Myxomatose?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Myxomatose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:12

Sterkte TS..

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 06:25

Ik heb redelijk goed nieuws voor als er mensen zijn die dit nog lezen. Haar linker oogje is wat meer opgezwollen t.o.v gisteren maar het is niet zo erg als ik had verwacht. We kijken het dus nog even aan, want ik heb niet het idee dat ze pijn heeft en het ziet er redelijk normaal uit. Ook huppelt ze nog vrolijk door het gras en eet redelijk goed.
Iemand had mij een pb gestuurd met als tip een medicijn (ben even de naam vergeten) die ervoor zou kunnen zorgen dat ze beter wordt en als ik het gebruik voor dat er syptomen zijn kan het zijn dat ze niet ziek wordt. Ik ga dat medicijn vandaag bij de apotheek halen en ga het proberen. Wanneer ik zie dat ze niet meer eet of als ik merk dat het gewoon niet meer gaat laten we haar natuurlijk inslapen.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 06:30

Wauw dat is goed nieuws! Heel veel succes en ik hoop voor je dat het werkt!
Wil je ons op de hoogte houden? :)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 06:39

Is goed ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:00

Welk medicijn is dat? Als je myx wil aanpakken dan heb je meerdere medicijnen nodig.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 11:27

Thuja (?).
Maar het gaat denk ik niks worden. Ik ben net terug en de apotheek is vandaag natuurlijk dicht, maar ze zouden het ook bij de ah hebben. Heb gekeken maar het stond er niet tussen. Dan zou ik morgen naar de apotheek gaan, maar denk niet dat het dan nog het proberen waard is en dat we haar morgen moeten laten inslapen. Vanochtend dacht ik dat het redelijk goed ging omdat ze at, maar nu eet en drinkt ze niet en zit in een hoekje van der hokje.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:30

Geryon schreef:
Ik heb begrepen dat je helemaal niet mag laten inenten als er myx in de directe omgeving heerst.. Stel je overgebleven konijntje heeft toch geen myx, dan mag je ook een hele tijd nog geen ander konijn erbij halen.

Dat is wel wat veel dierenartsen doen, wel enten, zeker in geval van myxo zoals dit. Geen enting = sowieso sterven. Daarom ent ik gewoon ieder jaar.

TS, als het mijn konijn zou zijn, zou ik het gevecht niet aangaan. Het is een enorme lijdensweg met een hele kleine overlevingskans

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 11:43

Ik ben het ook niet van plan. Ik vind het al zielig hoe ze er nu bij zit en dit is nog maar het begin.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:42

Had je andere konijn trouwens wel echt myx?

Je konijn heeft toch al symptomen? Je hebt dan zalfjes nodig en antibiotica. En nog meer, maar dat weet ik niet uit m'n hoofd. En je moet dan echt heel intensief verzorgen. Als dat niet kan dan moet je het sowieso niet aan gaan.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 12:53

Ja dat had ze zeker.

Maar met Dushi ging het vanochtend redelijk en nu doet ze niks meer en reageerd nergens meer op. We gaan zo snel mogelijk naar de dierenarts... |(

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:17

Hoe gaat het nu TS, of hoe is het afgelopen?

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 11:11

We hebben het geprobeerd.
Maandag ochtend zijn we naar de da geweest. Hij zei dat we het wel konden proberen en dat haar longen nog schoon waren. We moesten medicijnen geven en dat hielp erg goed. Ze was nog lekker aan het huppelen en eten deed ze ook nog goed. De hele week ging het goed, maar donderdag ging ze achteruit en stond te pompen om adem te halen. Ik was alleen thuis dus meteen mijn moeder gebeld dat het zo niet langer kon. Om half acht in de avond zouden we weer naar de da gaan (het was 4 uur). Ik had nog even met haar geknuffeld, maar ik kon dit niet langer aanzien. Meteen mijn moeder weer gebeld dat het echt niet kon. De da weer gebeld en hij wou zijn prakrijk nog wel even open houden totdat wij er waren. Gelukkig maar. Mijn moeder naar huis gekomen en meteen naar de da. We hebben haar uit haar lijden verlost.
Het is zo raar want 2 weken geleden had ik nog 2 vrolijke, gezonden en (naar mijn idee) gelukkig konijnen, en nu 2 weken later moet ik ze allebei missen Y;(

