Vissen gaan dood zonder verklaarbare reden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:27

Hetty ja dat denk ik inderdaad ook. Die worden natuurlijk ook als het ware 'doorgefokt'

andere reageerders: dus als ik een bak van 1 lang zou kopen bijv. dan zou alles moeten blijven leven?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:29

Loes1996 schreef:
Hetty: bedankt

Oké ik weet dat m'n bak te klein is dus hier verder dan geen commentaar op. Dit is nu wel duidelijk en hier baal ik zelf ook van. Toch wil ik vanaf mijn kant even voor jullie duidelijk hebben dat ik op internet heb gelezen en met dat verhaal naar de verkoper ben gegaan. Verkoper verteld ander verhaal en ik ging er toch vanuit dat een persoon die verstand hoort te hebben van vissen en aquaria meer wist dan 'het internet'. Want ook niet alles wat daar staat klopt. Ik zit dus fout dat weet ik nu, maar daar kan ik niet nu wat aan doen helaas :(
Wat ik gek vind is dat als de vissen klein gefokt zijn en dus maar 8cm worden dat er op internet staat 30cm...hoe zit dit dan?

Die 8cm zal wel zijn in een te kleine bak, zoals de meeste ze houden. Terwijl ze met een goede verzorging mega kunnen worden. Er is een pagina die de verschillen heel mooi aangeeft. Weet iemand die nog?

Loes1996

Re: Vissen gaan dood zonder verklaarbare reden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:31

Oké nu dus opzoek naar een bak van 1 lang minmaal.
zijn er verder nog eisen waar hij aan moet voldoen dan?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:33

Misschien iets met je planten dat niet goed is? Geef je te veel voer? (Of te weinig?)

Ik voer maar 1x per dag en voor mijn gevoel altijd te weinig. Voer ik toch te veel, dan sla ik daarna een dagje over. T zinkt naar de bodem, en ze eten ook allemaal algjes dus dat kan prima.

Over algjes gesproken, misschien te weinig algen erin? Wat ik altijd doe als ik toch besluit eens mijn hele bak te doen, is groot deel water bewaren, oude filters erin laten voor bacteriën, nieuwe filters in oude water laten weken voor een paar dagen, ik laat mijn aquarium draaien, na een dag of 3 de planten er vast in (aanmaak algen, bacterien) en met een week de vissen. Daarnaast doe ik er die zelfde dag nog een blokje algen in. Dat is ook de enige keer dat ik er een hele in doe want normaal is een halve genoeg. Ik voeg eigenlijk altijd aquasafe toe aan mijn water. Heb ook direct water laten testen en via deze weg was mijn water perfect. Zo perfect dat ze een nitrietpiek niet meer verwachtten. Ik heb hem (na heel veel tegenslagen met het aquarium voordat ik hem leeg haalde) dan ook niet meer gehad, en sinds dien draait hij perfect.

Misschien dus een goede om toch eens wat algjes toe te voegen?
Hoeveel planten heb je in je bak? Hebben ze getest op alleen de waardes of ook op zuurstof? Zuurstof kan je ook makkelijk zelf testen namelijk. Even een test setje halen, even doorlezen en je weet hoe of wat. Kan namelijk goed zijn, dat ondanks dat je waardes goed waren op het stripje, je wel zuurstof te kort hebt in je bak. Meestal testen ze namelijk met een stripje waar ze van alles op kunnen zien, maar niet het zuurstofgehalte. Hier zou dus ook best je probleem kunnen liggen.

Mocht dat je probleem zijn, moet je zorgen dat er meer zuurstof in komt. Water goed in beweging blijven houden. Soms is dat even kijken hoe of wat. Zo heb ik de 'uitlaat' van mijn filter omhoog staan, zodat het water boven het waterpijl komt, en er meer circulatie qua zuurstof in het water komt. Daarnaast heb ik snel groeiende planten, die goed zuurstofrijk zijn. Dit is 1x een plant aanschaffen en binnen een week kan je gaan snoeien in je bak.

Hoop dat je hier iets aan hebt!

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:33

Loes1996 schreef:
Hetty ja dat denk ik inderdaad ook. Die worden natuurlijk ook als het ware 'doorgefokt'

andere reageerders: dus als ik een bak van 1 lang zou kopen bijv. dan zou alles moeten blijven leven?

