Moet het even kwijt, hondje gered (aanval door grote hond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:16

vind wel een hele erge aanname die je neemt. oké miss os heg geen heropvoeder(omdat de eigenaar zo niet zo toont ook grote aanname) maar dan nog heeft deze man goed gehandeld sommige mensen in deze wereld hebben nu eenmaal een ander taal gebruik en uiterlijk ik heb het idee dat jij de daar ook Door bevooroordeeld. De man waarschuwde heeft zijn hond vervolgens weg gedaan oké hij ontsnapte maar dat kan je weet niet waarom hij ontsnapte kan gebeuren vind het geen reden de man aan te geven. mijn hondje(terriër) is ook tegen sommige honden echt niet lief aan de lijn. ik durf dan soms ook de garantie niet te geven. Maar dat komt Door dat ze zelf een keer gepakt is. en die man zegt miss wel hij maakt hem dood omdat hij aan zijn hond ziet hoe hij word hoeft niet te betekenen dat het al is gebeurt is.
ik kan ook snappen dat Hij zijn naam niet wil geven straks moet zijn hond dood. terwijl er niks gebeurt is.

honden mogen gewoon niet los punt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:19

different1 schreef:
Word zo'n hond echt de dupe? Ik vind inslapen nu niet echt dramatisch voor een hond, zeker niet als de hond niet normaal kan functioneren.
De eigenaar word er dan sowieso op aangesproken.

De kleine hond was inderdaad ontsnapt, en rende de richting van de grote hond op.
Echter bleef het diertje wel op ruime afstand van de grote hond en snuffelde wat aan de grond.

Zeker achtte ik de plek veilig genoeg om te bellen, kon ik vermoeden dat de hond zelf de deur open kon maken?
En daarnaast, ik was op de fiets en het kleine hondje had enkel een halsband aan, hoe had ik dat dier moeten verwijderen?
Op de fiets onder m'n arm nemen? Een vreemde hond?
De riem waaraan ik het hondje had gedaan was een schouderband van een tas, niet bepaald een lengte om de hond naast de fiets mee te nemen.

Jij hebt gewoon goed gehandeld TS, en de eigenaar van de grote hond ook. Samenloop van omstandigheden zeg maar. Degene die echt te iets te wijten valt is de eigenaar van de kleine hond.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 13:19

Als hij zijn naam had gegeven, had de eigenaar van het kleine hondje contact op kunnen nemen voor de eventuele dierenarts kosten.
Feit blijft dat de grote hond het kleine, inmiddels aangelijnde hond pakte.
Het kleine hond stond tussen mij, m'n moeder en de eigenaar van de grote hond in, het hondje stond ook met z'n kont naar de grote hond toe en heeft hem niet aan zien komen.

En helaas heb ik vorig jaar iets dergelijks meegemaakt dat mijn kind door een stafford is gepakt, op straat en de hond was ook aangelijnd.
Zulke grote honden kunnen gewoon heel veel schade aanrichten, en ik vind het minste wat een eigenaar dan kan doen is het muilkorven van een hond die iets gepakt heeft, of het nu een kind of andere hond is.
Laatst bijgewerkt door different1 op 01-09-15 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:21

Verder dan maar alle agressieve honden inslapen? Bijna alle honden zijn agressief door handelen van hun (vorige) baas. Het is aangeleerd gedrag. Misschien moeten die bazen dan maar gewoon geen honden meer pakken. Maar tsja, het is gewoon makkelijker om dieren als wegwerp product te zien. Die is verpest: laten we die inslapen en dan pakken we een nieuwe. Wie weet gaat het daar wel mee goed!

Ik vind het totaal onterecht om zo'n hond in te laten slapen, geen een hond is vals van aard.

Maar de hond was verder toch niet gewond? Hij had alleen haar vast.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 01-09-15 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:21

Monica72 schreef:
hoe dan wel???

