wie eist, bewijst. En bovendien is de kat nog niet onderzocht door een dierenarts, het staat nog niet vast dat de poot gebroken is.
blokje
Geplaatst: 18-08-15 18:35
Ik heb een gecastreerde buiten kater. Als hij gewond raakt zou ik niemand aan sprakelijk stellen (or iemand moet bewust hem mishandeld hebben) Mijn mening: je laat als eigenaar je kat met de nodige risico' s buiten lopen. Dan ben jezelf aansprakelijk.
Mijn kat vocht s nachts een tijdje met een nieuwe buurkat waardoor de buren niet konden slapen. Dan houd ik me kat s nachts binnen.
Balte
Geplaatst: 18-08-15 18:43
Ik zie dat je in België woont. Voor honden geldt hier dat ze mee opgenomen zijn in de gezinspolis, daar ben je burgerlijk aansprakelijk voor als ze schade aanrichten. Stel dat ze op straat lopen en aangereden worden door een auto, dan ben moet jij de schade vergoeden. Bij katten is dat niet het geval, die worden beschouwd als "wild". Als je een wild konijn aanrijdt en je hebt schade, dan heb je pech. Zo is dat ook bij katten. In die optiek kan de ene buurvrouw haar schade niet verhalen op de andere volgens mij.
Ik heb vandaag net examen recht afgelegd (voor België) geldt dat de fout, de schade en het oorzakelijk verband tussen beiden moet worden aangetoond. Je bent wel altijd aansprakelijk voor je dieren maar pas wanneer bovenstaande is aangetoond kan er een schadevergoeding geëist worden.
Burgerlijk Wetboek artikel 1385 : De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.
Ohja, daarbij was mijn eerste gedachte ook, hoe kan een kat de poot van een kat breken? Als die poot al gebroken is lijkt mij dat eerder door ergens vanaf te springen bijvoorbeeld...
miramii
Geplaatst: 18-08-15 18:53
Niet betalen. En eerst naar de DA voordat je de buurvrouw gaat beschuldigen! Zou me op dat moment meer zorgen maken over de kat dan over de kosten...
Loopt de kat niet gewoon mank oid? Dat kan natuurlijk wel.
Poeh dan had ik al heel wat kosten gehad als dit zo zou werken....dit hoort imo gewoon bij het risico van je kat buiten laten. Vooral katers vechten gewoon, dat zit in de aard van het beestje. Ook mijn hoogbejaarde kerel komt nog met enige regelmaat thuis met vechtwonden, vooral in het voorjaar. En dat vechten gaat niet zachtzinnig, maar een poot breken heb ik echt nog nooit gehoord. Vechtende katten levert open wonden, gescheurde oren/tanden/nagels en abcessen op, geen breuken. Ik heb echt wel eens een kater thuis gekregen met bebloede kop en bijbehorende wonden (of zonder de wonden....dan is het dus niet zn eigen bloed...) en geen haar op mn hoofd die er aan denkt om anderen daar verantwoordelijk voor te stellen. Ik laat toch zelf mn kat buiten?
Kuggur
Geplaatst: 18-08-15 19:46
Crazy cat ladies....
maaike1994
Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-15 20:02
L was inderdaad nog niet bij een dierenarts geweest toen ze bij C ging. Maar volgens L was de poot gebroken en ze ging daarna (gisterenavond) nog bij de dierenarts gaan en de rekening bij C brengen. Tot nu toe heeft C haar niet meer gehoord, maar ze is wel heel erg geschrokken van L en haar bedreigingen en twijfelt nu dus of ze moet toegeven of niet. En een roste kat noemen jullie waarschijnlijk een rooie? Dit kleur dus https://www.google.be/search?q=roste+ka ... oaCh3aZw1a
Wij zijn idd van België. C heeft al naar de verzekering gebeld, maar zij zeiden dat enkel honden, paarden onder de familiale verzekering zitten.
Dat is gewoon een rosse kat, ben zelf ook van België en heb nog nooit van een 'roste' kat gehoord
8nnemiek
Geplaatst: 18-08-15 20:13
Een kat breekt niet eens een poot als ie uit een boom valt, laat staan door een kattengevecht.. Beestje heeft óf een beet/krab wond of nagel uitgetrokken, óf is tussen een deur/onder een auto ofzo gekomen..
Onze kat was altijd het liefste, kleinste, bangste katje van de buurt en werd met regelmaat in de staart gebeten terwijl hij wilde vluchten.. Vaak genoeg naar de da geweest om een abces te behandelen. Maar ik zou er niet aan denken om daarmee naar de eigenaren te gaan, als ik die al zou vinden. Dat is gewoon het risico als je je kat buiten laat lopen en je kan een kat niet afleren zijn territorium te verdedigen.