijg je inderdaad dit soort probleemgedrag. Denkspelletjes zijn een goed idee, zoek idd eens op internet wat je allemaal kan doen. Je hoeft daar geen dure dingen voor te kopen, met bv oude sokken, wc rolletjes en eierdozen kun je ook al leuke dingen doen. En is het niet mogelijk om 1x per dag de wandeling wat langer te maken zodat ie ook op andere plekken komt en zijn neus kan gebruiken?

Het blaf gedrag is een kwestie van ander gedrag aanleren, straffen heeft dus al helemaal geen zin. Eigenlijk had je dit 2 jaar geleden al aan moeten pakken toen hij ermee begon, dan was het makkelijker geweest om het gedrag om te buigen. Nu zal je er veel meer moeite voor moeten doen (en helaas hebben de meeste mensen daar geen zin in en geen geduld voor). Het zal namelijk veel tijd kosten en veel geduld, een 'short cut' manier is er niet, maar het is zeker te weten mogelijk om het blaffen en druk doen te stoppen. Maar dat ligt dus helemaal aan jezelf hoeveel energie en tijd dat je er instopt. Er zijn hier al goede tips gegeven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:57

Cas123 schreef:
Tuurlijk komt de hond uit. 4 x 10 min per dag. Meer kunnen ik en mijn ouders niet wandelen. Ze werken heel veel. En ik mag niet zo ver wandelen. Maar denk spellen zal ik eens gaan opzoeken

Ach gut.
Een rondje van 10 minuten kan prima voor het slapen gaan, of als het zo hard regent dat je hond toch niet wil en je later nog een langer rondje gaat lopen, maar niet als standaard wandeling.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:59

Hoezo mag je niet verder lopen :? Dan loop je je rondje gewoon vaker? Of leer je de hond naast je te lopen als je fietst.

Je ouders zijn veel te makkelijk: tijd moeten ze ervoor maken. Ze werken geen 24 uur per dag immers.

Optie 3: uitlaatservice inschakelen. Als ze er zelf geen zin in hebben, dan kunnen ze ook iemand ervoor inhuren die wél de moeite neemt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:07

allereerst zijn inderdaad 4x10 minuten niet voldoende..
hiermee creëren, vooral je ouders, een even vlugvlug mentaliteit..
iets waarmee je, vooral een jack, helemaal over de zuiger kunt krijgen..
immers, ze gaan niet alleen wandelen, maar alles moet nog vlug ook, joeheeeee de drug voor een jack.

ik heb zelf ook een jack russel (parsson), maar een rustigere hond in huis is bijna niet voor te stellen.. Vanaf pup af aan heel consequent geweest, alles met rust..

- bal niet teruggeven? prima, maar dan speel ik niet verder (zonder het te leren, aporteerde ze al keurig toen ze 4 maanden oud was.. als ze de bal immers niet netjes voor mij neerlegde was het spelletje van de bal najagen over).
- niet zitten? dan steken we niet over, dus dan blijft het speelveldje buiten bereik.. ik heb haar niet eens hoeven 'leren zitten' als ik stopte.. nee, ik liep gewoon niet meer verder voor ze zat.
-de riem gaat pas om als ze rustig is
- de deur gaat pas open als ze zit
etc, etc, etc..

net als paarden (en vele andere dieren), hoef je alleen maar de suggestie te weken dat je iets vraagt en ze zullen zoeken naar wat je wilt, je kunt dit bevestigen met een stemcommando, maar vooral geen commando's herhalen.. 1x zeggen en daarna uit laten zoeken.

----

voor nu..
ga even naar je buren, leg uit dat je haar gaat trainen en op welke wijze en dat daardoor het geblaf dus de eerste tijd misschien even wat erger wordt of langer duurt, maar dat ze daarna niet meer zal blijven/gillen/schreeuwen bij het minste of geringste beetje enthousiasme.

voor wat betreft de rondjes uit..

