Wat te doen tegen de katten van de buren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 21:02

Gesprek met de buurman lijkt me een goed idee. Dat laat ik mn vriend doen. Die woont hier officieel. Ik nog niet. Als hij terug is van vakantie gaat hij zeker praten.

Ik heb niks tegen katten en als iemand 7 katten wil hebben prima, maar ik wil niet drollen van andermans katten uit de tuin moeten scheppen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:03

Katten zijn nu eenmaal geen dieren die je kan leren om thuis te blijven. En een buitenkat binnen houden is gewoon zielig.
Ik heb nooit begrepen dat er zo veel mensen problemen hebben met loslopende katten. Hier is het heel normaal. Overal waar ik tot nu toe heb gewoond, ook midden in de stad, liepen op elk blok tig katten rond, elk met hun eigen territorium, en nooit problemen gehad met buren, nooit gehoord dat er katten overlast bezorgden. En ook nu lopen onze katten los, en hebben al onze buren ook katten die ook los lopen. Er is er eentje die stiekem bij ons naar binnen komt, nou ja, liever niet maar ik kan dat de eigenaar of de kat toch niet kwalijk nemen?

Mensen kunnen wel samen leven met duiven en kraaien en egels en zwaluwen en eekhoorntjes in de tuin, die ook poepen en graven, maar een kat mag nog niet om het hoekje kijken

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 21:04

Zoals ik al zei ik heb niks tegen katten en als ze gewoon rond lopen geen probleem. Ik heb alleen geen zin in drollen in de tuin die ik er uit mag vissen en dan die stank. Katten vind ik leuk maar dit vind ik erg vervelend worden.

En ik hoef zeker geen vreemde katten hier in huis. Geen idee wat ze mee brengen, nee dank je wel

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:03

Een buitenkat binnen houden hoeft niet zielig te zijn als je ze maar voldoende afwisseling en ruimte geeft.

Het zit vaak tussen de oren van kattenliefhebbers dat een kat nergens anders gelukkig is dan vrij buiten.
Dat is gewoon ouderwetse achterhaalde klets.

Je wilt niet weten hoeveel van die zo genaamde katten hun heil ergens anders zoeken........bínnen.
Iedere straat kent ze wel.
Katten die iedere morgen om 08.00 uur "buiten geschopt" worden door de baasjes en dan drie deuren verder
bij de buren gaan zitten zeuren om daar tot half vijf op de vensterbank te gaan liggen soezen.
Ze vertrekken dan uit eigen beweging, want om 17.00 uur wordt het eten thuis geserveerd en staan hun eigenaren thuis "poes-poes-poes "te roepen..........al dan niet rammelend met een bakje brokken.

Collie2008

Re: Wat te doen tegen de katten van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:08

Wij hebben ook 6 katten (was niet helemaal de bedoeling, is zo gekomen na samenwonen) en bij ons komen ze ook buiten. ja, de buren hebben er last van en het is regelmatig onderwerp van gesprek. Overigens is het contact heel goed.

Wij zorgen zelf dat we de tuin van de buren schoon houden. Dus als hun aan het werk zijn, doen wij plantsoendienst ;-) Ze komen ook wel eens naar binnen wat ik zelf erg vervelend vind, maar dat is gelukkig wel te hanteren.

Overigens is de afspraak dat als de katten toch vervelend blijven wijzelf een apparaat aanschaffen die katten uit hun tuin wegjaagt. Vind niet dat de buren die kosten moeten betalen.

Overigens is de tuin afschermen met draad/gaas niet echt een optie, vooral ook omdat we een lage schutting aan die zijde van de buren hebben met druivenranken etc en zowel wij als de buren willen dat zo houden. Willen beiden geen hoge afgesloten schutting.

Wij hebben echt mazzel met leuke buren, drinken geregeld een borrel samen, BBQ, etc. hun kids zwemmen bij ons in het zwembadje, enzovoorts.

Ik ben me er heel goed van bewust dat we boffen en dat zeg ik ook geregeld tegen ze. Een ander had er wellicht een burenruzie voor over gehad (maar goed dan hadden we een andere schutting geplaatst met schrikdraad of gaas)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:09

slimmerik schreef:
WinSel schreef:
Maar als ik zn apparaat ga kopen, ga ik kosten maken voor hun katten. Dat is niet mijn bedoeling

En je eigen kat zal het ook niet prettig vinden lijkt me.