Achterpoten pakken en trekken meer niet dan laten ze meestal los zoniet water emmer erover of gewoon oppakken en in de sloot mieteren wanneer mogelijk.[/quote]

Dat helpt over het algemeen ook niet bij dit soort honden, die zijn niet onder de indruk als je ze bij de achterpoten pakt of een emmer water gooit.
Het beste kun je een lijn proberen om de nek te krijgen en wurgen, dan moet hij op een gegeven moment wel los laten.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:24

different1 schreef:
Als hij zijn naam had gegeven, had de eigenaar van het kleine hondje contact op kunnen nemen voor de eventuele dierenarts kosten.

dat had voor die reden idd netjes geweest. Maar als het idd een pitbull achtige hond was geweest dan kan ik me voorstellen dat de angst voor andere dingen groot is.. in principe hadden die mensen van het kleine hondje gewoon op moeten letten.

het verdient allemaal geen schoonheidspijs. alleen kwam in mijn vorige reactie miss slecht naar buiten maar kan niet goed tegen voor oordelen. jij hebt wel goed en netjes gehandeld ts

edit: telefoon had sommige woorden anders gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:26

Ik heb hier ook een hond, die het niet waardeert als er andere (kleine )honden op hem afkomen. Los gaat het prima. Maar aan de lijn niet :n

Dus ja ik waarschuw mensen ook dat ze hun hond moeten aanlijnen. Want als hun hond op die van mij afkomt en wil snuffelen. Dan grijpt hij ze gewoon.

Houden mensen hun hond aan de lijn. Dan is er niks aan de hand. En kunnen we elkaar gewoon passeren.

Mijn andere hond waardeert het ook niet. Maar die grijpt niet, gaat alleen heel erg grommen.

Beetje van den zotte dat je je hond moet muilkorven. Omdat iemand anders zijn hond niet bij zich kan houden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:27

Relien schreef:
different1 schreef:

dat had voor die reden idd netjes geweest. Maar als het idd een pitbull achtige hond was geweest dan kan ik me voorstellen dat de angst voor andere dingen groot is.. in principe hadden die mensen van het kleine hondje gewoon op moeten letten.

het verdient allemaal geen schoonheidspijs. alleen kwam in mijn vorige reactie miss slecht naar buiten maar kan niet goed tegen voor oordelen. jij hebt wel goed en netjes gehandeld ts

edit: telefoon had sommige woorden anders gemaakt

Het hondje was dan ontsnapt, de TS had hem inmiddels aangelijnd. Als hij dan alsnog aangevallen wordt door een loslopende hond, is de laatste toch fout naar mijn idee.

TS, ik vind dat je top gehandeld hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:28

Ben ik nu de enige die het wel vind meevallen met het 'killerinstinct' van de pitbull en zijn eigenaar?
Oke, die hond was duidelijk niet gek op kleine hondjes, maar als je bedenkt dat dat kleintje in het park al achter die man aanliep en ze gevolgd is naar huis waar de hond wordt opgesloten achter een hek, dan snap je dat in die tijd die hond al het een en ander aan frustratie heeft opgebouwd. En uiteindelijk had het hondje geen verwondingen, dus dan denk ik dat het wel meevalt met dat 'killer' zijn.

Dat praat het natuurlijk niet goed wat er is gebeurd en ik vind het ook niet netjes dat die persoon zijn gegevens niet wilde geven. Hoewel ik me wel kan voorstellen dat hij zegt; het was niet alleen mijn schuld, ik draai niet overal voor op. Ik vraag me dan ook af of het aangifte doen nodig is, maar dat ligt natuurlijk erg aan de werkelijke situatie en daar heb ik natuurlijk geen zicht op.

