Zieke Weimaraner pup (11 weken) - bestaat een wonder???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Re: Zieke Weimaraner pup (11 weken) - bestaat een wonder???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:22

TS schrijft in haar openingspost: "Lino hebben we opgehaald toen hij precies 2 maanden was. Hij scheen na het eten van zijn vaste voedsel af en toe over te geven, vanaf week 7 of 8. Hij schrokt erg als hij eet."

Naar mijn mening zou een goede fokker dit toch even door een dierenarts laten checken voordat hij een pup van 8 weken meegeeft aan de nieuwe baasjes.

Heb je al contact gezocht met de fokker TS? Ik ben wel benieuwd hoe zij hier in staan?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:23

Bij een echte fokker gaan de honden niet met 8 weken al bij de moeder weg. Het is hier echt de vraag hoe "hondwaardig" leven de pup heeft. Kan hij blijven spelen met zijn vriendje, zonder pijn?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:24

Santos_05 schreef:
Bij een echte fokker gaan de honden niet met 8 weken al bij de moeder weg. Het is hier echt de vraag hoe "hondwaardig" leven de pup heeft. Kan hij blijven spelen met zijn vriendje, zonder pijn?

En waar baseer jij dit op? 8 weken is een prima leeftijd voor een pup om bij zijn moeder weg te gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:25

Amandavd schreef:
Santos_05 schreef:

En waar baseer jij dit op? 8 weken is een prima leeftijd voor een pup om bij zijn moeder weg te gaan.

Omdat 12 weken het beste schijnt te zijn. Maar goed, dat doet er allemaal niet toe :).

Hoop voor TS dat ze de juiste keuze kan maken... Hoe moeilijk die keuze ook moge zijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:29

Amandavd schreef:
Alleen de DA kan hierin beoordelen of de fokker dit al had moeten opmerken, wat het hartprobleem aangaat kan ik mij voorstellen dat de fokker het niet gezien heeft. De slokdarm weet ik niet genoeg van. Wat nu het belangrijkste is voor TS is dat ze of een second opinion zoekt, of zich neerlegt bij het oordeel van de DA. Maar simpelweg afwachten is geen optie. Je moet voorkomen dat de pup gaat lijden.

Een goede fokker geeft aan dat je na zelf de pups te hebben laten keuren, dat je ook nog even de pup bij je eigen DA moet laten keuren. Ik neem aan TS dat je dat ook gedaan hebt en dat er toen geen gebreken zijn geconstateerd. De fokker heeft in ieder geval aangegeven dat hij vanaf week 7 of 8 braakte. Dat toen toegeschreven werd aan schrokken.

Maar iedere (goede) fokker zal hoe dan ook tot een oplossing op financieel gebied komen naar de pupeigenaar bij gebleken geboorteafwijking. Dus dat is niet echt het punt lijkt me hier.

Mijn zorg gaat vooral over het feit dat TS tegen advies van een DA de hond wil door laten leven en advies vraagt aan bokt. En ik hoop niet dat ze door gaat kwakkelen met die adviezen maar de opmerkingen van de mensen die de hond gezien hebben ter harte neemt. Hoe zwaar ook....

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 10:30

Bedankt voor jullie reacties. De fokker is helemaal niks te verwijten.
De aandoening die Lino heeft is aangeboren. Het kan erfelijk zijn, maar hoeft niet. Zijn broertjes en zusjes hebben gelukkig helemaal geen klachten.

Dat een pup af en toe overgeeft nadat hij gulzig heeft gegeten, hoeft niet meteen alarmbellen te laten afgaan. Qua gewicht zat hij op lijn met zijn broers en zussen. De fokker heeft het niet kunnen weten en die nemen we ook niks kwalijk. Lino's halfbroer hebben we daar ook vandaan en het was een bewuste keuze om ook Lino daar vandaan te halen.

De fokker is erg meegaand en heeft zelf compensatie voorgesteld. Ze heeft nog 1 reutje uit hetzelfde nest, die mogen wij eventueel in huis nemen.

Het lastigste is dat hij er meerendeel van de tijd zo gelukkig en actief uit ziet. Hij lijkt dan nergens last van te hebben. Zijn slechte ademhaling wat gisteren ongeveer een half uur duurde, willen wij hem niet aan doen. Wij zullen altijd als eerste voor Lino kiezen. Wat het beste voor hem is. Maar als hij er zo energiek en gelukkig uit ziet, is inslapen dan wel het beste?