En ook andere huisdieren zoals konijnen hebben daar last van.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:11

8nnemiek schreef:
Katten zijn nu eenmaal geen dieren die je kan leren om thuis te blijven. En een buitenkat binnen houden is gewoon zielig.
Ik heb nooit begrepen dat er zo veel mensen problemen hebben met loslopende katten. Hier is het heel normaal. Overal waar ik tot nu toe heb gewoond, ook midden in de stad, liepen op elk blok tig katten rond, elk met hun eigen territorium, en nooit problemen gehad met buren, nooit gehoord dat er katten overlast bezorgden. En ook nu lopen onze katten los, en hebben al onze buren ook katten die ook los lopen. Er is er eentje die stiekem bij ons naar binnen komt, nou ja, liever niet maar ik kan dat de eigenaar of de kat toch niet kwalijk nemen?

Mensen kunnen wel samen leven met duiven en kraaien en egels en zwaluwen en eekhoorntjes in de tuin, die ook poepen en graven, maar een kat mag nog niet om het hoekje kijken

Een groot verschil: een kat is een HUISdier en die dieren die jij opnoemt zijn wilde dieren...

Denk dat ik m'n hond ook maar los ga laten lopen en in andermans tuin laat schijten :)

Ik zou overleggen met je buren TS, desnoods een keer die kat binnen vangen en naar het asiel brengen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 08:16

Bedankt voor jullie reacties. We willen ook helemaal geen ruzie met ze , alleen we hebben we last van hun katten. Dat de katten af en toe s komen buurten vind ik helemaal niet erg hoor. Ik vind katten leuk. Maar dit gaat net even een stapje te ver... Voordat zij hier woonden hadden we er nooit last van, dus ben er wel zeker van dat het door hun katten komt

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:31

Mocht het gesprek niet werken en je buren wonen in een huurhuis dan zou je de huiseigenaar kunnen benaderen, meestal mag je namelijk maar 2 huisdieren houden in een huurwoning of meer indien omwonende daar geen last van hebben.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 08:32

Het zijn idd huurwoningen. Wat ik weet hebben ze 7 katten een hondje en 2 konijnen.... Daar verder geen last van hoor, alleen van de katten...

Gesprek even afwachten en anders idd verder kijken

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:33

Eoweyn_x schreef:
Ik zou overleggen met je buren TS, desnoods een keer die kat binnen vangen en naar het asiel brengen.

Als je burenruzie wilt creëren :+

WinSel..... Zou jij ermee kunnen leven als de buren bijvoorbeeld iedere dag (als jullie aan het werk zijn?) jullie tuin bijhouden? Dus de dollen wegscheppen? Dat lijkt mij niet meer dan redelijk.

Als je in gesprek gaat kan je beter meteen concrete oplossingen aandragen anders blijft het vaak bij dingen aangeven waar vervolgens niets mee gebeurd. Daarnaast kan je aandragen dat zij zo'n apparaat kopen die katten weg jaagt die jullie in de tuin kunnen zetten of in ieder geval 50/50 9al vind ik dat zij die kosten moeten betalen)

Praten en afspraken maken kan je een hoop oplossen, maar dan moeten beide partijen wel voor zoiets openstaan.

Wij geven soms ook een tuinbon/;intratuinbon, zodat ze af en toe nieuwe plantjes kunnen kopen ;-)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 09:01

Ze kunnen hier niet in de tuin komen aangezien de poort altijd dicht is. Dat is dus geen optie.

We moeten het gesprek maar afwachten en zien wat er van komt. Maar idd alvast oplossingen aandragen lijkt me goed, anders blijft het er bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:19

Inderdaad een lastig probleem TS. Zelf heb ik ook katten (2) en die komen ook altijd buiten. Ik heb geprobeerd om ze na de verhuizing binnen te houden, maar dat werd een drama.....

Citaat:
Een buitenkat binnen houden hoeft niet zielig te zijn als je ze maar voldoende afwisseling en ruimte geeft.

