Kat krabt kop open, ten einde raad.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:51

Hier ook! Mevrouw heeft al een spuit gehad. maar om dat nou iedere zoveel maanden opnieuw te doen..? Dus begonnen met drainage compositum van de groene os. Dagelijks (dacht ik) door haar voer. en vanaf volgende week beginnen we met de hotspot. Volgens de DA waren het ook hotspots bij Wink. alleen denken wij dat het stress/warmte gerelateerd is omdat als wij bijvoorbeeld lang weg zijn(hele dag) en zij ons niet weg heeft zien gaan het vaak begint. en dan staat het er los van of ze dan alleen is(ouders van vriend). En met warme dagen komt het ook vaak opzetten. Alleen word de hotspot wel aangeraden met eerst de drainage kuur.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:59

Hier ook kat met jeuk. Bij ander voer, direct weer jeuk. Zowel voer met graan als met rijst lijkt de boosdoener. Voer zonder toevoegingen, m.n. kip of vis doen het ok. Rund lijkt ze ook niet tegen te kunnen. Dus is mogelijk wel met voer op te lossen.

Vers vlees werkte hier nog het beste, daar kwam ze ook lekker van aan. Al had ze nog milde jeuk (ws. omdat er ook rund in zat)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 00:30

Bedankt voor de vele reacties, zal morgen even inhoudelijk reageren maar wou vast de foto's plaatsen, helaas telefoonkwaliteit en het was al donker buiten, maar het geeft een indruk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gnome

Re: Kat krabt kop open, ten einde raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 00:31

Oef wat een lelijke plek. Snap dat ze dat steeds weer over krabt. Hopelijk vind je in dit topic een oplossing.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 01:22

Welk materiaal zijn je voerbakjes?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 01:30

hoi die van mij had jeuk op haar kont kan ook een allergie van pollen zijn en je doet er eigenlijk niets aan, de prednison is heel slecht, maar ik snap je keus, ik heb het toen niet meer gedaan en raad eens ineens is haar kont weer aangegroeid was jaren kaal, maar jeuk heeft ze nog steeds.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 02:00

hey Jaime, dit ziet er el heel erg hetzelfde uit als waar ik het laatst over had wat mijn kat had. Eosinofiel granuloom, had je het daar nog over gehad met de da?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 05:27

Mijn ervaring is dat dit soort plekken vaak niet goed reageren op dermiel (en hydrocortiderm), acederm maakt het vaak iets rustiger. Hiervoor moet je flink geduld hebben. Zijn atopica nog overlegd? Cyclosporines willen ook wel eens goed werken, en niet zo nadelig als prednison. Succes en hopelijk slaat het voer aan.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 08:15

Yipee schreef:
Granen allergie bestaat maar is erg zeldzaam. Ik zou nu vooral niet gaan switchen en hierop blijven wat je nu doet. Je kan dit wel aankaarten bij je Dierenarts mocht dit dieet geen effect hebben uiteindelijk.

Een zwaar achterhaalde gedachte/mening; onvoorstelbaar dat ze nu nog steeds zo blijven hangen in de tijd in "Utrecht".
Granenallergie komt wel degelijk voor, steeds vaker zelfs. Blijkt te maken te hebben met teelt maar vooral ook met bewerkingen ervan. En btw, hoeveel granen eet een hond/kat van nature? Waarom zit het überhaubt in honden/kattenvoeding, het hoort er niet in thuis....
Die beesten zijn gemaakt om vlees te eten aangevuld met een minimale hoeveelheid vers plantaardig materiaal en een deel half verteerd plantaardig materiaal vanuit de maag van de prooi; maar geen granen.

Orijen, Acana, Feeringa zijn merken die zich bezig houden met graanvrij voer; enkele soorten daarvan bevatten ook geen gevogelte.
Neem inderdaad wel een paar weken de tijd om te kijken op welk voer ie het best gaat doen, niet te snel wisselen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 13:21

irmaz schreef:
Misschien een keer de Stronghold vervangen door Advantage, ik heb al verschillende katten gezien die daarmee van gelijksoortige klachten als jouw kat afkwamen.

Dat is ook nog wel een goede tip, dat zou zomaar eens kunnen natuurlijk.

kiwiwitje schreef:
Hier ook! Mevrouw heeft al een spuit gehad. maar om dat nou iedere zoveel maanden opnieuw te doen..? Dus begonnen met drainage compositum van de groene os. Dagelijks (dacht ik) door haar voer. en vanaf volgende week beginnen we met de hotspot. Volgens de DA waren het ook hotspots bij Wink. alleen denken wij dat het stress/warmte gerelateerd is omdat als wij bijvoorbeeld lang weg zijn(hele dag) en zij ons niet weg heeft zien gaan het vaak begint. en dan staat het er los van of ze dan alleen is(ouders van vriend). En met warme dagen komt het ook vaak opzetten. Alleen word de hotspot wel aangeraden met eerst de drainage kuur.

