Waarom worden dieren niet ongesteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spotterickJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:35

ClaudiaHS schreef:
Naar mijn weten ben je vruchtbaar 2 wk na de eerste dag van je menstruatie. .
Dus ja als je 2 weken last van bloedverlies hebt kun je zwanger raken tijdens je 'menstruatie ' :roll:

Dit verschilt per vrouw de ene is na 11 dagen al vruchtbaar de andere pas na 18 ofzo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:35

SindyKaya schreef:
Citaat:
(X) FABEL: Als je seks hebt tijdens je menstruatie kun je niet zwanger worden.
(?) FEIT: Het is onwaarschijnlijk dat je zwanger raakt, maar niet onmogelijk. Je bent vruchtbaar op de dagen voorafgaand aan en rond het tijdstip van je ovulatie. Door de levensduur van sperma en als je een korte cyclus hebt, is het mogelijk dat je ovuleert net na je menstruatie. Je kunt dus erg vroeg tijdens je cyclus vruchtbaar zijn, zelfs wanneer je nog bloedt.

Bron: http://nl.clearblue.com/zwanger/fabels- ... ger-worden

Lees het zelf eens goed :)
Je kan niet zwanger raken tijdens je menstruatie :) dat staat er letterlijk; ovulatie NA menstruatie. Tijdens je menstruatie heb je géén eisprong en kun je niet zwanger raken.
Na je menstruatie is een ander verhaal, maar jij het zelf over tijdens je menstruatie zwanger raken en daarvoor heb je toch echt een eisprong nodig.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-08-15 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Re: Waarom worden dieren niet ongesteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:36

Spotterick ik had mn post al ff aangepast :)

spotterickJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:40

vuurneon schreef:
Je kan niet zwanger raken tijdens je menstruatie :) dat staat er letterlijk; ovulatie NA menstruatie. Tijdens je menstruatie heb je géén eisprong en kun je niet zwanger raken.
Na je menstruatie is een ander verhaal, maar jij het zelf over tijdens je menstruatie zwanger raken en daarvoor heb je toch echt een eisprong nodig.

Zwanger raken niet tijdens de menstruatie maar als je seks hebt tijdens kan je daar wel zwanger van raken, dan wel erna wetenschappelijk gezien maar veel mensen zien dit als tijdens de zwangerschap.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:43

spotterick schreef:
vuurneon schreef:

Zwanger raken niet tijdens de menstruatie maar als je seks hebt tijdens kan je daar wel zwanger van raken, dan wel erna wetenschappelijk gezien maar veel mensen zien dit als tijdens de zwangerschap.

daarom moet je ook spreken van vruchtbaar :) dat kan idd tijdens de menstruatie , maar zwanger kun je niet raken tijdens je echte menstruatie zelf : daarvoor is meer nodig.

(Buiten dat er ook vrouwen zijn die bloeding tijdens ovulatie foutief inschatten als menstruatie of de innestelingsbloeding als menstruatie waardoor het een vertekend beeld kan geven. Mijn moeder was ook 'ongesteld' tijdens haar zwagerschap maar het was geen echte menstruatie immers dus ze had gewoon bloedingen en interpreteerde het verkeerd)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-08-15 14:50, in het totaal 3 keer bewerkt

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:44

SindyKaya schreef:
Ibbel schreef:
Ongesteld zijn is iets anders dan loops zijn/bloeden bij loopsheid. Loopsheid (en hengstig zijn, en krols zijn etc) is een dier op het moment dat het vruchtbaar is. Als vrouwen ongesteld zijn zijn ze juist níet vruchtbaar.

Vrouwen kunnen gewoon zwanger raken tijdens de menstruatie hoor :)

Yup ik ben er 1 van ☺

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:46

De menselijke menstruatie (wat andere primaten ook hebben) houd het afstoten van het baarmoederslijmvlies in. Dat is het bloed en slijm wat je hebt tijdens ongesteldheid.

