Hond plast in huis uit protest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 21:01

__Elizabeth schreef:
Wat gebeurd er als je het hele schema aanpast? Dus niet meer 2 keer een 'kort' rondje en 1 keer een lange maar bijvoorbeel 2 langere of 4 kortere. Dus dat er geen verschil meer is. Een hond heeft geen gevoel van tijd maar er gebeurt iets anders in dat lange rondje waardoor ze wel plast. Wat als alle rondjes het zelfde zijn?

Ja zit iets in. Dat zouden dan 2 lange rondes moeten worden, want ik vind dat ze minimaal eens per dag los moet kunnen uitrazen. Echter is het probleem dat dit praktisch gezien niet alle dagen mogelijk is.

Toevallig zal ze komende maandag een rondje met mijn buurvrouw meegaan. Kan ik inderdaad eens kijken wat er daarna gebeurt.

Kaus; dank je. Ik geloof niet dat ik anders reageer. Ik verwacht namelijk nog steeds dat ze gewoon alles buiten doet (de verbazing en irritatie komen daarna pas eigenlijk), dus ik laat ze uit, loop lekker een stukje en speel met haar. Niks aan de hand tijdens de wandeling wat dat betreft.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:06

Dit kan best bewust zijn hoor. Onze honden zijn nou niet van het slimste ras (bulldog) maar kunnen in en uit huis lopen en hebben een plek in de tuin waar ze hun behoefte mogen doen (is handig als we pups hebben, als er één ziek is of als we langer weg zijn). Normaal gesproken doen ze het dus bij het uitlaten óf op die plek.

Maar er is één uitzondering. Als we volgens de alfa te lang weg zijn (komt 1 a 2 keer per jaar voor) dan ligt er áltijd één pontificale drol midden voor de openslaande deur :') .

Mijn gok bij jouw hond is dat het een aangeleerde ketting (chain) is. Ben je de eerste keer of één van de eerste keren dat dit gebeurde meteen weer gaan wandelen misschien? Niet dat dat per sé hoeft hoor. Schrikken, boos worden of welke vorm van aandacht dan ook kan dit ook hebben uitgelokt maar gezien het feit dat de hond zo graag uit gaat en de hardnekkigheid van het gedrag zou mijn vermoeden zijn dat de bekrachtiging in eerste instantie heel waardevol was.

De oplossing is dan (als het dus echt niets medisch is) management icm positieve bekrachtiging. Ds de kans niet meer geven om het 'plas laten lopen' scenario uiting te geven plus aan het gewenste gedrag een waardevolle beloning te koppelen.

Bijvoorbeeld; na het 30 minuten rondje de hond in een andere kamer houden dan waar ze plast (bench kan ook), vervolgens na een minuut of 10 nog een keer hetzelfde rondje. Plast ze op dat rondje: bingo: rondje wordt groter (of je gaat iets doen waar ze van geniet zoals speuren oid).

Ook kun je vanaf nu elke dag het 30 minuten rondje doen, desnoods meerdere keren. Zodra ze plast op dat rondje is dat jouw teken dat je plotseling omdraait en een langere ronde gaat doen.

er zijn 100 oplossingen te bedenken, punt is dat plassen op het 30 min rondje moet gaan leiden tot iets leukers... tot het moment dat ze het graag doet. Dat is het moment dat je kunt gaan afbouwen.

Goof

Re: Hond plast in huis uit protest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 21:10

Nuttige post sallandval, kan ik wat mee, dank je!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:02

Even een andere invalshoek: als je een lang rondje loopt, plast ze dan wel na bijv. 15 min?

Het kan met artrose namelijk best zijn dat ze in het begin nog warm moeten lopen. En dat jouw hond denkt: nou dat is dan fijn, loop ik eindelijk een beetje prettig gaan we weer naar huis. En bepaalde kortere rondjes dus associeert met grotendeels pijnlijk lopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 08:48

Ze plast altijd al binnen 2 minuten, ongeacht hoe goed of slecht ze zich voelt.
Had inderdaad een punt kunnen zijn ja, had ik nog niet aan gedacht.

Overigens plast ze vaak met poot omhoog, als een reu, dus ze gaat niet altijd door de poten. Echt last hoeft ze daar niet van te hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:47

maar hoe 'merkt' ze dan dat je een kort rondje gaat lopen,wat doe je dan anders als anders?

kan je bv de route van het korte rondje niet koppelen aan het lange rondje,zodat ze een beetje in de war raakt dus,en niet meer weet of ze nu een lang rondje of kort rondje gaat lopen??

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 12:05

Als ik een lange wandeling maak ga ik met de auto weg want dan gaan we echt naar een park oid. Die koppeling is dus makkelijk te maken. De kortere wandelingen loop ik vanaf huis.

