Reu en teef en loopsheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Reu en teef en loopsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:55

Tja, hier ook een reu en 2 teven. Ik laat geen honden castreren tenzij medisch noodzakelijk. Oudste teef is nu wel gecastreerd, maar dat had ik liever niet gedaan.

Kwestie van scheiden. Mijn reu ging dus overal mee naartoe, in huis hadden we een sluizen systeem, dus zelfs als er 1 zou ontsnappen, dan kon die niet bij de ander. Maar dat is maar een paar dagen als de teef dekrijp is. Daarvoor en daarna kunnen ze gewoon nog samen, hoewel ze nooit zonder toezicht zijn, dus mijn reu ging mee naar de wc, als ik ging douchen of ik zette er 1 in de kennel. En reu opvoeden dat joelen en piepen geen optie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:09

dierenfan schreef:
Mijn DA heeft maar 2 soorten spuiten voor chemische castratie. 1 werkt 6 maanden en kost totaal €75,00 en de andere werkt 12 maanden €120,00. Castratie kost €85,00 dus tja dan is de keuze vlot gemaakt.

Nogmaals mijn reu word niet geholpen. Meerdere redenen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:14

MyWishMax schreef:
Tja, hier ook een reu en 2 teven. Ik laat geen honden castreren tenzij medisch noodzakelijk. Oudste teef is nu wel gecastreerd, maar dat had ik liever niet gedaan.

Kwestie van scheiden. Mijn reu ging dus overal mee naartoe, in huis hadden we een sluizen systeem, dus zelfs als er 1 zou ontsnappen, dan kon die niet bij de ander. Maar dat is maar een paar dagen als de teef dekrijp is. Daarvoor en daarna kunnen ze gewoon nog samen, hoewel ze nooit zonder toezicht zijn, dus mijn reu ging mee naar de wc, als ik ging douchen of ik zette er 1 in de kennel. En reu opvoeden dat joelen en piepen geen optie is.

Ik heb nog geen idee hoe mijn reu op loopse teven reageert. Hij heeft ooit als pup met loopse teef gespeeld. En geloof dat ie het toen niet eens door had :')

Dus het is voor mij sowieso afwachten. Maar ik heb nog paar maand de tijd voor dat het zover is.
Geloof dat mams het ook niet zo'n probleem vond als de lab daar dan een paar dagen zou logeren. Die is het beste maatje van de mechel.

Mijn allerlaatste optie is dus teef castreren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:24

Je bind de kat wel op het spek, er mag niet gecastreerd worden en je bent wel van plan een gevestigd roedel, want dat is het als je twee honden hebt, twee keer per jaar uit elkaar te trekken. En ook dat kan heel verkeerd uitpakken. Je kunt het ook gewoon bij één hond houden.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:31

Ik zou de reu persoonlijk uit logeren sturen als die mogelijkheid er toch is. Scheelt een hoop stress voor jezelf en de honden. :)

En anders inderdaad goed gescheiden houden, maar dat moet dan wel mogelijk zijn in je woonsituatie. Het zal niet de eerste hond zijn die een deur weet te openen of er toch snel tussendoor glipt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:38

bigone schreef:
Je bind de kat wel op het spek, er mag niet gecastreerd worden en je bent wel van plan een gevestigd roedel, want dat is het als je twee honden hebt, twee keer per jaar uit elkaar te trekken. En ook dat kan heel verkeerd uitpakken. Je kunt het ook gewoon bij één hond houden.

Geloof dat ik dat altijd nog zelf mag en kan bepalen.

Zoals je zelf zegt een hond is een roedeldier. En 1 hond is geen hond vind ik. Ik kan nooit een andere hond vervangen.

Daarnaast is het elke keer maar een paar dagen. En uit het verleden heb ik het gemerkt dat het prima kan. Hadden tot 2 jaar terug een roedel van 5 honden. En een a 2 gingen elk jaar mee op vakantie. Rest bleef thuis. Geen van allen hadden er problemen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:41

amy_leftover schreef:
Ik zou de reu persoonlijk uit logeren sturen als die mogelijkheid er toch is. Scheelt een hoop stress voor jezelf en de honden. :)

En anders inderdaad goed gescheiden houden, maar dat moet dan wel mogelijk zijn in je woonsituatie. Het zal niet de eerste hond zijn die een deur weet te openen of er toch snel tussendoor glipt!

