Hamster zwanger... Wanneer bevalling en wat doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:33

laura1204 schreef:
Sabini, ik las of zag ergens dat je wel een waterbakje kunt gebruiken, mits je er knikkers in legt i.v.m verdrinken.
Normaal gesproken krijgt ze hooi als nestmateriaal. Dit is toch ook geschikt of prikt dit te veel aan de jongen?

Alvast bedankt voor je tijd en tips! :D

Hooi/stro prikt sowieso te veel.

Kun je beter wc papier geven.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:40

Wat Love_western zegt :j

Welk bodemmateriaal gebruik je TS?

Brainless schreef:
@Sabine
Bij de Russische dwerghamster kan pa gerust bij de jongen blijven (wel bevrucht hij ma vaak weer).
Hij helpt mee bij de verzorging van de jongen.
Mijn ervaring heeft me helaas het tegenovergestelde geleerd. Maar ach er zijn altijd uitzonderingen he.

Gaat me overigens niet zozeer om 't mannetje. Maar om moeders. Zij kan haar jongen gaan opeten/doden wanneer er teveel stress is. Een mannetjes hamster die moeders weer wil dekken, gezien ze vrij snel weer vruchtbaar is na de bevallig, is ook stress voor haar. Bovendien zit je dan met het volgende nestje...

laura1204

Re: Hamster zwanger... Wanneer bevalling en wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 15:41

Goed... hooi eruit, wc papier erin.
het mannetje is alweer naar huis.

Sabini, ik gebruik zaagsel als bodemmateriaal.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:25

laura1204 schreef:
Goed... hooi eruit, wc papier erin.
het mannetje is alweer naar huis.

Sabini, ik gebruik zaagsel als bodemmateriaal.

Zaagsel is voor geen enkel dier gezond. Ook veelste stoffig

http://www.klaver4dieren.nl/content/zaa ... -knaagdier

Zou toch eens kijken voor andere bodembedekking :)

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:31

wij gebruiken als bodem bedekking carefresh confetti .

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 19:33

Oh goshh.. dankjewel muzzy17. Wij hebben het beste met onze dieren voor, gebruiken zaagsel al jaaaren maar nooit problemen mee gehad. Toch maar even rondkijken naar ander bodembedekking! Dankjewel nogmaals! :D
Zo zie je maar weer... als je denkt veel te weten, is er altijd wel weer iets wat aan jouw lijstje ontbreekt...

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:41

Wat leuk een nestje. Ik hoop niet dat je al het hooi eruit heb gehaald een knaagdier heeft ruwvoer dus hooi nodig voor zijn spijsvertering. Ik kan je een belangrijke tip geven laat haar zoveel mogelijk met rust hamsters kunnen in stress idd hun jongen eten ik heb dit op stages in de dierenwinkel vaak meegemaakt dus let daar op succes en ik hoop dat alles goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:44

Hamsters hebben geen hooi nodig :n

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:46

Leuk hoor!
Haal de vader wel weg nadat de jongen geboren zijn, anders heb je voor de jongen groot genoeg zijn om bij moeders weg te gaan weer een nestje. Ons manneke toen der tijd hielp het vrouwtje heel lief mee, maar wij hadden niet door dat hij haar ook meteen weer zwanger maakte dus daar was nestje nummer 2... Niet fijn voor je hamstertjes en niet fijn voor jou ;)
Laat ze inderdaad met rust de eerste weken, zorg dat ze genoeg nestmateriaal hebben (die van ons bouwden nestjes van kranten) en eten en drinken maar dat spreekt voor zich.
Je kan ze eventueel ook op een andere plek zetten als ze op een drukke plek staan zodat ze geen stress krijgen en hun jongen op gaan eten. Leg eventueel een kleedje over de kooi.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:50

Hooi hebben hamster niet nodig eef_doortje. Zou ook dus vooral het hooi eruit halen.

Weet niet hoe groot je kooi is? Zeker als er een nestje op komst is zou ik een ruim hok nemen. Verder wc papier erin en overige (dierenwinkel) nestmateriaal gelijk weggooien. Heel gevaarlijk voor hamsters.
Jongen moeten minimaal 3/4 weken bij moeder en daarna op geslacht gescheiden worden en moeten ze nog een week of 2 bij elkaar. Moet je even opzoeken want weet de precieze data niet meer precies.
Verder moeder niet te veel storen met de ukkies. En genoeg bijvoeren. Als de moeder namelijk niet de juiste voeding krijgt gaat ze haar eigen kindjes ruimen.

Ik zou ook niet meer teveel op dierenwinkel medewerkers vertrouwen. Vaak zeggen ze wat het beste voor hun uitkomt en hebben geen verstand van deze diertjes. Ik ben vroeger ook vaak verkeerd geadviseerd. En ook beter geen dierenwinkel hamsters meer kopen. Dat is vooral broodfok. Ga beter naar een goeie fokker. (Beter om ook niet te fokken met dierenwinkel hamsters. ;) )

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 19:53

Annepanne, zoals te lezen was is de vader weer naar huis (paar dagen geleden al).

