Dierenarts is tegen verse vlees, terecht of onterecht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:41

Yipee schreef:
Daar heeft royal canin het tijdens een lezing wel over gehad, maar ik weet zo de exacte cijfers van de verteerbaarheid niet.

Wel dat ze hier ook expliciet onderzoek naar gedaan hebben en dat het eiwit uit de graanproducten die ze gebruiken goed verteerd kunnen worden. Daarnaast, als er eiwitten verloren gaan tijdens verhitting/ontsluiting van de granen dan wordt dit gewoon aangevuld door het toe te voegen aan de brok. Immers zelfs in een euroshopper brok moeten alle essentiele aminozuren voldoende aanwezig zijn. Er is een wettelijke standaard welke voedingswaarde een brok minimaal moet hebben. Dus hier maak ik mij niet zo druk om.

Er zit geen wettelijk standaard in NL op wat voor voedingswaarde er in een hondenbrok moeten.
er bestaan enkel wetten over declaratie van de voedingswaarde ;)

zo zit er enorm verschil tussen zeggen.
'er zit 5 kilo kip in deze 10 kilo zak'
- maar als die kip 5 kilo droge stof in zit , heb je echt 5 kilo
- heb je 5 kilo echte kip, verwerkt tot brok, ben je dus nog 75% water kwijt ( zo vol met water zitten kippen tegenwoordig) en heb je in werkelijkheid maar 1,25 kilo kip in 10kilo brok.

ik kan je zo een lijstje 'wettelijk' opgeven voor hondenvoer in nederland.
is verbazend weinig ten opzichte van wat mensen denken in hoeverre wij door 'de wet beschermt zijn tegen miskopen en slecht voeden van je dieren'.

Zelf opdrachten voor hondenvoer merken gedaan qua verpakkingen etc.
dus spijtig genoeg heb ik er wel kaas van gegeten...

dat is dan ook de reden waarom ik voor NUTRO ga.
gebruiken droge stof, dus de percentages zijn eerlijk.
gebruiken zo min mogelijk zooi.

daarnaast pak ik altijd vers vlees.
altijd minimaal orgaanvlees en van afvalvlees blijf ik af!

overigens niet afzeikerig bedoeld.
maar Royal Canin is echt niet zo perfect als ze zich doen voorkomen. De zakken die bij de dierenartsen liggen, (die je dus enkel daar kan kopen, die niet in dierenwinkels liggen) zijn wel al veel beter, omdat dat de zakken zijn die 'door dierenartsen erkend zijn'..

ik geef mijn katten wel royal canin dus ga zeker niet zeggen 'slecht voer'
maar helemaal top zijn ze zeker ook niet ;)
maar die zijn er gewoon ook niet..

ik kan je ook eerlijk zeggen, royal canin is net zoals vele onderdeel van MARS incorporated en is ontstaan om alle vetten en oliën in af te loodsen die overkwamen van voor menselijk bestemde voedingsproducten.
onderdeel van MARS zijn ook, pedigree, whiskas, SHEBA, Cesar etc.
Die merken zijn dus puur als restafval verwerkers opgezet..

Nutro is ook onderdeel daarvan, maar is later opgezet met een heel andere visie en missie ;)
Nutro is namelijk opgezet als hoogwaardige lijn BOVEN royal canin! :)

Zo heeft mars bijna het volledige schap waardoor ze
rondom royal canin een paar ' muren' hebben, dit zijn merken van ongeveer zelfde prijs'kwaliteit verhouding,
zodat mocht iemand niet royal canin kiezen, maar wel dezelfde kwaliteit willen aanhouden.. ze bij MARS blijven.
pedigree etc. zitten daar dan onder.. willen mensen goedkoper, blijven ze toch bij MARS.
NUTro is als een van de enige erboven geplaatst. om MARS te beschermen.
willen mensen betere kwaliteit etc. kunnen ze Nutro kopen, en blijven ze alsnog daarbij.

zo werken die marketing spelletjes in de diervoeding :) en menselijke voeding.
zie Heiniken en coca cola maar de wereld hebben in drankschap..
ook bij auto's, Lexus is opgezet op moment dat auto's luxer moesten etc. en toyota moest toch echt een merk bedenken boven zichzelf om in de markt te blijven, maar haar vaste klanten niet tegen de kop te stoten..

het wereldje is echt ontiegelijk scheef .. en helaas zijn wij dieren eigenaren er de dupe van als we niet tot in de puntjes elk merk uitzoeken..
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 22-07-15 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Re: Dierenarts is tegen verse vlees, terecht of onterecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:46

Nutro noteert de ingredienten inderdaad anders op de verpakking door aan te geven hoeveel % gedroogd vlees erin zit. Ze laten zo wel op een transparante manier zien wat er echt inzit.

