Hond verdoven om te borstelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Hond verdoven om te borstelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:42

hmm.. als ik 5 uur gepluk aan mn lichaam mot accepteren word ik ook vervelend.
je kunt die grote borstelbeurten ook in stukjes hakken, iedere dag een uurtje.

en wat doet hij als hij aggressief word... snapt hij, gromt ie, bijt hij ook echt of probeert hij weg te lopen. en hoeveel tekenen geeft hij voordat hij daadwerkelijk toeslaat? en wat doen jullie op het dan?

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:43

Niet moeilijk doen en een muilkorf opdoen.

Wij hebben Briards gefokt en kamden wij liggend op tafel (beter voor je rug). Zeker met een muilkorf op zal hij niet lang tegenstribbelen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:55

Ik zie hier allerlei tips langs komen maar zou toch eerst nagaan of zn ondervacht niet ontzettend in de klit/vilt zit.
Anders geef hij miss wel toe maar wie weet dan hoe pijn je hem doet?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:09

Ik raad je ook training aan, als je de hond van pup af aan hebt snap ik ook niet dat je dit niet hebt meegenomen in de opvoeding eerlijk gezegd.

Denk trouwens dat mensen zich vergissen in het feit wat een hond met een muilkorf om nog kan.
Kies sowieso een stalen korf die juist bevestigd wordt.
En train het dragen van een korf eerst, anders krijg je daar ook problemen mee.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:27

Barbalala, ik heb op mijn armen staan wat een hond nog kan met een muilkorf :(

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:34

Wiwabalia schreef:
Hallo hallo,

De titel klinkt misschien heel extreem, maar laat ik even het een en ander toelichten.

Wij hebben een fantastische Newfoundlander reu, schat van een beest, beetje lomp maar een ontzettende knuffelkont behalve als het om borstelen gaat... dan veranderd meneer in een grote boze beer...

Voor de niet kennen onder ons: een Newfoundlander (afkorting Newfy) zijn grote honden die een beetje doen denken aan een beer, met een dikke halflange vacht. Een reu haalt met gemak de 60/80 kilo.

Meneer word echt "gevaarlijk", dus het is geen kwestie van hem even op zijn plek zetten. Het maakt overigens niks uit of een bekende hem borsteld of een onbekende, hij reageert even kwaad. Omdat ik uit ervaring weet dat paarden die geschoren moeten worden gesedeerd worden, en dit dus bij paarden wel mogelijk is, vroeg ik mij af of zoiets voor honden ook mogelijk is?

Bedankt voor de tips.

Ik zie dus al een negatieve spiraal. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat het nooit gelukt is. Jij verwacht te veel van hem waardoor hij wilt dat je ophoudt. Dit is niet kwaadheid, maar een afstandsvergrotend signaal. De oplossing is gewoon heel simpel.

De borstel ligt in dezelfde kamer, je legt een kong gevuld met pindakaas of iets anders wat hij lekker vind in de buurt. Dit doe je niet 1x, maar 5x tot hij er niet meer naar omkijkt. Daarna bouw je het uit: jij brengt de borstel tegelijk met het lekkers naar hem toe, de borstel ligt gewoon op de grond. Wanneer hij klaar is blijft de borstel liggen. Dat ook meerdere keren herhalen.

Dan kom je niet met de borstel naar hem toe en beloningssnoepjes. Als je de clicker gebruikt kan je vanaf dit punt gaan clickeren. Borstel in de buurt: beloning. Borstel korter in de buurt: beloning. Korte aanraking: jack-pot! Gebruik een hoge stem, doe gek geef hem echt een handje vol snoepjes. Niks is te gek. Dat blijf je gewoon uitbouwen. Kijk eens hoe snel je hond een borstel beurt leuk vind ;)

Het is geen kwestie van je hond 'op zijn plaats zetten'. Hij geeft aan dat hij het (nog niet) prettig vind en jij respecteert hem daar dus niet in, daarom wilt hij afstand creëren. Doe het bovenstaande en ik kan je garanderen dat hij het leuk gaat vinden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:37

En elk voorjaar bijna kaal scheren?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:43

Niet scheren! Gaat de hele structuur naar de kl*te. Werkt niet hetzelfde als bij een paard en kans dat het veel dikker terug komt heb je ook.
Goed dat je naar een trimmer gaat! 5 uur kammen en borstelen vind ook een beetje not done. Grote kans dat hij daar ook last van krijgt aan z'n huid. Je kunt beter vaak borstelen, als je het goed bij houdt kom je er ook veel makkelijker doorheen. Klitten desnoods er voorzichtig uit/doorknippen en het juiste materiaal gebruiken. Sowieso muilkorven en niet stoppen als hij lelijk doet want dan maak je het alleen maar erger. (stoppen=belonen). Verdoven zou ik toch niet doen hoor...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:45

Ook als hij gromt tijdens het muilkorven wordt het gedrag versterkt, om die reden zou ik het ook afraden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 22:07

BarbaLala schreef:
Ik raad je ook training aan, als je de hond van pup af aan hebt snap ik ook niet dat je dit niet hebt meegenomen in de opvoeding eerlijk gezegd.