Honden die loops zijn of paarden die hengstig zijn, zijn dat doordat hun hormoon spiegel toeneemt en die hormoonspiegel zorgt ervoor dat er een eisprong gaat plaatsvinden. De dieren zijn dus juist loops/hengstig of krols op hun vruchtbaarste moment. Dit trekt dan ook de mannelijke dieren aan.

Gelukkig hebben wij dat niet maandelijks, anders zouden we elke maand de mannen bespringen (of zij ons). :')

Katten ovuleren trouwens pas na de copulatie. De penis van een kat heeft haakjes die de vagina stimuleren waardoor er een eisprong plaats vind. (Leuk weetje hihi)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:48

Wat is het evolutionaire voordeel van dat ons lichaam de onsuccesvolle (als in= geen succesvolle zwangerschap) eisprong afbreekt en naar buiten werkt ipv het volledig wordt opgenomen weer in het lichaam?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:50

Het gaat niet om de eicel. Maar het baarmoederslijmvlies wordt gedurende de maand opgebouwd en dit wordt weer afgebroken. De eicel is meestal al lang al weg als er geen bevruchting heeft plaatsgevonden.

Bovendien wordt de eisprong niet afgebroken, die is geweest maar er heeft geen bevruchting plaats gevonden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:53

vuurneon schreef:
Wat is het evolutionaire voordeel van dat ons lichaam de onsuccesvolle (als in= geen succesvolle zwangerschap) eisprong afbreekt en naar buiten werkt ipv het volledig wordt opgenomen weer in het lichaam?

Je kunt het ook omgekeerd zien.
Is er een evolutioneel nadeel dat dit gebeurd? Indien niet dan is er ook geen selectie druk om dat anders te maken.

Misschien heeft het te maken met 4-benen (uitgang niet recht naar beneden) en daardoor meer kans op overblijvend vuil? Dus geen resorbtie is negatieve selectie ivm meer kans op ontstekingen?

dit is pure speculatie trouwens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:53

Yipee schreef:
Het gaat niet om de eicel. Maar het baarmoederslijmvlies wordt gedurende de maand opgebouwd en dit wordt weer afgebroken. De eicel is meestal al lang al weg als er geen bevruchting heeft plaatsgevonden.

Bovendien wordt de eisprong niet afgebroken, die is geweest maar er heeft geen bevruchting plaats gevonden.

Nee dat klopt, maar ik pakte het even voor gemak de eisprong omdat dat het hoogtepunt is van het cyclus. Is het eitje niet bevrucht, daalt de oestrogeen en progesteron en ga je door naar de menstruatie. De eisprong is de kern van het cyclus in weze.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:57

Yipee schreef:
Honden die loops zijn of paarden die hengstig zijn, zijn dat doordat hun hormoon spiegel toeneemt en die hormoonspiegel zorgt ervoor dat er een eisprong gaat plaatsvinden. De dieren zijn dus juist loops/hengstig of krols op hun vruchtbaarste moment. Dit trekt dan ook de mannelijke dieren aan.

Gelukkig hebben wij dat niet maandelijks, anders zouden we elke maand de mannen bespringen (of zij ons). :')

Hebben mensen net zo goed hoor. Iedere maand eisprong, met bijbehorende hormonen, en iedere maand menstruatie (tenzij je dankzij die eisprong-hitsigheid zwanger bent geworden natuurlijk)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:59

Sizzle schreef:
Je kunt het ook omgekeerd zien.
Is er een evolutioneel nadeel dat dit gebeurd? Indien niet dan is er ook geen selectie druk om dat anders te maken.

Misschien heeft het te maken met 4-benen (uitgang niet recht naar beneden) en daardoor meer kans op overblijvend vuil? Dus geen resorbtie is negatieve selectie ivm meer kans op ontstekingen?

dit is pure speculatie trouwens.

Misschien ook dat bloedverlies -bij prooidieren, althans- roofdieren aantrekt?

Ook maar speculatie, overigens. :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:59

Ik lees wel op internet dat mensapen óók kunnen menstrueren, zal het toch te maken hebben met het vermogen van rechtop kunnen lopen?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:00

melody7 schreef:
Dieren nemen het afgebroken eitje weer op in de baarmoederwand en mensen stoten het af.