Een tip voor de volgende keer en voor iedereen hier: rustig blijven en niet gaan slaan en schoppen. Elke schop die je uitdeelt, maak je het lastiger mee voor jezelf. Wees kalm, haal zoveel mogelijk prikkels weg en til beide honden van de grond, houd ze vast aan het nekvel of evt onder de buik maar geef zo weinig mogelijk steun.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:29

different1 schreef:
Word zo'n hond echt de dupe? Ik vind inslapen nu niet echt dramatisch voor een hond, zeker niet als de hond niet normaal kan functioneren.
De eigenaar word er dan sowieso op aangesproken.

De kleine hond was inderdaad ontsnapt, en rende de richting van de grote hond op.
Echter bleef het diertje wel op ruime afstand van de grote hond en snuffelde wat aan de grond.

Zeker achtte ik de plek veilig genoeg om te bellen, kon ik vermoeden dat de hond zelf de deur open kon maken?
En daarnaast, ik was op de fiets en het kleine hondje had enkel een halsband aan, hoe had ik dat dier moeten verwijderen?
Op de fiets onder m'n arm nemen? Een vreemde hond?
De riem waaraan ik het hondje had gedaan was een schouderband van een tas, niet bepaald een lengte om de hond naast de fiets mee te nemen.

dat het dier niet bij de grote hond kwam, kwam niet zo over op mij vanuit de OP.. zoals ik het las konden jullie m nog net op tijd in het nekvel grijpen voordat hij bij de grote hond binnen zijn bereik kwam..

Zoals ik al aangaf de uiteindelijk aanval is een akelige samenloop.. jullie hebben de situatie ook veilig geacht, anders was je wel eerst weggegaan daar.. eigenaar grote hond dacht ook dat het zo veilig was, grote hond ingesloten. dus maakte verder niet meer uit dat jullie daar stonden.

dat jullie het veilig achten, was geen verwijt aan jou.. dat was juist ter ondersteuning van dat het een akelige samenloop was, immers nergens was er aanleiding om aan te nemen dat nadat de hond was ingesloten er alsnog een vechtpartij zou volgen.

ook de eigenaar van de grote hond dacht dat het daarmee klaar was.. anders zou hij jullie wel gemaand hebben om vlot weg te gaan, omdat zijn hond in het verleden in een boze bui wel eens ontsnapt was door de deur alsnog te openen.. Het was immers geen eigenaar die het gedrag van zijn hond verborgen hield voor vreemden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:33

different1 schreef:
Een pitt-achtige, bedacht inderdaad dat het ook iets van een amerikaanse bulldog zou kunnen zijn.
Hij was erg hoogbenig, slank en had een iets minder grove kop dan bijv. een Stafford.
different1 schreef:
hij was echt enorm groot, kop op heuphoogte bij mij en ik ben 1.73m

Een pitbull was in het elk geval niet, zeg maar gewoon 'dog achtige' ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:33

love_western schreef:
Ik heb hier ook een hond, die het niet waardeert als er andere (kleine )honden op hem afkomen. Los gaat het prima. Maar aan de lijn niet :n

Dus ja ik waarschuw mensen ook dat ze hun hond moeten aanlijnen. Want als hun hond op die van mij afkomt en wil snuffelen. Dan grijpt hij ze gewoon.

Houden mensen hun hond aan de lijn. Dan is er niks aan de hand. En kunnen we elkaar gewoon passeren.

Mijn andere hond waardeert het ook niet. Maar die grijpt niet, gaat alleen heel erg grommen.

Beetje van den zotte dat je je hond moet muilkorven. Omdat iemand anders zijn hond niet bij zich kan houden.

Muilkorven op zich hoeft wat mij betreft niet, maar als de eigenaar van de grote hond al weet dat zijn hond een "killer" is, vind ik het een ander verhaal. Ook doet het een hond geen kwaad een muilkorf te dragen, hoewel eigenaren er een vreselijk drama van kunnen maken.