Ze staat op een vrij rustige plek (op de houtkachel, deze is uiteraard uit :P ).

Heb haar net een stukje komkommer gegeven en ze at daar een beetje van. Wilde haar oppakken vóórdat ik aan de komkommer begon, en ze begon al wat bijterig te worden. Na de komkommer wou ik haar weer oppakken en toen beet ze me flink hard. Zal wel door de komkommer komen :P

Maar buiten dat om, de hormonen gieren door t lijfje...

Zullen we morgenochtend verrast worden? :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:55

Het zijn twee Russische dwerghamsters aan je foto's te zien (uiteraard vast niet 100% en vol) Foto één is een wildkleur pearl en foto 2 is een geel wildkleur.

Ontzettend onverantwoord om te gaan fokken met dieren waarvan je geen achtergrond weet. Wat zit er in de lijn? Diabetes? Tandproblemen? Groeiproblemen? Of andere problemen?
Hoe oud is het vrouwtje? Is zij niet te oud voor een eerste nest? Is zij niet te jong voor een eerste nest?

Maar goed ... een goede fatsoenlijke kooi voor een dwerghamster die gaat bevallen bestaat gewoon uit alles wat er normaal in staat (dus ook het loopwiel). Het enige wat je er uit haalt is een brug en het zandbad. Continu het zand op de ukken(tepels etc) is niet fijn. De rest blijft er gewoon allemaal in staan. Bied ook meer nestmateriaal aan. Nesten maken is natuurljik voor een hamster en dat doet ze ook als ze niet zwanger is.

'En kan ik het ook aan haar vagina zien of de jongen komen (ontsluiting)?'
Nee dat kan niet. Het enige grote verschil is dat op de dag van bevalling de hamster niet meer aankomt in gewicht. De laatste dagen voor de bevalling komt deze per dag 2 tot 4 gram aan. Maar in jouw geval adviseer ik om het diertje met rust te laten.

Laat de moeder zoveel mogelijk met rust. Zeker een eerste nest. Bij het kleinste beetje stress kan zij het hele nest ruimen. En dat hoeft ze niet goed te doen want je kan ook een heel hoop kleine beebielijkjes terug vinden. En dat is vies. Ook kunnen de jongen ongezond zijn en als moeders vind dat ze niet sterk genoeg zijn; ruimt ze ze ook op.
Wees bereid om je hamster te helpen als een jong vast zit. Zorg voor extra voeding, extra dierlijke eiwitten en ga zo maar door.

Het is geen bewust nest, maar ook niet de bedoeling dat het verkeerd gaat; Lieve meid, dan had je het anders moeten aanpakken en een stuk verantwoorder. Weet je überhaupt wel iets van genetica? Weet je überhaupt wel welke kleuren je goed met elkaar kan combineren zodat je gezonde dieren krijgt? Om maar even een stom voorbeeld te noemen.
Fokken met dieren uit een Dierenwinkel (= groothandel = dieren uit Oost blok landen) is onverantwoord!

Iemand gaf deze tip:
- Geen waterbakjes. De meeste mensen gebruiken drinkflesjes, maar toch geef ik deze tip. Jonge dwerghamsters kunnen er in verdrinken

Grappig, drinkflesjes zijn helemaal niet natuurlijk/vanzelfsprekend voor geen enkel dier. Gewoon wat knikkers in je waterbak. Maar negen van de tien nesten komen niet eerder het nest uit dan 11/12 dagen. En dan kunnen ze al zien ;)

Papa kan niet altijd bij het nest blijven. Sommige papa's wel, andere papas geven erg veel stress aan mama omdat ze opnieuw willen dekken en kunnen zo de ukken vertrappen.

Hamsters hebben inderdaad geen hooi nodig ...

Wellicht herhaal ik nu een héél hoop wat andere lieve mensen ook al gezegd hebben. Maar hopelijk zullen jij en andere mensen de volgende keer beter nadenken voordat ze zomaar twee hamsters samen zetten :j

Ik hoop voor jouw hamstertje dat het allemaal goed gaat. En ik hoop dat dit voor haar de enige en laatste keer is.
Scheid je overigens de beebie hamsters wel op 23 dagen(3 weken) op geslacht? :)

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 20:03

Dankjewel voor je super duidelijke uitleg xDenies! We hebben reserve kooien staan, dus scheiden gaat makkelijk. Moeder hamster is geloof ik ongeveer 4á5 maand (denk nog iets jonger). Maar hebben net zoalng gewacht met het nestje totdat we zeker wisten dat ze oud genoeg was.
Je kunt er zeker vanuit gaan dat dit het eerste, laatste nest is!

Nogmaals, bedankt voor de tips en uitleg, maar dan toch nog een vraag met oog op drinken. Gewoon een waterbakje met knikkers in het hok zetten of het bij t drinkflesje laten?