ik neem aan dat je fysiek niet verder kunt lopen dan 10 minuten?
dan geldt dit dus voor je ouders:
- werk 8 uur, reistijd laten we het ruim nemen 2 uur (dat is zeer ruim, want dan zouden beide ouders dus een uur van het werk afwonen), slaap 8 uur (ruim genomen, de gemiddelde Nederlander slaapt 7 uur).. Dan is 18 uur van de 24 met moeten gevuld.. De rest is keuzes.. ok, laten we nog een 2 uur per week nemen voor het moeten doen van boodschappen voor 1 van beiden (samen gaan is een willen/keuze) en gemiddeld 2 uur huishouden respijt voor je moeder. Dan kan er dus makkelijk minimaal 1x per dag een rondje van 30 minuten af voor de hond (liever 2x plus twee korte rondjes).
en als je al een kort rondje moet, dan aub naar een speelveldje.. even plassen en ontlasten, 5-10 minuutjes flink met de bal spelen en nog even na plassen op de terugweg.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 12-09-15 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:09

Vreemd verhaal.
Jullie schaffen een zeer actieve hond aan: een Jack Russel.
Vervolgens doen jullie er heel weinig mee, beestje moet zich maar vermaken in de tuin.
Hij gaat onwenselijk gedrag vertonen en daar weet dan niemand raad mee.
Ja, de dierenarts met z'n rustgevende druppeltjes. :?
Ik zou me eerst eens gaan in lezen wat een hond precies is, wat hij nodig heeft etc.

Je kan wel een grote tuin hebben, maar daar is weinig uitdagends meer aan voor je hond.
Hij moet kunnen snuffelen op nieuwe plekken, andere indrukken opdoen.
Lekker kunnen rennen.
Ga een paar keer in de week een uurtje met hem lopen.
Als hij niet los kan, neem iets mee wat hij leuk vindt.
Verstop dat ergens, laat hem dat zoeken.
Je kan hem dan ook prima bezig houden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:17

Verbazingwekkend brave hond hebben jullie als dit het enige 'probleem' is.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:22

Druppels tegen het blaffen aan de riem? Beetje symptoombestrijding. Als dat het enige is en daar gelijk al druppels voor.

Heb je eerst al iets met alle tips gedaan?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:29

Ts waarom is meer wandelen geen optie?

Je zou ook kunnen fietsen en de hond meenemen.
Of naar een speelveld gaan en gooien ket de bal.
In huis snoepjes verstoppen die de hond moet zoeken is ook leuk.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:32

Arme hond. Helass weet niet iefereen dat er kleine hondenrassen zijn die ook veel beweging nodig hebben. Wisten jullie van te voren aan wat voor soort hond jullie begonnen? Hebben jullie je ingelezen en je verdiept in het ras? Enig idee waar dit ras voor gefokt is?

Een grote tuin is bij lange na niet voldoende voor een jack evenals 4x 10 min. Daar krijg je idd problemen mee en dan is "uit zijn plaat gaan" nog maar een kleine. Gek dat de hond zo reageerdis het niet. Je kan druppels gebruiken, de hond trainen maar daarmee neem je de oorzaak niet mee weg..

De beste oplossing in mijn ogen: (veel) meer beweging geven, daarnaast trainen/opvoeden en de druppels achterwege laten. Dat hij zo onrustig is, is juist een groot teken van energie teveel, energie die h ij niet kwijtkan in maar 10 min. Per keer.

Kan de hond om wat voor manier niet vaker naar buiten met jou of je ouders, schakel dan hulp in van bijv. Een uitlaatcentrum of een buur die wel tijd en zin heeft. Of bedenk of het wel dierwaardig is om een Jack op deze manier te houden, en neem je verantwoordelijkheid. (Breng de hond bij iemand die wel weet wat voor een ras het is en wat voor beweegbehoeftes het heeft.) Dit is anders echt vragen om problemen en echt heel zielig voor de hond.

De laatste alinea is voor de ouders bedoelt. TS is minderjarig dus mag vast weinig beslissen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:39

Als je niet ver mag wandelen kun je misschien wat langer dichtbij wandelen? Of de hond wat vaker meenemen? Afspreken met een vriendin die ook een hond heeft om samen op een uitlaatveldje de honden te laten spelen?

Ook in de tuin/op het erf kun je her een en ander doen om je hond moe te maken; speurspelletjes bijvoorbeeld.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:42

Wij hebben een kooiker pup die zou ik ook echt pesten met 4x 10 minuten.

Die word 1x 10 minuten
2x 20 minuten
En de avond wandeling verschild van 15 tot 45 min.

En dan krijgt hij ook nog denk werk.
En zijn ravot tijden.

