Nieuwe huisgenootjes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pearlx

Re: Nieuwe huisgenootjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:49

Wat een mooie foto's!

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 23:38

Jaa ben echt blij met ze! Kom ik net vermoeid thuis van t werk zitten er 2 van die drolletjes naar je te kijken.
Ik heb echt het gevoel dat Pip al redelijk tam is,hij zat net in een hoekje met zn pootjes en snavel in de tralies te zitten dus heb m zo op mn hand gezet en naar de stok verplaatst, daarna nog even geaaid. Ging allemaal goed. Ben nu al gek op ze haha!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 00:56

zo dat is snel, leuk hoor.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 10:36

Afbeelding

zo zaten ze net hele tijd bij elkaar
Zachtjes te plukken/krabben. Vinden ze elkaar dan lief of wat haha

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:33

Jaaa wat lief! Doen die van ons ook maar ze kunnen af en toe ook schreeuwen naar elkaar en met elkaar kibbelen, net mensen :=

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 00:42

Haha ja eerst was er wat gesnauw en niet veel later zaten ze elkaar te verzorgen. Vanmiddag was dat weer en mijn vriend heeft t gefilmd haha zal proberen om t filmpje te uploaden ergens, zooo schattig!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 01:12

Dan haten ze elkaar in elk geval niet. ze krijgen vaak pinnetje op de kop tijdens de rui die maken ze dan kapot ik deed dat bij die van mij. want die was alleen en hij had er dan echt last van

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 16:17

https://youtu.be/3JEsg-HOVBE
haha kijk hoe lief!

ik ben nog steeds echt benieuwd wat het geslacht van beide is.. maar de neusdopjes veranderen nog na de eerste rui toch?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:10

Hihi die kiwi, die 'zegt' ga door ga door!

Edit: ook goed dat je geen plastic stokken hebt := zonde dat sommige mensen die gebruiken. Wij knippen wilgentakken voor in de kooi. Om de zoveel tijd nieuwe, want ze knagen daar lekker aan :)
Laatst bijgewerkt door Batlow op 02-08-15 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:13

http://www.parkietenvilla.nl/neusdop-be ... an-of-pop/
Als je hier vanuit gaat dan durf ik bijna met 100% zekerheid te zeggen dat de blauwe een vrouwtje is. Die groene lijkt mij ook een vrouwtje, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik dacht dat ze ongeveer met 4/5 maanden de definitieve kleur krijgen, maar het jonge pietje van 2 maand wat ik binnen heb zitten krijgt echt al een paarse/blauwe dop :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:36

Denk dat het twee mannetjes zijn. Een heeft al een overduidelijke blauwe dop en de ander begint die te ontwikkelen.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 21:49

haha ja zo lief dat kriebelen bij elkaar!

@ xBerber maar als ik daar vanuit ga is toch juist Kiwi een mannetje? die heeft nu echt een paarse neusdop..

nouja maakt me niet uit wat het zijn, ze gaan in ieder geval goed samen dat vind ik het belangrijkste :D

hoelang doen de meeste parkietjes er gemiddeld over om tam te worden? Ik ben nu vanaf vrijdag bezig met meerdere malen per dag wat vanuit mijn hand te voeren en dat gaat opzich goed, vooral Pip vind het allemaal wel prima. Kiwi daarentegen vliegt nog regelmatig weg als ik er met mijn hand aan kom. Maar die blijft dan na 1 keer wegfladderen ook gewoon zitten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:55

Wij geloof ik enkele weken. Alleen was onze vorige parkiet, die helaas al overleden is, véél te tam geweest... Hij was ronduit asociaal. Was vaak de hele dag uit de kooi maar kon heel vervelend zijn. Als we aan tafel gingen eten liep hij op tafel langs al het eten om te kijken wat hij kon eten. We waren hem een keer kwijt, zat hij in de broodzak in de keuken brood te vreten.... Op je gezicht (lees ogen) staan omdat hij dat wat je in je mond stopt ook wilt hebben (chips, appel maakt allemaal niet uit). Maar ik mis het wel, hij was altijd heel aanwezig en echt een heerlijk dier. Was nergens bang voor. Expres de hond pesten en laag overvliegen. En wanneer de hond in de gang moest omdat hij los was expres langs de glazen deur vliegen zodat de hond dat zag.......