Ik ga voor nu iig proberen wat meer te varieren in routes etc.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:06

Kan je niet een keer een lange wandeling doen vanaf huis? Echt even een flink uur lopen om haar te foppen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 12:09

Jawel. Doe ik ook wel eens, maar ja; bebouwde kom en niet los mogen lopen dan he. Dat gun ik haar dan weer wel dus ik ga zelf liever naar het park

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:27

Wat doet ze op het moment dat je een dag als vanouds in plan? Dus met de auto weg en een uur wandelen,

Onze oude hond had er ook een handje van om niks te doen in de hoop dat we een langer rondje liepen. Dat hebben we opgelost door niet gelijk na zijn plas naar huis te gaan.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:36

Ik denk het een combinatie is van gewoonte en iets medisch. Je geeft zelf aan dat ze oud is en ivm atrose zal plassen echt niet meer fijn zijn. En als het geen atrose is, dan is het vast wel iets anders waar ze last van heeft op zo'n moment.

Geloof me als ik zeg dat géén een hond liggend gaat plassen en dus zelf in contact komt met zijn plas. Dit signaal zou ik dus serieus nemen, ik kan je garanderen dat er zeker iets aan de hand is.

Er zijn namelijk 2 veranderingen:
-Ze plast minder buiten
-Ze plast liggend binnen

Als ze -zoals je oppert- uit protest zou plassen zou er geen reden zijn om dat liggend te doen. Wat ik me wel kan voorstellen is dat ze bij een snel rondje geen tijd heeft of denkt dat er geen tijd is om pijnloos te kunnen plassen.

Ook al heeft ze dat maar een keer gehad, het kan een gewoonte zijn geworden. Want ze merkt dat ze thuis wel pijnloos kan plassen.

Dit is wat ik denk. Er zijn natuurlijk enorm veel redenen waarom een hond dat zou doen.

Er zijn 3 dingen die je kunt doen:
-Gewoonte doorbreken
-Belonen bij het buiten plassen
-Naar de dierenarts

De eerste houdt in dat je een ander rondje gaat lopen en haar op haar gemak alles laat doen. Wanneer je thuis komt laat je haar bijvoorbeeld eerst in de tuin liggen. Of als je in een flat woont laat je haar eerst 10 minuten voor het portaal liggen. Ga gewoon erbij zitten en als ze plast dan beloon je dat. Ze doet het immers niet binnen, dus dan is ze heel braaf!

Ook als ze op een groot rondje plast gewoon weer belonen. Als je wilt kan je er desgewenst een commando aan koppelen.

Zo wordt plassen misschien een wat leukere ervaring voor haar.

Verder zou ik zeker naar de dierenarts gaan.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:39

Het liggend plassen heb ik een beetje overheen gelezen, maar dat vind ik erg zorgelijk! Zou zeker een bezoek aan de da brengen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 12:46

Dank voor je uitgebreide reactie Tillie20.

Ik ga komende week weer normaal werken, dus normaal ritme.
Ik wil even kijken hoe ze daarop gaat reageren en anders plan ik toch voor die week erna even een afspraak met de DA in.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:47

Ja snap ik, dat zal zeker fijn voor haar zijn! Geniet van je oudje, dat zijn oprecht echt de liefste honden :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:50

En wat dacht je dan van met de auto de hoek omrijden om een klein rondje te wandelen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:54

ik zou gezien je leeftijd toch even een plasje bij de da inleveren..

mijn hond (13) plast ineens in huis..

ben je net uitgeweest en hup zo twee drie kleine plasjes..
ze plast gemakkelijk..

urine had overduidelijk veel bloed erin bij het onderzoek, terwijl er niets van te zien was in de plas zelf, nog als je het opnam met een witte handdoek (verbaasde de DA ook, want op het eerste gezicht was het plasje schoon).

geen suikerziekte, wel behoorlijk verdund.

Dus antibiotica gehad.. hielp maar een heel klein beetje, enkele dagen na afloop was het 2 dagen ietsjes verbetert, maar daarna weer bergaf..

enige dat raar genoeg verbeterde tijdens en na de antibiotica was haar ontlasting (zat er eigenlijk al jaren te lang op te persen en half dun).. dit was ineens normaal (opnieuw verbazing bij DA, dat was niet echt wat we verwachtte).

bloedonderzoek gedaan.. alle leverwaarden verhoogd.. Dus gisteren voor een echoe geweest.
lever helemaal schoon, nieren, bijnieren alles goed..

wel een chronische verdikte blaaswand..
dit heeft twee opties:
blaaskanker> einde verhaal want dan kan een teef niet meer plassen.. deze optie is eigenlijk direct door andere DA afgeserveerd, hond liet namelijk gewoon een klein plasje achter zonder enig probleem lol...
chronische verdikking door ontsteking..

dus volgende stap wordt hier langdurige behandeling met antibiotica..
als dat niets uithaalt moet men operatief een biopt maken van de blaaswand om te kijken of er toch sprake is van tumorweefsel.

aan de hond is dus niets te merken.. anders dan dat ze plots in huis begon te plassen na de verhuizing.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 15:43

Naar verhaal Elena, sterkte. Jouw hond plast dus alsnog in huis als ze buiten ook heeft geplast?

Ik vind het zo lastig; die van mij plast dus bewust niet buiten en houdt het op. Na jullie verhalen kan ik inderdaad toch wel inkomen met iets medisch, maar het verklaart gewoon niet het bewust heel koppig lekker niet plassen buiten.