Deze foto's zijn van nog geen uur geleden;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:32

Prachthond TS. Maar al zou hij bij mij zo'n aanval maar 1x per week krijgen... dan zou ik voor de pup kiezen. Maar kan je wanhoop goed voorstellen hoor.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:32

slimmerik schreef:
Amandavd schreef:
Alleen de DA kan hierin beoordelen of de fokker dit al had moeten opmerken, wat het hartprobleem aangaat kan ik mij voorstellen dat de fokker het niet gezien heeft. De slokdarm weet ik niet genoeg van. Wat nu het belangrijkste is voor TS is dat ze of een second opinion zoekt, of zich neerlegt bij het oordeel van de DA. Maar simpelweg afwachten is geen optie. Je moet voorkomen dat de pup gaat lijden.

Een goede fokker geeft aan dat je na zelf de pups te hebben laten keuren, dat je ook nog even de pup bij je eigen DA moet laten keuren. Ik neem aan TS dat je dat ook gedaan hebt en dat er toen geen gebreken zijn geconstateerd. De fokker heeft in ieder geval aangegeven dat hij vanaf week 7 of 8 braakte. Dat toen toegeschreven werd aan schrokken.

Maar iedere (goede) fokker zal hoe dan ook tot een oplossing op financieel gebied komen naar de pupeigenaar bij gebleken geboorteafwijking. Dus dat is niet echt het punt lijkt me hier.

Mijn zorg gaat vooral over het feit dat TS tegen advies van een DA de hond wil door laten leven en advies vraagt aan bokt. En ik hoop niet dat ze door gaat kwakkelen met die adviezen maar de opmerkingen van de mensen die de hond gezien hebben ter harte neemt. Hoe zwaar ook....

Ik heb het dan ook niet over een financiële tegemoetkoming van de fokker. Een pup moet met 9 weken nogmaals geënt worden, als er toen geen problemen zijn ondervonden dan kan ik mij voorstellen dat ook de fokker het niet gezien heeft. Maar ik ben zelf niet goed genoeg bekend met beide problemen om vast te kunnen stellen of de fokker het al had moeten zien, vandaar dat ik zeg dat een DA dat het beste kan beoordelen want die is bekend met de medische aandoening.

De leeftijdsdiscussie is een ander ding, maar je bent absoluut geen slechte fokker als je je pups met 8 weken naar een nieuw huis doet.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:35

Ik zou hem persoonlijk in laten slapen, eventueel nog een second opinion. Wordt dit erger als hij ouder wordt? In dat geval zou ik altijd voor inslapen kiezen. Het is heel sneu, maar als hij geen hondwaardig leven kan leiden(zeker bij zo'n actief ras) dan is dat ook oneerlijk. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:38

Dan zou ik hem juist nu inslapen, voordat het te erg wordt. Want dan ben je te laat en lijdt de hond wel.. heel veel sterkte gewenst in elk geval!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:39

Allereerst wens ik je heel veel sterkte met het nemen van de beslissing die voor de pup het beste is! Lijkt me enorm moeilijk.

Ik heb het hele topic gelezen en vraag me nu het volgende af: krabben de schrijvers die aanvallend/veroordelend reageren op de fokker zich nu achter de oren? Vinden zij dat ze erg snel geoordeeld hebben over een situatie waar ze niets van wisten? Ik kan het alleen maar hopen.

BiancaSLC schreef:
De aandoening die Lino heeft is aangeboren. Het kan erfelijk zijn, maar hoeft niet. Zijn broertjes en zusjes hebben gelukkig helemaal geen klachten.

Dat een pup af en toe overgeeft nadat hij gulzig heeft gegeten, hoeft niet meteen alarmbellen te laten afgaan. Qua gewicht zat hij op lijn met zijn broers en zussen. De fokker heeft het niet kunnen weten en die nemen we ook niks kwalijk. Lino's halfbroer hebben we daar ook vandaan en het was een bewuste keuze om ook Lino daar vandaan te halen.

De fokker is erg meegaand en heeft zelf compensatie voorgesteld. Ze heeft nog 1 reutje uit hetzelfde nest, die mogen wij eventueel in huis nemen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:43

Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 30-08-15 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:45

Ceetje_bokt schreef:
Allereerst wens ik je heel veel sterkte met het nemen van de beslissing die voor de pup het beste is! Lijkt me enorm moeilijk.

