Mening gevraagd over mijn bejaarde Jack Russel....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:41

Hier ook een jr van 15+, die sinds jaar staar heeft en doof is.
Dus ik herken het schrikken en onzekere ook. Als ze slaapt, kun je je hand voor dr neus houden maar zelfs daar wordt ze niet wakker van... Dus toch aanraken en schrikken..
Onze doet haar behoefte (gelukkig) nog nie in huis maar is wel dement aan het worden.
Da vertelde dat het treuzelen om te gaan eten (5 min voor / boven dr bak staan snuffen) tekenen ervan zijn. Verder goed op gewicht, ze gaat 2x p dag met mechel mee wandelen want die is haar geleidehond buiten. Wij hebben hier wel afgesproken , als ze echt niet meer kan ophouden, we dat niet willen (als het niet opgelost kan worden met meer of andere tijden uitlaten) .

Voor jou kan niemand dit voor je invullen...
Veel sterkte ermee...

steenbok1980

Re: Mening gevraagd over mijn bejaarde Jack Russel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:47

Al medicijnen voor de blaasspieren geprobeerd met efedrine? Oudere hondjes, het is niet makkelijk. Maar zolang ze nog best vrolijk is wil je d'r nog niet kwijt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:07

Ik heb een 14 jarige jack russel die ook doof aan het worden is. Als ik hem wakker maak door aanraking schrikt hij zichzelf ook de tandjes en van mijn aan mijn hand ruiken word hij ook niet wakker. Ik duw dus elke morgen een paar brokjes onder zijn neus :D .

Over het inslapen, dat is iets wat alleen jou gevoel het beste kan bepalen :(:) .
Mijn eigen motto is:" Ik kan niet genieten van een dier wat niet geniet van het leven". Ze krijgen bij mij alle medische, en andere hulp die nodig is om ze blij te houden maar als er geen kans meer is op een verbetering, als ze zichzelf niet prettig zouden voelen, houd het op.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:12

Arrabel schreef:
Nu vraag ik me af... Wanneer is het genoeg?
Het is misschien niet makkelijk om het je voor te stellen (of juist wel, als je het beestje goed kent), maar ik kijk altijd 'door de ogen' van het dier.
Heeft het nog wel een dier-waardig leven? In hoeverre is het dier aan het 'lijden'. Ongeacht hoe slecht je je vriendje kunt missen.. Hoe ver wil je gaan om een diertje waarvan het welzijn niet meer te waarborgen is bij je te houden?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:33

Een hond die niet meer zindelijk is heeft hier vaak last van (eenmaal zindelijk willen ze over het algemeen echt niet meer het huis vervuilen). Nauwelijks meer kunnen zien en niet kunnen horen is voor mij eigenlijk al een reden om in te slapen. Hoeveel % van de tijd voelt de hond zich echt fijn? Dus naast de momenten dat hij het lekker vindt om zijn voer op te eten, soms een aai te krijgen, op zijn botje te kluiven en op bed te slapen, heeft hij nog voldoende momenten dat het sowieso echt fijn is? Haalt het de 80%? Zo niet, dan moet je je goed gaan afvragen of het dierwelzijn nog wel gewaarborgd is.

Hij heeft een goed leven gehad, wacht niet totdat het uiteindelijk naar eindigt. Hoe lastig het ook is (want daar kan ik me absoluut wat bij voorstellen).

SkyLWG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:41

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:48

Toen wij met onze vorige hond voor die beslissing stonden en twijfelden kregen we van de dierenarts een boekje. Weet de titel niet meer maar het thema was dus ook "Wanneer is het genoeg?". Dat boekje helpt je om de afweging te maken. Misschien heeft jouw dierenarts ook zoiets?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:55

Wij hebben recentelijk ons hondje van 12,5 laten inslapen ..
Enkele weken van te voren werd er gediagnosticeerd dat haar nieren behoorlijk versleten waren en dat het een aflopende zaak was. (kon nog 1 week of 1 jaar duren, afhankelijk hoe goed ze zou eten, drinken etc.)

Persoonlijk hielden we er aan vast: Ze heeft nog plezier, ze rent buiten nog lekker, ze komt nog kwispelend naar je toe als je thuis komt.

Wil je horen wat de DA tegen ons zei toen we voor een check up langs gingen en we eigenlijk al het vermoeden hadden dat het steeds slechter ging.. ?
Ze vroeg.. Weet je zeker dat ze echt nog plezier beleefd aan al die dingen die je opnoemt? Of houdt ze zoveel van jullie dat ze jullie graag een plezier wil doen?

Nou, toen wisten we het eigenlijk wel.
Wij waren uiteraard intens verdrietig bij het afscheid, maar we waren ook erg blij dat wij de keuze mochten maken om haar een verdere lijdensweg te besparen.