Labrador is te klein om deur te openen :') is een klein uitgevallen ding. Ondanks dat zijn ouders wel normale hoogte hebben.

Mams woont 150 m verderop. Labje gaat nu ook al vaak mee naar mams toe. Slaapt er al regelmatig. Weet niet beter als dat zijn 2de huis is.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:51

Hmm ik heb hier een loopse lellebel, althans nu niet maar het zit er weer aan te komen. Wat ik wel wil zeggen is dat het voor een niet gecastreerde reu best wel een beetje mishandeling is. Ik ben niet van het piepen helemaal niet, maar als ik zie, dat als ik bij mijn ouders geweest was en een vriendin kwam met een echte reu, ook labrador toevallig helemaal over de zeik ging, ja dan vind ik dat zielig.

Ook al is teef niet meer loops, die geur is kennelijk voor die reuen al zo aantrekkelijk. De gesteriliseerde teef van mijn ouders waar de mijne mee speelde toen ze loops was, was zelfs aantrekkelijk voor bepaalde reuen. Ik vind het gewoon zielig, ik snap niet wat er op tegen is om je reu te castreren als je nu voor een teef gaat.

Mits je ambities hebt binnen de jachthondensport, dan mag je met een gecastreerde reu niet op voor A omdat die dan geen fokwaarde meer zou hebben. Gesteriliseerde teef mag wel, vraag me niet waarom, is al jaren een zeer bestreden regel maar helaas wel waarheid.

Ik denk dat uit logeren sturen wel kan, maar die geur van loopse teef ben je echt niet zomaar kwijt, die van mij heeft zeker nog 2 maanden super lekker geroken, dat ik regelmatig nog een reu voor de portiekdeur hier had zitten. Is het echt geen optie om hem gewoon te laten castreren? Chemisch vind ik ook niet echt relaxed, het is toch "chemisch" he.

O ja en dan je teef steriliseren, ik zou bij een jonge teef die nog nooit loops geweest is zeker geen pil erin gooien, wij doen hier twee keer loops worden. Dan weet je hoeveel tijd er tussen zit, niet elke teef is om het half jaar loops, en kan tussen de twee loopsheden in dan gesteriliseerd worden omdat alles dan mooi gekrompen is van binnen, en dus minder zware operatie is. En ja het scheelt toch in het uitzwaren en volwassen worden enzo. Bovendien als je geen fokplannen hebt scheelt het risico op melkkliertumoren en baarmoederkanker enorm.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:55

Ik zou de reu ook uit logeren brengen als je niet wil castreren. Dan na de loopsheid alles flink wassen, maar de geur blijft wel een beetje voor je reu. Ik heb in dezelfde situatie gezeten, als ze nog jong zijn valt het nog mee, maar de drang om voort te planten was van beide (!) kanten later zo groot, dat mijn deuren in huis kapot zijn, een bench misvormt en uiteindelijk dus een drachtige teef. De reu was buiten maar toen heeft de teef alle deuren in huis open gemaakt.
We hebben de teef laten helpen want het was bijna onmogelijk ze uit elkaar te houden, terwijl ze normaal gesproken prima zonder elkaar kunnen. Nu is het heerlijk rustig voor beide.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:56

love_western schreef:
amy_leftover schreef:

Labrador is te klein om deur te openen :') is een klein uitgevallen ding. Ondanks dat zijn ouders wel normale hoogte hebben.

Mams woont 150 m verderop. Labje gaat nu ook al vaak mee naar mams toe. Slaapt er al regelmatig. Weet niet beter als dat zijn 2de huis is.

Vlak de teven ook niet uit ;)

Ik zou gewoon lekker je reu naar je moeder brengen, Voor jou een stuk makkelijker en voor je honden ook meer rust lijkt me. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:58

Heb jaren een gecastreerde reu gehad. En deze moest ik apart houden van de teven, als ze loops waren. Want hij liet ze niet met rust. En dekte vrolijk door.

