Mislukte chemische castratie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:56

Dat is jouw ervaring, Maralyn.

Ik vind het namelijk niet zoveel van elkaar verschillen. Een hengst tussen de hengstige merries houden is net zo 'vervelend' als een reu in de buurt van een loopse teef.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:08

janouk schreef:
Dat is jouw ervaring, Maralyn.

Ik vind het namelijk niet zoveel van elkaar verschillen. Een hengst tussen de hengstige merries houden is net zo 'vervelend' als een reu in de buurt van een loopse teef.

Dat licht er aan per hond.

Onze ongecastereerde reu leek nergens last van te hebben.
En zo ken ik er nog veeeeel meer.
Vaak zijn het de baasjes die er last van hebben.

Hengsten, zijn vaak gewoon niet gewild op stallingen.
En dan hoeft het niet eens zo te zijn, dat de hengst uit breekt, maar dat merries ook over,tussen of hoe dan ook, het draad klimmen om bij de hengst te komen. En eigenaren van de merrie, heeft daar gewoon géén zin in.
Castreren van een paard is een relatief makkelijke ingreep, en relatief goedkoop.
Bij een merrie, zit je algauw aan kosten tussen den 600 en 1000 euro, voor een castratie.

Bij hengsten licht het ook vaak aan de opvoeding.
Maar het aller grootste probleem is de ruimte en de (alweer) de mensen er om heen.

Ik ken ook plekken waar hengsten en merries samen gehouden worden.
Als je als mens daar goed mee omgaat, is dat prima.

Ja, nogsteeds kúnnen er hengsten zijn, die last van hun hormonen hebben, net als sommige reuen.
Maar het is erg makkelijk, om alles over 1 kam te scheren.

Honden houd je thuis.
Vaak alleen, of ik een klein groepje.
Paarden worden vaak gestald.
En stallingen zitten niet op hengsten te wachten.
Dát is het probleem ;)

Edit: Bij later gecastreerde hengsten, dus ruinen, kunnen er nogsteeds problemen voortkomen vanuit het gedrag, het naar de hengstige merrie toe willen.

kiki1976

Re: Mislukte chemische castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:11

Secricible mag ik vragen waarom ze er terughoudend bij zijn bij je teef. Niet vanwege een discussie maar daar gewoon benieuwd naar (altijd interessant om dingen bij te leren)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 08:18

Jullie hoeven me niet te overtuigen hoor ;) knoop is hier al doorgehakt dat we voor definitief gaan. Dierenarts herkende het lusteloze wel, fokker ook van mensen die een hondje van haar hebben dus ik weet dat het kan gebeuren en geen verzinsel is. Maar ben wel blij met de geruststelling die ik lees dat het ook vaak wel goed gaat, hoewel ik dat stiekem ook wel weet. Binnenkort een afspraak maken, eerst gaat hij lekker een paar dagen uit logeren. Als ik hem dan nu zo relax bij me zie liggen snap ik niet waarom hij zonder ons zo overstuur raakt, maar blijkbaar heeft hij die nabijheid van ons echt nodig nu.

Kiki: onze teef is wat gestoord in haar gedrag. Met diverse trainers en gedragsdeskundigen naar gekeken maar zonder dat er echt duidelijkheid komt. We zijn iig zover dat we weten dat ze in haar dominantie gecombineerd met onzekerheid over de top kan reageren, icm met een trauma als pup doordat ze aangevallen is. Dierenarts geeft aan dat het heel positief kan uitpakken om te castreren: ze kan een stukje dominantie kwijt raken en daardoor rust krijgen. Maar het kan ook helemaal mis gaan omdat ze door haar hormoonverandering nog verder onzeker kan worden. Ze i nu onder controle, kan lekker los lopen zolang we opletten en heeft in onze reu een speelmaatje. De situatie is voor haar nu goed, ze is happy, heeft een maatje en kan zich uitleven. Omdat men denkt dat de kans heel reel is dat het door hormoonverandering mis gaat geven de dierenartsen aan dat we het zelf moten beslissen, maar dat zij ons aanraden er echt heel goed over na te denken en te beseffen dat dat kan betekenen dat het volledig mis gaat.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:26

Goed dat je deze keuze maakt.
Zal een hoop positieve rust geven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:32

Wij hebben ee reu die een chip heeft gekregen zodat hij een half jaar niet vruchtbaar is (was inmiddels). Hij is enorm opgeknapt en valt nu weer terug in zijn oude gedrag. Binnenkort laten we hem nu gewoon castreren. Helaas is een chip voor een half jaar net zo duur als castratie en chip voor 1 jaar nog een heel stuk duurder zelfs

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:34

Ik ken alleen een ervaring van een chemische castratie bij een kater. Het resultaat ligt nu heerlijk bij mij te kroelen.