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 22:01

Batlow schreef:
Wij geloof ik enkele weken. Alleen was onze vorige parkiet, die helaas al overleden is, véél te tam geweest... Hij was ronduit asociaal. Was vaak de hele dag uit de kooi maar kon heel vervelend zijn. Als we aan tafel gingen eten liep hij op tafel langs al het eten om te kijken wat hij kon eten. We waren hem een keer kwijt, zat hij in de broodzak in de keuken brood te vreten.... Op je gezicht (lees ogen) staan omdat hij dat wat je in je mond stopt ook wilt hebben (chips, appel maakt allemaal niet uit). Maar ik mis het wel, hij was altijd heel aanwezig en echt een heerlijk dier. Was nergens bang voor. Expres de hond pesten en laag overvliegen. En wanneer de hond in de gang moest omdat hij los was expres langs de glazen deur vliegen zodat de hond dat zag.......

hahaha aahhh ik zie het al voor me
hoe oud is ie geworden? en hoe heb je 'm zo tam gekregen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:22

Toen was ik nog heel jong. Mijn moeder was er heel veel mee bezig. Paar keer per dag hand erin en dergelijke, maar ook gewoon bij de kooi zitten en praten tegen ze. Aaien deden we overigens nooit. Het is gewoon even veel tijd investeren en er mee bezig zijn. Onze huidige zijn ook wel tam, maar 1 minder. Hebben we niet genoeg aandacht aan besteed, in principe is dat niet erg, ze hebben elkaar en de kooi gaat vaak genoeg open zodat ze er uit kunnen. De minder tamme stapt niet snel op je vinger, wanneer hij er uit is en moet in de kooi, pakken we een fleecedeken opgefrommeld. Daar stapt hij op een of andere manier wel op :D

Dus gewoon even veel er mee bezig zijn. Dan zal je vanzelf merken dat ze minder bang worden. Hoop niet dat je ze ook brutaal krijgt, alhoewel dat soms toch wel erg leuk is := hij kon je goed terroriseren.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 22:27

ahh ja ik moet ook nog geduld hebben denk ik. Vind het wel echt leuk om met ze bezig te zijn, kan ook inderdaad goed met mijn laptop op de tafel naast ze zitten, lekker gezellig kletsen. Krijg je af en toe zo'n tevreden fluitje terug haha schattig. Kan niet wachten om ze lekker uit de kooi te laten en te laten badderen enzo. Ik merk ook wel dat doordat Pip meer durft, daardoor Kiwi ook meer durft alleen heeft kiwi helaas nog niet op mijn hand durven zitten, maar komt hopelijk wel vanzelf :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:44

Onze vorige kon daardoor ook héél goed praten. Dat was erg leuk. Hij kon dingen zeggen als: schatje, hallo, kusje en zijn eigen naam Woody. Ook kon hij het kus geluidje. Als je een kusje gaf deed hij dat ook <3

Hij is uiteindelijk maar 12 geworden. Is onze fout geweest. Was de eerste vogel en we waren leken. Hij heeft lange tijd alleen gezeten en teveel eenzijdig voer. Overigens onze vogels niet uit dierenwinkels gehaald maar uit de vogelopvang :)

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 22:52

Nou 12 is toch geen slechte leeftijd? Ze kunnen natuurlijk wel ouder worden maar opzich is dat toch best oud :)?
leuk joh al die woordjes! ik hoop dat de mijne dat ook gaan kunnen.. maar goed belangrijkste is dat zij lekker in hun vel zitten, zo nu en dan lekker uit de kooi kunnen en gezond zijn. Dat leren praten is een leuk extraatje maar natuurlijk geen vereiste.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 05:46

MD_Triumph schreef:
haha ja zo lief dat kriebelen bij elkaar!

@ xBerber maar als ik daar vanuit ga is toch juist Kiwi een mannetje? die heeft nu echt een paarse neusdop..

nouja maakt me niet uit wat het zijn, ze gaan in ieder geval goed samen dat vind ik het belangrijkste :D

hoelang doen de meeste parkietjes er gemiddeld over om tam te worden? Ik ben nu vanaf vrijdag bezig met meerdere malen per dag wat vanuit mijn hand te voeren en dat gaat opzich goed, vooral Pip vind het allemaal wel prima. Kiwi daarentegen vliegt nog regelmatig weg als ik er met mijn hand aan kom. Maar die blijft dan na 1 keer wegfladderen ook gewoon zitten.