Daarnaast heb ik al meerdere keren uitgelegd waarom ik mijn reu niet laat castreren. Dit omdat het alleen maar nadelig zal uitpakken voor hem. Naar sommige honden is hij al erg onzeker. Voornamelijk bij sommige reuen. En doormiddel van veel trainen is zijn onzekerheid al een stuk minder geworden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:27

dierenfan schreef:
Mijn DA heeft maar 2 soorten spuiten voor chemische castratie. 1 werkt 6 maanden en kost totaal €75,00 en de andere werkt 12 maanden €120,00. Castratie kost €85,00 dus tja dan is de keuze vlot gemaakt.

Dat zijn inderdaad oplosbare chips :j
Ik heb het over een injectie die hormonen bevat, die kost gemiddeld 35 euro. Bijna iedere dierenarts doet dat ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:36

ingeb0rg schreef:
Ik denk dat uit logeren sturen wel kan, maar die geur van loopse teef ben je echt niet zomaar kwijt, die van mij heeft zeker nog 2 maanden super lekker geroken, dat ik regelmatig nog een reu voor de portiekdeur hier had zitten.

Twee maanden?? Ik heb hier vijf teven en twee ongecastreerde reuen, maar de geur is hier nog nooit langer blijven hangen. Tenminste, zodra de loopsheid over is, is de interesse van de reuen ook weg.
Op het moment heb ik twee teefjes loops, maar er is niets aan de hand hoor. Natuurlijk, ze willen er wel heen, maar als ze door hebben dat dat niet mag, gaan ze verder met de orde van de dag.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:57

Ik vond het dit voorjaar een regelrechte ramp om mijn jonge reu bij mijn dalamtierteefje weg te houden. Aangezien roedeltje van 3 alles samen doet, heel de dag ravotten en bij elkaar ligt. Altijd gecastreerde reu gehad en nu eerste ongecastreerde reu erbij ,vanwege zijn zachte karakter en dekoptie open latend nog geen castratie overwogen. Maar de gecastreerde reu wordt zelfs hotel de botel van mijn loopse teefje hoor... -O- altijd al gehad..ook onder de old english sheepdogs... Altijd 2 keer per jaar vreemde taferelen gehad :+ .
In september gaat de lol weer beginnen. Geen idee hoe je een dier met mega instinct " niet laat piepen en joelen".
Dalmatier zal voor 2 de poging dit jaar gedekt worden, vorige keer zaten we ernaast met de dekreu, ging niet volgens boekje.. Dus nu beter op onze reu letten want die gaf het wel goed aan :+ ...
wat al werd gezegd... Ik nam mijn teefje ook overal mee naar toe, toilet etc :o

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:58

liekensancho schreef:
Geen idee hoe je een dier met mega instinct " niet laat piepen en joelen".

Ik weet niet precies hoe we dat doen. Gewoon een brul geven als hij vervelend wordt en dat begrijpen ze heel goed.
Natuurlijk piept er af en toe wel eens één en dat mag ook, maar geen gekke taferelen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:43

Joelen en brullen is gewoon een kwestie van opvoeden. Hier doen beide reuen dat niet ook de dekreu niet. Ook word er gewoon gegeten enz.

Dat 2 maanden intressant blijven kan wel degelijk en zelfs langer. Is afhankelijk van teef en ook reu.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:47

Teef loops. Gecastreerde rej van 1.5jr kijkt er niet naar om.
Fotos krijg ik wel geupload maar niet verzonden.
Laatst bijgewerkt door Musiess op 17-08-15 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:00

Hier hebben een tijdje een reu ( reu is verkocht) en teef naast elkaar in de kennel gezeten.
Toen de teef loops stond ging de tussendeur dicht dat ze elkaar niet meer konden zien, nooit onrustig geweest en nooit herrie staan maken.