Bedankt voor je reactie, vervelend zeg! Hier heeft het duidelijk niets te maken met de temperatuur want op warme dagen is het niet anders dan in de winter. Voor der zekerheid heeft hier o.a. tegen stress op elke verdieping een Feliway verdamper gehangen om te kijken of dat verschil maakte, maar nee helaas.

Freya6 schreef:
Hier ook kat met jeuk. Bij ander voer, direct weer jeuk. Zowel voer met graan als met rijst lijkt de boosdoener. Voer zonder toevoegingen, m.n. kip of vis doen het ok. Rund lijkt ze ook niet tegen te kunnen. Dus is mogelijk wel met voer op te lossen.

Vers vlees werkte hier nog het beste, daar kwam ze ook lekker van aan. Al had ze nog milde jeuk (ws. omdat er ook rund in zat)

In dit voer zit wel rijst, dat andere voer wat ik had gevonden van applaws zit geen graan en geen rijst in. Dat zou dan nog een optie kunnen zijn wanneer dit voer niet lijkt te helpen, maar een eliminatiedieet heeft natuurlijk alleen zin wanneer je ze lang genoeg volhoud, dus eerst gaan we nog even door met dit dieet.

ingedebruijn schreef:
Oef wat een lelijke plek. Snap dat ze dat steeds weer over krabt. Hopelijk vind je in dit topic een oplossing.

En dit nog 'gunstig' de plek heeft er helaas nog veel erger uitgezien voordat ze die prednison prik kreeg. Hoop inderdaad dat we uiteindelijk de oplossing vinden :)

_Milo schreef:
Welk materiaal zijn je voerbakjes?

Eerst hadden van plastic. Nu hebben we RVS.

franka75 schreef:
hoi die van mij had jeuk op haar kont kan ook een allergie van pollen zijn en je doet er eigenlijk niets aan, de prednison is heel slecht, maar ik snap je keus, ik heb het toen niet meer gedaan en raad eens ineens is haar kont weer aangegroeid was jaren kaal, maar jeuk heeft ze nog steeds.

Mijn poes is daar op getest, en daar was niets uitgekomen.

Alik schreef:
hey Jaime, dit ziet er el heel erg hetzelfde uit als waar ik het laatst over had wat mijn kat had. Eosinofiel granuloom, had je het daar nog over gehad met de da?

Hey Alex! Ja, zou mogelijk kunnen maar indien dat zo is dan heeft het vaak dezelfde onderliggende oorzaak zoals bijv. een voedselallergie. Aanpak is verder dan ook hetzelfde.

Cemlys schreef:
Mijn ervaring is dat dit soort plekken vaak niet goed reageren op dermiel (en hydrocortiderm), acederm maakt het vaak iets rustiger. Hiervoor moet je flink geduld hebben. Zijn atopica nog overlegd? Cyclosporines willen ook wel eens goed werken, en niet zo nadelig als prednison. Succes en hopelijk slaat het voer aan.

Acederm nog niet geprobeerd voor de wondbehandeling, misschien nog het overwegen waard. Atopica heb ik zelfs bij de DA gekocht, vloeibaar goedje wat ik in haar bekje moest spuiten (sporimune), maar dat was een hel! Kat ging helemaal wild met de kop schudden daarna, en bleef een kwartier lang kokhalzen, dat vond ze echt heel vies. De derde dag kreeg ik haar dan ook onmogelijk te pakken terwijl ze normaal alles wel goed laat gebeuren, zoals oor insmeren en pilletje in haar keeltje doen. Hoorde later van een kennis dat sporimune voor katten het effect van hete pepers schijnt te hebben, als dat waar is zou dat de reactie van de poes wel verklaren. Maarja, dat was dus wel zonde van de €40,-

madamX schreef:
Yipee schreef:
Granen allergie bestaat maar is erg zeldzaam. Ik zou nu vooral niet gaan switchen en hierop blijven wat je nu doet. Je kan dit wel aankaarten bij je Dierenarts mocht dit dieet geen effect hebben uiteindelijk.

Een zwaar achterhaalde gedachte/mening; onvoorstelbaar dat ze nu nog steeds zo blijven hangen in de tijd in "Utrecht".
Granenallergie komt wel degelijk voor, steeds vaker zelfs. Blijkt te maken te hebben met teelt maar vooral ook met bewerkingen ervan. En btw, hoeveel granen eet een hond/kat van nature? Waarom zit het überhaubt in honden/kattenvoeding, het hoort er niet in thuis....
Die beesten zijn gemaakt om vlees te eten aangevuld met een minimale hoeveelheid vers plantaardig materiaal en een deel half verteerd plantaardig materiaal vanuit de maag van de prooi; maar geen granen.