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:07

Dit word dus erg onderschat een hamster zal nooit veel hooi nodig hebben maar heeft dit wel nodig vraag maar na bij je dierenarts! Mijn nicht is dierenartsassistent een ben nu bij haar, dus die zal t wel weten dacht ik en ook ik heb dit op school geleerd Het heeft niet zoveel nodig als de andere dieren maar hebben toch wel wat nodig.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:12

eef_doortje schreef:
Dit word dus erg onderschat een hamster zal nooit veel hooi nodig hebben maar heeft dit wel nodig vraag maar na bij je dierenarts! Mijn nicht is dierenartsassistent een ben nu bij haar, dus die zal t wel weten dacht ik en ook ik heb dit op school geleerd Het heeft niet zoveel nodig als de andere dieren maar hebben toch wel wat nodig.

http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?t=75627

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:18

laura1204 schreef:
Dankjewel voor je super duidelijke uitleg xDenies! We hebben reserve kooien staan, dus scheiden gaat makkelijk. Moeder hamster is geloof ik ongeveer 4á5 maand (denk nog iets jonger). Maar hebben net zoalng gewacht met het nestje totdat we zeker wisten dat ze oud genoeg was.
Je kunt er zeker vanuit gaan dat dit het eerste, laatste nest is!

Nogmaals, bedankt voor de tips en uitleg, maar dan toch nog een vraag met oog op drinken. Gewoon een waterbakje met knikkers in het hok zetten of het bij t drinkflesje laten?

Ik heb altijd waterbakjes en leg daar flink wat knikkers in dat je een miniscuul laagje water hebt.

Advies leeftijd voor een dwerghamsters vrouwtje voor een eerste nest is tussen de drie en vijf maanden oud.

Vanaf 23 dagen moet je de mannen en vrouwen splitsen. Mama is ze dan ook wel goed zat vaak. Tot ongeveer vier weken laat je dan alles nog bij elkaar op geslacht en daarna ga je de gewichten in de gaten houden voor ze mogen verhuizen. Vijf weken is een vaste stip om te verhuizen :)

Ik ben overigens een bewuste hobby fokker van Dwerghamsters en heb al de nodige ervaring opgedaan. Ook helaas wat mindere ervaringen maar dat hoort nu eenmaal bij het fokken.

@ Eef_doortje,

En helaas hebben veel dierenartsen vrij weinig echt goed verstand van kleine knaagdieren. Maar dat is een ander discussie onderwerp :)

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 09:04

Gistermiddag was het dan eindelijk zo ver! Lieve Foscke heeft haar jongen ter wereld gebracht! 1 jong lag een poos buiten het nest,moeder haalde hem niet terug naar het nest. Hebben deze met een verhitte lepel voorzichtig teruggelgd (lepel heeft "neutrale" geur).

Afbeelding

Hoeveel het er precies zijn, weet ik niet. Sowieso 2. Deze heb ik zien kronkelen in het nest. Ook leek het alsof ze een jong op at, grote kans dat het de nageboorte was. Al leek het er wel sprekend op.
Alles is verder gelukkig goed gegaan en moeder en kinderen doen het nu ook supergoed! Heel af en toe hoor je de jongen zachtjes piepen. Mama piept soms ook wel eens.

Afbeelding

Vannacht is ze lekker aan het wroeten geweest een heeft meerdere holletjes gemaakt, ze zal de jongen wel even zat zijn geweest. Kan ik me ook best voorstellen, na zo'n zware bevalling..
Na verloop van tijd zullen we voorzichtig gaan kijken hoeveel jongen het precies zijn, uiteraard merken we dit vanzelf als de jongen rond beginnen te lopen.

Tot slot nog een foto van mama op haar nest :)

Afbeelding

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:11

Gefeliciteerd!!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:16

Gefeliciteerd :)
Hier heeft een vrouwtje vannacht wel enorm veel stress opgelopen door de vreselijke onweer. Dus ik hoop dat het bij jou meevalt.

Volgende keer de neutrale lepel even goed door de bodembedekking halen ;)

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 09:19

xDenies schreef:
Gefeliciteerd :)
Hier heeft een vrouwtje vannacht wel enorm veel stress opgelopen door de vreselijke onweer. Dus ik hoop dat het bij jou meevalt.

Volgende keer de neutrale lepel even goed door de bodembedekking halen ;)

Dankjewel! En bedankt voor de tip, ik denk dat het nog wel een keer voorkomt, dus dit komt zeker van pas! Onweer viel hier wel mee, de kooi had ik sws al extra beschut tegen de felle lampen, dus dat zal hoopvik ook geholpen hebben tegen het onweer.
JenW schreef:
Gefeliciteerd!!

Dankjewel! *D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:52

Gefeliciteerd!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:06

Gefeliciteerd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:19

Gefeliciteerd! Wat leuk! Binnenkort meer foto's?

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:21

Wat leuk gefeliciteerd *\%/*

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 10:32

Dankjewel allemaal! Als de hamstertjes wat beter te zien zijn, volgen er zeker meer foto's! *D