Ontstoken ogen konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:32

_Sapphire schreef:
Ze heeft wel meerdere kwaaltjes gehad in de loop van jaren. Toen we haar pas net hadden leek het wel alsof ze iets aan het hart kreeg. Haar ogen begonnen te rollen, opstaan en weer omvallen. Ze lopen bij ons altijd los door de tuin. We zien vaker op plekken waar ze een tijdje heeft gezeten/gelegen dat ze ontlasting laat lopen die wat dikker is en een beetje een crème kleur heeft. Soms ook met bloed. We zijn er nog nooit mee naar de dierenarts geweest omdat ze altijd nog vrolijk rond huppelt.

Even voor de duidelijkheid, dit is nog steeds het geval?
Dat vind je niet genoeg reden voor de DA? Daar zijn natte oogjes toch niets bij?
Incontinent en omvallen duidt meer op EC.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 18:33

Mijn ander konijn heeft wel al jaren last van een snotneusje. Dat houd ik gewoon goed schoon en dan heeft hij er duidelijk minder last van.

_Sapphire

Re: Ontstoken ogen konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 18:33

@Sizzle dit is niet meer het geval. Wel het plas probleem.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:40

Ziet er uit als een conjunctivitis oftewel een kleine ontsteking/irritatie. Even de dierenarts laten checken op beschadigingen en dan krijg je de juiste zalf mee. Voor nu even alleen met kamille schoonmaken.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:07

Leffroi schreef:
Eoweyn_x schreef:
Tja. Dieren kosten nu eenmaal geld. Hoop voor je dat het geen myx is.

Want het kan onmogelijk zoiets zijn als ontstoken oogjes :+ (misschien ergens op de tocht gezeten?) en dat kan je prima schoonmaken et wat afgekoelde kamille thee bijv. Als het dan wel erger wordt kan je altijd nog naar de DA gaan.

Want het kan ook onmogelijk myx zijn... Ik vind het erg toevallig dat het aan beide ogen is. Maar goed, het zijn niet mijn konijnen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:14

De combinatie van vieze ogen en een vieze kont vind ik wel degelijk zorgelijk. Ik zou al lang een enting erin hebben gestopt in ieder geval.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 20:00

De aangekoekte poep kan ook zijn van angst. Het konijn waar het forum over gaat is eenkenig en daarvan kan de plakpoep misschien ook van zijn.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 20:00

Weet niet of het mogelijk is

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:02

Nee, dat is niet mogelijk. Of ze moet zo verschrikkelijk veel stress hebben gehad tijdens jouw vakantie maar dat lijkt me niet. Ik heb hier ook erg eenkennige en stressgevoelige konijnen en die hebben dat dus nooit.

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:05

Het lijkt me niet dat dit myx is dat gaat zo snel dat je het meestal pas door hebt als het al bijna telaat is.
Zoals als genoemd is schoonmaken met afgekoeld gekookt water of met afgekoelde kamillethee en een vitaminezalfje halen en dat is het snel weer goed.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:07

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:16

Een konijn eten die iets onder de leden heeft is vragen om problemen dus nu enten zou ik niet doen.
Je moet altijd opletten met een konijn met dunnere ontlasting.
Ik zou kijken hoe ze het doet op water en hooi dus geen brok en zeker geen verse groente oid.
Dan zou het beter moeten gaan.
Maar als ze dit altijd al heeft gehad kan de plakpoep denk weinig kwaad.
Weet uit ervaring dat konijnen weinig aan hun darmen kunnen hebben.
Da geeft AB en konijn nog verder over de zeik.veel(ik zeg niet alle) da hebben nml geen idee welke AB een konijn kan verdragen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:10

Daarvoor heb je konijnkundige dierenartsen. En plakpoep kan wel degelijk kwaad: maden, zeker met deze hitte.
Als het myxo is, is het verstandig wél direct te enten zodat ze nog enige overlevingskans hebben. Een niet geent konijn is ten dode opgeschreven wanneer ze myxo of vhs krijgen.

Hier ook een konijn die gevoelige darmen heeft en snel plakpoep heeft. Hij kan alles eten, ik moet alleen uitkijken met suikers en dus fruit en wortel.
Ook al vaker AB gegeven aan de konijnen hier en nooit problemen met de darmen.

Bel desnoods alleen even, dat kost niets. http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/1 ... renartsen/

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:13

En ik zou toch voor de zekerheid even naar de dierenarts gaan. Want stel je voor het is wel wat ernstigs dan heb je dus een probleem.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 06:42

Als je een konijn ent tegen myx wat het al heeft gaat dat echt niet meer werken.zoiezo kunnen konijnen die myx hebben en ingeent zijn ook dood gaan,ze hebben alleen wat meer overlevingskans.
Maar dat gaat een hoop geld kosten.
Weet niet hoe de entingen tegenwoordig zijn maar voorheen werd er met een levend vaccin geënt.
Myx begint volgens mij ook vaak niet op zo'n milde manier....vaak is het konijn al slomer en heeft opgezwolle delen als je het gaat zien...en ik was dagelijks met mn beesten bezig,die overigens altijd optijd werden geent.
Ik denk dat het dat niet is maar ik ben geen konijn kundige da ik ken alleen mijn ervaringen.

