Baby vogeltje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:44

Selina schreef:
Raar dat de Dierenambulance moeilijk deed. Bij mij kwamen ze direct toen ik een musje die nog geen eens veren had in m'n tuin had. Sommige Dierenambulances vragen wel een vergoeding trouwens.

Bij ons namen ze in iedergeval geen duiven meer aan. De vogelpvang wel, maar daar liep ik later stage en toen bleek dat alle duiven daar roofvogelvoer worden. ;(

Hoppit

Re: Baby vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:55

En je kookt hopelijk water om het te desinfecteren en niet om daarmee rechtstreeks je nutribird op te lossen?
(wij komen supervaak slokdarm/kropverbrandingen tegen door dit soort acties, omdat mensen die pot niet lezen)
Die 2 bacteriën die er een kraanwater zitten kunnen echt niet zo'n kwaad. Gewoon lauwwarm rechtstreeks uit de kraan is meer dan gezond genoeg.

Succes! Dierenambu kan inderdaad een end wegmiepen, zelf opvoeden ben je makkelijker af, een duifje is op zich gelukkig niet zo moeilijk.
En zoals eerder gezegd idd beter baseren op krophoeveelheid dan perse om het uur, een volle goedwerkende krop is leeg op een 3-tal uur. Erg stressvol en onnuttig om dat beestje elk uur vol te proppen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:06

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 20:27

Hoppit schreef:
En je kookt hopelijk water om het te desinfecteren en niet om daarmee rechtstreeks je nutribird op te lossen?
(wij komen supervaak slokdarm/kropverbrandingen tegen door dit soort acties, omdat mensen die pot niet lezen)
Die 2 bacteriën die er een kraanwater zitten kunnen echt niet zo'n kwaad. Gewoon lauwwarm rechtstreeks uit de kraan is meer dan gezond genoeg.

Succes! Dierenambu kan inderdaad een end wegmiepen, zelf opvoeden ben je makkelijker af, een duifje is op zich gelukkig niet zo moeilijk.
En zoals eerder gezegd idd beter baseren op krophoeveelheid dan perse om het uur, een volle goedwerkende krop is leeg op een 3-tal uur. Erg stressvol en onnuttig om dat beestje elk uur vol te proppen.

Ja lol :')
Ik doe het altijd even over mijn hand spuiten en als het als lauwe kots aanvoelt dan is het goedgekeurd _O-

Bedankt voor de linkjes! Tot nu toe in Heerlen het kortste bij, maar dat is nog steeds een heel stuk rijden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 21:13

Even een update-je, heb 'm net proberen te voeren maar merkte al meteen dat meneer/mevrouw een eigen karaktertje heeft. Hij lag heel zoet te slapen ondanks dat ik binnen kwam. Ik had mijn wake-up lamp aangedaan zodat hij niet wakker zou schrikken van het onnatuurlijke licht. Dus ik tik hem rustig aan om 'm wakker te maken, doet hij heel fanatiek tegen me aan tikken/schudden en gaat hij eigenwijs verder slapen :Y)

Dit is zo'n 3x gebeurd tot ik het licht maar feller aandeed en toen werd meneer/mevrouw eindelijk energieker(maakte me al meteen zorgen). Hij had echt absoluut geen trek dus heb maar zoveel als mogelijk gewoon druppeltjes aan de top van zijn snaveltje gedaan omdat hij die dan vanzelf inslikt. Dat is niet zo stressvol. Hij heeft zo nog redelijk wat binnen gekregen met zijn sleepy head ;)

Hoorde hem net ook weer actief piepen dus tot zover gaat alles goed. Heeft hij nog iets van een warmte lamp nodig of is isolatie rondom genoeg? Heb er ook doeken overheen liggen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:19

Tillie20 schreef:
Hoppit schreef:

Ja lol :')
Ik doe het altijd even over mijn hand spuiten en als het als lauwe kots aanvoelt dan is het goedgekeurd _O-

Bedankt voor de linkjes! Tot nu toe in Heerlen het kortste bij, maar dat is nog steeds een heel stuk rijden.

