Een brief voor de koper van mijn pups...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Een brief voor de koper van mijn pups...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 17:02

Lukasje; Dankjewel, wat een leuk commentaar! Wij doen ons best! Wij fokken Berner Sennenhonden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:20

Eerlijk gezegd heb ik ook halverwege af gehaakt. :) Ik zou de brief ook korter maken. :)
Verder val je in het eerste deel erg veel in herhaling wat ik dan weer irritant vind lezen. (vaak "wezentjes" en "acht weken lang..")
Vind het idé van een brief mooi maar dan wel beknopter. :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 17:22

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd heb ik ook halverwege af gehaakt. :) Ik zou de brief ook korter maken. :)
Verder val je in het eerste deel erg veel in herhaling wat ik dan weer irritant vind lezen. (vaak "wezentjes" en "acht weken lang..")
Vind het idé van een brief mooi maar dan wel beknopter. :)

Dat is inderdaad iets wat mij vaker gebeurd! Dankjewel voor de tips!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:55

Ik zou de brief beknopt houden en informeren over de belangrijkste punten.
Info waar de koper wat aan heeft.

Als het goed is weet de koper namelijk al dat jij je best doet voor de pups.

Maar wat bijv als de pup bij thuiskomst niet eten wil?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:04

Ik vind het idee ook leuk, maar ben halverwege afgehaakt. Het is erg langdradig en te zoet en zacht geschreven, vind ik althans. Ik snap dat jullie er ook gehecht aan zijn geraakt, maar op deze manier komen jullie overbezorgd en toch ook wel licht claimend over. Ik zou het globaal en beknopt houden en informeren naar de kernpunten. Laat termen als 'wezentjes' en 'kindjes' weg en dan leest het al heel anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:09

Ik ben na de eerste alinea al afgehaakt, ik ben meer van de praktische informatie dan van het geneuzel eromheen. Zou liever gewoon een hele praktische beknopte brief mee krijgen waar ik iets mee kan :) Dus exit de emotionele zinnen en woordkeuzes, maar gewoon droog en praktische info waar je als nieuwe eigenaar echt iets mee kan.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:23

Ik vind het wel een mooie brief. Ben dus ook niet afgehaakt. Alleen over het 'op de wereld zetten' en 'onze kinderen' struikelde ik wat. Aangezien dat de mama hond is. ;)

Maar verder zou ik als pupkoper een brief als dit wel waarderen. Toch grappig hoe mensen verschillen, he. Of ik ben gewoon een softie geworden, dat kan ook, hahaha.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:28

Lief dat je zo begaan bent. Aan de andere kant denk ik als het echt je kinderen zijn of het zo voelt dan hield je ze allemaal zelf want wat je ook doet. Je weet dat een percentage van de hondjes slecht zal terechtkomen. Meestal steekt er toch een winstoogmerk achter en in dat geval wens ik als koper niet lastig gevallen te worden door bemoeienis can de fokker. De fokker van onze pup bleef me ook steeds benaderen voor foto's etc. Bloedirritant, hadden ze de pup zelf moeten houden denk ik dan. Als we vrienden zijn dan hadden ze hem ook tegen kostprijs mogen geven.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:34

Lief dat je zo begaan bent, de brief is alleen vreselijk zoetsappig en
langdradig. Ik ben bij het deel van de 'wezentjes' en 'kinderen' al afgehaakt.. Zal er op deze manier als koper van de hondjes ook geen waarde aan hechten :o

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:35

Brief is zoals vele al zeiden veel te lang.
Daarbij, mensen die bij jou een pup kopen zijn zich al bewust van de prijs, ze gaan tenslotte niet voor een prikkie weg en dat weten mensen.
Dit is meer bedoeld voor mensen die het niet begrijpen!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:44

piezze schreef:
Lief dat je zo begaan bent. Aan de andere kant denk ik als het echt je kinderen zijn of het zo voelt dan hield je ze allemaal zelf want wat je ook doet. Je weet dat een percentage van de hondjes slecht zal terechtkomen. Meestal steekt er toch een winstoogmerk achter en in dat geval wens ik als koper niet lastig gevallen te worden door bemoeienis can de fokker. De fokker van onze pup bleef me ook steeds benaderen voor foto's etc. Bloedirritant, hadden ze de pup zelf moeten houden denk ik dan. Als we vrienden zijn dan hadden ze hem ook tegen kostprijs mogen geven.

