Onzichtbare omheining (stroom) voor hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:00

Bij ons op de boerderij hebben ze het ook, was op het begin een nog wat eng idee maar nadat er een jonge herder was aangereden op de weg was dit hek er heel snel ! Werkt ideaal, honden hebben geen last van het kastje wat aan de halsband hangt al moeg je er goed opletten of hij nog goed zit. Bij te strak steken de pinnetjes in de huid en bij te los reageert het kastje niet of komen signalen minder goed door omdat het geen contact heeft met de hond. Wij zijn er erg over te spreken en had er veel eerder moeten zijn, had ons een hoop zenuw slopende ervaringen voorkomen. Echter is het wel goed om te weten ; onze herder kwam nooit meer het erf af totdat ik terug kwam van buitenrit en hij als een gek op ons af kwam stuiven over het draadje heen, gek genoeg kreeg hij niet eens een snok ! Nagevraagt bij fabriekant en die zei idd dat als ze er heeel snel overheen rennen kan het zijn dat het signaal niet goed doorkomt maar betekend niet dat hij het niet doet. Als je een slimme hond hebt is het niet te hopen dat hij zulke acties onthoud.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:03

Wij willen bij ons volgende huis dat ook neerzetten, om precies dezelfde reden als jij geeft. Het is hartstikke gevaarlijk.
Die van ons is een Rhodesian Ridgeback, en als hij wat moois ziet dan is hij ook in eens gevlogen. Die van ons wou een keer het weiland in rennen en toen heeft ie het draad geraakt, nou ik heb hem nog nooit zo snel terug zien vliegen en hij is er ook niet weer gekomen. Had direct door dat je dat beter niet kon raken :=
Voor ons dus een goede oplossing en redelijk goedkoop ook, een duur hekwerk aanleggen is kost ook heel wat en dat is ook niet echt handig.
Ik zou dus kijken of je de hond het stroom kunt laten aanraken, als in het lint van de paarden etc. een keer aanraken en kijken hoe hij reageert.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 12:04

Dank voor je duidelijke uitleg Elena!

Hij is zeker superslim Jennyj01, maar hij heeft ook een enorm jachtinstinct. Waarschijnlijk is het wild wat hier langs het terrein loopt de aanleiding voor hem om te gaan. Het kan zo 5 dagen goed gaan en de 6de dag is ie weg.
Hij is ook nog nooit ontsnapt als wij erbij zijn of in ieder geval buiten bezig zijn.

Fijn om date horen Diablo. Stroom is dan toch blijkbaar een ander soort pikkel..
Ik heb hier ook een Cane Corso mix rondlopen. Mevrouw ontsnapt nooit uit zichzelf. Liep hier los toen er nog geen hek stond, maar loopt nu vrolijk achter haar vriend aan.. Muts.

Poëzie, ik ben ook geen voorstander van stroom.. Maar we wonen hier in het buitengebied. Zonder Straatverlichting. Ik ben gek op mijn honden, maar ze zijn wel bedoeld om te waken. En om dat adequaat te kunnen dien, moet hij toch echt los lopen.
Ze hebben de beschikking over een stuk van de schuur met daaraan gekoppeld een buitenkennel van ongeveer 8 bij 4,5 meter, maar als ze daarin zitten zijn ze niet heel effectief als waakhond..

Interessant filmpje Tillie, maar hoe moet ik zoiets toepassen als er al een hek staat?

-Namiro-

Re: Onzichtbare omheining (stroom) voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 12:11

Jetje weer een berg reacties!

Daar ben ik ook over na aan het denken Sanowa, gewoon draad spannen. Langs het hele bestaande hekwerk. Twee draadjes op verschillende hoogtes. Dan kan hij niet eens bij het hekwerk komen km er onderdoor of overheen te gaan..
Ik zal iig eens gaan kijken naar het kostenaspect.

Dit geeft zo enorm veel onrust. Iedere keer als we weer iets aangepast hebben lijkt het goed te gaan, maar uiteindelijk vindt meneer weer iets. Ik heb geen rust als hij los loopt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:14

Op een erf meer dan ideaal. Je hebt zelf geen belemmeringen omdat je hekken open en dicht moet maken en je hond kan niet weg. Vaak is 1 keer de schok voelen genoeg, soms heb je volhoudertjes.

Bij mijn moeder op het werk is de hond zo stronteigenwijs dat ze gewoon met een rotgang over het draadje loopt, maarja die wordt dan ook totaaaal niet opgevoed als ik dat zo hoor.

Onze hond sprong toen hij jong was steeds maar weer over het hek heen. Op een gegeven moment vastgepint aan de grond, maar ook die trok hij er uit. Alles geprobeerd, niks werkte. Toen maar een stroomdraadje aangeschaft. Hij heeft het 1 keer geprobeerd, flinke tik gehad, nooooooooit weer geprobeerd.