Het zit vaak tussen de oren van kattenliefhebbers dat een kat nergens anders gelukkig is dan vrij buiten.
Dat is gewoon ouderwetse achterhaalde klets.

Ik ben het met bovenstaande dus niet eens.

Nu is het bij ons zo dat de onze buren ook 7 katten hebben en er is er eentje die bij ons de brokjes heel erg lekker vindt en dus met regelmaat ('s nachts) via ons kattenluikje een hapje komt eten. Nu is dat nog niet eens het grootste probleem, maar hij plast ook tegen alles wat los en vast zit!!! Vind ik dus niet leuk. Maar wat nu? De buren vragen of ze hun kat binnenhouden terwijl mijne ook buiten lopen?

Ik moet er wel bij vertellen dat wij "buiten" wonen en de buren allemaal (3) op minimaal 50 mtr afstand zitten, dat wil overigens niet zeggen dat mijn katten niet bij hun in de tuin poepen. Ik zie mijn kat met regelmaat bij de buren in de tuin scharrelen.

Komt jouw eigen kat ook buiten?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:24

Je kunt in je borders ook een laag cacaodoppen strooien. Dit voelt vervelend aan de pootjes van de katten en als de doppen nat worden en weer opdrogen vormen ze ook nog een dichte laag zodat onkruid minder kans heeft. In mijn eigen tuin hielp het destijds goed tegen het schijtgedrag van mijn eigen katten (die, ondanks dat ze twee reuze bakken hadden, liever tussen de plantjes scheten -:(- ).

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:26

[***] schreef:
Nu is het bij ons zo dat de onze buren ook 7 katten hebben en er is er eentje die bij ons de brokjes heel erg lekker vindt en dus met regelmaat ('s nachts) via ons kattenluikje een hapje komt eten. Nu is dat nog niet eens het grootste probleem, maar hij plast ook tegen alles wat los en vast zit!!! Vind ik dus niet leuk. Maar wat nu? De buren vragen of ze hun kat binnenhouden terwijl mijne ook buiten lopen?

Ik moet er wel bij vertellen dat wij "buiten" wonen en de buren allemaal (3) op minimaal 50 mtr afstand zitten, dat wil overigens niet zeggen dat mijn katten niet bij hun in de tuin poepen. Ik zie mijn kat met regelmaat bij de buren in de tuin scharrelen.

Een kattenluik aanschaffen die alleen opengaat op de chip van jullie eigen katten....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:26

Moska schreef:
Je kunt in je borders ook een laag cacaodoppen strooien. Dit voelt vervelend aan de pootjes van de katten en als de doppen nat worden en weer opdrogen vormen ze ook nog een dichte laag zodat onkruid minder kans heeft. In mijn eigen tuin hielp het destijds goed tegen het schijtgedrag van mijn eigen katten (die, ondanks dat ze twee reuze bakken hadden, liever tussen de plantjes scheten -:(- ).

Lezen.... dat heeft ze gedaan. Helpt niet.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:27

Kat van buren komt in onze tuin

Ik zal dat topic meteen samenvatten: Scheelt je 15 pagina's

Groep 1: Katten zijn dieren, met jacht instinct je kan niet verwachten dat een eigenaar zijn kat binnen houdt. Je moet jouw tuin afschermen.
Groep 2: Honden houdt je toch ook binnen :j Eigenaren moeten hun tuin afschermen.

Die discussie kan je dus met eigenaren aangaan :j Daar is de oplossing geweest bij buren langs te gaan om mee te betalen haar eigen tuin kat proef te maken. Dan is dus wil jij je eigen tuin kat proef maken, of wil jij dat de buren hun kat binnen houden?

-Koffiedik etc werkt maar tijdelijk.
-Je hebt ook een electrische kat verjager
-in het topic staat ook iets dat reageert op het geluid.
-Verder heb je http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte%20...%20pray/27378
-Wij hebben zelf gaas gespannen tot 20 cm. boven de schutting omdat ze daar niet fatsoenlijk in kunnen klimmen. gaas
-Emmer water boven op katten gooien
-Winkels hebben een anti kat spray
-Schrikdraad
-http://www.steenmarterverjagen.nl/steen%20...%20steem.html
-Kat vangen en naar asiel brengen (let op, sommige eigenaren vinden die grap niet zo leuk :Y) )
Laatst bijgewerkt door _Yasmine_ op 29-07-15 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:30