Ik blijf me afvragen wat de reden is waarom ze nu zo snel dood gaan? Straks heb je hetzelfde probleem in bak 2. Er moet iets 'giftig' in de bak hebben gezeten, anders gaan ze niet zo gauw dood zonder enige tekens van ziekten vooraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:36

hetty007 schreef:
Dat weet ik niet precies. Uit ervaring: groeien vissen meestal na verhouding van hun leefgebied. Ik had een goudvis in een aquarium voor 2jaar en groeide niet verder, daarna 2 jaar de vijver in en hij was 2x zo groot geworden. Terwijl een koikarper door blijft groeien, en zich niet aanpast. Is denk ik per soort verschillend. Maar ik ben bang dat vissen die gekweekt worden op grote, kleuren enz niet sterk zijn, en dus weinig kunnen hebben.

De dieren groeien niet in verhouding, de dieren VERgroeien door hun te kleine leefomgeving. Dat is wel en verschil, want dat is erg onprettig en niet diervriendelijk. Ook van binnen vergroeit het dier dus namelijk gewoon, en mocht je hem zijn hele leven in een te kleine leefomgeving houden, dan is de kans groot dat hij daardoor veel minder lang leeft dan hij eigenlijk kan worden. Bijvoorbeeld maar een paar jaar in plaats van de 30 of 40 jaar oud die een goudvis kan worden.

Even een pluim btw voor de TS die nu zo haar best doet voor de vissen en om een fijne leefomgeving te creeëren, dat vind ik top +:)+

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:37

LoveUggs schreef:
Misschien iets met je planten dat niet goed is? Geef je te veel voer? (Of te weinig?)

Ik voer maar 1x per dag en voor mijn gevoel altijd te weinig. Voer ik toch te veel, dan sla ik daarna een dagje over. T zinkt naar de bodem, en ze eten ook allemaal algjes dus dat kan prima.

Over algjes gesproken, misschien te weinig algen erin? Wat ik altijd doe als ik toch besluit eens mijn hele bak te doen, is groot deel water bewaren, oude filters erin laten voor bacteriën, nieuwe filters in oude water laten weken voor een paar dagen, ik laat mijn aquarium draaien, na een dag of 3 de planten er vast in (aanmaak algen, bacterien) en met een week de vissen. Daarnaast doe ik er die zelfde dag nog een blokje algen in. Dat is ook de enige keer dat ik er een hele in doe want normaal is een halve genoeg. Ik voeg eigenlijk altijd aquasafe toe aan mijn water. Heb ook direct water laten testen en via deze weg was mijn water perfect. Zo perfect dat ze een nitrietpiek niet meer verwachtten. Ik heb hem (na heel veel tegenslagen met het aquarium voordat ik hem leeg haalde) dan ook niet meer gehad, en sinds dien draait hij perfect.

Hoeveel planten heb je in je bak? Hebben ze getest op alleen de waardes of ook op zuurstof? Zuurstof kan je ook makkelijk zelf testen namelijk. Even een test setje halen, even doorlezen en je weet hoe of wat. Kan namelijk goed zijn, dat ondanks dat je waardes goed waren op het stripje, je wel zuurstof te kort hebt in je bak. Meestal testen ze namelijk met een stripje waar ze van alles op kunnen zien, maar niet het zuurstofgehalte. Hier zou dus ook best je probleem kunnen liggen.

Mocht dat je probleem zijn, moet je zorgen dat er meer zuurstof in komt. Water goed in beweging blijven houden. Soms is dat even kijken hoe of wat. Zo heb ik de 'uitlaat' van mijn filter omhoog staan, zodat het water boven het waterpijl komt, en er meer circulatie qua zuurstof in het water komt. Daarnaast heb ik snel groeiende planten, die goed zuurstofrijk zijn. Dit is 1x een plant aanschaffen en binnen een week kan je gaan snoeien in je bak.

Hier heb ik echt wat aan bedankt!
Ik heb mijn filteruitlaat inderdaad ook een stukje boven het water staan zodat het zuurstof meer in het water komt. Er staan 5 planten in en op dit moment voor zover mijn oog het kan zien, nog niet veel algen. Op mijn 'auto' (staat in de bak zodat ze een schuilplekje hebben) zitten er wel aardig wat.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:39

Vroeger had ik de gevreesde vissenkom met 2 sluierstaten. (toen niet wetend als 5jarige) en 25 jaar geleden, en de vissen deden het prima met waterpas elke week de kom schoonmaken met dreft en kraanwater er weer in. Niet dat ik dit iemand aanraad, maar wil er mee zeggen dat koudwatervissen best wat kunnen hebben, dus wat is het sterfprobleem in deze bak

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:39

WildWings schreef:
hetty007 schreef:
Dat weet ik niet precies. Uit ervaring: groeien vissen meestal na verhouding van hun leefgebied. Ik had een goudvis in een aquarium voor 2jaar en groeide niet verder, daarna 2 jaar de vijver in en hij was 2x zo groot geworden. Terwijl een koikarper door blijft groeien, en zich niet aanpast. Is denk ik per soort verschillend. Maar ik ben bang dat vissen die gekweekt worden op grote, kleuren enz niet sterk zijn, en dus weinig kunnen hebben.