Ik kan het paarse er amper uithalen, lijkt meer metallic blauw oid, maar ik ben gewoon kleurenblind :P als het mannetje en vrouwtje zijn dan heb je in ieder geval een koppeltje voor het leven zo te zien.

Tam maken ging hier bij mij met beide binnen een weekje. Maar, de eerste was te jong toen we hem kregen (ouders waren dood) dus die is met vier weken nog ietsjes bijgevoerd, en de tweede komt uit eigen kweek dus die is voordat hij het nest had verlaten elke dag in de hand geweest :)

Mensen die een jong parkietje hebben overgenomen van hier die hebben haar sinds donderdag, en stapt nu al prima op de hand etc. Ligt dus waarschijnlijk een beetje aan het karakter van t vogeltje.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:12

Tam maken verschilt echt, bij sommigen in weken en bij anderen kan het wel een jaar duren. Jij hebt ze erg jong nu, dan gaat het een stuk sneller meestal. De grootste fout die je kunt maken is te snel gaan of je teveel opdringen als ze eenmaal op je hand stappen, dus lekker rustig doen. Als je ze afschrikt moet je namelijk van voor af aan beginnen.

Lekker op je hand laten komen door ze te lokken met voer, uiteindelijk proberen het buikje te aaien en op een dag tegen het buikje duwen zodat ze op je vinger moeten stappen. Als dat lukt meteen belonen door ze weer even met rust te laten. Als het eerst maar met eentje lukt is niet heel erg, die doet uiteindelijk de ander wel na.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 22:57

Vandaag kwam Pipje weer op mijn hand lekker trosgierst eten. Kiwi nog steeds niet... die zie je wel echt twijfelen en steeds op en neer lopen maar durft nog niet. Komt hopelijk nog. Merk wel dat Kiwi minder bang is voor mijn hand als Pip ook gewoon blijft zitten, dus wat dat betreft kijken ze wel echt naar elkaar wat ze doen. Ene kant voordeel want Pip zal eerder tam worden. Andere kant nadeel, ene moment is pip ook wat banger als kiwi hysterisch aan het doen is haha! maar goed, elke dag gaat het steeds beter. Ik praat heel veel tegen ze en probeer minimaal 2 keer per dag mijn hand er in te doen zodat ze daar rustig aan kunnen wennen.
's avonds laat ik ze met rust, zodra het donker wordt zitten ze lekker stil op hun stokje, dan ga ik ze niet storen.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 15:42

Even een update en meteen 2 vraagjes

Het gaat erg goed met ze! Kwebbelen er op los met zn tweetjes. Pip komt zo op mn hand zitten, Kiwi blijft de bange, hoe vaak ik ook rustig met mijn hand erin gaat en Pip dit dus prima vind, heeft kiwi hier duidelijk meer moeite mee, iemand tips om dit te verbeteren?

En ten tweede wil ik ze heel snel keer los laten maar daarvoor wil ik wel een soort parkietenboompje maken waar ze dan naartoe kunnen vliegen, iemand een idee hoe ik dit simpel en veilig kan maken? :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:12

Wat zijn ze leuk!! Ik blijf je volgen. Heb helaas geen tips voor je!

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:59

Je kan zo'n boompje t best maken met een houtsoort die niet giftig is. Verder is het om hem makkelijk te laten staan en de vloer schoon te houden het handig om m in een pot met zand te zetten. Vallen de poepjes daar in :)

Het bange zou je niet veel aan kunnen doen, behalve blijven oefenen met heel veel geduld. 1 van mij is heel verlegen en vliegt liever van je weg terwijl de andere ontzettend brutaal is. Als ik oordopjes in heb achter de laptop trekt ie ze iedere keer weer uit mijn oren :')

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:22

Wij hebben ooit een 'stellage' gemaakt van bamboe hout en daar nog allerlei dingen in gehangen, heel leuk!