Oude hond met veel problemen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:45

Aan je verhaal merk je gewoon dat hij op is en daarbij ook pijn heeft, niet fair tegenover de hond om hiermee te blijven dokteren en hem maar in leven te blijven houden..
Klinkt een beetje cru, maar zo ervaar ik het.

Iris82

Re: Oude hond met veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:49

Is cushing wel uitgesloten?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:12

Mijn dietenarts zei als baasje twijfelt is het al lang tijd om te hemelen...wat vind jouw da??

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:21

Onze kruising boxer heeft dezelfde problemen. Ze is inmiddels ook 15,5 jaar oud.
Maar met Creon capsules hebben we de epi onder controle , en met trovet mobility de artrose.
Verder geven we haar vers vlees , licht vlees ivm de lever , en alleen kippenbotten ivm de nieren [fosfor]
Ze heeft af en toe nog wel eens dat de kussens nat zijn , vooral als wij hebben uitgeslapen.
De epi is met de creon zo goed onder controle dat ze inmiddels ook weer vetter vlees verdraagt.
Ze leeft op die manier al 2 jaar , haar gekke kwartiertje zijn 5 minuten geworden. Ze doet het prima zo

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:48

Hij kreeg pronefra en het was een supplement dus ik gaf het onder motto: baat het niet dan schaad het niet.
De dierenarts vind zoals het voor het supplement ging niet de tijd voor in te slapen.
Nu ik gestopt ben met het middel is hij weer zoals toen dus ga ik m nu niet in laten slapen.
En echt ik ben het met jullie eens, maar hem nu in laten slapen is niet van toepassing.
Vanmorgen wilde hij zelfs weer mee wandelen, het middel heeft hem gewoon echt geen goed gedaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:49

Nammie schreef:
Onze kruising boxer heeft dezelfde problemen. Ze is inmiddels ook 15,5 jaar oud.
Maar met Creon capsules hebben we de epi onder controle , en met trovet mobility de artrose.
Verder geven we haar vers vlees , licht vlees ivm de lever , en alleen kippenbotten ivm de nieren [fosfor]
Ze heeft af en toe nog wel eens dat de kussens nat zijn , vooral als wij hebben uitgeslapen.
De epi is met de creon zo goed onder controle dat ze inmiddels ook weer vetter vlees verdraagt.
Ze leeft op die manier al 2 jaar , haar gekke kwartiertje zijn 5 minuten geworden. Ze doet het prima zo

Wat een leeftijd zeg voor een boxer.
Maar wat is creon??

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:53

Ik had een vermoeden dat het al jouw topic was. arme opa toch. Ben je nu niet bang dat zijn nieren/ lever nog meer achteruit gaan nu en hij daar weer last van gaat krijgen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:05

Ik ben een voorstander van niet alles in leven houden om in leven te blijven. Klinkt hard maar als deze hond nu nog drie fijne maanden heeft zonder elke keer te braken en bijwerkingen dan kun je beter voor de kwaliteit dan de kwantiteit gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:09

bigone schreef:
Ik ben een voorstander van niet alles in leven houden om in leven te blijven. Klinkt hard maar als deze hond nu nog drie fijne maanden heeft zonder elke keer te braken en bijwerkingen dan kun je beter voor de kwaliteit dan de kwantiteit gaan.

Hier ben ik het mee eens. Je moet je afvragen of je de hond er een plezier mee doet of dat je hem vooral voor jezelf in leven blijft houden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:07

Dus ik moet volgens jullie een hond die er op dit moment weer vrolijk bij loopt maar in laten slapen omdat hij dadelijk toch meer pijn gaat krijgen.
Als hij zo als afgelopen week was gebleven zeg ik ja, maar niet nu hij weer normaal is en tja op wat ouderdom na red hij zich hiermee goed.
De slijtage en alle andere falen blijven en het zal geen jaar meer duren (helaas)
Maar op dit moment zie ik geen reden tot inslapen.
Als hij was blijven braken en zich zo afschuwelijk was blijven voelen, had er voor morgen een beslissing gemaakt.
En geloof me als de tijd daar is ben ik diegene die ook snachts gaat voor de prik en is ie binnen een kwarties verlost van zijn ellende.
Als je een dier pijn en ellende wil voorkomen, mogen ze niet meer leven. Heb alweer spijt van dit toppic en ik denk dat sommige wel anders piepen als het hun eigen dier is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:54