Wij hebben cacaodoppen in de tuin liggen, sindsdien helemaal geen kattenpoep meer in de tuin :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:36

Een apparaat met een hoge toon is niet alleen vervelend voor katten maar oa ook voor honden.
Hier in de buurt heeft ook iemand zo'n ding, en ik moet sindsdien oversteken met de honden en aan de andere kant van de weg gaan lopen omdat ze er echt niet meer langs willen.. Snapte eerst niet waarom ze ineens weg schoten en weg wilden tot ik dus hoorde dat er zo'n apparaat hangt.. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je bijv andere buren met een hond hebt.

Als een gesprek niet lukt is een stroomdraadje langs de schutting de makkelijkste en goedkoopste oplossing denk ik.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:38

Het is altijd ellende met katten en hun eigenaren.

Ik heb ook een kat gehad van iemand anders die bij ons binnen kwam. En lekker binnen liep te sproeien. Die liep ook boven, dus de badkamer ingejaagd en een paar minuten onder de koude douchte laten zitten (glazen cabine, kon hij niet uit). Heb hem nooit meer gezien. Hij wist niet hoe snel hij weg moest komen toen ik de cabine open deed...
Best sneu voor de kat, maar de eigenaren had ik al meerdere keren gevraagd de kat bij zich te houden. Ik moest mijn ramen en deuren maar dichthouden zodat hij niet naar binnen kon. Nou, dat dacht ik dus niet.

In onze huidige wijk lopen ze ook rond en schijten ze in de tuin. Hadden knoflookolie op die plek gegoten en tegels neergelegd, maar dan gaan ze gewoon een stukje verderop zitten. Volgende stap is de stroomklok van de paarden. Mijn tuin, jouw kat, niet mijn probleem.

Maar er zijn altijd twee kampen. de mensen die vinden dat katten buitendieren zijn en daardoor overal mogen komen en de mensen die het terecht vinden als jij niet wil dat hun kat bij jou thuis komt.

Ik ben voor het heffen van een flinke kattenbelasting. voor de hond betaal je dat ook, en die poept niet in annermans tuin of in zandbakken en speeltuinen.

Ik ben echt gek op dieren, maar ik wil geen last hebben van de dieren van andere mensen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:47

slimmerik schreef:
Moska schreef:

Ik lees iets over houtsnippers, niet over cacaodoppen?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:57

Moska schreef:
slimmerik schreef:

Ik lees iets over houtsnippers, niet over cacaodoppen?

Je hebt volkomen gelijk. Excuus....
*geeft zich draai om de oren* :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:05

slimmerik schreef:
[***] schreef:

Een kattenluik aanschaffen die alleen opengaat op de chip van jullie eigen katten....

Heb ik intussen! Werkt super. Was eigenlijk benieuwd naar andere ideeën.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:08

eilleen333 schreef:
Ik ben voor het heffen van een flinke kattenbelasting. voor de hond betaal je dat ook, en die poept niet in annermans tuin of in zandbakken en speeltuinen.

Ik heb geen probleem met een kattenbelasting. Maar dat honden niet in andermans tuinen, zandbakken en speeltuinen poepen is absoluut niet waar! Kan de hond in kwestie weliswaar niets aan doen, maar ik zie geregeld mensen hun hond uitlaten in de speeltuin.... Of laten hun hond rustig aan de lijn bij mij in de tuin poepen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:16

8nnemiek schreef:

Een kat mag wel om het hoekje kijken hoor !

Maar sommige katten zorgen wel degelijk voor overlast. Een paar jaar terug had ik 2 schattige eekhoorntjes in mijn tuin, zij waren er dagelijks. Helaas had een buurman van een paar huizen verderop nieuwe katten, en die hebben mijn eekhoorntjes gedood.
Dat is heel rot. Ik ben er lang verdrietig om geweest.

Sindsdien zie ik geen eekhoorntjes meer, maar de beruchte kat komt nog vaak in mijn tuin.
(en ja, natuurlijk heb ik al tig keer water gegooid, en de eigenaar van de kat aangesproken, maar ja 'het is de natuur he', dus die wilde niets doen....