Geitje ~ Is dit normaal??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Re: Geitje ~ Is dit normaal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 15:46

Sinds maandag staan de kleine geitjes apart. Dat gaat prima. Pukkie uier hou ik goed in de gaten maar Pukkie wordt wel steeds magerder en ze heeft diarree. Nu belde ik dus deze week voor 4 wormen kuren voor alle geitjes maar nu dacht de dierenarts dat er misschien cocksidiose was dus we hebben een mestonderzoek laten doen maar ze hebben net gebeld maar er was geen cocksidiose en geen wormen.

Nu kreeg ik als advies haar in het weekend op stal te zetten en haar alleen hooi te geven. Daarna maar even aankijken. Hebben jullie misschien nog ideeën hoe ik haar weer wat dikker krijg want inmiddels is ze wel heel erg mager.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:16

Geef haar wat seniores priores (geweekt natuurlijk). Is voor oudere paarden maar mijn DA adviseert het ook voor geiten, omdat het heel goed is voor de pens en ook zorgt dat de geit aankomt. Wij hebben een oude geit die het er nu heel goed op doet, maar ook een van onze eerdere geiten die erg mager was tijdens en na het zogen, kwam ervan aan. Onze geiten vinden het erg lekker, maar dat is natuurlijk altijd even afwachten; geiten zijn kieskeurige beesten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:51

De uier heeft geen spanning meer en de geit heeft geen koorts? Wat wilgentakken naast haar hooi kan geen kwaad en is goed voor je geit nu.
Van het gras halen is idd niet verkeerd, dat is nu erg nat en sappig en voor een geit niet zo ideaal. :)

Wat lucerne bijvoeren kan ook.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 21:18

Wilgentakken krijgt ze al regelmatig. :)

Vandaag toch even een dierenarts geweest want ze werd maar magerder en magerder.
Hij zij dat het leverbot zou kunnen zijn (parasiet die je niet ziet in een mestonderzoek) maar het lijkt hem ook mogelijk dat het paratuberculose is. Dat schijnt dus niet te genezen te zijn. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?

De DA heeft bloed geprikt om dat te laten onderzoeken zodat we het zeker weten of dat het wel of niet is. Ook heeft hij haar en mijn andere geitjes meteen ontwormd (speciaal spul dat ook voor leverbot werkt) en pukkie nog een vitamine stoot gegeven.
Nu maar even afwachten op de uitslag van het bloedonderzoek.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 21:20

randalinpony schreef:
De uier heeft geen spanning meer en de geit heeft geen koorts? Wat wilgentakken naast haar hooi kan geen kwaad en is goed voor je geit nu.
Van het gras halen is idd niet verkeerd, dat is nu erg nat en sappig en voor een geit niet zo ideaal. :)

Wat lucerne bijvoeren kan ook.

Idd geen spanning meer op de uier en geen koorts.