Wat je allemaal wel en niet moet noteren wettelijk gezien op een verpakking heb ik geen verstand van, dat is nog een heel verhaal apart. Of de claims die fabrikanten zo nu en dan op die verpakkingen zetten....

Voor een doorsnee consument kan ik mij voorstellen dat een goede voeding uitzoeken heel verwarrend kan zijn door het grote aanbod en verpakkingen die vanalles beweren.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:56

Nutro voegt ook gedroogd vlees toe.. dit maakt dat de gemeten voedingswaarden van de producten eerlijk zijn.
vaak worden voedingswaarde van grondstoffen gemeten voor verwerking (dat mag dus serieus in de EU, grondstoffen voedingswaarde van meten, bij dierenvoeding kan dat.. bij menselijke voeding mag dat niet meer) , als kip dan veel water verliest neemt het daarin ook haar eiwitten, vitamen en mineralen mee..
achteraf gaan ze dan vaak niet natuurlijk gecreëerde aminozuren (alle aminozuren op een paar na, zijn namelijk gewoon al Enummers etc. een Enummer hoeft ook niet als Enummer op de verpakking te staan in de EU, mag ook in zijn volledige, voor de consument 'schuilnaam'..etc. toevoegen om het verlies recht te trekken..
terwijl simpele (maar dure) opties zoals het water filteren en dat dan weer toevoegen eerlijker en natuurlijker zou zijn voor de voeding..

Overigens zijn ze niet eens verplicht om achteraf de verloren voedingswaarde terug te creëren.
grondstoffen meten en dan verwerken mag in diervoeding.

ik zweer bij Nutro :j
ik zou zeggen, koop en test :)
hebt er inderdaad met tarwe en zonder..
als niet tevreden kan je zak toch met bon terugbrengen naar de winkel en krijg je volledige bedrag terug. (als niet leger als de helft)

maar die dwalen we ontiegelijk offtopic :P

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:33

Yipee schreef:
Vers vlees is wel degelijk een hype. Er is (helaas) nog geen goed wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de pro's en con's van vers vlees versus brok.

Wel weet ik dat geen enkele hond hetzelfde is en dat vers vlees zeker niet het heilige antwoord is.

Wel zit er degelijk verschil in de verteerbaarheid van de ingredienten die aan een brok zijn toegevoegd.

Royal canin/hills is een prima brok en de gebruikte granen zijn zo ontsloten dat ook die verteerbaar zijn voor de hond. In de goedkopere merken is dit dus wel anders. Royal Canin heeft veel onderzoek gedaan bij de ontwikkeling van hun brok. Ik noem het daardoor zelf ook meer een 'technische brok'. Al vind ik sommige varianten echt onzin. Verder zijn er ook zat brokken die een hoog percentage vlees bevatten van goede kwaliteit (Nutro, taste of the wild etc). Immers voor diervoeding mag alleen vlees gebruikt worden wat ook geschikt is voor menselijke consumptie. Kan wellicht rest materiaal bevatten, maar dit is niet meteen slecht.

Vers vlees is ook niet per se slecht. Je hebt verschillende kant en klaar menu's zoals die BARF rollen van verschillende merken. Dit is compleet. Echter door de zachte structuur zou ik nog wel extra kauwmogelijkheden geven voor het gebit, anders ontstaat ook hier makkelijk tandplak.

Er zijn ook mensen die zelf menu's samen stellen. Dit is niet makkelijk en kan niet iedereen eigenlijk zomaar doen. Je zult moeten zorgen dat ze alle voedingsstoffen in de juiste verhouding binnen krijgen. Dit is vaak het gevaar, veel zelf samengestelde menu's bevatten van bepaalde voedingsstoffen te weinig. Ziektes die door voedingsdefficienties komen, zien we tegenwoordig daarom ook steeds vaker weer terug.