Orijen, Acana, Feeringa zijn merken die zich bezig houden met graanvrij voer; enkele soorten daarvan bevatten ook geen gevogelte.
Neem inderdaad wel een paar weken de tijd om te kijken op welk voer ie het best gaat doen, niet te snel wisselen.

MadamX, je theorie klinkt mij hartstikke logisch, en ik heb ook al voor mijn vorige kat het destijds eens allemaal uitgezocht en me heel goed ingelezen, en ik deel je mening dat katten vleeseters zijn en geen graan horen te eten. Denk dat we dat zelfs wel een feit mogen noemen. Ik ga je optie dan ook zeker meenemen, maar wel pas nadat ik het huidige dieet minimaal 8-10 weken heb volgehouden.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:27

Klinkt als mijn kat. Die had ook een wondje op zijn kop, voor zijn oor die steeds groter werd. Oplossing? 6 weken prednison en geen ander voer dan royal canin hypoallergeen. Succes

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:47

Bij onze poes precies hetzelfde gehad. Wij waren begonnen met royal canin hypoallergeen. Dit werkte goed, maar toen de plekken bijna weg waren at ze het niet meer. Allerlei dieetvoer geprobeerd, maar ze lustte bijna niks. Ondertussen werd ze erg mager en had ze veel pijn van de plekken. Ze lag een paar dagen in de krabpaal en wilde er niet uit. Dat is niks voor onze kat. Uiteindelijk na een half jaar gedoe, ik bespaar je de details, hebben we besloten om constant een kap om te doen. Na 4 maanden ongeveer was alles goed genezen en zat er weer haar op.
Toen hebbeb we steeds de kap eraf gedaan als we erbij waren. Nu is hij sinds een week of 3 helemaal af en het gaat gelukkig goed. Ze heeft nog steeds jeuk en verhaart meer dan hoort, maar ze speelt weer en is zichzelf.
Qua voer geef ik nu van alles, want meestal is ze het voer na 1 zak van hetzelfde alweer zat. Geen dieetvoer in ieder geval, want dit lust ze nauwelijks.
Heel veel succes met jouw kat! Het is echt een rotprobleem!

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:57

voor zove rik weet is het zo dat eosinofiel granuloom een genetische afwijking die "ergens" door getriggerd wordt en dan is het gewoon misse boel. Bij Trui begon het nadat ze was gesteriliseerd. Ze is nog bestraald en dat maakte het wel minder maar zolang ze nog geleefd heeft is het helaas niet over gegaan, wel enigszins houdbaar door de prednisolon.

Ik hoop wel dat je iets vind waardoor er wel iets aan te doen is want het is idd wel iets om heel erg wanhopig van te worden.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:03

Geef de hoop niet op! Ik heb een kat met enorm heftige atopische dermatitis en voedingsallergie. Ik heb haar gekregen met wonden aan de hals, kop, ogen en korsten over haar lijf. En immense jeuk. We zijn gestart met hypoallergeen dieet (Z/D van hill's) en vetacortyl injectie (prednisolon). Dit werkte onvoldoende. Toen zijn we geswitcht naar ciclosporines (Atopica/sporimune). En mijn kat is als nieuw!! :D

Zo zag ze eruit, niet schrikken...:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu is ze dit! *\o/*
Afbeelding

De bloedtest die je uitgevoerd hebt, was dat artuvetrin? Die zijn bij katten wel altijd wat onbetrouwbaarder dan bij honden.. Kan heel goed zijn dat je kat wel allergisch is, maar je weet gewoon niet waarvoor (er zijn zoveel allergenen!). Je zou eens ciclosporines kunnen proberen. Ook dit is geen onschuldig product, maar niks doen is geen optie zoals je zelf ook al aangeeft. Je kan er ook voor kiezen je kat standaard op de prednison te houden als dit goed gaat. Alleen heeft dit meer bijwerkingen dat de ciclosporines. De ciclosporines zijn duur, zeker als je de merknaam atopica neemt, de enige geregistreerde voor katten. Vraag bij je DA om sporimune :) Dit is alleen geregistreerd voor honden, maar is een stuk goedkoper!