Denk trouwens dat mensen zich vergissen in het feit wat een hond met een muilkorf om nog kan.
Kies sowieso een stalen korf die juist bevestigd wordt.
En train het dragen van een korf eerst, anders krijg je daar ook problemen mee.

Tillie20 schreef:
Ook als hij gromt tijdens het muilkorven wordt het gedrag versterkt, om die reden zou ik het ook afraden.

Is wel meegenomen van puppy af aan, echter deed mijn moeder het voorheen altijd maar kan dit niet meer want ze heeft een chronische ziekte en houdt dit niet vol, ook "lang" in een bepaalde houding staan of zitten doet haar zeer.

Vandaar dat ik haar hiermee wil helpen, maar om hem eerst helemaal klit vrij en fris te krijgen, gaat hij morgen om 15:00 bij de trimmer. Zij kan mij ook goede tips geven en zo kan ik hem beter bijhouden en het borstelen oefenen terwijl ik dan wel zeker weet dat hij klitvrij is als hij van de trimmer af komt.

Kort scheren is overigens absoluut geen optie met een Newfoundlander omdat ze een "wollige" ondervacht hebben. En dan zou ik hem helemaal ruïneren, Newfy's horen gewoon niet kort.

Op tafel borstelen word hem niet, een hond van 80 kilo til ik niet even op tafel, plus het moet ook vanaf de grond te doen zijn. We hebben overigens wel ergens een blower voor honden liggen.

Muilkorf kan maar een hond van 80 kilo "dwing" ik niet, dus probeer het liever op een manier waar hond en ik happy mee zijn. :)

Bedankt voor de tips.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 22:11

Tillie20 schreef:
Wiwabalia schreef:
Hallo hallo,

De titel klinkt misschien heel extreem, maar laat ik even het een en ander toelichten.

Wij hebben een fantastische Newfoundlander reu, schat van een beest, beetje lomp maar een ontzettende knuffelkont behalve als het om borstelen gaat... dan veranderd meneer in een grote boze beer...

Voor de niet kennen onder ons: een Newfoundlander (afkorting Newfy) zijn grote honden die een beetje doen denken aan een beer, met een dikke halflange vacht. Een reu haalt met gemak de 60/80 kilo.

Meneer word echt "gevaarlijk", dus het is geen kwestie van hem even op zijn plek zetten. Het maakt overigens niks uit of een bekende hem borsteld of een onbekende, hij reageert even kwaad. Omdat ik uit ervaring weet dat paarden die geschoren moeten worden gesedeerd worden, en dit dus bij paarden wel mogelijk is, vroeg ik mij af of zoiets voor honden ook mogelijk is?

Bedankt voor de tips.

Ik zie dus al een negatieve spiraal. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat het nooit gelukt is. Jij verwacht te veel van hem waardoor hij wilt dat je ophoudt. Dit is niet kwaadheid, maar een afstandsvergrotend signaal. De oplossing is gewoon heel simpel.

De borstel ligt in dezelfde kamer, je legt een kong gevuld met pindakaas of iets anders wat hij lekker vind in de buurt. Dit doe je niet 1x, maar 5x tot hij er niet meer naar omkijkt. Daarna bouw je het uit: jij brengt de borstel tegelijk met het lekkers naar hem toe, de borstel ligt gewoon op de grond. Wanneer hij klaar is blijft de borstel liggen. Dat ook meerdere keren herhalen.

Dan kom je niet met de borstel naar hem toe en beloningssnoepjes. Als je de clicker gebruikt kan je vanaf dit punt gaan clickeren. Borstel in de buurt: beloning. Borstel korter in de buurt: beloning. Korte aanraking: jack-pot! Gebruik een hoge stem, doe gek geef hem echt een handje vol snoepjes. Niks is te gek. Dat blijf je gewoon uitbouwen. Kijk eens hoe snel je hond een borstel beurt leuk vind ;)

Het is geen kwestie van je hond 'op zijn plaats zetten'. Hij geeft aan dat hij het (nog niet) prettig vind en jij respecteert hem daar dus niet in, daarom wilt hij afstand creëren. Doe het bovenstaande en ik kan je garanderen dat hij het leuk gaat vinden.