Loops/krols/hengstig is allemaal niet hetzelfde als ongesteld, dat is juist een signaal dat het dier op zijn vruchtbaarst is.

Wij stoten het verdikte baarmoederslijmvlies af. Niet de eicel.
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 16-08-15 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:00

Ik bedoel dat wij niet maandelijks krols/hengstig zijn op die manier. :p Ik heb ieder geval nooit gemerkt dat ik speciaal rond mijn eisprong meer zin in sex had. xD

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:02

Wat ik eerder al schreef: de cycli gaan synchroon lopen bij groepsdieren, tegelijkertijd ongesteld voorkomt 'overspel'. Zowel bij apen als bij mensen. En volgens sommigen is dat dus het evolutionaire voordeel. Je houdt als menstruerende primaat je man bij je, zodat je kinderen volwassen worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:02

Yipee schreef:
Ik bedoel dat wij niet maandelijks krols/hengstig zijn op die manier. :p Ik heb ieder geval nooit gemerkt dat ik speciaal rond mijn eisprong meer zin in sex had. xD

Als vrouwen vreemd gaan is dit percentueel gezien vaker tijdens hun vruchtbare tijd.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:03

Sokje_6 schreef:
melody7 schreef:
Dieren nemen het afgebroken eitje weer op in de baarmoederwand en mensen stoten het af.

Loops/krols/hengstig is allemaal niet hetzelfde als ongesteld, dat is juist een signaal dat het dier op zijn vruchtbaarst is.

Wij stoten het verdikte baarmoederslijmvlies af. Niet de eicel.

Sorry dan heb ik niks gezegd := Bij mensen gaat eitje+alles wat klaar stond eruit en bij dieren wordt het weer opgenomen is hoe ik het op school geleerd heb.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:04

Ibbel schreef:
Wat ik eerder al schreef: de cycli gaan synchroon lopen bij groepsdieren, tegelijkertijd ongesteld voorkomt 'overspel'. Zowel bij apen als bij mensen. En volgens sommigen is dat dus het evolutionaire voordeel. Je houdt als menstruerende primaat je man bij je, zodat je kinderen volwassen worden.

Dat is geen vaststaand feit.
The truth, like so many other things in science, is controversial. The main body of evidence, however, suggests this is nothing but a myth and it’s really just random chance when this synchronization is occurring.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:09

Ik voel me juist tijdens de menstruatie vruchtbaar of sexueel actief tijdens de menstruatie. Misschien ben ik de enige die dat zo ervaart. Zou haast niet kloppen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 15:11

Maar wacht.. Ze zeggen als je voor het eerst ongesteld word dan kan je een kind krijgen.. Maar dan moet je toch eerst wachten totdat je niet meer ongesteld ben? (Niet dat je op die leeftijd een kind wil :') )

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:13

Voor je ongesteld word heb je natuurlijk je eerste eitje al aangemaakt, in de 2/3 weken voor je eerste ongesteldheid is dus je eerste vruchtbaarheid. :)

Valentijn5; Je vruchtbaar voelen? Bedoel je dat je meer zin hebt in sex? Dat hoor je wel vaker tijdens de ongesteldheid, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dan ook vruchtbaar bent.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:14

spotterick schreef:
Hondenloopsheid wil niet zeggen dat ze op zijn vruchtbaarst zijn. Als de hond nog bloeit is deze absoluut niet vruchtbaar pas 10 dagen na de laatste dag vloeiing is deze op zijn vruchtbaarst.
Dus denk dat je een loopsheid van een hond wel kan vergelijken met ongesteld zijn aangezien wij mensen ook pas 5 dagen na het opgesteld zijn volgens mij op ons vruchtbaarst zijn

Nee hoor.

Een hond is het vruchtbaarst op de 10de dag van de loopsheid.
Dan is vaak de ergste vloeiing wel over, maar ze bloeden nog steeds (ze zijn nog steeds loops).

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 15:15

Maar dan weet je dat zel nog niet haha :P
(Had me een hoop leed bespaart als ik dat wist :') )