Ik heb het hele topic gelezen en vraag me nu het volgende af: krabben de schrijvers die aanvallend/veroordelend reageren op de fokker zich nu achter de oren? Vinden zij dat ze erg snel geoordeeld hebben over een situatie waar ze niets van wisten? Ik kan het alleen maar hopen.

BiancaSLC schreef:

Er is niemand die aanvallend heeft gesproken over 'de fokker' van de pup.
Alleen vragen gesteld wat de rol was van de fokker omdat daar in de openingspost niet over gesproken werd. Heel logisch omdat het een jonge pup betreft.

Prachtige foto's van Lino, zo op het oog lijkt het zo'n vrolijke en gezonde hond.
Maar des te harder dan dat je weet dat hij eigenlijk zo ziek is. :(:)
Heel veel sterkte nogmaals!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:59

Dat hart probleem is daar iets aan te doen of is dat ook iets wat steeds erger wordt? Als dat zo is dan zou ik er ook niet mee doorgaan maar als daar iets aan te doen is dan is het misschien een overweging waard.
De slokdarm is een ander verhaal. Maar als je hem zacht voer geeft wat gemakkelijk door de slokdarm glijd dan zou dat toch moeten werken? Ik heb een paard gehad met meerdere verwijderingen in de slokdarm en die is daar met aangepast voer wel gewoon oud mee geworden. Nu heeft een paard een veel langere slokdarm dan een hond dus het lijkt mij dat daar wel iets op te verzinnen moet zijn.
Inslapen kan ten alle tijde als de hond geen waardig bestaan meer heeft. Maar ik kan me voorstellen dat als je hem zo vrolijk ziet dat je het niet meteen overweegt.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:05

Wat een ontzettend nare situatie ts! Heel veel sterkte met het nemen van je beslissing. Dat er geen alarmbellen gingen rinkelen als de pup na schrokken zijn voer weer opgaf vind ik ook niet heel raar. Mijn pup is nu 18 weken en toen hij met 10,5 week kwam deed hij dat ook. De fokker had dat gezegd en daarom had ik een slowfeederbak gekocht. Toen ging het prima en omdat hij nu gewend is dat er 24/7 water en brokken staan eet hij ook niet meer zo idioot. Je gaat er als koper ook eigenlijk vanuit dat je een gezond hondje koopt en dat gewoon te gulzig eet.

Ik zou je dierenarts(en) vragen naar toekomstperspectieven en daar je beslissing op baseren. Het is fijn dat de fokker nog een pup voor jullie heeft uit dit nestje maar ik zou eerder een pup vragen uit een volgend nestje als jullie de beslissing nemen om Lino te laten inslapen. Ik denk dat nu gelijk een nieuwe pup wellicht te pijnlijk is en je toch op een andere manier ( en misschien ) minder aan de vervanger van hecht.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:06

Als jullie de mogelijkheden hebben en de artsen zien het zitten dan zou ik voor een operatie gaan (als jullie hem een kans willen geven). De ringvormige vernauwing zit er en gaat niet weg, schade aan de slokdarm zal waarschijnlijk wel erger worden. Kans dat het zonder goedkomt lijkt mij erg klein.
Een van mn veulens dit jaar had soortgelijke klachten. Met een week of vier leek die twee keer uit het niets een slokdarmverstopping te hebben, erg benauwd enzovoort. Leken ook echt aanvallen, bij sonderen nooit veel moeite. Toen ging er al een klein alarmbelletje rinkelen. Met 7 weken weer benauwdheid maar deze keer bleef het, grote hartruis te horen, longen niet goed,... vermoedelijk hier ook een pda, waarschijnlijk in combi met nog een ander hartprobleem. Na 5 dagen proberen met medicatie gaf hij het op en is ingeslapen. Als ik het vooraf had geweten had ik die 5 dagen niet meer afgewacht...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:08

Als ik mijn bescheide mening mag geven. Ik zou de pup laten gaan. Beide aandoeningen worden met de leeftijd erger. En aangezien deze pup op zijn huidige leeftijd er flink door belast word. Tevens zal hij op latere leeftijd zijn vriendjes waarschijnlijk niet kunnen bijhouden.

Je zou eventueel een second opnion kunnen aanvragen maar ik denk dat dankzij die pertiserende aorta het een klusje voor utrecht word.

Heeft de dierenarts wel een volledige controle uitgevoerd toen lino geent werd ?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:19

Wat een moeilijke situatie TS. Ik snap dat je niet "zomaar" een beslissing kan nemen. Je beslist over leven en dood, dat is moeilijk.