Mijn voorkeur gaat dan idd uit naar een beloningssysteem, geen kong maar iets anders waar hij mee beloont kan worden. :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 23:24

Als je moeder het hem geleerd heeft van pup af aan zou het nu geen probleem horen te zijn, want dan is het onderdeel van zijn routine en verzorging.
Dus ergens klopt er iets niet in je verhaal.

O god, je bent van het slechte gedrag negeren en alles moet positief en leuk? := succes.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 07:04

Misschien een idee voor de tafel maar misschien is een loopplank of een opstap een idee? Bij ons mogen ze op een soort tafel maar daar kunnen ze middels een opstap zelf op en af stappen zonder dat ze springen. Fifi moet dit nog leren maar die til ik nog wel op. NOg wel maar die moet binnenkort ook aan de loopplank geloven. Die is dan ook weer handig als ze ouder worden en eventueel de auto in moeten. Maakt het een stuk gemakkelijker. Verder denk ik dat je er met de trimster wel uit gaat komen. Zo te horen is hij wel goed opgevoed maar hangt hij nu even de newfy uit :+ .

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:15

BarbaLala schreef:
Als je moeder het hem geleerd heeft van pup af aan zou het nu geen probleem horen te zijn, want dan is het onderdeel van zijn routine en verzorging.
Dus ergens klopt er iets niet in je verhaal.

O god, je bent van het slechte gedrag negeren en alles moet positief en leuk? := succes.

Altijd zo'n dooddoener zo'n opmerking. De roedeltheorie is gewoon ontkracht en het is al lang meerdere malen bewezen dat een positieve aanpak beter werkt dan een negatieve aanpak. Verder zegt niemand dat jouw methode 'dramatisch' is, dus snap niet echt het nut van zo'n opmerking is.

TS: Fijn dat je het op een positieve manier wilt aanpakken :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:19

Wat heeft de roedel theorie hier nu weer meer te maken? Helemaal niks. Je haalt er dingen bij die helemaal niet relevant zijn.

Ik denk wel dat er serieus iets mis is met of de hond en zijn associatie met borstelen, of hij accepteer het simpelweg niet van TS, als het bij haar moeder nooit een probleem was.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:28

Ts ik raad aan om zelf er niet bij te blijven bij de trimmer. Laat die zijn of haar werk doen zonder jou er bij. Honden zijn meestal handelbaarder zónder het baasje erbij, zeker in gevallen van agressie. Dat komt omdat de baasjes onbewust negatieve energie uitstralen.

De trimmer kan je na de trimbeurt wel tips geven of laten zien hoe iets makkelijker gaat.

Succes

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:36

Ik heb een herplaats sint bernard gehad met dit probleem. Mijn oplossing was voordien laten plassen haha daarna muilband om (werkt bij dit soort dingen fijner dan muilkorf al kan nu de bek niet open dus op letten op oververhitting als de hond zich druk maakt.

Daarna 10 a 15 minuten borstelen om vervolgens te belonen met wat lekkers of spelen. Uiteindelijk was het niet meer erg en konden we normale borstel beurten zonder band doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:38

Overigens als de vacht nu geklit is laat de hond dan nu onder narcose scheren of met sedatie middel in elk geval. Aan leren dat het niet erg is doe je namelijk niet door allerlei lastige klitten eruit te moeten halen

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 10:44

Als hij iets zou doen wat niet mag (voorbeeld: binnen plassen terwijl hij zindelijk is), dan zou je hem kunnen straffen. Alleen nu is het een combinatie van achterstallig onderhoud (veel klitten), ik die daar nog niet handig genoeg in ben en een hond die daar op dit moment een slechte associatie mee heeft.

Hij vond het borstelen nooit echt geweldig maar mijn moeder was er wel handig in, heeft toch een andere (sterkere) "energie" (of hoe je het wilt verwoorden) en daardoor ging het dus makkelijker.

Ik denk bij een hond (überhaupt een dier) die stress ervaart bij iets, dwingen/straffen geen zin heeft en je die slechte ervaring beter positief kan maken omdat je daar op de lange termijn meer profijt van hebt (denk bijv: aan paarden die niet de trailer opwillen).