Ik ben nu aan het proberen een commando eraan te koppelen en ik sta ze uitbundig te belonen als ze netjes plast buiten. Ze staat me echt aan te kijken alsof ik volslagen idioot geworden ben :+ :+

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:54

sallandval schreef:
Maar er is één uitzondering. Als we volgens de alfa te lang weg zijn (komt 1 a 2 keer per jaar voor) dan ligt er áltijd één pontificale drol midden voor de openslaande deur :') .

Waarschijnlijk heeft ie er al 100 rondjes voor zitten draaien, hopende dat de deur opengaat... heeft niets met protest te maken.

@ Elena; is je hond getest op Giardia?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 15:55

En als je de lange ronde doet, maak je haar dan ook vast aan het begin? Of loopt ze dan meteen los?
Of loopt ze bij de kleine ronde ook gewoon stukjes los?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 16:00

Goof schreef:
Ik vind het zo lastig; die van mij plast dus bewust niet buiten en houdt het op. Na jullie verhalen kan ik inderdaad toch wel inkomen met iets medisch, maar het verklaart gewoon niet het bewust heel koppig lekker niet plassen buiten.

Ik ben nu aan het proberen een commando eraan te koppelen en ik sta ze uitbundig te belonen als ze netjes plast buiten. Ze staat me echt aan te kijken alsof ik volslagen idioot geworden ben :+ :+

Het is niet bewust, vergeet dat maar. Een reu kan wel bewust binnen plassen/markeren, maar dat leer je hem natuurlijk snel af als pup.
En omdat buiten plassen zo ontzettend gewoon is, snapt ze inderdaad niet dat je haar ervoor beloont. Ze is wel zindelijk, maar kan er niets aan doen dat ze het binnen laat lopen.
Was ze nou intact of gesteriliseerd?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 16:09

Floortz schreef:
Goof schreef:

Het is niet bewust, vergeet dat maar. Een reu kan wel bewust binnen plassen/markeren, maar dat leer je hem natuurlijk snel af als pup.
En omdat buiten plassen zo ontzettend gewoon is, snapt ze inderdaad niet dat je haar ervoor beloont. Ze is wel zindelijk, maar kan er niets aan doen dat ze het binnen laat lopen.
Was ze nou intact of gesteriliseerd?

Dat ze buiten niet plast en gewoon stug haar rondje loopt is wel degelijk bewust. Ik ken mijn hond goed genoeg om die uitspraak te doen, ik ga daarover niet in discussie.

Wel zijn mijn ogen geopend wat betreft het 'gewoon laten lopen' binnen. Ik heb zelf niet stil gestaan bij de opmerking dat een hond niet in haar eigen urine wil liggen, dus ze zal het niet moedwillig zomaar laten lopen op de plek waar ze ligt. Goed dat ik dit topic geopend heb dus, want zelf kijk je over bepaalde dingen heen.

Ze is inderdaad gesteriliseerd Floortz.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 16:14

In dat geval, als ze buiten niet wil plassen, dan zou ik de DA een bezoek brengen. Het plassen kan ook pijn doen, waar ze bij langere wandeling genoeg aandrang/triggers ruikt. Je opmerking dat ze op de koele vloer de plas laat lopen zette me ook aan het denken. Wij hebben een teefje van 13, die 2 jaar geleden het klokhuis eruit is gehaald en die ook druppels laat vallen, en soms iets meer. Ze kon de plas altijd heel lang op houden, maar ik vermoed een lichte incontinentie. We kijken het nog even aan want het kan ook door onze andere teef komen die nu loops is (hoera...teefjes :P ) en anders gaat ze medicatie krijgen.
Een gezonde hond zal zichzelf inderdaad niet bevuilen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 16:27

Misschien denkt ze dat ze alleen op bepaalde plekken moet/mag plassen?
Ik heb o.a een chihuahua. Ik heb er heel erg veel tijd in gestoken om haar zindelijk te krijgen. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, te goed eigenlijk ;). Nu denkt ze dus dat ze alleen bij huis buiten mag plassen. Binnen zal ze nooit een plas doen, maar ergens anders dan hier bij huis ook niet. Als we dan eens weg gaan, bijvoorbeeld een dagje naar mijn schoonmoeder, houdt ze het rustig de hele dag op. Ze plast dan pas weer als we thuis komen. Misschien heeft jouw hond net zoiets?

Het liggend plassen zou ik me overigens wel een beetje zorgen over maken, dat vind ik heel apart.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:22

een hond die passief urine laat lopen, en dat doet jouw hond want je zegt dat ze op de vloer gaat liggen en het zo laat lopen, is incontinent. Zeker in combinatie met je verhaal over artrose, dat ook in de rug kan zitten, kan de aansturing van de blaas verstoord zijn. Misschien toch wijs je hond door een dierenarts te laten bekijken in plaats van haar tot protesterende hond te benoemen....

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 02:11

ik zeg goed belonen als ze buiten plast ook met wat lekkers. en als ze het binnen plast negeren of duidelijk afkeuren.