Yipee schreef:Daar heeft royal canin het tijdens een lezing wel over gehad, maar ik weet zo de exacte cijfers van de verteerbaarheid niet.
Wel dat ze hier ook expliciet onderzoek naar gedaan hebben en dat het eiwit uit de graanproducten die ze gebruiken goed verteerd kunnen worden. Daarnaast, als er eiwitten verloren gaan tijdens verhitting/ontsluiting van de granen dan wordt dit gewoon aangevuld door het toe te voegen aan de brok. Immers zelfs in een euroshopper brok moeten alle essentiele aminozuren voldoende aanwezig zijn. Er is een wettelijke standaard welke voedingswaarde een brok minimaal moet hebben. Dus hier maak ik mij niet zo druk om.
Er zit geen wettelijk standaard in NL op wat voor voedingswaarde er in een hondenbrok moeten.
er bestaan enkel wetten over declaratie van de voedingswaarde

zo zit er enorm verschil tussen zeggen.
'er zit 5 kilo kip in deze 10 kilo zak'
- maar als die kip 5 kilo droge stof in zit , heb je echt 5 kilo
- heb je 5 kilo echte kip, verwerkt tot brok, ben je dus nog 75% water kwijt ( zo vol met water zitten kippen tegenwoordig) en heb je in werkelijkheid maar 1,25 kilo kip in 10kilo brok.
ik kan je zo een lijstje 'wettelijk' opgeven voor hondenvoer in nederland.
is verbazend weinig ten opzichte van wat mensen denken in hoeverre wij door 'de wet beschermt zijn tegen miskopen en slecht voeden van je dieren'.
Zelf opdrachten voor hondenvoer merken gedaan qua verpakkingen etc.
dus spijtig genoeg heb ik er wel kaas van gegeten...
dat is dan ook de reden waarom ik voor NUTRO ga.
gebruiken droge stof, dus de percentages zijn eerlijk.
gebruiken zo min mogelijk zooi.
daarnaast pak ik altijd vers vlees.
altijd minimaal orgaanvlees en van afvalvlees blijf ik af!
overigens niet afzeikerig bedoeld.
maar Royal Canin is echt niet zo perfect als ze zich doen voorkomen. De zakken die bij de dierenartsen liggen, (die je dus enkel daar kan kopen, die niet in dierenwinkels liggen) zijn wel al veel beter, omdat dat de zakken zijn die 'door dierenartsen erkend zijn'..
ik geef mijn katten wel royal canin dus ga zeker niet zeggen 'slecht voer'
maar helemaal top zijn ze zeker ook niet

maar die zijn er gewoon ook niet..
ik kan je ook eerlijk zeggen, royal canin is net zoals vele onderdeel van MARS incorporated en is ontstaan om alle vetten en oliën in af te loodsen die overkwamen van voor menselijk bestemde voedingsproducten.
onderdeel van MARS zijn ook, pedigree, whiskas, SHEBA, Cesar etc.
Die merken zijn dus puur als restafval verwerkers opgezet..
Nutro is ook onderdeel daarvan, maar is later opgezet met een heel andere visie en missie

Nutro is namelijk opgezet als hoogwaardige lijn BOVEN royal canin!

Zo heeft mars bijna het volledige schap waardoor ze
rondom royal canin een paar ' muren' hebben, dit zijn merken van ongeveer zelfde prijs'kwaliteit verhouding,
zodat mocht iemand niet royal canin kiezen, maar wel dezelfde kwaliteit willen aanhouden.. ze bij MARS blijven.
pedigree etc. zitten daar dan onder.. willen mensen goedkoper, blijven ze toch bij MARS.
NUTro is als een van de enige erboven geplaatst. om MARS te beschermen.
willen mensen betere kwaliteit etc. kunnen ze Nutro kopen, en blijven ze alsnog daarbij.
zo werken die marketing spelletjes in de diervoeding
en menselijke voeding.zie Heiniken en coca cola maar de wereld hebben in drankschap..
ook bij auto's, Lexus is opgezet op moment dat auto's luxer moesten etc. en toyota moest toch echt een merk bedenken boven zichzelf om in de markt te blijven, maar haar vaste klanten niet tegen de kop te stoten..
het wereldje is echt ontiegelijk scheef .. en helaas zijn wij dieren eigenaren er de dupe van als we niet tot in de puntjes elk merk uitzoeken..