In het geval bij de kater, had het geen effect.

Vind het vooral sneu voor de hond! Hij kan nu niks met zijn hormonen.

Sterkte ermee!!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:41

secricible schreef:
Kiki: onze teef is wat gestoord in haar gedrag. Met diverse trainers en gedragsdeskundigen naar gekeken maar zonder dat er echt duidelijkheid komt. We zijn iig zover dat we weten dat ze in haar dominantie gecombineerd met onzekerheid over de top kan reageren, icm met een trauma als pup doordat ze aangevallen is. Dierenarts geeft aan dat het heel positief kan uitpakken om te castreren: ze kan een stukje dominantie kwijt raken en daardoor rust krijgen. Maar het kan ook helemaal mis gaan omdat ze door haar hormoonverandering nog verder onzeker kan worden. Ze i nu onder controle, kan lekker los lopen zolang we opletten en heeft in onze reu een speelmaatje. De situatie is voor haar nu goed, ze is happy, heeft een maatje en kan zich uitleven. Omdat men denkt dat de kans heel reel is dat het door hormoonverandering mis gaat geven de dierenartsen aan dat we het zelf moten beslissen, maar dat zij ons aanraden er echt heel goed over na te denken en te beseffen dat dat kan betekenen dat het volledig mis gaat.

Bedankt voor je uitleg. Nee dan is het heel begrijpelijk dat ze daar (en jullie) niet om staan te springen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:46

bepaalde gedragingen, houdingen zitten in het karakter en niet in de ballen zeg ik altijd maar, castratie al dan niet chemisch kan om die redenen ook mislukken. Het wordt een wondermiddel genoemd bij honden die zogenaamd ontspoort zijn, maar aangeleerd (verkeerd) gedrag en karaktereigenschappen ga je niet eruit krijgen of temperen door hormoonvermindering.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:52

Wij hebben hele slechte ervaring met de 'chip' (langwerkende) -O- Was ook een van de eerste honden waarbij onze dierenarts hem ingebracht had. Na contact met de leverancier bleken bepaalde 'bijwerkingen' wel bekend, maar niet vermeldt in de bijsluiter :( nadat de dierenarts volgende gegadigden onze ervaring vertelde, werden er toch minder geplaatst :P
Was ons niet vermeldt dat de hormonen de eerste dagen konden gaan pieken. Onze arme Kazuo heeft dagen achter de bank gelegen omdat hij niet wist wat hij met zichzelf aan moest.....
een andere hond bij ons uit de wijk heeft een paar weken met een stijve gelopen..... Kreeg er zelfs problemen van met z'n rug.
Voor ons nooit geen chemische castratie meer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 11:08

speurneusc schreef:
bepaalde gedragingen, houdingen zitten in het karakter en niet in de ballen zeg ik altijd maar, castratie al dan niet chemisch kan om die redenen ook mislukken. Het wordt een wondermiddel genoemd bij honden die zogenaamd ontspoort zijn, maar aangeleerd (verkeerd) gedrag en karaktereigenschappen ga je niet eruit krijgen of temperen door hormoonvermindering.

Ik weet niet of je reactie persoonlijk is of algemeen, maar er is hier toch wel heel duidelijk sprake van een hormonaal probleem... Een hond die altijf lief is thuis en zich gedraagt en op het moment dat er een geslachtsrijpe teef thuis is alles probeert om door de deur waar zij achter zit te breken. Daar hoef je geen gedragsdeskundige voor te zijn lijkt me... Als ze bij elkaar zijn valt hij haar nonstop lastig, is opdringerig naar haar. Lijkt me toch een duidelijk verhaal.

Kentaro, wat vervelend dat jij ook zo'n nare ervaring hebt gehad.

Morgenochtend gaat meneer tm woensdag logeren in het pension. Hopelijk is de storm dan iets gaan liggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:39

secricible schreef:

Ik snap je helemaal. Wij hebben wel eens contact gehad over onze teven en wij hebben we wel laten doen, maar haar karakter is er niet op vooruit gegaan. Ja, we missen het slome sago gedrag van de loopsheid en schijnzwangerschap, maar ze heeft een veel korter lontje, ook naar reuen nu.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:44

Dat een reu zich niet gedraagt is 9 van de 10 keer opvoeding en niet iets wat na welke castratie dan ook zo maar weg is. Wij hebben 2 intacte reuen en 4 teven. Niks geen problemen. 1 dekt maar is niet vervelend. Als we hem zouden laten wel.
Sommige reuen worden zelfs nog veel lastiger qua gedrag na een castratie, o.a d oor verminderde hormonen.