Zelf denk ik dat vers vlees inderdaad een hype is die inspeelt op de gevoelens van de mens, die denkt dat een hond een wolf is. Een hond is wat mij betreft geen wolf meer.

Wat is dan de perfecte voeding voor mijn hond? Ik denk dat dat voor elk individu anders is, je zult dingen moeten proberen. Sommige honden worden 18 op Aldi voeding, maar weten niet dat het niet normaal is als een hond 4 maal per dag poept bijvoorbeeld en dat dit met betere of andere voeding op te lossen is. Maar een brok is zeker niet slecht als voeding. Iedereen maakt die keuze voor zichzelf.

Bovenstaande kennis heb ik opgedaan tijdens mijn studie diergeneeskunde, lezingen over voeding en mijn werkzaamheden als voedingsadviseur voor hondenvoeding.

Echte consensus over 'het beste voer' is er (nog) niet. Ook het gehele glutenvrij van de brok is een hype, gluttenallergie is vrij zeldzaam bij honden. Het bestaat wel.

Volgens mij is elke hond van binnen nog identiek aan de hond van 150 jaar geleden (bijvoorbeeld) toen er nog geen brokken bestonden, en is het de buitenkant die de mensen gemanipuleerd hebben met de fokpraktijken.
Brokken zijn pas sinds de jaren 1960 op de markt gekomen omdat de fabrikanten een 'oplossing' zochten voor afvalproducten van o.a. de vleesindustrie. Het 'Marsconcern' is niet voor niets één van de grootste producenten van brokken. En versvoeren een hype? Het bestaat al een jaar of 15 inmiddels. Het is de laatste jaren een stuk populairder geworden omdat mensen niet tevreden waren over brok en alle chemische rotzooi die erin ging. (BHA, BHT, propylgallaat etc) ;) ik noem maar wat.

Welke merken noemde je ook al weer? RC en Nutro...gut...beide van het Marsconcern...dat is toevallig...

Barfen is niet moeilijk, iedereen stelt toch ook voor zichzelf een maaltijd samen? Er zijn rekenvoorbeelden voor een gezond evenwichtig menu. Het kost alleen wat leeswerk voordat je het goed kunt samenstellen. Met 'zomaar' wat aanklooien kan iedereen wel snappen dat het niet goed gaat.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 22-07-15 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:36

Floortz, dat is onzin. Niet allen de buitenkant is veranderd maar ook de binnenkant, en dat kan ook niet anders. Dus je moet je daar op aanpassen, en voor de ene hond is dat brok en voor de ander versvlees.

En die laatste opmerking is nogal nutteloos, al waren ze van sinterklaas.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:38

Wat is er dan veranderd aan de binnenkant sinds 150 jaar? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:39

Floortz schreef:
Wat is er dan veranderd aan de binnenkant sinds 150 jaar? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Als jij je dat zelf niet kan bedenken is het de discussie niet waard. Je snapt waarschijnlijk verdomd goed wat ik bedoel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:52

Amandavd schreef:
Floortz schreef:

Als jij je dat zelf niet kan bedenken is het de discussie niet waard. Je snapt waarschijnlijk verdomd goed wat ik bedoel.

nou,leg het mij dan maar uit....ik weet het namelijk echt niet.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:20

Zwaktebod. Nee, ik snap het niet en blijf van mening dat mijn honden nog steeds hetzelfde verteringsstelsel hebben als hun voorgangers 150 jaar geleden. Net als ik nog hetzelfde spijsverteringssysteem heb als mijn overgrootvader.
Zowel voor mensen als dieren geldt dat de evolutie niet zo snel gaat dat in 100 of 50 jaar tijd e.e.a. op z'n kop gaat. Ik ben het op sommige punten wel met je eens, maar dan spelen omgevingsfactoren een rol.
En voor sommige honden is vers niet zaligmakend, helemaal eens. Maar brokken zijn voor vele honden ook niet zaligmakend...
Voorbeeld:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... roog/nutro
Beetje vreemd dat de ingrediëntenlijst niet te kopiëren is. Ik vind 18% lam erg weinig... 15 % goedkope rijst vind ik daarentegen weer veel, en volkorenrijst, mais en bietenpulp, wat moet een hond daarmee? en dan 7% gevogeltevet... Dat houdt in dat tussen de 14 en 7% pulpen zijn, die niets toevoegen behalve vulmateriaal zijn.
Kortom is 75% (18+7) iets anders dan vlees- of vleesproduct. En er zitten wel weer veel additieven of 'voedselfysiologische toevoegingen' in (om het tekort aan voedingsstoffen goed te maken?)
Laat een hond 15% aan andere 'stoffen' eten dan vlees/orgaan/bot wat normaal aan een prooidier zit, dan kom ik in de Nutro Lam nog steeds 60% tegen die ik niet als honds eten beschouw. Maar ik ben geen veearts, ik ben slechts een logisch denkend mens die geen verstand van brokken heeft... ;)