Jammer dat je nu zo in de verdediging schiet jesoto. Jij bent het baasje en jij beslist. Ik heb twee jaar geleden ook de beslissing moeten nemen en heb dat gewoon vanuit het oogpunt van de hond gedaan. Als ik nu kijk wat je in de eerst post o.a. allemaal schrijft dan is dat dus in een keer over.... prima toch. Zolang jij jouw hond recht in de ogen kunt kijken en kunt verantwoorden dat voor verder leven gekozen wordt dan is het prima.....

jesito schreef:
Onze oude jack russel van 15,5 jaar krijgt nu steeds meer problemen en wil effe kijken of iemand misschien nog wat tips heeft.
Ik denk dat we wel kunnen stellen dat de koek langzaam op is, iets wat ik bij deze hond veel eerder had verwacht, maar het is echt een taaie.
Er zijn zoveel problemen zoals: artrose in de heupen en poten (ernstig), alvleesklierontsteking, allergieen (die zijn redelijk onder controle) en nu sinds vorige week lever en nierproblemen.

Ik kan niet zeggen dat het een heel levendige hond is, hij is echt oud en op.
.

Ik ben er echt de hele dag mee bezig van soms snachts op staan, tot het water in etappes aanbieden, kots en plas ruimen, dekens en kussens wassen, enz.
Ik doe het graag voor hem maar word er wel behoorlijk moedeloos van en zeker omdat ik weet dat hij zich ook niet echt altijd lekker voelt, maar ik weet niet in wat voor mate.

Misschien hier iemand met tips??

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:08

TS je hebt helemaal gelijk.
Van op een afstand is het makkelijk te zeggen dat je je hond moet laten inslapen en het beter is voor hem. Krijg alweer de tranen hier, maar anderzijds is hij ook een deel van je gezin, een maatje, is toch normaal dat je dit niet kan beslissen over 1 dag ijs.
Heb hier zelf een hond waarvan de DA zei dat ze de 8 jaar niet ging halen, ze is ondertussen 9 en je ziet dat ze oud wordt en vele kwaaltjes krijgt waar niks meer tegen te doen valt maar ik weet niet of ik die beslissing zomaar zal kunnen nemen als het zover is ook al weet ik dat het moet en het het beste is voor haar.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 05:56

jesito schreef:
Nammie schreef:

Wat een leeftijd zeg voor een boxer.
Maar wat is creon??

We gaven zymoral poeder , dat zijn pancreasenzymen speciaal voor de hond.
Creon is hetzelfde , maar dan voor humaan gebruik , dit zijn gecoate korrels die niet in de maag oplossen.
Beter voor de maag dus.
Je kan ze zo bestellen in Belgie , en het is in gebruik veel goedkoper dan zymoral.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:00

jesito schreef:
Dus ik moet volgens jullie een hond die er op dit moment weer vrolijk bij loopt maar in laten slapen omdat hij dadelijk toch meer pijn gaat krijgen.
Als hij zo als afgelopen week was gebleven zeg ik ja, maar niet nu hij weer normaal is en tja op wat ouderdom na red hij zich hiermee goed.
De slijtage en alle andere falen blijven en het zal geen jaar meer duren (helaas)
Maar op dit moment zie ik geen reden tot inslapen.
Als hij was blijven braken en zich zo afschuwelijk was blijven voelen, had er voor morgen een beslissing gemaakt.
En geloof me als de tijd daar is ben ik diegene die ook snachts gaat voor de prik en is ie binnen een kwarties verlost van zijn ellende.
Als je een dier pijn en ellende wil voorkomen, mogen ze niet meer leven. Heb alweer spijt van dit toppic en ik denk dat sommige wel anders piepen als het hun eigen dier is.

Helemaal mee eens hoor.
Wij hebben hier ook een oude hond, met goede en slechte dagen.
Het is makkelijk praten voor een ander om je hond in te laten slapen.
Op de goede dagen zie je nog een vrolijke hond en ben je blij dat je de knoop nog niet doorgehakt hebt.
Sterkte....