Ik weet van mensen die nog in het "oude Indië" hebben gewoond, dat daar nogal eens een muilkorfgebod was vanwege uitbraak van hondsdolheid, dus alle huishonden moesten dan een muilkorf dragen, in ieder geval als ze buiten kwamen. Die honden hielden daar niets aan over... moet je tegenwoordig bij mensen komen, die beschouwen het als een aanranding van hun hond... (en hun eigen ego) als iemand het woord "muilkorf" durft te noemen...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:34

anneliesdj schreef:
Een pitbull was in het elk geval niet, zeg maar gewoon 'dog achtige' ;)

Waarschijnlijk een Molosser inderdaad.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 13:36

Tillie20 schreef:
Verder dan maar alle agressieve honden inslapen? Bijna alle honden zijn agressief door handelen van hun (vorige) baas. Het is aangeleerd gedrag. Misschien moeten die bazen dan maar gewoon geen honden meer pakken. Maar tsja, het is gewoon makkelijker om dieren als wegwerp product te zien. Die is verpest: laten we die inslapen en dan pakken we een nieuwe. Wie weet gaat het daar wel mee goed!

Ik vind het totaal onterecht om zo'n hond in te laten slapen, geen een hond is vals van aard.

Maar de hond was verder toch niet gewond? Hij had alleen haar vast.

En dat is de pest met zulke honden (en helaas ook een aantal eigenaren die er te makkelijk over denken), men moet zich realiseren dat een dergelijke hond veel schade aan kan richten wanneer het dier niet goed opgevoed danwel onder appel staat.
Een hond, evenals welk dier dan ook, word niet agressief geboren maar gemaakt en sommigen hebben er meer aanleg voor dan andere om agressief gedrag te vertonen.
Helaas zijn er nog steeds mensen die een grote hond stoer vinden of een kleine hond als leuk stukje speelgoed voor de kids aanschaffen.

@ anneliesdj: het kleine hond heeft niet in het park al achter de man en z'n hond aangelopen, hoe kom je daar nu bij?
Het hele gebeuren tot de aanval heeft nog geen 2 minuten geduurd, de aanval zelf duurde langer dan het hele proces ervoor.

@ de rest: ik zeg een pitt-achtige zodat men direct weet wat voor type hond het was. Een Molosser was het zeker niet, de hond was erg hoogbenig en zeer strak op het lijf en een iets smallere kop dan de stafford.

Ben overigens ook zeer zeker niet te spreken over de eigenaren van het kleine hondje.
Laatst bijgewerkt door different1 op 01-09-15 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:38

Zoolgangster schreef:
love_western schreef:

Muilkorven op zich hoeft wat mij betreft niet, maar als de eigenaar van de grote hond al weet dat zijn hond een "killer" is, vind ik het een ander verhaal. Ook doet het een hond geen kwaad een muilkorf te dragen, hoewel eigenaren er een vreselijk drama van kunnen maken.

Ik weet van mensen die nog in het "oude Indië" hebben gewoond, dat daar nogal eens een muilkorfgebod was vanwege uitbraak van hondsdolheid, dus alle huishonden moesten dan een muilkorf dragen, in ieder geval als ze buiten kwamen. Die honden hielden daar niets aan over... moet je tegenwoordig bij mensen komen, die beschouwen het als een aanranding van hun hond... (en hun eigen ego) als iemand het woord "muilkorf" durft te noemen...

Verkeerde aannames. Dat de man dat zegt kan ook uit voorzorg zijn. Er zijn maar weinig honden die daadwerkelijk overgaan tot doorbijten. Deze hond heeft alleen in de vacht gebeten en geloof me: als deze hond echt door het lint ging dan was er niks wat 'm op dat moment kon tegenhouden om dat kleine hondje te bijten. 'Killer' zou ik nogal met een enorm korreltje zout nemen in deze situatie. Neemt niet weg dat die hond het niet prettig vind dat loslopende honden hem benaderen, en dat hij daardoor afstandsvergrotende signalen gebruikt.