Of ik er nou heel erg trots op ben en dat dit de enige manier is? Nee, maar wij waren ten einde raad en wilden hem niet vanzelf een keer van de weg moeten plukken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:20

Utixo schreef:
piezze schreef:
Ik begrijp dat dit in bepaalde situaties een uitkomst kan zijn maar ik zmoal het zelf nooit en nooit kopen. Een walgelijk idee dat een dier iets draagt wat stroom kan geven. Stel dat het eens storingen krijgt. Ik krijg tranen in mijn ogen van het bovenstaande verhaal van het hondje dat zo bang is om van het terrein afgedragen te worden. Te triest dat de mensheid dit normaal vindt.
Ts kun je niet een wat kleiner stuk goed afzetten en de hond alleen loslaten als je er bij bent?

Ik begrijp dat je je aangevallen voelt door mijn post? Niet nodig hoor maar mijn ding is het niet die stroomspullen.

Waar heb jij je paard achter staan dan? Als er storing ontstaat is het enige wat er kan gebeuren dat de stroom eraf valt. Stroom heeft naar een beperkt bereik, zodra de hond niet in de buurt is, is er niets aan de hand, zelfs in het hoogst onwaarschijnlijke geval als er continue stroom op zou staan.
1 van mijn honden draagt zelfs een teletac. Op stal vind ze het nogal leuk om naar de paarden te happen. Wel als ik niet in bereik ben. Oren staan dan op slot. Nu heb ik gewoon de afstandsbediening bij me, ze heeft 2 keer een flinke tik gehad en nu laat ze het wel. Maar als de band af is doet ze het vrolijk opnieuw.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:34

-Namiro- schreef:

Hij is zeker superslim Jennyj01, maar hij heeft ook een enorm jachtinstinct. Waarschijnlijk is het wild wat hier langs het terrein loopt de aanleiding voor hem om te gaan. Het kan zo 5 dagen goed gaan en de 6de dag is ie weg.
Hij is ook nog nooit ontsnapt als wij erbij zijn of in ieder geval buiten bezig zijn.

Fijn om date horen Diablo. Stroom is dan toch blijkbaar een ander soort pikkel..
Ik heb hier ook een Cane Corso mix rondlopen. Mevrouw ontsnapt nooit uit zichzelf. Liep hier los toen er nog geen hek stond, maar loopt nu vrolijk achter haar vriend aan.. Muts.

Poëzie, ik ben ook geen voorstander van stroom.. Maar we wonen hier in het buitengebied. Zonder Straatverlichting. Ik ben gek op mijn honden, maar ze zijn wel bedoeld om te waken. En om dat adequaat te kunnen dien, moet hij toch echt los lopen.
Ze hebben de beschikking over een stuk van de schuur met daaraan gekoppeld een buitenkennel van ongeveer 8 bij 4,5 meter, maar als ze daarin zitten zijn ze niet heel effectief als waakhond..

Interessant filmpje Tillie, maar hoe moet ik zoiets toepassen als er al een hek staat?

Gewoon hetzelfde, in het filmpje staat er ook een stoep, wat ook als een soort fysieke grens gezien kan worden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:34

-Namiro- schreef:

Wij wonen ook buiten en de honden honden waren er dus ook regelmatig vandoor. We hebben nu net alles omheind met stroomdraad. Ongeveer 80 cm-1 meter hoog, met drie of vier stroomdraden,werkt perfect.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:58

piezze schreef:
Ik begrijp dat dit in bepaalde situaties een uitkomst kan zijn maar ik zal het zelf nooit en nooit kopen. Een walgelijk idee dat een dier iets draagt wat stroom kan geven. Stel dat het eens storingen krijgt. Ik krijg tranen in mijn ogen van het bovenstaande verhaal van het hondje dat zo bang is om van het terrein afgedragen te worden. Te triest dat de mensheid dit normaal vindt.
Ts kun je niet een wat kleiner stuk goed afzetten en de hond alleen loslaten als je er bij bent?

ik kan je verzekeren dat een stroomstoot minder ernstig is dan een de autosporen van je hond proberen af te boenen terwijl je bedenkt in wat voor urntje je hem terug wilt hebben.
De stroom geeft geen 'pijn'.. maar een hevige schrik reactie..

