mijn konijn heeft teveel jongen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: mijn konijn heeft teveel jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:06

Ik wist dan weer niet dat je Lotharinger in verschillende kleuren had! Leuk!

Ik heb een keer een verrassingsnest gehad met 12 jongen. En het toen bewuste kleinere nest ervoor was nog maar twee weken jong. Ik was toen nog veel minder op de hoogte van konijnen en heb het zn gang laten gaan en is helemaal goed gekomen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:06

Ik hoop dat het goed komt met de konijntjes! Vast wel :D

Maar wat zijn charlies :o

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:20

Wat trouwens had gekund, wist je vast al, als je 2 nestjes had gehad, de moeder van het legere nestje weghalen, dan die van een ander nestje (dat te vol zit) erbij zetten en even wachten zodat ze dezelfde geur hebben en dan mama weer terug.
Deed mijn opa ook altijd, maar gaat natuurlijk niet als je niet meerdere nestjes hebt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 14:59

Ja jasmijn was een optie geweest maar heb maar 1 nestje.

Charlies zijn kleine achterkommertjes zal ik maar zeggen soms zijn ze ook niet helemaal inorde en gaan dan dood.
Vaak gaan fokkers deze euthanaseren, automatisch alle kleintjes maar dat kan ik niet hoor :=

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:26

Vermoedde ik al.
Vind het heel knap hoe je alles doet, is best lastig, je wil ze het liefst allemaal helpen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:42

jep en bedankt, ik probeer mijn best te doen en jahoor vandaag was ik in de wolken, heb ze allen gecheckt en geteld maar niet evident met een nest dat heel diep in het hok ligt en dan nog achter een berg vlas en stro en kleintjes die steeds terug wilden naar het nest en mams die zo naast me stond mee te kijken :') maar ze zien er verbazend en tegen verwachting in, allen heel goed uit, nog eentje was klein beetje gerimpeld maar is wel een dikkertje, paar foto's proberen nemen maar niet gemakkelijk hoor.
Aja en volgens mij zijn het er tien, lijkt me haalbaar. +:)+
paar foto's, sorry voor slechte kwaliteit
mams doet dat goed hoor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

deze is nog klein beetje gerimpeld maar wel een dikkertje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en hun speelgoed in de creche ligt ook al klaar :D nog even geduld ;)

Afbeelding

ze zien er best goed uit niet? en blinken mooi vind ik

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:59

Heb jij ooit wel eens konijnen met olifantentanden gehad in een nestje .
Wij hebben 4 jaar geleden een langharig hangoortje geadopteerd op 4 weken want toen was de volgende nest er alweer. Was een zo fout konijn als maar kon. Maar zo een schatje mooi heel lief en super aanhankelijk.
Echter had hij olifantentanden we hebben ze laten verwijderen met operatie . Maar ze hebben hun tanden nodig voor de nachtkeutels te kunnen eten. En met zijn lange vacht bleven die wel eens plakken . Dat was echt geen doen meer. Zijn wimpers irriteerde zijn oogjes ook nog eens.
Hij is 2 geworden hij noemde wolf maar het was een echte geldwolf aan dierenarts kosten. Uiteindelijk hebben we hem laten inslapen. Ik zou weer graag een koppel konijnen willen maar ik durf er niet meer aan te beginnen. Aangezien ik weinig vertrouwen heb in de fokkers kwa inteelt met alle miserie van dien.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:03

Daarom zou ik naar een opvang gaan. Daar zijn de dieren geholpen, geent en gecheckt op gezondheid.

Trouwens, een konijn zonder tanden kan alles prima, alleen de groente moet wat kleiner gesneden worden. Blindedarmkeutels kunnen ze ook prima eten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 21:08

sorry nee nog nooit een konijn met afwijkingen gehad maar natuurlijk mijn moeren zijn halfzussen, mijn rammelaar komt van de andere kant van België ;) dus zeker geen familie, in de verste verte niet en ik fok NOOIT echt nooit met verwanten.
Voor hun tandjes moeten ze wel veel hooi en stro eten en ik zorg ook altijd voor hout waar ze eventueel kunnen aan knabbelen.
Wat ik wel bij een moet doen is de nagels wat bijknippen, doe dit met een hondenkniptang.

ik zou ook zoals Eoweyn zegt naar de opvang een konijn gaan halen, dan is er toch weer eentje gered en trouwens vlinders zijn wel heeeeel groot hoor, kunnen tot zes kilo gaan wegen. _/-\o_

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:28

Een konijn zonder tanden kan prima alles behalve als het een angora konijn is . Problemen heeft met zijn tanden teveel water drinkt zijn stofwisseling ondersteboven is .
Het zijn pas linken die ik achteraf kon leggen. En ik vind dat de dierenarts erg in tekort schoot.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:05

Ze zien er goed it TS! :D En fijn dat je weet dat het er 10 zijn :)) Ik word daar altijd meteen zo hebberig van, babynijnen, haha!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:56