De dieren groeien niet in verhouding, de dieren VERgroeien door hun te kleine leefomgeving. Dat is wel en verschil, want dat is erg onprettig en niet diervriendelijk. Ook van binnen vergroeit het dier dus namelijk gewoon, en mocht je hem zijn hele leven in een te kleine leefomgeving houden, dan is de kans groot dat hij daardoor veel minder lang leeft dan hij eigenlijk kan worden. Bijvoorbeeld maar een paar jaar in plaats van de 30 of 40 jaar oud die een goudvis kan worden.

Even een pluim btw voor de TS die nu zo haar best doet voor de vissen en om een fijne leefomgeving te creeëren, dat vind ik top +:)+

Dankjewel! Ik voel me er best rot over en de reacties lezen over een 'veel te kleine bak' en het woord 'mishandeling' brrr voel ik me toch echt niet prettig bij en wil ze gewoon een goed leven gunnen! Bedoel t zijn wel vriendjes.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:40

hetty007 schreef:
Vroeger had ik de gevreesde vissenkom met 2 sluierstaten. (toen niet wetend als 5jarige) en 25 jaar geleden, en de vissen deden het prima met waterpas elke week de kom schoonmaken met dreft en kraanwater er weer in. Niet dat ik dit iemand aanraad, maar wil er mee zeggen dat koudwatervissen best wat kunnen hebben, dus wat is het sterfprobleem in deze bak

hmmm dus het hoeft de grootte van de bak niet te zijn....
morgen het water nogmaals laten testen want ik wordt er gek van...

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:41

Nu lampje uit voor de visjes en voor hun bedtijd....in de hoop niet de eeuwige slaap maar ze lijken het prima te doen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:42

hetty007 schreef:

Ze deden het zeker niet prima, maar wel goed genoeg om niet te sterven.

Ts, heel fijn dat je daadwerkelijk geeft om het welzijn van de vissen!

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:42

Geryon: Bedankt doet me goed dit te horen

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:42

WildWings schreef:
hetty007 schreef:

Ben het niet met je eens. De vissen zaten in een 200 x 80 cm juwel aquarium, ruim genoeg. Vijver was nog groter en ze groeiden weer verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:45

hetty007 schreef:
Ben het niet met je eens. De vissen zaten in een 200 x 80 cm juwel aquarium, ruim genoeg. Vijver was nog groter en ze groeiden weer verder.

Je kan het niet echt 'niet met me eens zijn' want het is een FEIT dat de dieren VERgroeien aan de hand van hun omgeving. :+

Jij zegt zelf dat ze naar verhouding van hun leefomgeving groeien, dat geeft het idee dat ze op een prettige manier zich gewoon aanpassen aan hun omgeving doordat ze stoppen met groeien- maar dat is dus niet zo, ze vergroeien gewoon van binnen door een te kleine omgeving en dat is niet prettig. Staat los van hoe groot / ruim jouw aquarium was, ik haak vooral in op wat jij zegt.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:46

Geryon schreef:
hetty007 schreef:

Ze deden het zeker niet prima, maar wel goed genoeg om niet te sterven.

Ts, heel fijn dat je daadwerkelijk geeft om het welzijn van de vissen!

Tja wat ik zei toen wist ik dat nog niet, en raad het zeker niet aan.

T's top dat je informatie durft te vragen voor de welzijn van je dieren. _/-\o_

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:49

Ik bedoel het ook zeker niet verkeerd, het is gebeurd en je deed het onbewust. :) wilde alleen dat 'prima' even verbeteren vanwege meelezers. :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:49

Loes1996 schreef:
LoveUggs schreef:

Hier heb ik echt wat aan bedankt!
Ik heb mijn filteruitlaat inderdaad ook een stukje boven het water staan zodat het zuurstof meer in het water komt. Er staan 5 planten in en op dit moment voor zover mijn oog het kan zien, nog niet veel algen. Op mijn 'auto' (staat in de bak zodat ze een schuilplekje hebben) zitten er wel aardig wat.