Natuurlijk blijft de keuze aan jou/jullie.
Je kent je hondje het beste.
Maar soms is het goed om ook door een andere bril, vanuit een ander perspectief te kijken.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:06

wij hebben een jack van 17, hij ziet slecht en slaapt vooral heel veel maar als we hem echt wat vaker uitlaten da normaal gesproken gaat het goed. Soms s'nachts een ongelukje maar ja, dat kan gebeuren denk ik dan.

Hij gaat nu steeds slechter lopen dus wij denken er ook over hem in te laten slapen. Zo rot, waarom kan zo beestje niet in de ochtend er ineens niet meer zijn denk je dan..

Toch kan je het zelf het beste beslissen, misschien eens advies aan je da vragen?

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:06

Arrabel schreef:
Moeilijk hoor.... :(

Onze jack hebben wij op 16 in laten slapen. Op het moment dat de mindere momenten voor hem de overhand kregen. Snap dat het moeilijk is maar ineens besef je voor jezelf wanneer het genoeg is geweest. Sterkte met je keuze!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:10

Wanneer je als eigenaar gaat twijfelen aan de levenskwaliteit van je huisdier, is dat vaak een teken dat het tijd is. Niet kunnen horen of zien en niet zindelijk zijn vind ik (meer dan) reden genoeg om het hondje in te laten slapen. Want eerlijk gezegd kan het van nu af aan alleen maar (nog) slechter worden, terwijl de kwaliteit van leven nu al erg twijfelachtig is. Ik weet hoe moeilijk het is trouwens, wij hebben onze hond 1,5 jaar geleden ook op 13-jarige leeftijd in moeten laten slapen. Mocht je blijven twijfelen, dan zou ik je twijfels voorleggen aan de dierenarts.

Ik denk dat het bij jouw hondje erger is om te lang te wachten dan om hem of haar 'te vroeg' te laten gaan. Jouw hondje heeft volgens mij een lang en mooi leven gehad.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 26-08-15 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:15

Wat een ontzettend lastig dilemma!
Aan de ene kant 'willen' wij als mensen dat een dier dusdanig 'slecht' gedrag vertoont zodat we er voor ons gevoel zeker van kunnen zijn dat we er goed aan doen om het in te laten slapen. Aan de andere kant wanneer is te ver te ver?!?
Toen mijn vader onze toenmalige hond uiteindelijk mee naar de dierenarts nam, kreeg ze daar ineens een 'opleving'. Hij heeft haar toen weer zo mee naar huis genomen... Uiteindelijk is ze later die week alsnog ingeslapen omdat ze écht op was -O-
Heb je al met je dierenarts overlegd wat hem/haar best lijkt??
Heel erg veel sterkte met het nemen van zo'n moeilijke beslissing!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:16

Een hele lastige beslissing. Ik heb er kort geleden ook mee te maken gehad en daarvoor al wat maanden van bewustwording dat ze de 18 niet meer ging halen.
En onze hondje was op de dag van inslapen nog vrolijk, liep zelf de trap op en af en ging nog graag mee op pad.

Maar helaas is vrolijk niet altijd het goede meetpunt.
Ons lieve maatjes gaan ver en passen zich voortdurend weer aan, aan nieuwe ongemakken en blijven ons "pleasen". Wij als baasjes moeten ook daar doorheen prikken en in kunnen schatten hoe zwaar juist de ongemakken wegen voor de hond en of het dan nog wel zo eerlijk is.

Puur gebaseerd op jouw verhaal, ik ken je hondje natuurlijk niet, denk ik dat je nu op dit randje zit.

De keuze maken is zo moeilijk, maar achteraf zijn we blij dat we het op dat moment gedaan hebben. We hadden nog kunnen wachten tot ze veel zieker was, dan was de keuze misschien gemakkelijker geweest, maar dat hebben we haar juist willen besparen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:22

In het boekje wat estja aanhaald, staat onder andere de tip om eens goed te inventariseren hoe het er nu voor staat. Wat kan hij wel, wat niet, waar heeft hij nog plezier aan, wat niet, heeft hij pijn, echt álles zoals het nu er voor staat, positief én negatief, helder maken voor jezelf.
Stel je dan voor dat hij nog een maand verder zou leven op éxact dezelfde manier en dan op een morgen dood in zijn mandje ligt. Wat zou je dan denken? Die laatste maand heeft hij nog mooi kunnen genieten? Gelukkig is hem verder lijden bespaard? Die is er mooi op tijd tussenuit geknepen? Nite stilstaan bij hoe sociaal wenselijk de gedachte is, blijf puur bij jezelf, wat zou je denken? Elk antwoord is goed!!

Aan de hand van dat antwoord kan je dan een inschatting maken hoe ver je bent. Is je gedachte 'Hij heeft nog zo genoten de laatste tijd, en nu is hij ineens weg', kan je nog even door. Is je gedachte 'verder lijden is hem gelukkig bespaart', zou het dan niet eigenlijk nu al tijd zijn?