Verder is het voor veel honden wel degelijk vervelend om een muilkorf te dragen. Dat genereert namelijk druk op de neus, iets wat als heel storend kan worden ervaren door de hond. Er zijn daarom ook veel honden die bijvoorbeeld niet met een gentle-leader willen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:40

Zoolgangster schreef:
love_western schreef:

Ik ga mijn honden niet muilkorven :n Geen idee als de een voor de kil gaat of niet. Hij grijpt iig wel van zich af. Maar een klein hondje is denk niet bestand tegen zijn kaken.

Maar ik ga die van mij niet muilkorven :n Hij moet zich ten allertijde kunnen verdedigen.

Lopen ze los. Dan is er niks aan de hand. En spelen ze met groot en klein.

Maar als iedereen zijn hond gewoon aangelijnd houd op de plekken waar het verplicht is. Dan is er niks aan de hand :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:40

Ik vind dit zo dubbel.
Dat kleine hondje loopt los, gaat naar de grote hond, geen eigenaar te bespeuren.
Zelfs een van m'n braafste Duitse herders is er niet mee gediend als er zo iets komt uitdagen.
Goed van de mens dat ie zijn hond heeft weggezet.
Brute pech dat ie kan ontsnappen maar mijn honden zouden ook 'jaloers' zijn als ik ineens met zo iets kleins van hond bezig zou zijn...

En rassen, het zijn idd zo'n rassen die vaak bij foute mensen terecht komen.
Persoonlijk heb ik niets tegen dat soort rassen.

Een van mijn Duitse herders is tot 3x toe!! aangevallen zonder dat hij aanleiding gaf (werd echt verrast).
En dat waren een doorgedraaide Border Collie, Golden Retriever en een Husky...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:41

Weet je uberhaupt wat een Molosser is?

Ik begrijp uit je beginpost dat de man wandelt met zijn hond toen dat kleintje eraan kwam, waarna jullie naar hem toe zijn gefietst en hij naar huis ging of daar al was. Ik krijg de indruk dat er meer dan een minuut overheen is gegaan ;)

Caesar

Re: Moet het even kwijt, hondje gered (aanval door grote hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:46

Waarom wordt er toch altijd zo gedreigd over en weer? Man waarschuwt toch netjes (hij had de hond blijkbaar al aangelijnd) en hij kan aan deze situatie niets doen.

Oorspronkelijk liep het kleine hondje al los en heeft hij de grote hond opgesloten. Dat het dier vervolgens ontsnapt kan hij niks aan doen.

Er is niks gebeurd, hond is niet gewond dus de consultkosten zullen het enige zijn... nou nou.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 13:51

Ik heb even gegoogled op een Molosser, dus vandaar mijn reactie dat het geen Molosser is.
Zie nu dat het een groep is, en geen op zichzelf staand ras, mijn fout.

De kleine hond stak zo'n 20m voor ons over, en rent de kant op waar de man met de grote hond stond.
Wij hadden die man nog niet gezien, is in een hoek en erg donker daar (ook overdag)
Toen ik de man hoorde roepen stond hij met zijn hond voor de deur van het portiek, wat zo'n 150m van ons vandaan was.
Ik heb hem niet zien lopen met de hond.
Vervolgens bleef hij daar staan, en heb ik het kleine hondje kunnen pakken die op ongeveer 5m afstand van de man en grote hond wat op de grond liep te snuffelen.
Vervolgens gaat de man naar binnen en zoek ik een naamplaatje/kokertje om een nummer te kunnen achterhalen.
De man komt naar buiten, zegt niets en staat er gewoon bij.
Ik bel het nummer en krijg snel gehoor, dit bleek familie van de eigenaar te zijn.
Afgesproken dat ik de hond naar het opgegeven adres zou brengen, opgehangen en daarop roept mijn moeder dat de hond los breekt.
Loopt langs zijn baas en pakt het kleine hondje.