Wat voor filtertje heb je precies? Zo eentje die je aan de zijkant bevestigd met zuignappen? Met een 'sponsje' erin waar je van die zwarte steentjes in kan doen? Zo ja? Dat zijn dramatische filters :+ wat er wel fijn aan is is dat je deze idd boven het water uit laat steken en er dus straaltjes wat er in je bak lopen, maar het filtert niet goed. Zou dan dus kijken voor een ander filter, maar dit zou ik laten voor wat het is als je een grotere bak gaat kopen. Daar zitten vaak wel fijne filters in bevestigd. :j
Water mag echt wel goed in beweging zijn. Ik kan nu zo zien welke kant op mijn water beweegt. Ook kleine bubbeltjes vlak boven mijn 'filter uitlaat' waaraan ik kan zien dat er zuurstof in het water terecht komt.

Las intussen dat je waterpest plantjes hebt. (Ik zit mobiel dus typen gaat minder snel haha) Ik heb er daar zelf 1 van. Verder heb ik van dat 'gras' (zo noem ik het altijd, ze weten allemaal wat ik bedoel). Waterpest laat bij mij namelijk altijd los van de stukjes waaraan het vast zit en dan drijft het los in mijn bak. Dat gras groeit als kool, en bevat ook veel zuurstof.

Ik zou toch eens een doosje met blokjes algen aanschaffen! :j voor mij af en toe de redder in nood. Heb een flinke algeneter, en wanneer ik denk dat er te kort aan algen is voor mijn andere vissen, doe ik er een half blokje in, en zie je ze gewoon opknappen. Vind het zelf ideaal spul. Soms gebruik ik het heel lang niet, maar zeker als je net een deel water verschoont heeft vind ik het prettig om deze toe te voegen. Al is het maar voor bacteriën.

Denk dat het in jou geval zeker te proberen is!

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:50

WildWings schreef:
hetty007 schreef:

Je kan het niet echt 'niet met me eens zijn' want het is een FEIT dat de dieren VERgroeien aan de hand van hun omgeving. :+

Jij zegt zelf dat ze naar verhouding van hun leefomgeving groeien, dat geeft het idee dat ze op een prettige manier zich gewoon aanpassen aan hun omgeving doordat ze stoppen met groeien- maar dat is dus niet zo, ze vergroeien gewoon van binnen door een te kleine omgeving en dat is niet prettig. Staat los van hoe groot / ruim jouw aquarium was, ik haak vooral in op wat jij zegt.

Oké schreef alleen mij ervaring van destijds. Dacht dat je me verweet op een te kleine bak, sorry. :)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:53

LoveUggs: Thanks!
heb inderdaad zo'n soort filter ( :+) maar wel met een ander filter(?) erin waardoor het niet van die losse korreltjes zijn. zeg maar een sponsje achtig iets en daarbovenop een wat harder iets wat als filter medium zou moeten fungeren. Verder met verschonen inderdaad safe start erbij.

algen ga ik eens kijken of ik die kan halen dan! Hoop dat ze het nog ff volhouden de visjes want een grotere bak is best duur en weet niet of m'n moeder ala minuut wilt bijspringen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:54

hetty007 schreef:
Oké schreef alleen mij ervaring van destijds. Dacht dat je me verweet op een te kleine bak, sorry. :)

Oh neee, zo was het helemaal niet bedoeld :) Maar meer dat 'ze passen zich wel aan aan hun leefomgeving' of 'ze groeien naar verhouding' klinkt alsof de vis gewoon stopt met groeien omdat hij dan beter in verhouding is met de bak, en dat klinkt veel diervriendelijker dan de werkelijkheid. Daarom wilde ik dat zeker weten duidelijk maken :)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:58

Een dikke pluim voor de TS dat je zoveel moeite doet voor je vissen.

Maar tjonge jonge wat is er een hoop onwetendheid over het houden van sluierstaarten.
Hier een echte liefhebber ervan en houd deze prachtige vissen al heel wat jaartjes naar volle tevredenheid.

Ga eens beginnen met je goed in te lezen.
Dit is een goed forum daarvoor:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 989&page=2

Even wat korte weetjes:

- Bak is idd te klein, minimum voor sluierstaarten is 100 cm lengte bak.