Vogelasielen/ opvangen zijn volgens mij over het algemeen niet erg riant aanwezig in Nederland. Als ik vanuit mijn woonplaats een vogelasiel wil bezoeken, moet ik ook een eindje rijden helaas...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 05:44

Updat-je: Vanochtend lag meneer/mevrouw lekker te slapen, hij had geen interesse in het voedsel dus ik heb het maar hapje voor hapje in zijn bekje gedaan. Een o met je hand maken(duim en wijsvinger tegen elkaar) werkt niet bij hem. Ik ben voorzichtig dat het niet in zijn luchtpijp komt dus ik stop het alleen in het voorste gedeelte van zijn bekje waarna hij het zelf kan doorslikken.

Nu ga ik weer slapen :Y)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:05

Pas op dat je hem niet overvoert, anders heb je echt kans op kropverzuring en daar kunnen ze echt gewoon dood aan gaan. Pas op dat je hem dus niet teveel gaat voeren als hij nog niet wilt..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:17

Wij bij de vogelopvang pakken zo'n wasbolletje, vullen die met nutribird/avian, ballonnetje met een gaatje eroverheen spannen en eten maar. In het begin moeten we het snaveltje er nog instoppen maar na een aantal keer snappen ze het heel goed. Voordeel: ze stoppen zelf als ze volzitten. Wie weet is dat een makkelijkere oplossing.

Verder voel je de krop heel goed als ie vol is. Als ie leeg is voel je z'n nekje zegmaar.

Ohja, het is een jonge turkse tortel :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:20

Pluttersput schreef:
Pas op dat je hem niet overvoert, anders heb je echt kans op kropverzuring en daar kunnen ze echt gewoon dood aan gaan. Pas op dat je hem dus niet teveel gaat voeren als hij nog niet wilt..

Na een hele nacht niet voeren is de krop écht wel leeg hoor :P

Bovendien zijn tortels erg moeilijk wat duiven betreft, dus als je niet moet voeren omdat ie dat niet wil gaan er erg veel dood. Goed de krop voelen, vol is niet voeren, leeg is voeren. Wij doen het vaak ieder uur, 1,5 uur.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:53

Dat snap ik. Maar TS geef aan dat ze hem gisteravond ook nog gevoerd heeft om half 11, en dat hij toen eigenlijk ook niet wilde. Ik heb trouwens duiven gehad die na een nacht voeren nog genoeg eten er in hadden. Ik weet best wel een beetje waar ik het over heb ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 11:05

Bedankt voor de tips! Ik ga vandaag proberen om 'm alsnog bij de dierenbescherming af te leveren met de redenering dat ze me niet kunnen wegsturen als ik er al sta. Ik neem aan dat die verhalen dat jonge vogeltjes dood gemaakt worden bij sommige opvangen onzin zijn?

Ik geef ook meteen die pot voeding mee, dan hebben ze er ook nog iets aan voor andere jonge vogeltjes.

Het is altijd beter dat hij met soortgenootjes of in ieder geval andere jonge vogeltjes opgroeit.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:08

Er zijn dierenambulances waar dat gebeurt. Die in Maastricht weet ik van dat het gebeurt, daar gebeuren wel meer rare dingen. Heb ik als vrijwilliger gewerkt een tijdje, dus kan ik beamen. Kijk daarom even goed naar welke je hem brengt :)
De meesten zullen dit waarschijnlijk niet doen hoor, die zullen daadwerkelijk proberen hun best voor het beestje te doen :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 11:09

Pluttersput schreef:
Er zijn dierenambulances waar dat gebeurt. Die in Maastricht weet ik van dat het gebeurt, daar gebeuren wel meer rare dingen. Heb ik als vrijwilliger gewerkt een tijdje, dus kan ik beamen. Kijk daarom even goed naar welke je hem brengt :)
De meesten zullen dit waarschijnlijk niet doen hoor, die zullen daadwerkelijk proberen hun best voor het beestje te doen :)

Daar wilde ik 'm net naartoe brengen -O-
Heerlen is weer super ver dus ook weer onnodige stress voor 't beestje ;(

Ik heb geen idee wat nu de beste optie voor het beestje is..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:10

Maastricht zou ik echt absoluut niet doen. Waar zit je precies? Want Opglabeek is een fijne, in Belgie.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 11:12