Waarom niet de teef castreren? denk dat je daar veel meer aan hebt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 16:50

Misschien moet je even terug lezen wilawander....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:00

Heb ik. En zie persoonlijk geen redenen om de teef niet te laten helpen. Heb teven gehad die geholpen zijn en als er hier niet meer mee gefokt word worden ze ook geholpen. Geeft veel meer rust bij een teef, ze worden veel ontspannender. Teven hebben bijna 8 maanden last per jaar van hun hormonen. Zichtbaar of niet zichtbaar voor ons. Dat is veel heftiger als die paar weken voor een reu.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 17:17

Top datjij goede ervaringen hrbt. Zoals gezegd: er zijn pro's en con's, wij hebben een weloverwogen keuze gemaakt onder begeleidibg van professionals. Daar kun je het mee eens zijn of niet :)
Het kan ook anders duidelijk, zoals nij mywishmax te lezen is. Ga die discussie ook verder niet aan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:33

secricible schreef:
Top datjij goede ervaringen hrbt. Zoals gezegd: er zijn pro's en con's, wij hebben een weloverwogen keuze gemaakt onder begeleidibg van professionals. Daar kun je het mee eens zijn of niet :)
Het kan ook anders duidelijk, zoals nij mywishmax te lezen is. Ga die discussie ook verder niet aan.

Was ook zeker niet bedoeld als discussie. Deel alleen mijn mening en ervaring ook als DA assistente. Maar had niet begrepen dat andere ervaringen niet welkom waren. Succes

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:50

Wilawander heeft wat mij betreft wel gelijk. Ook ik heb alleen maar teven op zien knappen. Maar eerlijk is eerlijk reuen eigenlijk ook. Komt denk ik ook wel door het fwit dat ik honden geweldig vind maar hormonaal gedreven gedrag niet. Mijn reu heeft bj vorige eigenaar gedekt en vocht met vele andere reuen. Ik heb hem laten castreren. Nooit kijkt hij om naar loopse teven dekte toen hij balen had elk reu of vocht en nu speelt en ravot hij. Alleen net na castratie 1x een vechtpartij gehad alle 5 de jaren verder niets meer en soms loopt hij in gemengde roedel van totaal 26 honden

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:53

Overigens ook edn teef laten steriliseren waar we 3 mnd over gedaan hebben om haar te kunnen benaderen. Ze blijft in vele situaties erg bang maar is wel veel beter te bereiken en op eigen terrein een heerlijke speelse hond geworden

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 14:26

Ik weet niet zo goed wat je ervaring toevoegt wilawander. Snap dat het goed bedoeld is, maar ik was niet echt op zoek naar ervaringen en meningen rondom wel/niet castreren teef, maar naar mensen die ervaring hebben mt mislukte chemische castraties. Die keuze hebben we jaren terug gemaakt met diverse experts erbij en daar ga ik ook niet meer vanaf wijken, tenzij de situatie het vraagt.

Top hoor dat jullie die ervaringen hebben, maar er staat me teveel op het spel. Als ze de verkeerde kant op slaat is de kans groot dat de rust hier in huis ook ten einde is en ze elkaar niet meer kunnen luchten of zien. En helaas zijn jappen daarin een ras apart (het gaat om 2 akitas).
En al mensen die er verstand van hebben en voor geleerd hebben adviseren om het niet te doen, volg ik hun liever dan mensen die het baseren op ervaring. Niet dat dat niet goed is, maar N=1 hoeft niet te betekenen dat het in ons geval goed gaat. En nogmaals, het risico is me dan te groot.

Onze reu is vandaag lekker gaan logeren en haal ik woensdag weer op. Afgelopen nacht heeft hij overigens rustig geslapen, had bedacht hem mee te nemen naar boven (aangezien hij nu toch de trap op durfde dachten we), maar toen ik hem mee wilde nemen raakte hij in paniek omdat hij de trap op moest. Aangzien we juist zo blij waren dat hij geen trappen liep in het begin (wil hem niet boven hebben) besloten om die angst lekker te laten zitten en hem beneden te houden. Wel slaapkamerdeur open en bak water boven, mocht hij in de nacht nog plannen krijgen. Maar vanochtend lag hij nog heel rustig te slapen.
Vrijdagochtend wordt hij definitief gecastreerd.