Rebel_Jits schreef:Tsja, als je nog geen 50 euro per jaar kan betalen voor een 2wekelijkse les.. Waarom is er dan een hond? Hoe betaal je dan de dierenarts, als er iets is?
Afin, ik leer mijn hondje (pubertje van 8 maand) zulk gedrag af door stil te staan tot hij naar mij kijkt. Dan direct snoepje erin. Inmiddels komt hij vrijwel direct naar me toe gerend als hij iets ziet waar hij achteraan wilt rennen (kat, schapen, andere hond). Snoepje erin, GOEDZO PUPPY en, als het kan, aan de andere kant van de straat gaan lopen. Maw gedrag ombuigen en daarna prikkel verminderen, zodat je hond onder controle blijft. Het kan best zijn dat je op 50 meter afstand van een andere hond al moet stilstaan. Zodra ze trekken of blaffen, stilstaan.
Verder goed de NEE of FOEI aanleren. Als er een buurthond bij een hek staat te loeien en mijn hond wilt er op af, dan is een ferme NEE voldoende dat hij mee komt. In het begin ging dat gepaard met een correctie van de riem en onmiddellijke beloning als hij meeliep. Nu rent hij vrolijk verder. Die NEE of FOEI moet je dan wel consequent doortrekken naar andere situatie's. Dus altijd als iets niet mag, hetzelfde woord gebruiken. Bijv; als ze op de bank springen -> NEE en hondje eraf duwen. Blijven herhalen, herhalen, herhalen, totdat ze het snappen en toepassen. Elke dag, elke wandeling. Het zal niet binnen 1 dag verbetering geven, maar wie volhoudt..
Klinkt als een goede manier
net als de tips van Tillie.Ik lees even mee voor een van onze honden die ook vreselijk enthousiast is naar alles wat ze tegenkomt. Probleem is alleen dat ze weinig tot geen interesse heeft voor koekjes oid onderweg. Dat probeer je dan te vervangen voor een hele blije Goedzoooo en een knuffel, maar dat werkt toch niet zo effectief heb ik het idee

).