Die van mij (parsson jack), bleef onder geen beding op eigen erf.. ja, als ik erbij was..
die kon je trainen wat je wilde.. maar die scharrelde er gewoon af.
Nu woonde ik gelukkig toen op een vakantiepark dat autoluw was.. maar je zit er als vakantieganger met kindertjes ook niet op te wachten als er een vreemde hond ineens rondscharrelt, je weet nooit wat ze zullen doen.

ook kon ik de deuren niet dichthouden, of een hek plaatsen.. dus ik heb een electric fence gebruikt..

ik heb een zeer gevoelig hondje dat snel bang is.. maar als je je hond van het erf moet dragen, dan heb je in mijn ogen de training gefaald.. dat ligt niet aan de electra, maar aan de baas die het genoeg vond dat de hond er niet in de buurt kwam, en het naliet om het dier te leren op welke wijze hij wel mag passeren.

ik was zelfs zo vals om een dubbele lijn te maken ermee 4 meter uit elkaar.. als ze zo bot was in de kop om de eerste lijn in gestrekte draf te passeren, dan volgde er opnieuw een waarschuwing plus stoot.. Ok, dan stond ze dus gevangen op ongeveer 1 vierkante meter.. maar dan wist ik wel hoe laat het was..

de piepjes zijn namelijk maar een ruime anderhalf tot 2 meter max voor de draad, de stroom maar een kleine halve meter rondom de draad.. Dus een gestrekte galop, 1 stoot, en ze zijn er voorbij (grijns, dan willen ze alleen niet meer terug).. sommige honden zouden dat ervoor over kunnen hebben, en ik verdacht de mijne ervan dat dat wel eens het geval zou kunnen zijn..

Eerste keer, vloog ze er inderdaad door en heeft ze vervolgens piepend van schrik 4 rondjes om haar as gedraaid.. vervolgens wilde ze doorlopen, nieuwe piepserie en ze stond aan de grond genageld..
toen gelijk de stroom eraf gehaald haar terug genomen binnen de omheining, stroom er weer op. Bij de eerste piepen was ze allert, maar wilde toch doorlopen.. bij de stroomstoot vloog ze piepend terug de tuin in en wenste er niet meer in de buurt te komen... Vanaf dat moment heeft de band losjes om gehangen..

eerste twee weken hoorden we een piepje en kwam ze gelijk daarna naar binnen.. daarna was die schrik eraf en als het piepje kwam, dan drentelde ze gewoon op de zelfde manier weer weg als waarop ze bij de grens was aanbeland..

---

tip van de dag: als je hond in en uit het huis kan drentelen of schuur.. leg de draad dan niet pal tegen de muur in de grond :')... mijn hond vind het heerlijk om aan mijn voeten te liggen, maar ik werkte aan de keukentafel.. op het moment dat ze zich uitstrekte en haar hoofd onder de bank kwam die tegen de muur stond ging haar band piepen :') .. dat vond ik eigenlijk het meest zielige van de hele omheining, maar het was niet anders helaas.. wij konden hem niet anders leggen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:16

Tja ik denk dat heel veel mensen niet de complete training doen waardoor het dus wel zielig en onbegrijpelijk is voor de hond.
Maar het is een mening he? Geen vaststaand feit. Ik heb die spullen niet en ook geen hond onder de auto gehad dus dat vind ik een kulargument. Ja beter een paar stroomstoten dan plat onder de auto. Ik zeg allebei beter niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:59

omdat je het zelf niet hebt meegemaakt is het natuurlijk geen kulargument.. je kijkt ook naar links en naar rechts voor je oversteekt, ook al heb je nooit onder een auto gelegen ;)
je gaat niet pas nadenken of een onzichtbare omheining een oplossing is, nadat je hond wordt platgereden.. het is een overweging die je maakt voordat er ongelukken gebeuren..

als je aan een razend drukke weg woont, of je een hond hebt die ongeacht zijn training liever zijn neus achterna loopt, dan kan het een goede oplossing zijn. overigens heb ik liever een hond die met een paar keer goed schrikken (een tik van het stroom is net zo'n schrik als een goede brul geven.. die jank is pure schrik.. alsof je ineens hem op zijn schouder tikt vanuit het niets op een bepaalde plaats) netjes blijft waar hij thuishoort.. dan een hond die je in een kleine ren gaat houden (immers je ren is nooit zo groot als het hele erf of hele tuin), of aan de ketting gaat leggen.

die van mij had 250m2 waar hij vrijuit kon scharrelen.. waarvan op 2 plaatsen over een breedte van 3 meter de weg versperd werd door middel van piepjes voor haar. vind daar echt niets zieligs aan. de rest van het draad.. ze kon vrij in de tuin, vrij erin en eruit, ze kon alleen niet via de parkeerplaats wegglippen... en dan had ik toch liever een piepje, dan dat ik het hele park moest afzoeken en haar met boze woorden of blikken terug moest halen naar huis.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:02

Mijn vorige buren hadden schrikdraad voor de honden. Slimme honden. 3 rij hoog. Eerste keer gillen tweede keer sprong er 1 en 1 stopte. Keer er na sprongen ze beiden.... 1 van de 3 vond het heerlijk die ging er tegen aan liggen. Einde oefening.