@ceasar: zo kun je het ook bekijken... Als je er niet bij bent geweest en het gegil van het kleine hondje niet hebt gehoord, plus de laconieke reactie's van beide eigenaren.
Ik ben er van ontdaan, en ik vind nog steeds dat een hond die zonder waarschuwing (behalve van zijn baas) pakt een gevaarlijke hond.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:55

Bull achtig of niet hij hoort aangelijnd en onder controle. Zo niet dan pas gekorft. En in t portiek gestopt om alles te voorkomen. Deze man gaf duidelijk aan dat t niet ging.

Als ik met mijn hond op straat loop(aangelijnd) er komt een loslopende hond aan. Ik roep dag ze hem weg moeten houden is het NIET mijn probleem dat iemand anders zijn hond niet onder appel heeft.

Mijn hond loop aangelijnd.
Helaas roept iedereen KORVEN. Niks korven!!! laat je hondje niet los(oke hij was nu niet van jullie dus daar kondem jullie niks aan doen).

Stel die bull is gekorft en aangelijnd. En er komt zo loslopend mormel los die hem aan zou vallen in het ergste geval. Hoe verdedigt een gekorfte hond zich dan? JUIST.. NIET!.

Als t mijn hond was die aangelijnd is nadat ik de eigenaar zou waar een klere beest los loopt. Krijgt het hondje een rotschop en de eigenaar een klap in zn... bakkes.

Mijn hond is aangelijnd ^ weg gehaald en er is gewaarschuwt.
Ts kon er nu niks aan doen.

Vechtende honden kan je stoppen door ze aan hun achterpoot op te tillen. Dan zijn ze uit balans.
Normale reactie is in de hals pakken. Maar dat doen ze van nature ook bij elkaar dus dirt werkt niet tot nauwlijks zonder schade aan jezelf.
Laatst bijgewerkt door Musiess op 01-09-15 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:56

vind het killer enorm meevallen..
dat hondje liep los naar de hond toe, de eigenaar had er bij moeten blijven en hem aangelijnd moeten houden.
grote honden is niets mis mee, en geloof me: als zo'n hond dat hondje wou doden dan was dat hem echt wel gelukt hoor.
word enorm overdreven hier over het muilkorven, mijn hond (argentijnse dog) loopt altijd zonder muilkorf en dan lopen die kleine k*t hondjes los mijn hond uit te dagen, mijn hond valt ze niet aan, maar ik roep wel altijd dat ze hun hond moeten ophalen.
ondertussen staat eigenaar in paniek aan de kant te huilen terwijl er niet aan de hand is.
kleine honden moeten gewoon vast lopen, of ze nou lief zijn of niet. het is verplicht en ik laat mijn hond toch ook niet loslopen?
als die hondjes nou gewoon vastlopen dan zou er niks gebeuren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:59

different1 schreef:
@ceasar: zo kun je het ook bekijken... Als je er niet bij bent geweest en het gegil van het kleine hondje niet hebt gehoord, plus de laconieke reactie's van beide eigenaren.
Ik ben er van ontdaan, en ik vind nog steeds dat een hond die zonder waarschuwing (behalve van zijn baas) pakt een gevaarlijke hond.

Alleen dat gegil zegt dus helemaal niets. Kleine hondjes hebben doorgaans een flink ego en o wee als dat ego een optater krijgt.
Wat denk je wat er met dat ego gebeurt als je door zo'n grote hond in de kladden gegrepen wordt?
Kleine hondjes gillen alles bij elkaar alleen maar uit ongenoegen en om te laten merken dat hij er ook echt nog wel is, pijn heeft daar niets mee te maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:01

TS, deze 2 zijn ook molossers: ;)
Afbeelding
Afbeelding

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:01

Kleine honden gillen al snel. Vele honden zullen in de aanval gaan in deze situatie en als hij echt had gewild was er ondanks een snelle TS aardig wat schade geweest.

Voor 3 weken hebben hier twee dames elkaar even terecht gewezen. Moest wel wat genaaid worden hoor.