Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Wiwabalia schreef:Hallo hallo,
De titel klinkt misschien heel extreem, maar laat ik even het een en ander toelichten.
Wij hebben een fantastische Newfoundlander reu, schat van een beest, beetje lomp maar een ontzettende knuffelkont behalve als het om borstelen gaat... dan veranderd meneer in een grote boze beer...
Voor de niet kennen onder ons: een Newfoundlander (afkorting Newfy) zijn grote honden die een beetje doen denken aan een beer, met een dikke halflange vacht. Een reu haalt met gemak de 60/80 kilo.
Meneer word echt "gevaarlijk", dus het is geen kwestie van hem even op zijn plek zetten. Het maakt overigens niks uit of een bekende hem borsteld of een onbekende, hij reageert even kwaad. Omdat ik uit ervaring weet dat paarden die geschoren moeten worden gesedeerd worden, en dit dus bij paarden wel mogelijk is, vroeg ik mij af of zoiets voor honden ook mogelijk is?
Bedankt voor de tips.

BarbaLala schreef:Ik raad je ook training aan, als je de hond van pup af aan hebt snap ik ook niet dat je dit niet hebt meegenomen in de opvoeding eerlijk gezegd.
Denk trouwens dat mensen zich vergissen in het feit wat een hond met een muilkorf om nog kan.
Kies sowieso een stalen korf die juist bevestigd wordt.
En train het dragen van een korf eerst, anders krijg je daar ook problemen mee.
Tillie20 schreef:Ook als hij gromt tijdens het muilkorven wordt het gedrag versterkt, om die reden zou ik het ook afraden.

Tillie20 schreef:Wiwabalia schreef:Hallo hallo,
De titel klinkt misschien heel extreem, maar laat ik even het een en ander toelichten.
Wij hebben een fantastische Newfoundlander reu, schat van een beest, beetje lomp maar een ontzettende knuffelkont behalve als het om borstelen gaat... dan veranderd meneer in een grote boze beer...
Voor de niet kennen onder ons: een Newfoundlander (afkorting Newfy) zijn grote honden die een beetje doen denken aan een beer, met een dikke halflange vacht. Een reu haalt met gemak de 60/80 kilo.
Meneer word echt "gevaarlijk", dus het is geen kwestie van hem even op zijn plek zetten. Het maakt overigens niks uit of een bekende hem borsteld of een onbekende, hij reageert even kwaad. Omdat ik uit ervaring weet dat paarden die geschoren moeten worden gesedeerd worden, en dit dus bij paarden wel mogelijk is, vroeg ik mij af of zoiets voor honden ook mogelijk is?
Bedankt voor de tips.
Ik zie dus al een negatieve spiraal. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat het nooit gelukt is. Jij verwacht te veel van hem waardoor hij wilt dat je ophoudt. Dit is niet kwaadheid, maar een afstandsvergrotend signaal. De oplossing is gewoon heel simpel.
De borstel ligt in dezelfde kamer, je legt een kong gevuld met pindakaas of iets anders wat hij lekker vind in de buurt. Dit doe je niet 1x, maar 5x tot hij er niet meer naar omkijkt. Daarna bouw je het uit: jij brengt de borstel tegelijk met het lekkers naar hem toe, de borstel ligt gewoon op de grond. Wanneer hij klaar is blijft de borstel liggen. Dat ook meerdere keren herhalen.
Dan kom je niet met de borstel naar hem toe en beloningssnoepjes. Als je de clicker gebruikt kan je vanaf dit punt gaan clickeren. Borstel in de buurt: beloning. Borstel korter in de buurt: beloning. Korte aanraking: jack-pot! Gebruik een hoge stem, doe gek geef hem echt een handje vol snoepjes. Niks is te gek. Dat blijf je gewoon uitbouwen. Kijk eens hoe snel je hond een borstel beurt leuk vind
Het is geen kwestie van je hond 'op zijn plaats zetten'. Hij geeft aan dat hij het (nog niet) prettig vind en jij respecteert hem daar dus niet in, daarom wilt hij afstand creëren. Doe het bovenstaande en ik kan je garanderen dat hij het leuk gaat vinden.
. BarbaLala schreef:Als je moeder het hem geleerd heeft van pup af aan zou het nu geen probleem horen te zijn, want dan is het onderdeel van zijn routine en verzorging.
Dus ergens klopt er iets niet in je verhaal.
O god, je bent van het slechte gedrag negeren en alles moet positief en leuk?succes.
Amandavd schreef:Wat heeft de roedel theorie hier nu weer meer te maken? Helemaal niks. Je haalt er dingen bij die helemaal niet relevant zijn.
Ik denk wel dat er serieus iets mis is met of de hond en zijn associatie met borstelen, of hij accepteer het simpelweg niet van TS, als het bij haar moeder nooit een probleem was.
BarbaLala schreef:Amandavd schreef:Wat heeft de roedel theorie hier nu weer meer te maken? Helemaal niks. Je haalt er dingen bij die helemaal niet relevant zijn.
Ik denk wel dat er serieus iets mis is met of de hond en zijn associatie met borstelen, of hij accepteer het simpelweg niet van TS, als het bij haar moeder nooit een probleem was.
Dankje.
Overigens is de dominantietheorie enkel ontkracht door de Jehova getuigen van Martin Gaus en Monique Bladder etc.
Citaat:Het is in mijn ogen alleen niet eerlijk dat een hond met achterstallig onderhoud (kan de hond niks aan doen) op z'n donder krijgt als hij aangeeft dat hij het borstelen als onprettig ervaart. Daar krijg je juist van die bijtgrage honden van, ze mogen namelijk niet grommen of aangeven dat hun emmertje aan het overstromen is en happen op het moment dat 'ie vol is. De hond is dan ineens de dupe.
Citaat:maar om hem eerst helemaal klit vrij en fris te krijgen, gaat hij morgen om 15:00 bij de trimmer.