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:12

TS, ik snap je hoor.
Wij hadden vroeger een bouvier die op 15-jarige leeftijd een hersenbloeding kreeg. Omdat ik toen nog jong was en de volgende dag jarig zou zijn hebben mijn ouders gevraagd aan de dierenarts om het over het weekend heen te tillen. Uiteraard wel met de gedachte dat dit alleen een optie was als de hond niets te lijden had. De dierenarts stelde voor om het prednison te geven, hiervan knapte hij zo op dat hij na het weekend weer helemaal het heertje was. Weer naar de dierenarts om te overleggen en wat bleek? Die prednison had hem zoveel goed gedaan dat inslapen absoluut niet nodig was. Uiteindelijk heeft hij nog een jaar geleefd, rond dezelfde periode kreeg hij weer een hersenbloeding en toen was het gewoon klaar. Dat was ook duidelijk verhaal: op een zaterdagavond wilde hij niet meer opstaan om mee naar buiten te gaan. Die zondagochtend is direct de DA gebeld en die stelde voor om het de dag aan te kijken en alvast voor 's avonds een afspraak te maken om de hond in te laten slapen. Waarschijnlijk heeft hij die zondag nieteens meer bewust meegemaakt. Tegen de avond begon hij hartverscheurend te janken en te blaffen, hij liet gewoon alles lopen en toen was het einde verhaal en heeft hij een spuitje gekregen. Hij is uiteindelijk ruim 16 jaar geworden.

Mijn punt van het verhaal is dat ik me heel goed in TS kan verplaatsen. Het ene moment lijkt de hond te dode opgeschreven, maar door een simpele oplossing kan hij toch weer opknappen. Dat wil niet zeggen dat hij nog jaren mee kan, maar voor nu kan het beestje mogelijk nog best van het leven genieten. Zorg alleen wel dat je alert blijft want ook zoals bij onze vorige hond kan het ook zo weer omslaan en dan gaat het ineens heel hard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 08:12

Nammie, dat spul ken ik idd maar de alvleesklier is met het speciaalvoer goed onder controle.
Dus ik ga nu geen andere middelen meer geven, wel bedankt voor je meedenken.

Mirim en joolien, bedankt voor jullie begrip.
Het is zo makkelijk om maar te schrijven, laat maar inslapen.
Als ik zie dat een dier echt de kop laat hangen ben ik zo bij de dierenarts en neem ik mijn verantwoording.
Maar ook dieren hebben een drang om te blijven leven.
Moet ik er dan maar een spuit in laten duwen en tegen mijn maatje voor 15 jaar zeggen: sorry jong misschien krijg je ooit pijn dus ik laat je nu maar gaan.
Dat vind ik pas egoïstisch, want naar mijn mening wil je dan gewoon niet de lastige, laatste fase in.
De reden dat een dier steeds opkrabbeld is omdat hij door wil, op het moment dat die dat niet meer wil zal die in een hoek blijven liggen of op zijn plek en dan is het klaar.

En ja ik vroeg om raad, maar meer in de trand wat ik nog zou kunnen doen, diezelfde middag ben ik alles nog eens terug gaan denken en viel me op dat het begonnen is na starten met het middel.
Nu ik sinds eergisteravond gestopt ben is hij weer helemaal happy, braakt niet meer en plast niet meer binnen.
Zijn kwalen blijven dus hoelang het gaat duren is afwachten.

Bedankt voor alle tips

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:15

Bij je eerste bericht is het eerste wat ik denk maak er alsjeblieft een eind aan.
Je vraagt toch om advies? Die krijg je. Dat jij er dan anders over denkt is prima jij beslist uiteindelijk.

En denk niet dat ik niet weet hoe moeilijk het is. 2 jaar geleden stonden wij er ook voor bij onze 13 jarige maar hebben voor hem gekozen hoe moeilijk dat ook was.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:18

Oh, dat braken is echt zo sneu om te zien. Mijn kleine Jack Russell was bijna 15. Na onderzoeken bleek dat haar hele maag en slokdarm vol met gal zaten. Toen besloten om in te slapen ook omdat ze al blind was en richting seniel ging (in de nacht blaffen). Ik hoop dat hij nu nog even bij je kan blijven!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 08:23

Als het braken was gebleven was hij ook zeker voor het weekend ingeslapen, dit had ik ook echt niet langer aan kunnen zien.
En verder dokteren heeft dan ook weinig zin.
Hij was net weer met zijn bot aan het zeulen en gisteren heeft hij al zijn speeltjes die binnen lagen weer naar buiten gesleept.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:45

Maar geef je jezelf nu niet een excuus? Honden zijn meesters in het bedotten van hun baasjes...daar is een leuk onderzoekje van met vervorgen camera..