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:23

Ahh.. :( sterkte!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:57

Heel veel sterkte! Ik weet hoe vreselijk het is..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:09

Sterkte :(:)
Je hebt erg goed je best gedaan en je konijn het erge lijden bespaard, goed gehandeld!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:19

Ach wat sneu nou...inderdaad het beste wat je voor haar kon doen met deze rotziekte. Sterkte!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:33

Myxo gaat ontzettend snel jammer genoeg. Heel veel sterkte! :(:)

Hebben zelf 7 nijnen sinds 2 jaar (begonnen met 3 maar zijn er bijgekomen) en enkele jaren terug is hier een grote Myxo plaag geweest waarbij je het ene na het andere wilde konijn verzwakt of dood vond tussen het gras, was een enorm triest zicht... heeft nog een jaar zeker geduurd of 2 voor we terug de eerste wilde nijnen zagen maar zijn er veel minder dan vroeger. Hoop dat het niet terug komt want moet er niet aan denken dat mijn tamme nijnen het te pakken krijgen hier ;( .

Geef je wel even als tip mee pak niet zomaar 2 nieuwe konijnen nu want de ziekte blijft wat hangen nog zeg maar dus ze zouden direct terug besmet kunnen zijn. Ook als je geen nijnen meer houd maar je hok weggeeft of verkoopt ontsmet het goed!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 12:39

Bedankt allemaal

Lori schreef:
Myxo gaat ontzettend snel jammer genoeg. Heel veel sterkte! :(:)

Hebben zelf 7 nijnen sinds 2 jaar (begonnen met 3 maar zijn er bijgekomen) en enkele jaren terug is hier een grote Myxo plaag geweest waarbij je het ene na het andere wilde konijn verzwakt of dood vond tussen het gras, was een enorm triest zicht... heeft nog een jaar zeker geduurd of 2 voor we terug de eerste wilde nijnen zagen maar zijn er veel minder dan vroeger. Hoop dat het niet terug komt want moet er niet aan denken dat mijn tamme nijnen het te pakken krijgen hier ;( .

Geef je wel even als tip mee pak niet zomaar 2 nieuwe konijnen nu want de ziekte blijft wat hangen nog zeg maar dus ze zouden direct terug besmet kunnen zijn. Ook als je geen nijnen meer houd maar je hok weggeeft of verkoopt ontsmet het goed!

Hoe zou je dat moeten ontsmetten?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:54

Citaat:
Hoe moet je het konijnenhok ontsmetten?
Gebruik speciale ontsmettingsmiddelen, zoals Halamid, Dettol of andere ontsmettingsmiddelen met een basis van alcohol om je konijnenhok te ontsmetten. De meeste bacteriën worden daar wel mee gedood.

Ontsmettingsmiddelen helpen alleen niet afdoende na besmetting van de darmparasiet coccidium. Je zult dan het hok na ontsmetting nog eens grondig moeten reinigen met een goede stoomreiniger. Haal de bodembedekking uit het hok en stop het in een vuilniszak die je ver weg houdt van het hok.

Maak het konijnenhok dan goed schoon met een schoonmaakmiddel. Gebruik daarna een ontsmettingsmiddel. Sluit af met het reinigen met een stoomreiniger met stoom van minimaal 120 graden Celsius. Houdt het hok de eerste periode hierna goed schoon met schoonmaakmiddelen.

http://www.konijnenhokmakentips.com/konijnenhok-maken-tips/konijnenhok-ontsmetten/ (bron)

En zo zijn nog enkele website's te vinden als je zoekt "konijnenhok ontsmetten", misschien eens extra zoeken nog op "konijnenhok ontsmetten na myxomatose". :)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 13:14

Bedankt.