Klasien schreef:Wat een dropje!
Hier komt over een paar weken een friese stabij. Hij is nu 5,5 week. Zijn naam is romke. Ik verheug mij erg op zijn komst!
Leuk
Siebe is al 11 weken nu
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
risje schreef:@sigrid1142:
als het toch over schrijfwijze gaat, dan is het zelfs nóg anders: hond is immers Hûn en geen houn;-)
sigrid1182 schreef:risje schreef:@sigrid1142:
als het toch over schrijfwijze gaat, dan is het zelfs nóg anders: hond is immers Hûn en geen houn;-)
Nou moet je je daar maar in verdiepen...
Officieel heet een hond, hûn in fries, maar wetterhoun en stabyhoun, schrijf je op zn fries op deze manier..en waarom weet ik niet. Misschiien omdat elk gebied in frysland zn eigen schrijfwijze heeft...en deze hond komt uit de friese wouden, dus zou kunnen dat de hond daarom houn heet ipv hûn. of omdat ze al heel lang bestaan en de officiele spelling destijds van hond houn was, en later hûn , maar dit houn zo is gebleven..
De friese taal heeft veel woorden die zelfde uitgesproken worden dan engelse taal, soms ook t zelfde schrijft..en gramatisch zelfde zinsopbouw heeft dan engels.
Ook heet een hond , hound in engels, dus houn, in t fries is dan nog niet eens zo gek. En in t engels is hond ook dog....maar ook hound.
risje schreef:Erg gaaf trouwens dat je allerlei cursussen met Siebe wil gaan doen. Heb ik met die van mij ook gedaan, oa puppycursus en twee vervolgen daarop. Behendigheid en dan bijvoorbeeld de tunnel vond hij geweldig.
Simme is erg slim en vond truukjes aanleren en uitvoeren ook erg leuk. Misschien ook iets voor Siebe straks?
Nou zou hij zo'n 13 weken zijn! Die van mij alweer bijna 15