Ik vond dat bij mijn katten een praktisch handvat. Als mijn katten nog een maand exact hetzelfde geleefd hadden en dan dood gegaan zouden zijn, zou ik gedacht hebben dat ze zichzelf mooi meer ellende bespaart hadden. Met meteen daarna de gedachten dat het in dit geval dus MIJN verantwoordelijkheid was om ze die ellende te besparen.

Misschien kan je hier iets mee.

En besef, echt beter een jaar te vroeg, dan een dag te laat. Ik zal nooit het verhaal vergeten van de vrouw met haar hond met wie het 'nog wel ging'. Waarna de hond toen hij tegen zijn vriendje aanviel, zijn hele poot door midden brak en letterlijk heeft lopen krijsen van de pijn. Om vervolgens met spoed, veel tranen, angst, paniek en onrust bij de dierenarts ingeslapen te worden.......

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:34

eilleen333 schreef:
Is ze in huis ook angstig?

Incontinentie vind ik geen reden om een dier in te laten slapen. Voor de overlast zijn oplossingen.
Ons oude hondje is jaren incontinent geweest (vanaf 8 jaar denk ik?) en uiteindelijk met 16,5 ingeslapen wegens een geknapte darm tumor. Na haar overlijden het gore kleed vervangen, no problemo. Dat hoort bij het hebben van een dier.

Maar als de hond continu angst heeft is het een andere situatie.

Onze hond liet telkens (een beetje) urine lopen, overal waar ze liep lagen druppels.
De andere hond ging er overheen plassen....

Als zij opstond (bv als ze op de bank/stoel ed lag) kwam er een straaltje.
Een luier was geen optie (geprobeerd maar die werkte ze af, durfde er niet mee te lopen ed), ze kon dus ook niet meer bij de kinderen op schoot liggen.

Ik kan je vertellen, dat het voor niemand leuk is en als je alles gedaan hebt (medicijnen enz) dan houdt het op.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:16

Nou dat snap ik indd wel brainless, af en toe een ongelukje is dan heel iets anders.

Zal voor zo hondje zelf toch ook niet prettig zijn..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:38

Onzindelijk in huis zijn en medicatie helpt niet zou voor mij betekenen dat ik afscheid moet nemen van mijn hond. Mijn vorige hond moesten wij in de winter zo'n 6 keer en in de zomer (meer drinken e.d.) zo'n 8x per dag uitlaten. Zomaar even plassen aan de overkant en dan was het oke. Daar zit ik ook niet mee en als we dat deden was hij gewoon droog. Had hij gezwommen dan moesten we zeker de eerste 2 uur hem elk half uur uitlaten omdat hij tijdens het zwemmen zoveel water schepte. Ook nooit een probleem van gemaakt. Hij is uiteindelijk overleden aan een tumor in zijn hersenen maar als hij al eerder echt incontinent was geworden had dat voor hem het einde geweest. Ik zou daar niet mee kunnen leven en het mijn hond ook niet aan kunnen doen. Zeker niet als ze ook liggen in eigen urine.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 08:52

Ik heb haar net in laten slapen. |( |( |( |(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:53

Heel veel sterkte :(:)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:56

Ah jeetje! Heel veel sterkte meid!!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:00

Heel veel sterkte :(:)
Ik hoop dat je, ondanks het verdriet, er toch vrede mee kunt hebben. Ze was oud, angstig en haar kwaliteit van leven zou alleen maar steeds minder zijn geworden. Goed dat je hebt gekozen in haar belang, hoe moeilijk dat ook is.
Laatst bijgewerkt door Grit op 27-08-15 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:02

Heel veel sterkte ts! :(:) Y;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:10

Dikke knuffel voor jou :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:16

Arrabel schreef:
Ik wist niet dat er ook luiers voor honden bestonden Ellepel, ik ga morgen bij de dierenwinkel kijken.
Ze is uiteraard helemaal nagekeken door de dierenarts. Ze heeft een ietwat verminderde nierfuctie maar daar is weinig aan te doen (ze heeft al speciaal voer). Ook niet aan haar staar en doofheid. De angst uit zich in dat als ik haar wil aaien ze schrikt. En door dat ze in de war is. Als ik net mijn bed uit kom dan rent ze meteen luid blaffend naar de voor deur.. Maar dan moet ik me eerst aankleden. Bang voor het donker is ze volgens mij niet. Ze slaapt rustig op bed maar gaat er rond 04:00 (denk ik) uit en gaat dan in de kamer plassen en poepen.

Kun je geen kattenbak of speciale mat neerleggen voor haar behoefte?
Heb je al eens DAP verstuiver geprobeerd tegen angsten?
Staar is te opereren maar opzich idd moet je je afvragen of je dat nog wilt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:16

Arrabel schreef:
Ik heb haar net in laten slapen. |( |( |( |(

Sorry Arrabel voor mijn vorige reactie.

Heel veel sterkte!!