hond heeft bot opgegeten help

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: hond heeft bot opgegeten help

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:46

En in genoeg versvlees pakketten zitten ook hele stukken bot. Met kip ben ik wel voorzichtig, rund of varken niet. De te grote stukjes kotsen ze weer uit (hier tenminste) en die gooi ik gelijk weg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:53

Wat er mis kan gaan.. Te grote stukken naar binnen, braken ze vaak weer uit...(soms niet)
Scherpe stukken, kunnen schade geven.
Maar ook kleine stukjes kunnen groot probleem zijn verderop in de darmen kunnen ze verstopping veroorzaken doordat de stukjes als het vocht in de darmen wordt geabsorbeerd soort vaste cement klont kunnen gaan vormen die voor verstopping zorgt (afh. van hoeveel bot ze hebben gegeten en wat ze verder in die tijd op gegeten hebben).
Geen eten geven is in geval van veel botstukjes juist vaak averechtse werking, want juist als dat gruis tussen ander eten mee gaat in het verterings proces wordt het geen cement blok.

Je kan ook hebben dat er helemaal niets mis gaat en dat ie nu gewoon goed getafeld heeft, maar zou hem zeker in de gaten houden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:07

Daar zit wat in Sjolvir. Mijn redenatie was dat het bot voor verstopping zorgt, wanneer er dan nog meer voer bij komt zou je dan een nog grotere verstopping krijgen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:14

Snap je redenatie hoor, maar met alleen de botsplinters (als het er veel zijn) meer kans dat het compacte massa wordt dan als er ook nog ander voer doorheen zit.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:22

Gydja schreef:
Ik weet dat botten kunnen splinteren, voornamelijk kip. Maar ik snap niet dat het dan als hondenvoer word verkocht. Sorry hoor maar als het zo gevaarlijk is snap ik niet waarom het in de winkels ligt... Genoeg honden kluiven zo'n bot af.

;)
Voel je niet aangevallen.

Kijk maar op de verpakking. Op de vleesbotten staat zelfs dat als het vlees op is het bot schadelijk is..

Heb je ooit gehoord dat een vos dood is gegaan toen deze een kip opvrat?
Deze was zelfs rauw aangezien zijn kookplaat kapot was. (om even aan te geven hoe mensen denken)
Dieren weten precies wat ze kunnen eten tot wij mensen ermee gaan rotzooien.

Wilde dieren eten het vlees om de botten en soms wat bot.

Bekijk het zoals het in de natuur is en je antwoord ligt voor je. ;)

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:24

aikon schreef:
En in genoeg versvlees pakketten zitten ook hele stukken bot. Met kip ben ik wel voorzichtig, rund of varken niet. De te grote stukjes kotsen ze weer uit (hier tenminste) en die gooi ik gelijk weg.

Varken is echt super slecht voor een hond...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:48

Wat heb je in de tussentijd gedaan TS?
Het bot uit de link is een 'gerookt en gekookte mergpijp'. Dat gaat splinteren en kan veel schade aanbrengen inwendig.
Mijn hond had eens een bord met gerookte kippen bot op gegeten, we zijn naar de dierenarts gegaan om haar over te laten geven en wat er uit kwam was echt bizar scherp, sommige stukjes waren net naalden. (Ja, we waren nieuwsgierig of het nu werkelijk zo scherp werd dus hebben met een blauw handschoentje wat stukjes op gepakt)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 07:28

Heb volgende dag even gebeld naar DA maar hoefde niet te komen zolang die goed at, dronk poepte en plaste.
Dat doet ie gelukkig allemaal gewoon.
Dus ik denk dat we mazzel hebben gehad.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 07:31

Gelukkig is het goed afgelopen!