Inderdaad... Shar Pei pups bijvoorbeeld gaan voor 1500 euro weg. Niemand maakt mij wijs dat de fokkers daar geen winst aan overhouden bij een nest van 6-8 pups.
Geen woorden maar daden zou ik zeggen. Laat gewoon zien dat je er in de praktijk bent voor de pupkopers, ook na de koop. Dat is jullie wel toevertrouwd.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:50

Gaat dit wel over de pups?
Volgens mij gaat dit vooral over een fokker die zichzelf in de schijnwerpers wil zetten.
Ik word er ontzettend melig van. Kocht ik een pup, dan zou het me storen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 18:54

Bedankt voor al het commentaar weer, ik ben dus echt niet duidelijk geweest in mijn OP. Puntje voor mij om op te letten. Deze brief is puur van uit mijzelf geschreven om mensen iets meer inzicht te geven aan het gevoel achter het fokken, en niet perse om mee te geven aan pup eigenaren, en zeker niet om eigenaren te informeren. Wij zijn verder ook niet claimend, ja, we zullen om de zoveel tijd om een foto vragen, maar dat is puur voor de website, en niet per direct voor ons plezier/alles willen weten.

Over de winst, ja, we maken winst. Maar dat zijn geen duizenden euro's. Bij een nest van 8 pups maken wij allen al kosten tussen de zes a zeven duizend euro. Kosten voor dat de teef ook maar drachtig is, loopt al op tot de 2 a 3 duizend euro. Dus ja, we houden er na verkoop wel iets aan over maar wij rijden niet in dikke auto's of wonen in villa's. Verder proberen wij altijd de juiste kopers uit te kiezen, het is ook al eens voorgekomen dat we mensen uiteindelijk, op 8 weken nog hebben afgewezen en op zoek moeten naar een nieuw baasje. Desondanks dat wij onze pups dus verkopen betekent dit niet dat wij kil en harteloos zijn, omdat we ze zelf niet houden. Dat zou ook niet kunnen. En dan heb ik het niet over tijd, ruimte of geld, maar puur voor de honden zelf.

Heel leuk om de verschillende meningen te lezen! Ik schrijf zelf altijd vrij lange en emotionele stukken, ik schrijf vanuit mijn gevoelen het is grappig om te lezen dat het de een aan spreekt en de ander niet.

Boras, wij zijn wel de laatste die ons in de schijnwerpers willen zetten. Zoals ik al eerder benadrukte is dit stuk geschreven om mensen het gevoel achter het fokken neer te zetten. Als ik ons in de schijnwerpers had willen zetten dan had ik nooit gezegd dat wij ook fouten maken. Want dat gebeurd ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:01

Wat een sentimenteel gedoe zeg :o Veel te zoetsappig, ik ben hier te nuchter voor.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:04

Ik vind dat de brief veel te veel uitstraalt wat voor goede fokkers jullie zijn, alsof je zelf naar complimentjes vist. Ook zitten er wat spelling en wat grammaticale dingen in die mij storen.

Het idee is heel lief, maar ik zou voor jezelf formuleren in één zin wat je precies wilt vertellen aan de kopers en dan proberen om dát te vertellen en het wat korter te houden. Het gaat om de eigenaar van de pup, om de pup, en wat minder om jullie als fokkers. :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 19:07

Littera, ik heb twee posts boven jouw nog een keer uitgelegd waar de brief eigenlijk voor was. Ik zal op mijn grammaticale en spelling foutjes letten!

Jammer dat mensen de brief zo anders interpreteren als ik bedoeld had. Ik vis niet naar complimenten, dat kan ook niet want jullie kennen ons op de brief na verder niet. Hij was echt puur bedoeld om mensen een inzicht te geven in het gevoel en de tijd en zorg die in een nest gaat zitten.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:09

Amandavd schreef:
Littera, ik heb twee posts boven jouw nog een keer uitgelegd waar de brief eigenlijk voor was. Ik zal op mijn grammaticale en spelling foutjes letten!

Jammer dat mensen de brief zo anders interpreteren als ik bedoeld had. Ik vis niet naar complimenten, dat kan ook niet want jullie kennen ons op de brief na verder niet. Hij was echt puur bedoeld om mensen een inzicht te geven in het gevoel en de tijd en zorg die in een nest gaat zitten.

Dat klopt, dat heb ik ook gezien. Maar ik weet niet of dat de juiste insteek is voor mensen die een pup komen ophalen. :) Dat is mijn mening. Ik vind het heel leuk dat je een brief schrijft, maar als neutrale lezer zie ik wat verbeterpuntjes. Misschien denken de nieuwe eigenaren van je pups daar wel anders over en vinden ze het prachtig!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 19:10

Littera schreef:
Amandavd schreef:

Dat klopt, dat heb ik ook gezien. Maar ik weet niet of dat de juiste insteek is voor mensen die een pup komen ophalen. :) Dat is mijn mening. Ik vind het heel leuk dat je een brief schrijft, maar als neutrale lezer zie ik wat verbeterpuntjes. Misschien denken de nieuwe eigenaren van je pups daar wel anders over en vinden ze het prachtig!