Ben van mijn verdoving-idee afgestapt. Vanmiddag om 15:00 staat hij bij de trimmer. En vanaf daar heb ik een "klit-vrije" hond waarmee ik kan oefenen en oefenen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:45

Amandavd schreef:
Wat heeft de roedel theorie hier nu weer meer te maken? Helemaal niks. Je haalt er dingen bij die helemaal niet relevant zijn.

Ik denk wel dat er serieus iets mis is met of de hond en zijn associatie met borstelen, of hij accepteer het simpelweg niet van TS, als het bij haar moeder nooit een probleem was.

Dankje.
Overigens is de dominantietheorie enkel ontkracht door de Jehova getuigen van Martin Gaus en Monique Bladder etc.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:24

BarbaLala schreef:
Amandavd schreef:

Dankje.
Overigens is de dominantietheorie enkel ontkracht door de Jehova getuigen van Martin Gaus en Monique Bladder etc.

Dat ben ik met je eens maar is niet relevant hier.

Succes bij de trimster TS ben benieuwd hoe het gegaan en hopelijk heb je hiervan geleerd en laat je het nooit meer zover komen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:26

Wat een vervelende manier van je mening uiten BarbaLala. De dominantie theorie is achterhaald en als je erin zou verdiepen zou je weten waarom. Dat andere manieren niet effectief zouden zijn staat nergens. Of het eerlijk is, zeker met de wetenschap dat er een vriendelijkere methode is, is een ander verhaal.

Het is in mijn ogen alleen niet eerlijk dat een hond met achterstallig onderhoud (kan de hond niks aan doen) op z'n donder krijgt als hij aangeeft dat hij het borstelen als onprettig ervaart. Daar krijg je juist van die bijtgrage honden van, ze mogen namelijk niet grommen of aangeven dat hun emmertje aan het overstromen is en happen op het moment dat 'ie vol is. De hond is dan ineens de dupe.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:44

Citaat:
Het is in mijn ogen alleen niet eerlijk dat een hond met achterstallig onderhoud (kan de hond niks aan doen) op z'n donder krijgt als hij aangeeft dat hij het borstelen als onprettig ervaart. Daar krijg je juist van die bijtgrage honden van, ze mogen namelijk niet grommen of aangeven dat hun emmertje aan het overstromen is en happen op het moment dat 'ie vol is. De hond is dan ineens de dupe.

precies dit dus dit heb ik ook al 2 keer laten vallen!
maar mensen blijven er maar bij dat het aan de hond ligt.

Citaat:
maar om hem eerst helemaal klit vrij en fris te krijgen, gaat hij morgen om 15:00 bij de trimmer.

ik denk dat de hond een hele goede reden heeft om lelijk te doen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:52

Lieve schat, degene die de fundering van de roedeltheorie heeft gelegd heeft zelf toegegeven dat het onzin was. David L. Mech heeft in gevangenschap wolven geobserveerd die absoluut geen band met elkaar hadden. Hierdoor nam hij veel geweld waar, wat hij interpreteerde als dominantie. Later, toen hij wolvenroedels in het wild ging observeren bleek dat er nauwelijks geweld óf dominantie voorkwam.

Dominantie tussen honden is op die manier dus aannemelijk wanneer ze elkaar al even kennen. Anders heeft het geen zin om een rangorde aan te gaan. Bij ons is er geen sprake van rangorde omdat wij hun voeden en in hun behoeftes voorzien. In een roedel zullen de moeders en vaders dus ook de hoogste rang hebben, zonder dat ze daar iets voor hoeven te doen.

Dit is een van de zo'n 100 redenen dat het onzin is. Als jij erin wilt geloven vind ik dat prima, maar je houding kan echt wel anders.. Reageer dan gewoon niet zou ik zeggen.

Als je verder bijvoorbeeld deze studie doorleest:
http://www.researchgate.net/profile/Nic ... 962554.pdf

Dan zie je dus dat op een betrouwbare manier bewezen is dat een positieve aanpak beter werkt dan een negatieve, en dat het gebruik van een negatieve aanpak juist meer gedragsproblemen/agressie veroorzaakt.

Jehova uit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-15 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd i.v.m verwijderd bericht

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:55

Ik ben niet pro-verdoven en zou het ook naar een andere oplossing zoeken.
Maar mocht je er niet uitkomen en is verdoven echt je laatste optie....
Kun je dan niet van die anti-vuurwerk pilletjes proberen?

Lijkt me een makkelijkere oplossing dan 1x per maand naar de DA rijden voor een verdoving.