Kat wild konijntje / haas gevangen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:36

Ik zou opvang bellen.

Als hij wel wondje heeft opgelopen door de kat. Dan is kans groot dat hij dood gaat door de bacteriën die de kat bij zich heeft.

Nickeltje

Re: Kat wild konijntje / haas gevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:38

Een konijntje (of welk dier dan ook ) dat door een kat gevangen heeft heeft een enorm grote kans op een bloedvergiftiging. Een kat heeft hem in de bek gehad, dus zijn huid is beschadigd geweest, ook al zijn dat misschien maar heel erg kleine plekjes. Katten hebben allerlei akelige bacteriën in hun mond leven die na een dag of 5 zorgen voor bloedvergiftiging in je konijntje en daar gaat hij aan dood.
In onze opvang krijgen alle dieren die door een kat binnen gebracht zijn daarom antibiotica.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:39

Ook dat. Kattenbeten kunnen dodelijk zijn. AB dient direct gegeven te worden.

TS, heb je uberhaupt verstand van konijnen? Jij denkt dat die kolonie wilde konijnen bij jou dit konijntje zo zal accepteren. Nee, ook weer een reden waarom ze met meerdere worden uitgezet. Ze zullen weggejaagd worden bij een bestaande kolonie en dat gaat niet zachtjes. Dat kan dus ook zijn dood worden. Maar je moet het zelf weten....

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:41

@Eoweyn, ik zou het appreciëren moest je me op een andere toon aanspreken. Ik ben geen klein kind en ik lees perfect wat je verteld zonder dat het op zo een manier moet.

Ik ga even een opvang hier in de buurt aanspreken en vragen wat zij er van denken. Maar zoals ik al aangaf kan ik er dus niet heen zonder hulp van de ouders, daar ben ik van afhankelijk.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:47

Mama vind het een goed idee! (verrast maar gelukkig :) ) Ik ga ze even een belletje geven.

Maar als ik dat voor elk konijn moet doen dat de kat meebrengt...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:49

Ik zeg gewoon hoe het staat. Het feit dat je denkt dat konijnen prima alleen kunnen en dat ze bij een bestaande kolonie zo geaccepteerd worden laat mij twijfelen aan je kundigheid. Je wist ook niet of het een konijn of haas is.
Daarom legde ik even uit dat konijnen geen schattige dieren zijn die alles maar accepteren. Kunnen elkaar en vooral vreemde konijnen flink verwonden en zelfs de dood in vechten.

Gelukkig!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:50

Blijft internet en het kwam nogal verwijtend over, maar ik snap het nu! Het lijkt me inderdaad ook gewoon fijner dat het beestje samen met soortgenootjes kan opgroeien. De overbuur is ook jager + de katten hier dan nog, hij zal daar beter af zijn!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 11:53

Gebeld en gaan hem straks binnenbrengen, momenteel kan mama even niet weg maar hij gaat vandaag nog naar de opvang :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:57

Super! Verstandige keuze!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:59

k_m schreef:
Blijft internet en het kwam nogal verwijtend over, maar ik snap het nu! Het lijkt me inderdaad ook gewoon fijner dat het beestje samen met soortgenootjes kan opgroeien. De overbuur is ook jager + de katten hier dan nog, hij zal daar beter af zijn!

Het was ook echt niet vervelend bedoeld hoor :) ik was ook bang dat je zelf vanalles zou gaan proberen. Ik vrijwillig bij een opvang en daar kregen we er laatst twee binnen.. Mensen hadden ze koemelk gegeven en wilden ze eigenlijk wel in een kooitje houden maar deden dat toch maar niet. Konijnen en hazen hebben een lactose intolerantie, ze hebben het dan ook niet overleefd. Als konijnenliefhebber doet me dat dan echt pijn.

Fijn dat ie naar de opvang gaat!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:05

Super! Je kan eens vragen aan de opvang over het hoe en wat als je mss nog eens zo 'n exemplaartje vindt, of je ze moet vrijlaten of zelf kan grootbrengen en hoe dan (o.w.v. "niet elke keer naar de opvang te moeten rijden")
Je bent nooit te oud om te leren! ;)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 12:13

@miezelke, Ja kan ik inderdaad vragen! want dit is al wel het 5de konijntje dit jaar. Waarvan er 3 nog leefden.

@eoweyn, geen probleem! Ja dat snap ik, maar ik ben geen complete leek ofzo :) vorig jaar 4 katjes van 2 dagen oud met de papfles grootgebracht en die hebben het allemaal overleefd. Moest het een tam nijntje zijn zo ik hem nog wel willen bijhouden, maar een wilde die wordt toch ook niet tam dus.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:14

Als deze nou wilder was zei ik los laten.maar deze is erg tam ik zou inderdaad even bellen met de wild opvang