Altijd goed, mensen die verbeterpunten zien, daar kun je alleen maar van leren! Dankjewel!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:43

Sowieso stoor ik me aan fokkers die denken dat ze goed bezig zijn. Als alle fokkers nou eens wat minder goed zouden willen doen voor de wereld, zouden er al een stuk minder honden zonder baas bestaan. Laat ze eerst het overschot allemaal maar plaatsen.

De brief straalt vooral uit dat jullie een goed gevoel overhouden aan fokken en dat is an sich een egoïstisch doel.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 19:49

Wij houden een goed gevoel over aan gezonde en blije puppy's, die groeien tot volwassen gezonde honden. Wat is daar verkeerd aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:50

Sonja89 schreef:
Sowieso stoor ik me aan fokkers die denken dat ze goed bezig zijn. Als alle fokkers nou eens wat minder goed zouden willen doen voor de wereld, zouden er al een stuk minder honden zonder baas bestaan. Laat ze eerst het overschot allemaal maar plaatsen.

De brief straalt vooral uit dat jullie een goed gevoel overhouden aan fokken en dat is an sich een egoïstisch doel.

Tjah ik zit niet te wachten op een kruising of hond zonder papieren.

Ben dus blij dat er fokkers bestaan die er serieus mee bezig zijn.

Mensen die zomaar wat raak fokken. Zijn in mijn ogen geen echte fokkers. En zulke mensen mogen prima stoppen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:57

Love_western de gemiddelde rashond mankeert ook steeds meer. Serieus bezig, allicht, maar ook zeker commercieel en uiterlijk speelt steeds vaker een te grote rol. Om maar even een voorbeeld te noemen: onze pup met stamboom van 1500 euro heeft meerdere operaties achter de rug en alle nestgenootjes zijn vroegtijdig overleden. Dus dat papier, weg ermee! Stelt niets voor bij steeds meer rassen.

TS, ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar fokken komt niet voort uit het beste voor hebben met de individuele hond. Daar zitten altijd andere beweegredenen achter (rasvermeerdering of verbetering, als hobby, uit commercieel belang enz.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:18

Sonja89 schreef:
Love_western de gemiddelde rashond mankeert ook steeds meer. Serieus bezig, allicht, maar ook zeker commercieel en uiterlijk speelt steeds vaker een te grote rol. Om maar even een voorbeeld te noemen: onze pup met stamboom van 1500 euro heeft meerdere operaties achter de rug en alle nestgenootjes zijn vroegtijdig overleden. Dus dat papier, weg ermee! Stelt niets voor bij steeds meer rassen.

TS, ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar fokken komt niet voort uit het beste voor hebben met de individuele hond. Daar zitten altijd andere beweegredenen achter (rasvermeerdering of verbetering, als hobby, uit commercieel belang enz.).

En honden zonder papieren zijn zeker gezonder? Geloof dat daar ook net zoveel ellende bij voorkomt. Word wat mee gefokt zonder controle op ziektes. Nee ik wil broodfook niet in stand houden.

Ik heb al meerdere rashonden gehad. En geeneen heeft last gehad van erfelijke ziektes. Kwestie van goede lijnen uitzoeken. En dan is de kans alveel kleiner.

Labrador heb ik gekozen om zijn karakter. Uiterlijk vind ik de meeste labjes niet eens mooi. Mechelse herder is gekozen zodat ik daar mee kan sporten in de ipo.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:32

Onder de kruisingen komen raskwalen in ieder geval niet voor. Ook binnen de stambomen wordt steeds minder gefokt op gezondheid en karakter, helaas. Herders in
kikkerhouding bijvoorbeeld.

Fokken met of zonder stamboom (achter beide kan winstbejag zitten) leidt op dit moment tot overschot. Maar daar willen fokkers niks van weten. De brief laat zien dat fokkers zoals TS ervan overtuigd zijn dat ze iets goeds bijdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:55

Sonja89 schreef:
Onder de kruisingen komen raskwalen in ieder geval niet voor. Ook binnen de stambomen wordt steeds minder gefokt op gezondheid en karakter, helaas. Herders in
kikkerhouding bijvoorbeeld.

Fokken met of zonder stamboom (achter beide kan winstbejag zitten) leidt op dit moment tot overschot. Maar daar willen fokkers niks van weten. De brief laat zien dat fokkers zoals TS ervan overtuigd zijn dat ze iets goeds bijdragen.

Ik merk juist laatste jaren dat ze juist weer kijken naar gezondheid.

En niet alle herders worden zo gefokt. Maar meende dat ze het weer willen veranderen bij de showlijnen duitse herders.

Daarnaast komen bij kruisingen die 'raskwalen' ook gewoon voor. Alleen het word minder geregistreerd.