Straks moet ik mininaal 2x daags bijna een uur wandelen. Actief wandelen niet slenteren.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 15:45

Oke even voor de verduidelijking. Mijn ouders zijn gescheiden, vader opnieuw getrouwd, de jack is van mijn (stief)moeder. De bal geeft ze niks om en ik mag niet ver lopen en niet ver fietsen door medische reden. Wij zelf hebben nooit een jack gehad maar we beschouwen haar nu als eigen. We wonen voor en groot park maar daar mogen ze nooit los en ze kan dus nooit met andere honden spelen en onze golden is al 12 dus die wil dat niet meer. Ik ben trouwens pas 14 dus veel heb ik er niet over te zeggen. Excuus dat ik dit niet eerder heb vermeld...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:57

Dat je ouders gescheiden zijn en je hond niet los kan doet er helemaal niet toe.

Dat jij er weinig aan kan doen door je leeftijd en je gezondheid snap ik, maar misschien kun je je vader en stiefmoeder duidelijk maken dat die 4x10 minuten schandalig is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:00

Zal het proberen. Dankje

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:08

Spelen met andere honden kan ook aan een lange lijn of looplijn. Zeker met de 8 meter versie kunnen ze heel flink de pootjes strekken. Deze lijnen heb ik hier ook voor als ze niet los kunnen.

En als je al weinig uit kunt probeer het te verlengen, ga met ze speuren desnoods. En probeer in ieder geval ieder rondje anders te laten zijn. En als de retriever niet zo ver kan of wil ga je alleen met de russel. En je vader en stiefmoeder zullen desnoods in het weekend of op een vrije dag de hond meer moeten laten lopen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:17

Bedankt voor je fijne reactie. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:20

Ben zelf gehandicapt en weet hoe lastig het is beperkt je honden af te draven. Maar mij lukt het al jaren goed. Kan nu autorijdem dus dat scheelt weer. Maar toen dat niet lukte wordt je creatief in je honden moe houden.van 10 minuten los mogen rondracen worden ze veel moeier dan een half uur aan een kort lijntje dezelfde ronde lopen.

Eenmaal een moeie hond zal ze ook minder springerig worden met aanlijnen. Maar dan nog moet je dit gaan trainen door geduld hebben.

Als je zelf maar vier keer per dag van de wc af mag wordt je ook erg druk als je er eenmaal vanaf bent.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:59

Onze zoon is ook 14 jaar.
Die laat zelfstandig onze golden retriever en labrador x golden retriever uit.
Dat zijn uitjes van een half uur met de bal en zwemmen.

Ook als je minder goed ter been ben heeft een hond het nodig om goed uitgelaten te worden.
Jammer dat de volwassenen dit niet zien.

Cru om te zeggen. Hondje is waarschijnlijk beter af bij iemand die hem wel goed kan uitlaten.
Hond die goed wordt uitgelaten is binnen ook veel makkelijker.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:17

Fietsen vraagt al meer van een hond dan lopen: Met 15 minuten fietsen, kom je verder dan 15 minuten lopen :)
Van mij part ga je halverwege even op een bankje rusten zodat de hond ook z'n ding kan doen :)

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:46

Dit is aangeleerd gedrag. Door de hond meer beweging te geven en consequent zijn is dit prima af te leren. Wij hebben het hier hetzelfde gehad met onze ADHD-hond.
Kun je geen balletjes gooien in de tuin voor meer beweging? Onze jack vond dat geweldig. Of als hij niet los kan aan een lange lijn voor meer bewegingsvrijheid. Verder gewoon consequent zijn. Blaffen is niet uitlaten of stoppen waar je mee bezig bent (bijvoorbeeld aanlijnen) en je gaat pas weer verder als hij/zij stil is. Wat ook helpt is laten zitten bij het aanlijnen en inderdaad vaker de riem pakken zonder dat je uitgaat zodat ze daar niet zo opgewonden op reageert

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:10

gezien je leeftijd, fijn dat je om raad vraagt.

Een jack heeft echt veel uitdagingen nodig. Hij eet waarschijnlijk ook graag, fijn. Dus jij gaat al zijn brokjes in de tuin verstoppen. Hij lol, jij kan genieten van een schouwspel, hij is moe na afloop. Begin wel klein en duidelijk, je kan het steeds een stapje lastiger maken.
Ook leuk is balletje-balletje met brokjes.
En zo zijn er veel leuke dingen te bedenken om hem bezig te houden.

Over het aanlijnen zijn er al hele goede tips gegeven.
Succes.