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:13

Oh, ik lees nu helaas pas van je atopica probeersel. Mijn kat gaat daar ook enorm van kwijlen! Maar opgelost in wat natvoer en dan in het bekje spuiten gaat wel goed! Dan kwijlt ze niet :) Ze vindt het nog niet leuk, maar we moeten wat... Misschien een tip :)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:33

Wat je nog zou kunnen proberen is elke dag een paar enkele druppels rescue Bach geven in haar bek. Dit werkt rustgevend en misschien helpt het ook dat ze rustiger word met krabben. Je doet heel lang met zo'n flesje.

We hebben een kat op mijn werk (katenhotel) die had een kale kont, nu hij elke dag die druppels krijgt is hij weer als nieuw. Sommige stress dingen uiten zich in krabben, likken etc.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:41

Cyclosporine is idd heel bitter van smaak. Dacht dat atopica iets lekkerder gemaakt was. Zoals iemand al aangeeft mengen met voer. De humane variant is goedkoop maar heel vies van smaak. MalaQ wat is je kat opgeknapt met de atopica!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:33

Hoe gaat het nu?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:51

mijn kat was ook begonnen met krabben op die plek al was die 19 jaar, en dan ging het behoorlijk bloeden zelfs dat alles onder zat, heeft weken met een soort verbandje om gelopen, dachten we ook iets van mijt of zo in oor, maar bleek toch een tumor te zijn geweest in de limpfklier die daar zit, was al helemaal door gegroeid naar binnen en niet meer operabel.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 11:03

Met de prednoral tabletjes heel goed! Geven van de tabletjes gaat makkelijk en ze heeft sindsdien geen jeuk meer. Wond is grotendeels genezen, is nog een klein stukje over, dat gaat soms nog weer open omdat ze de hele dag met onze kitten speelt en dat er soms wel hard aan toe gaat. Ze blijft sowieso op de prednoral totdat de wond echt helemaal weg is, en dan langzaam eens proberen wat er gebeurt als we de prednoral weg gaan laten (eerst om de dag enz) of dat ze toch altijd op een kwart pilletje zal moeten blijven.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:17

Wat fijn dat het helpt! :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:06

Kan het hotspot zijn? Dat komt normaal gesproken bij honden voor, maar heel zelden ook bij katten. Mijn kat heeft dit ook gehad op z'n schouder. Bij hem hebben we toen een kap omgedaan en zo'n babypakje aangedaan. Daarnaast 2x daags moeten smeren met vit A zalf. Na 4 dagen was het dicht en na 2 weken kwam er weer haar op.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:31

Mijn kat is ook weer volop aan het jeuken en helemaal kaal aan de achterkant. Ik snap er niks van.
Denk dat het door wisseling voer getriggerd is, nu zit ik weer op voer waar het hopelijk minder van wordt, maar zie het nog niet. Ze likt vooral haar achterkant kaal, achterpoten, rondom poepert ;) en bij de staart.
Druppels van Puur jeuk onderdrukken het een klein beetje, maar niet genoeg.
Ben best radeloos.
DA doet niks, alleen spuit erin met prednison, nou dankje vriendelijk, dat is én heel duur én geen oplossing.
Heeft iemand tips?
Ik dacht naar een homeopaat gaan?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:40

Jaime_ schreef:
Met de prednoral tabletjes heel goed! Geven van de tabletjes gaat makkelijk en ze heeft sindsdien geen jeuk meer. Wond is grotendeels genezen, is nog een klein stukje over, dat gaat soms nog weer open omdat ze de hele dag met onze kitten speelt en dat er soms wel hard aan toe gaat. Ze blijft sowieso op de prednoral totdat de wond echt helemaal weg is, en dan langzaam eens proberen wat er gebeurt als we de prednoral weg gaan laten (eerst om de dag enz) of dat ze toch altijd op een kwart pilletje zal moeten blijven.

Wat is precies de werking van deze tabletjes?

Onze oudste kat heeft poliepen in haar oren waar ze ook jeuk aan heeft. Niet zo erg als de voorbeelden in dit topic, tenminste... ze krabt er geen wonden of kale plekken van gelukkig, maar wel jeuk wat vervelend voor haar is. Ze is al 18 jaar dus we laten de poliepen niet meer verwijderen, maar als zulk soort tabletjes haar net nog even een pluspuntje meegeven op haar oude dag...? :)

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:58

Freya, wanneer heb jij voor het laatst je kat intvlooit en met welk middel?

Thesserd, prednoral zijn corticosteroïden, oftewel ontstekingsremmers. De ontsteking zorgt vaak voor de jeuk. Of dit bij de poliepen ook is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het middel is goedkoop, dus wellicht eens te proberen (Let wel, het is geen fijn middel wat betreft de bijwerkingen, maar bij zo'n oude kat kun je je gaan afvragen wat belangrijker is op dit moment ;) )