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:34

Ik zie al dat je het konijntje ergens anders gaat onder brengen. Een konijntje met deze kleur hoeft geen wild konijn te zijn hoor. het kan ook goed een kruising zijn..in ieder geval heeft de kat het ergens gevonden...Wilde konijnen kun je gerust groot brengen en houden, maar dan wel op een konijnvriendelijke manier, met soortgenoten, en niet in een hokje, maar een fijn groot konijnvriendelijk verblijf. Heb er genoeg gehad, die te tam werden en niet meer vrij gelaten konden worden. Eten en drinken was gewoon hooi of vers geplukt gras en disteltjes en weegbree, later langzaam brokjes erbij gaan geven. Als kokijnenmelk gaven we vaak kittenmelkpoeder. Maar voor dit konijn is het niet nodig is al groot genoeg.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:48

Wat goed van je!

horsefriend9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:56

k_m schreef:

hij is echt een schatje dat is het eerste wat ik zeg ;) ten tweede... kan je hem in een rennetje (evt met huisje?) buiten zeten ook zodat de kat er niet bij kan en kijken hoe dat gaat.

hij is tam zeg :P en zo'n snoepje <3 zelfs mijn konijn(en) willen nog steeds ontsnappen als ze de kans krijgen :P

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:03

octavodia schreef:
Ik zie al dat je het konijntje ergens anders gaat onder brengen. Een konijntje met deze kleur hoeft geen wild konijn te zijn hoor. het kan ook goed een kruising zijn..in ieder geval heeft de kat het ergens gevonden...Wilde konijnen kun je gerust groot brengen en houden, maar dan wel op een konijnvriendelijke manier, met soortgenoten, en niet in een hokje, maar een fijn groot konijnvriendelijk verblijf. Heb er genoeg gehad, die te tam werden en niet meer vrij gelaten konden worden. Eten en drinken was gewoon hooi of vers geplukt gras en disteltjes en weegbree, later langzaam brokjes erbij gaan geven. Als kokijnenmelk gaven we vaak kittenmelkpoeder. Maar voor dit konijn is het niet nodig is al groot genoeg.

Het uiterlijk laat duidelijk zien dat het een wild konijn is.

Wilde konijnen zijn inheemse diersoorten en die mag je niet houden. Bovendien maak je ze hier niet gelukkig mee. Heb je een ram geeft castreren vaak teveel stress voor de wildjes en zal ie dus alleen blijven. Leuk leven hoor.
Ren zal hoog moeten zijn, met iets stevigs overdekt moeten worden en ook van op de grond dicht. Anders zijn ze gegarandeerd weg.

Te tam bestaat bijna niet en daarvoor heb je uitwenverblijven bij opvangen waarin de dieren weer verwilderen. Het wilde blijft er immers in zitten. Dat zie je al bij halfwilde, laat staan 100% wild.
En om dat tam worden te voorkomen gaan de gevonden jonkies ook naar de juiste personen om geflest te worden. Ze krijgen hun melk, klaar. Geen geknuffel, geaai oid. Dan heb je die "te tam" praktijken niet.

Kittenmelkpoeder is niet geschikt. Konijnen hebben speciale melk nodig, oa te bestellen bij stichting konijnenbelangen.

Maar het diertje is als het goed is als bij de opvang en dat is de beste oplossing.

(Ja, ik heb ze zelf geflest, en ruime ervaring met halfwildjes dus ik weet waar ik over praat :) )

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:41

Ja hij zit ondertussen bij de opvang dus! :) Ik hoop wel dat de kat niet met nog meer konijnen thuis komt natuurlijk.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:49

Ik heb ook jaren geflest,er werd veel klein spul gebracht op de kliniek waar ik destijds werkte maar moet bekennen dat het lang geleden is, we gaven toen echt kittenmelk poeder, ze werden er gewoon groot op. Konijnenmelk was pas veel later bij de opvang. Ook ik flesde ze alleen maar en deed ze daarna weer terug, aaide ze niet, en deed er niets mee verder.Ze konden altijd wegkruipen, en een doek over de kooi. We hadden ook wel eens haasjes, die bleven wel altijd enorm schuw...die kon je nog net een melkspuitje geven...maar de wilde konijntjes was enorm verschillend, sommigen werden gewoon tam, het waren de brutaaltjes die op je arm kropen. Maar ook ik vind dat deze diertjes gewoon het beste naar de opvang kunnen. Een kennisje van me heeft een jaar of 2 , 2 half wilde konijntjes gevonden, ze zaten vast in een net dat over de frambozen hing. Zij heeft ze nog steeds, 1 konijntje was zwart en het andere gewoon wildkleur..ze heeft ze gehouden...en zijn dikke maatjes met de hond..en erg tam...het kan dus wel...maar of het ook de goede oplossing is...tja...15 oktober begint het jachtseizoen weer en hier wordt werkelijk dag in dag uit uren achter elkaar gejaagd...bijna geen konijn of haas meer te bekennen...dat is de schaduwzijde van al het mooie wild dat in de natuur vogelvrij is....de plezierjacht, of gterwijl de lustjagers...dus als er af en toe een gevonden konijn op een goede manier gehouden wordt...vind ik niet zo'n probleem.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:52

Dat is halfwild.. Dat is weer net wat anders dan wilde konijnen. En halfwilde konijnen mag je wel houden, wilde konijnen niet.