Petfence heeft 10 niveaus aan stroom volume. Bij mijn kat rustig aangekeken terwijl ze aangelijnd was zodat ik zekere controle had. Niveau 1 aan stroom keek ze raar. Niveau 2 kriebelde. Niveau 3 was beetje schrik en niveau 4 was schrik en terug naar huis.daarna mocht ze los lopen en bleef netjes binnen het systeem. Zodra de waarschuwingspiep ging draaide ze om.

Gewoon stroomdraad kunnen ze ook zo doorheen overigens. Die geven net als petfence stroomstoten af dus op het goede moment kunnen ze alle kanten op. In een bos was een stuk afgezet voor schapen tegen een losloop gebied aan. Ik had het te laat door mijn hond ging er tussen (doet schapen niets) zonder problemen. Ik roep hem terug en hij komt gelijk maar krijgt toch een schok.... vervolgens bleef hij maar liever schaap haha

dus gewoon schrikdraad werkt exact hetzelfde (misschien hoe duurder hoe sneller de schokken elkaar opvolgen?)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:12

gewoon schrikdraad werkt niet hetzelfde..

bij de onzichtbare omheining geeft hij namelijk een schok vanaf een bepaalde afstand van de ingegraven draad.. in tegenstelling tot stroomdraad waar je de draad moet raken..

ook geeft de draad geen stroomstootjes zoals schrikdraad.. maar de collar wordt geactiveerd door de draad.. de draad is zeg maar de ontvanger, niet de afgever.. die geeft het signaal door dat de collar in de buurt is van de draad, het kastje stuurt daarop een signaal naar de collar, de collar geeft een schokje.
hoe dan ook krijgt de hond een schokje als hij de draad passeert.

eroverheen springen gaat ze ook niet lukken.. omdat dezelfde reikwijdte dus ook de hoogte in gaat :')..

als hij 2 meter voor de draad piept en 1 meter ervoor stroom geeft.. dan piept hij er ook 2 meter boven.. en 1 meter erboven zal hij stroom afgeven.. dus tenzij je de hond bedenkt dat hij de electric fence als een oxer moet nemen, of een sprong van 2 meter lengte en 1 meter hoogte over een onzichtbare draad gaat nemen, zit je safe.. schrikdraad zien ze hangen, ze weten dus wat ze moeten springen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:24

dat bedoel ik dus ElenaMM77. Ik ga voor het electrisch fence en niet voor schrikdraad dankzij mijn eigen ervaringen (nog steeds) met pet fence en dankzij de ervaringen van mijn buren met gewoon schrikdraad ;)

Maar wel werkt schrikdraad hetzelfde als pet fence dat er stroom vanaf komt. Bij schrikdraad moeten ze er idd tegen aan gaan maar als ze er tegen aan gaan wil dat niet zeggen dat ze stroom krijgen. Sommige geluksvogels (of voelen ze het aan? Ik verdenk ze er van dat ze het weten) krijgen zelden stroom en gaan continue door stroomdraad heen. Anderen komen tegen het draad aan en krijgen gelijk een opdonder.

Als je hond niet snel ergens van onder de indruk is dan kan je beter het omheiningssysteem nemen dan een zichtbaar draadje ;)

Overigens als iemand zo'n systeem aan schaft doe de hond de eerste keer aan een lange lijn. Zo lang dat hij door het systeem heen kan lopen naar de verkeerde kant en daar ook uit de stroom zone kan komen. Wel handig tijdens het aanleren. Je krijgt er namelijk vlaggetjes bij maar ik heb mijn kat nooit kunnen leren dat een vlaggetje betekend dat ze om moet draaien. Het piepje leren ze heel erg vlot maar soms kan dat 2 of 3x duren zeker omdat je ook moet werken met de hoogte van stroom die ze krijgen. Niet handig is dat ze er door vliegen, schrikken en verder rennen.

Vergeet niet als de hond/kat terug moet door de zone dat je of de stroom uit trekt of de halsband af doet (daar kies ik voor)

Ook leuk is de halsband dan zelf vast houden met de pinnen in je handpalm. Dan loop je zelf ook gelijk wat harder en ook dat doe je maar 1x haha

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:33

Hier ook een onzichtbare omheining. Ik woon op steenworp afstand van een provinciale weg, waar 80 mag maar geregeld 150 gereden wordt (hulpdiensten komen hier ook geregeld langs).
Ik wil t niet riskeren dat ze op de weg komen.
De Border heeft m niet meer nodig. Mn kruisinkje (labrador 25%x bernersenner 25%x Hollandseherder50%) is zo'n schatje dat die er over schiet als ie per se met me mee wil. Maar over t algemeen blijft ze wel er achter.

Ze heeft m 24/7 om.