De 2 honden die binnen zitten, houd ik gewoon bij elkaar. Reu heeft nooit interesse, ook niet als de teef gaat staan.
Maar ze zitten wel apart wanneer ik er niet ben of ze niet in het oog kan houden (1 procent kans is nog altijd 1 procent kans)

Mijn volgende pup is ook een reu maar die ik wel later, als alles mee zit wel voor de dek wil gebruiken (mits goed behaalde resultaten) en dan zal ik zien hoe alles loopt.

Heb genoeg rennen, delen tuin/terras om ze apart te houden.

Aangezien ik ook pertinent tegen castreren/sterriliseren ben (en het in de IPO ook niet mag)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:10

Hier is het trouwens enorm anders of 'eigen' teef loops is, of dat we loopse teven tegenkomen of op het trainingsveld lopen. Bij eigen hond reageerde hij wel, hoewel zij hem duidelijk gemaakt heeft dat hij het niet in zijn hoofd hoefde te halen. Buiten of tijdens trainingen merk ik er niks aan, hij is gewoon zichzelf. Ja, soms wat kwijlen bij een plasje en ik heb maar 1 keer gehad dat ik hem even aan de lijn gehouden heb. Dat was toen zijn vriendin dekrijp op het trainingsveld liep. :D Het voordeel is dat bij ons loopse teven gewoon komen trainen en zelfs tegelijk met reuen op het veld lopen. Van alle reuen zijn er misschien 1 of 2 die even wachten tot de teef eraf is als ze dekrijp is, de rest loopt gewoon.

Maar de deuren zijn hier zonder loopse teven ook al stuk. :') En ze zitten altijd op slot, omdat ze allemaal deuren openmaken.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:19

Je wordt knotsknetter gek en hoorndol van t gepiep en gehijg, mijn teefje ( kruising jack russel) ging met haar bloederige fluts boven op de kop vd reu zitten, ook n lab. T arme dier liep hele dag met rode stempel op zn harses. Zo braaf als wat, de lab, maar tegen dat lellebellen geweld kon ie echt niet op! Teefje gelijk laten stereliseren na eerste loopsheid. Logeren prima optie, is dan wel week of drie he!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:19

ik zou het eerst aankijken, de ene hond is de andere niet. Ik ken teven die niet anders worden tijdens de loopsheid en open reuen die nauwelijks reageren op een teef.
Helaas reageert mijn reu wel en niet zo'n beetje ook. Joelen en piepen een kwestie van opvoeding.... nou ik wens je veel succes, mijn reu joelt en piept niet, hij schreeuwt en gilt :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:23

Musiess dat is heel fijn voor je. Maar mijn vorige gecastreerde reu reageerde wel enorm op loopse teven.

Nu zal er met mijn labrador absoluut niet mee gedekt worden. Heeft wel stamboom. Maar voldoet niet aan de eisen.

_Alarm_wlkp ik ken meerdere geholpen honden, die gewoon meedraaien in de ipo. Dus dan zou het blijkbaar wel mogen. Ken het reglement niet uit mijn hoofd.

Hier komen de honden niet in kennels. Zou dat niet over mijn hart kunnen verkrijgen.

Als straks de achtertuin helemaal klaar is. Mogen ze gewoon buiten en binnen lopen, als wij weg zijn.

Maar zoals het nu lijkt gaat de labrador aantal dagen uit logeren. Hij vind het altijd feest als hij naar mams toe mag. Dus denk niet dat hij er veel problemen mee zal krijgen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:24

Wij hebben ook een reu en een teefje. Teefje is paar weken terug voor de eerste keer loops geweest. Onze reu reageerde er veel op. De teef mocht er niet bij in de buurt komen. Dus gewoon veel opletten :)
(Reu is overigens wel gecastreerd)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:25

Het zijn ook vooral de eigenaren van herders die hier zeggen dat het een kwestie is van opvoeden. Toevallig net een rasgroep waar gehoorzaamheid (will-to-please, trainbaarheid) erg diep in gefokt is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:30

Mijn ouders hebben een van de twee in de bench op het moment dat het zo ver is. De reu dekt normaal alleen bij toestemming maar even (30 sec) niet opletten en het is al gebeurd natuurlijk.