Je hond mankeert zeer ernstige orgaanproblemen, dat alleen al geeft heel de dag een ziek gevoel...en als medicijnen dat gevoel wat verminderd, dan krijg je een opleving...

Ik snap het helemaal hoor, heb al een paar keer dergelijke beslissingen moeten maken, maar de eigenaar kijkt altijd met roze bril....dat komt omdat we ze heel de dag zien en alles heel geleidelijk gaat.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:17

TS vindt het verantwoord om zo door te gaan. Wij kennen de hond en situatie niet voldoende om te oordelen. Dus handelt de TS oké !
Een hond gaat bijna altijd door tot het bittere eind. Zijn "Will too Please" is enorm groot namelijk.

Zo pas geleden nog meegemaakt bij goede kennis. Die hebben aan hun Yorkshire de laatste 3 jaar werkelijk voor ruim € 3000,- verspijkerd bij DA. Als ik op bezoek kwam sprongen me werkelijk de tranen in de ogen. Hondje werd 2 uur per dag op schoot gevoerd ( net zolang het aantal gram binnen bleven) beestje was zo krom als een hoepel....slikte ladingen tabletten, kreeg 2 spuitjes per dag toegediend en liep op 3 poten. Maar vrolijk ......aan het eind kon het beestje alleen nog tijgeren.....bleef vrolijk. Toen heb ik ze toch duidelijk gemaakt hoe een buitenstaander er tegenaan keek. 's avonds telefoontje gekregen dat beestje heerlijk in zijn slaap overleden was. Zo kon het toch ook kreeg ik te horen..... Tja....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 12:02

slimmerik schreef:
TS vindt het verantwoord om zo door te gaan. Wij kennen de hond en situatie niet voldoende om te oordelen. Dus handelt de TS oké !
Een hond gaat bijna altijd door tot het bittere eind. Zijn "Will too Please" is enorm groot namelijk.

Zo pas geleden nog meegemaakt bij goede kennis. Die hebben aan hun Yorkshire de laatste 3 jaar werkelijk voor ruim € 3000,- verspijkerd bij DA. Als ik op bezoek kwam sprongen me werkelijk de tranen in de ogen. Hondje werd 2 uur per dag op schoot gevoerd ( net zolang het aantal gram binnen bleven) beestje was zo krom als een hoepel....slikte ladingen tabletten, kreeg 2 spuitjes per dag toegediend en liep op 3 poten. Maar vrolijk ......aan het eind kon het beestje alleen nog tijgeren.....bleef vrolijk. Toen heb ik ze toch duidelijk gemaakt hoe een buitenstaander er tegenaan keek. 's avonds telefoontje gekregen dat beestje heerlijk in zijn slaap overleden was. Zo kon het toch ook kreeg ik te horen..... Tja....

Ja maar dit is ook een compleet andere situatie dan wat ik hier heb rondhobbelen, dit was voor mij allang einde verhaal geweest.
Maar echt geloof me zo ver laat ik het niet komen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:10

Wat wij hebben gedaan toen onze hond langzamerhand ouder werd en we nog niet zo vol emotie zaten(die is met ruim 14 overleden dus ook echt wel oud) opgeschreven wat wij absoluut niet voor haar wilde, mocht het zo ver komen (niet meer zindelijk zijn, iets een zware operatie moeten ondergaan, allemaal voorbeelden waarbij het voor ons duidelijk was dat we haar zouden laten inslapen). Wij hadden het toen zwart op wit op papier, dat maakte het later, toen de beslissing gemaakt moet worden, een stuk makkelijker om de knoop door te hakken en haar te laten inslapen. Natuurlijk is het niet mogelijk om alle diagnoses op te schrijven, maar het heeft ons wel geholpen om niet alleen naar onze emoties te luisteren, want soms schuift daarmee je grens (onbewust) steeds een stukje op.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:18

ohh, ik ben ook zo bang om te belanden in een situatie waarin jij nu zit TS.
Onze hond is nu 13, nu nog redelijk gezond, maar ooit komt dat moment.
Voor mezelf zeg ik, als de hond niet meer de hond kan zijn zoals ze altijd was, blij, lief en vrolijk, is het moment daar.... Maar o, dat lijkt me vreselijk, heel veel sterkte!!!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:03

Ik heb het hier echt tegen mijn dierenarts gezegd. Ik wil uit jou mond horen dat het niet meer kan. Toen zei ze gelukkig dat het echt beter was om hem te laten gaan. Eerder konden we het niet.