Wij hebben ooit de Lotharinger gehad voor ons fokproject. Wij hebben via fokkers geleerd dat Charlie's konijnen zijn met een afwijking. Ze duwen vaak de andere aan de kant bij het drinken, waardoor deze geen melk krijgen of te weinig. Uiteindelijk gaan ze ook dood op een bepaalde leeftijd, omdat er genetisch iets niet in orde zou zijn.
Fokkers halen die dus op dag 1 uit het nest.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 20:28

Ja maar hoe weet je zeker dat het charlies zijn, ik heb nog nooit eentje gehad dat is gestorven, ja eentje eigenlijk maar dat had ik zelf gezien, echt raar.
Ik sta ze beetje te bestuderen, vind dit leuk om te doen en nijntjes waren al 6weken en aan het eten, komt plots de hond langs het hok, nijntjes verschieten en eentje draait zich 180 graden en blijft zeker 5 minuten liggen, ik vol verbazing, ga erop af, springt hij terug recht maar mankt verschrikkelijk, hij heeft daarna niet lang meer geleefd. Zelf zijn nek gebroken denk ik.

Vandaag nestje met rust gelaten maar eens goed bekeken met fototoestel en ziet er goed uit. Mams mocht avondje rondlopen en heeft alles op een hoop gekrabd ;) en liep met de speeltjes wat rond :') , nu deurtje weer dicht voor de katten.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:38

Ze hebben een charlie chaplin snorrtje. Wel een aalstreep maar volgens mij hadden ze geen vlekken.

@ Kitobeer, je kan inderdaad best naar een opvang gaan. Die konijnen zijn gecontroleerd.
Olifantstanden is een erfelijke afwijking, dus één van de ouders moet het met zich mee hebben gedragen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 20:50

ok dan heb ik nog nooit zo eentje gehad want aalstreep zonder vlekken := das inderdaad raar, mij is verteld door de liefhebbers, hoe meer vlekken ze hoe beter en geliefder :P

Gaat nog steeds goed met de kleintjes, mams geniet wel echt van het avondje rondhuppelen zonder kleintjes, ze groeien naar omstandigheden hard.
Ik heb wel liever kleinere nestjes, minder zorgen.
Hoe komt dit eigenlijk dat dit zo verschilt in aantal jongen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:54

Kitten melk voldoet ook voor konijntjes .
Heb zo vele jongen met de hand groot gebracht ...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:44

Dat hoor je gewoon vaker bij grotere konijnen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:30

ja weet ik maar dat er zoveel verschil kan inzitten is wel eigenaardig

nog een foto genomen van de nijntjes en inspectie gedaan, ze zien er echt goed uit allemaal, ok de ene al wat dikker dan de andere uiteraard maar geenenkel gerimpeld dus ze drinken allemaal en ze blinken en lopen terug snel het nestje in wat ook positief is, ze zijn dus alert, oogjes zijn nog niet open maar das nog wat vroeg. En allemaal mega leuk kleurtje <3 ben zo trots op mijn nijntjes. <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:29

schattig joh! zitten een aantal aansprekende tussen!

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:37

Ahh wat zijn ze mooi en lief !
Word hier een beetje Emo, vorige kerst zijn al mijn konijntjes gestolen ;(
Mis ze elke dag nog, had ook een Harlinger en fokte daar ook mee, super vrouwtje was het <3

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:46

OutOfTheWood schreef:
Mis ze elke dag nog, had ook een Harlinger en fokte daar ook mee, super vrouwtje was het <3

Serieus??? Dit is echt mijn grootste nachtmerrie... Heel erg veel sterkte voor jou!

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:11

Nicolien schreef:
OutOfTheWood schreef:

Serieus??? Dit is echt mijn grootste nachtmerrie... Heel erg veel sterkte voor jou!

Ja ik mis haar echt heel erg.
Toen ik 10 was kreeg ik haar en was toen 16, dus dat kwam wel even heel hard aan.
Heb een aantal nestjes met haar gehad en nu in die gevlekte jongen zie hier word het weer allemaal een beetje veel :j
Is toch iets waar je jezelf zonder dat je het merkt heel erg aan hecht :Y)

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:47

Wat een mooie nijntjes!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:28

dank jullie, ik vind ze ook zo mooi, ben benieuwd als ze gaan rondhuppelen :D

:(:) outofthewood, goh zeg wie doet nu zoiets :=
je mag er altijd eentje komen uitkiezen, weet niet vanwaar je bent, maar hier zijn nog al Nederlanders over de vloer geweest voor een nijn, ongelooflijk zelfs eens mensen die 2 uur moesten rijden. Ze zijn ook supermooi en een heel rustig ras vind ik.
Heb zelfs eentje die een BV is geworden :D is de topattractie in een goochelshow, leuk als je weet dat ze goed terecht komen en mensen met hard en ziel om de nijntjes geven.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 14:26

Nijntjes doen het nog steeds goed, oogjes gaan open en ze beginnen echt actiever te worden +:)+

Afbeelding