Ik kan alleen maar zeggen wat ik in jou situatie zou doen en dat is een second opinion laten uitvoeren. Als daarbij dezelfde diagnose wordt gesteld dan zou voor mij duidelijk zijn dat inslapen de "beste" oplossing is. Hoe moeilijk ook. Als hij nu al vrij veel last heeft en het alleen maar erger wordt bewijs je hem een dienst door hem niet te laten lijden.
Maar ik weet ook dat dat ontzettend moeilijk is.

Ik wens je sterkte in deze moeilijke situatie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:41

:( wat een verdriet en drama,je gaat al zo snel aan zo'n pup hechten en zeker als ze zo blij zijn is een knoop doorhakken om in te laten slapen bijna niet te doen,had hetzelfde met kleine kimmie een paar jaar geleden,toen riep ook half bokt dat ze het wel dood zouden laten maken,maar sta er maar eens voor ,een baby in laten slapen hoort gewoon niet en als ze dan ook nog eens blij en vrolijk zijn moet je wel heel veel ballen hebben om te zeggen maak maar dood.....

voor de mensen die denken dat zoiets al tot uiting komt bij een fokker,dat is vaak op 8 weken nog niet te zien, meestal krijgen ze last van inwendige problemen naarmate het lichaam groter wordt ,zo werd kimmie pas met 12 weken ziek,tot die tijd was er niets aan de hand of niets aan het hondje te zien,niets te verwijten aan de fokker van zo'n hondje.

moeilijk dit,ik zou zelf wel makkelijker verteerbaar eten geven,hoogwaardige blikvoeding of een kvv,dat glijdt makkelijker naar binnen en verteerd ook sneller als brokken.

zoals ik lees hier is er een operatie mogelijk voor het hart,zou daar zelf ook achteraan gaan,en dan meer ook wat is de kans op genezing en prognose voor de rest van zijn leven,is dat goed,dan zou ik zelf die operatie doen en dan zacht voedsel geven voor zijn slokdarm...en maar zien hoe je hem groot kan krijgen,maar zo opgeven,zou dat ook niet kunnen :n

sterkte met je knappe puppie!!

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 12:11

Aan het hart probleem zou iets gedaan kunnen worden, dit kan operatief verwijderd worden. De risico's zijn mij niet bekend.
De slokdarm is dan het volgende probleem. Daar kunnen ze niks aan doen.
Onze dierenarts gaat morgen met Utrecht bellen om te vragen hoe het lichaam van een pup zich ontwikkeld naar een volwassen hond toe. Groeit alles mee? Wordt het alleen maar erger? We horen het morgen.

Veel zal het helaas niet meer uitmaken. We vinden dat hij nu toch te zwaar ademt.. Dat is niet best.

De reacties op mijn bericht zijn helaas niet waar ik op hoopte, maar wat wel was te verwachten... Wonderen bestaan niet, maar zullen altijd geloof houden aan hoop.

We gaan vandaag met volle teugen van hem genieten.. En zien enorm op tegen morgen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:28

Kan hij met braken geen voedsel hebben ingeademd, met als gevolg longontsteking en daarom zo beroerd ademen?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:12

Heel veel sterkte, wat vreselijk rot. Ik denk dat jullie de goede beslissing genomen hebben als ik je laatste post lees.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:13

Ik ben niet bekend met deze problematiek, maar zou bijvoorbeeld kvv i.p.v. brokken nog verschil maken?

Heel veel sterkte in elk geval, dit lijkt me een zware beslissing.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:26

Ik heb geen ervaring met deze aandoeningen, dus kan je verder geen advies geven. Maar wil je wel even heel veel sterkte wensen. Sommige beslissingen zijn eigenlijk onmogelijk om te maken... Het is in ieder geval duidelijk dat jullie alles voor Lino over hebben!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:36

Het één is het gevolg van het ander, en het is een erfelijke aandoening. De fokker mag niet meer fokken met de ouders.
Het is operabel, maar het is een zware operatie:

http://www.dkhn.nl/patient_van_de_maand ... tart_.aspx

Sterkte met je beslissing.
Als je de hond terugdoet naar de fokker laten ze hem waarschijnlijk inslapen. Ik weet niet of het een fokker is die bij een rasvereniging is aangesloten en of je een contract hebt, maar bij goede fokkers krijg je het aankoopbedrag terug en zul je de rest van de operatie zelf moeten bijleggen.