Plakpoep zelf gaat ze niet dood van.tja maden maar mag hopen dat ze haar konijn wel schoonhoud.
En jij geeft aan konijn kundige da dat verklaard dat jou nijnen gewoon goede ab hebben gehad dat is alleen maar fijn.
Weet uit ervaring dat er veel da zeggen verstand te hebben van konijnen maar in de praktijk blijkt dan toch iets anders.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 11:41

Ik denk eerlijk gezegd zelf dat het geen myx is. Ik zie verder niks aan haar, niet slomer en niet zieker. Ik zal straks nog eens een foto maken van de oogjes.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 12:49

Net even foto's gemaakt voor het schoonmaken:
Haar linker oog ziet er al wat beter uit;Afbeelding
Rechteroog nog niet;

Afbeelding

Afbeelding

Hier weer eentje van de linkerkant;
Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:53

Wat een onzin in dit topic. Dit is helemaal wél kenmerkend voor myx. De ogen beginnen niet meteen opgezwollen, maar precies zoals de foto. Daarbij kan myx juist ook heel langzaam gaan. En kan het zich verschillend uiten, dus ook zonder opgezwollen ogen.

Kan zijn dat ze gewoon wat geirriteerd zijn. Zou voor de zekerheid naar een konijnkundige dierenarts.

Overigens raadt mijn konijnkundige dierenarts juist aan om niet te enten als er een grote kans is dat ze myx hebben.

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 13:49

Ik zit er over te denken om het konijn even binnen te houden. Is dit verstandig?

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:54

Afbeelding
Zo zag het oog van mijn konijn eruit een week voordat ze dood ging. Heb haar donderdag avond inlaten slapen door myxomatose. Ik zou voor de zekerheid je konijnen uit elkaar halen en naar de da gaan.
Is zijn/haar anus ook opgezwollen?

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 13:56

Ik heb even haar paspoort erbij gepakt. Dit zijn haar laatste inentingen:

Afbeelding

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 13:57

Caitlin_Me schreef:
[ [url=m/Kd5Llv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo zag het oog van mijn konijn eruit een week voordat ze dood ging. Heb haar donderdag avond inlaten slapen door myxomatose. Ik zou voor de zekerheid je konijnen uit elkaar halen en naar de da gaan.
Is zijn/haar anus ook opgezwollen?

Zover ik kan zien niet

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:58

Ik vind de oogfoto's niet heel erg typisch myx ogen moet ik zeggen, ziet er niet verdikt uit. Eerder wat ontstoken/geirriteerd. Voel eens goed de oortjes TS, zitten daar verdikkingen in? Bultjes oid?
Ik zou mij drukker maken om de plakpoep, zo snel mogelijk heel goed schoonmaken, ik weet niet of je wel eens van myasis hebt gehoord TS? Dat is iets wat je nooit wilt meemaken met je nijn :n

_Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 13:59

Mars schreef:
Ik vind de oogfoto's niet heel erg typisch myx ogen moet ik zeggen, ziet er niet verdikt uit. Eerder wat ontstoken/geirriteerd. Voel eens goed de oortjes TS, zitten daar verdikkingen in? Bultjes oid?
Ik zou mij drukker maken om de plakpoep, zo snel mogelijk heel goed schoonmaken, ik weet niet of je wel eens van myasis hebt gehoord TS? Dat is iets wat je nooit wilt meemaken met je nijn :n

Ik pak haar er eens even bij

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:59

Ik vind het helemaal geen onzin in dit topic.
Het zou idd eventueel myx kunnen zijn, maar het kunnen net zo goed gewoon geïrriteerde oogjes zijn. Konijntje eet goed, drinkt goed en is actief. Het maakt verder geen zieke indruk.
Ik zou het persoonlijk echt wel aan durven kijken. Mijn rammetje had dit ook en ik heb het gewoon een kleine week aangekeken en goed schoongemaakt en oogzalf gebruikt. Daarna was het netjes over en dit zag er ook exact zo uit.

Mocht het inderdaad myx zijn, dan kun je hard gezegd helaas toch weinig doen. Dan is het bijna onmogelijk je konijn daar doorheen te slepen. Persoonlijk zou ik dat een konijn niet eens aan willen doen.

Omdat je konijnen niet ingeënt zijn, zou ik persoonlijk naar de DA gaan om ze te laten enten. En dan dit konijn eerst even goed te laten bekijken door de DA en uit laten sluiten dat het om myx gaat alvorens ze/hij geënt wordt.