- Altijd een filter erop, liefst buitenfilter

- vissen (ver)groeien inderdaad door het leven in een te kleine ruimte, ingewanden komen in gedrang

- ......maar dat is niet de doodsoorzaak op zo'n korte termijn

- een nieuw aquarium moet altijd zonder vissen 3 weken indraaien dus vullen, plantjes erin, filters aan en 3 weken laten draaien voordat er vissen in kunnen. Dan net voor het plaatsen van de vissen een kleine helft van het water verversen maar de filter vooral door laten draaien.

- Denk dat de vissen nu doodgegaan zijn door slechte waterkwaliteit misschien i.c.m. te weinig zuurstof

- Waterkwaliteit laten testen vooral op NO2 (nitriet) en NH4/NH3 (ammonium/ammoniak) waarde

Oei kan nog heel veel typen maar ga je eerst maar eens goed inlezen op het aquaforum daar leer je echt al heel veel van.

(PS sluierstaarten en telescoopogen gaan goed in een aquarium maar neem a.u.b. geen enkelstaartige goudvissen want die zijn echt voor in een vijver bedoeld.)

VOOR NU (lees net dat je nog levende vissen hebt)
De bak dagelijks voor 50% verversen met schoon leidingwater van dezelfde temperatuur als de bak. Filter vooral laten doordraaien en NIET SCHOONMAKEN. Dan haal je alle goede bacteriën weg die zorgen voor een goede watercultuur.
Beste is om wat filtermedium zoals bijvoorbeeld van Easy-life of Sera bio Nitrivec toe te voegen voor een snellere opbouw van goede bacteriën.

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/water ... life/28876
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/water ... sera/20188
Laatst bijgewerkt door Patt op 01-09-15 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:00

@TS
Ik ken het.. had voorheen zelf een bakje van 30x20x30. Nu een van 63 liter, wat ik errug groot vond (en zwaar!). Ouders waren niet blij, van een bakje van 30 cm breed naar een ding van bijna een meter breed (volgens mij 75 breed) op de kast. Ik had toen ook gewoon die dag even besloten dat ik een groter aquarium wilde en ben die, met het ov, in m'n uppie, zonder overleg gaan halen :+ Nu vind ik hem maar klein en wil ik een grotere maar daar wacht ik nog wel even mee tot ik op mezelf woon :+

Ik heb zelf een geel doosje, volgens mij van het merk Sera, met kleine groene tabletjes algjes, van ongeveer 1 cm breed. Dan weet je waar je naar moet zoeken. (Tabletjes vind ik naar kattenvoer ruiken trouwens :+)

Overigens mag aquariumwater best een beetje stinken. Het moet in elk geval niet naar niks ruiken, dan heb je te weinig bacteriën.
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 01-09-15 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 23:01

Patt bedankt!

* heb gelezen dat sluierstaarten sowieso minder goed in vijvers kunnen omdat hun comfortabele temp hoger ligt dan die van de 'goudvis' toch?
* dus stel ik zou nu een nieuwe bak aanschaffen, wat idd het plan is, dan die eerst 3 weken draaien en dan pas vissen overzetten?
* Waterwaardes zijn allemaal getest en waren zondag nog perfect.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 23:02

LoveUggs schreef:
Ik ken het.. had voorheen zelf een bakje van 30x20x30. Nu een van 63 liter, wat ik errug groot vond (en zwaar!). Ouders waren niet blij, van een bakje van 30 cm breed naar een ding van bijna een meter breed (volgens mij 75 breed) op de kast. Ik had toen ook gewoon die dag even besloten dat ik een groter aquarium wilde en ben die, met het ov, in m'n uppie, zonder overleg gaan halen :+ Nu vind ik hem maar klein en wil ik een grotere maar daar wacht ik nog wel even mee tot ik op mezelf woon :+

Ik heb zelf een geel doosje, volgens mij van het merk Sera, met kleine groene tabletjes algjes, van ongeveer 1 cm breed. Dan weet je waar je naar moet zoeken. (Tabletjes vind ik naar kattenvoer ruiken trouwens :+)

Overigens mag aquariumwater best een beetje stinken. Het moet in elk geval niet naar niks ruiken, dan heb je te weinig bacteriën.

Ja bij mij ruik je het water 'wel' maar inderdaad niet super erg. Het ruikt sowieso niet naar niks en wel echt naar aquarium. Weet niet..heeft altijd een beetje een aparte geur hihi