Opglabeek volg ik inderdaad op Facebook, daar spat de liefde en zorgzaamheid altijd vanaf! Maar dat is helaas nog verder weg.. Ik woon in omgeving Maastricht.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:15

Hmmm.. Dan is het lastig. Alhoewel de meeste dieren er wel tegen kunnen om even in een donker doosje gepropt te worden en ergens heen gebracht te worden :)
Ik breng hier bijna alles naar Opglabeek. Dan zijn ze niet gestrester of uitgeputter dan toen ze hier vertrokken, en t is vanuit hier ook bijna een uur rijden. Het is jammer dat ik het vandaag druk heb, anders kwam ik je wel even ophalen, konden we samen daarnaartoe, als je dat zou willen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:15

Bel gewoon naar Opglabeek, ze rijden soms best wel ver om een dier te redden. Wie weet zit er een vrijwilliger van hen in jou buurt.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:16

Vugt hoef je hem ook niet heen te brengen.
Die zeiden dus: gooi maar in de sloot.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 11:16

Probleem is dat ik heel graag wil dat hij met soortgenootjes opgroeit omdat hij anders alsnog weinig kans op overleven heeft eens hij kan vliegen en zelfstandig is.

Het is geen probleem om hem met de hand op te voeden, dat doe ik met liefde. Maar het gaat om het welzijn van het beestje en hij schiet echt snel in de stress als je 'm vervoert. Ik had het idee dat hij die 10 minuten met de fiets echt nauwelijks overleefd had..

Dat is een lief aanbod maar m'n vriend heeft ook een auto dus ik kan er wel gewoon naartoe. Ik ga even kijken wat mijn vriend zegt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 11:17

vrouwke schreef:
Vugt hoef je hem ook niet heen te brengen.
Die zeiden dus: gooi maar in de sloot.

Jezus, wat een 'dierenliefde'.. -O-

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:30

Heerlen anders?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:52

Geryon schreef:
vrouwke schreef:
Wat een lieverd!
Van de dierenambulance snap ik wel.
Ik kreeg vorige week een telefoontje dat ze een schildpad gevonden hadden, een roodwang, die zijn nog wel beschermd. Die liep midden op de weg.
Wat zegt de dierenambulance: gooi hem maar in de sloot, wij komen hem niet halen.
Is een pracht exemplaar van 20 cm groot.

Wat apart! Ik denk dat het er ook wel aan ligt wie je aan de telefoon hebt. Hier hebben ze nog nooit nee gezegd gelukkig. En heb al zo vaak gebeld voor advies en dieren op laten halen :o

Het ligt er vooral aan welke dierenambulance je hebt. In elke regio werken ze weer anders.
Zo komen sommige niet eens voor een gewonde vogel. Het is heel jammer dat niet alle dierenambulance's op 1 lijn zitten. Echter komt daar in de toekomst wel verbetering in nu dierenambulance's in aanmerking kunnen komen voor een keurmerk.
Wij hebben er sinds kort een en komen dus ook voor de duiven zoals die van ts en voor schildpadden.k

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 12:03

Net overlegd en we gaan hem inderdaad naar Heerlen brengen nu. Dat is denk ik de beste en meest praktische optie voor deze situatie. Heb 'm net nog even op mijn hand gehad en over de grond laten hupsen en hij is echt veel actiever nu dan gisteren, wat heel fijn is. Zijn kropje zit goed vol dus ik ga ivm eventuele stress hem niks meer voeren. Hij probeert ook echt al te vliegen en te fladderen(wat voor geen meter lukt :o ) wat super schattig is.

Jammer dat de dieremambulances niet eenduidig zijn hierover inderdaad. Je verwacht dat als je een dierenambulance belt dat er gewoon goed voor dat diertje gezorgd wordt. Jammer dat dat niet zo is aangezien voor zo'n instantie elk dierenleven zou moeten tellen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:09

hey ts, ik wilde even zeggen dat je snachts echt niet hoeft te voeren hoor, dat doen de ouders ook niet :) die slapen toch ook echt snachts :), om 10uur laatste keer vol gooien en dan om 8u smorgens weer :)