Back OT: ik zou een second opinion laten doen wat die oorontsteking betreft.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:33

De rassen die wij gefokt hebben eten al jaren niet meer zoals ze dat vroeger deden, zij eten nu compleet anders dan toen en de spijsvertering heeft zich daarop moeten aanpassen, je kan de hond van nu niet vergelijken met de hond van 100 jaar geleden, die leefde compleet anders dan onze honden nu. Er zijn een hoop rassen waarbij gevoeligheid voor voer zich uit in maag/darm problemen en in huidproblemen. Wellicht onhandig van mij geformuleerd eerst.

Zowel vers vlees als brok zijn niet zaligmakend, iedere hond is een individu en heeft een eigen specifieke behoefte aan voer, daar moet men naar kijken. Dat je de ingrediëntenlijst niet kan kopiëren heeft niks met Nutro te maken maar waarschijnlijk met de site van zooplus, Nutro is erg open over wat er in hun brok zit. 18% vlees is ook 18 procent. Dat is gedroogd en ontvet vlees, wat geen bij producten als poten, koppen en ingewanden betreft maar puur het kwaliteitsvlees. Een diervoeder waar hoge percentages vlees op staat bevatten vaak vlees dat niet gedroogd is en waar de helft aan bijproduct in zit.

Ik zeg nergens dat je er geen verstand van hebt, maar je kan de hond van 100 jaar niet vergelijken met die van nu. Dat ze in wezen nog hetzelfde zijn, oke, maar de hond heeft zich in al die jaren door het veranderde leefpatroon wel moeten aanpassen, ook de spijsvertering.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:36

Wij hebben ook een bruine labrador en heeft ook snel last van zijn oren. Ik denk dat ze er gevoeliger voor zijn. Onze hond krijgt kenner lam en rijst, en hier doet hij het prima op. Ik zou niet meteen aan die dure brokken beginnen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:40

Aan de ene kant terecht, aan de andere kant onterecht. Vers vlees IS een hype op dit moment, maar niet 1 die persé goed of fout is. Het blijft zoals met alles, kijken waar jouw hond het goed op doet. Mijn hond krijgt enkel brok en ziet er super uit. Kwa kwaliteit brok heb je oneindig veel soorten en je moet kijken wat én in jouw budget past én waar je hond het goed op doet.

Als jouw lab het goed doet, op wat hij nu krijgt, gezien hij opgeknapt is, zeker zo door blijven gaan. Maar dat zou ik hebben gezegd :)

Oja, ik heb ook een choco bruine lab van inmiddels al weer 4,5 (pff waar blijft te tijd!) maar ik heb weinig tot geen problemen met zijn oren gehad. Laatste paar weken iets meer smeer, maar geen gekke dingen. Hij zwemt regelmatig (en het liefst in de meest gore sloten)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:46

Mijn da is niet zo van vers vlees omdat het voornamelijk water bevat...je hebt dan ook geen idee wat je voert.

Maar mengen of een paar keer week extra moet toch geen kwaad kunnen?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:47

Hier ging de dierenarts ook uit van voedselallergie, ze bleek na bloedonderzoek (aangedrongen) een allergie voor mijten te hebben. De mijne staat ook op vlees omdat ze t daar veel beter op doet. Ik zou voor een second Opion gaan, altijd naar je gevoel luisteren.
Succes iig, ik hoop voorlopig geen da meer te zien. Ookal heb k over 2 weken een afspraak ivm d'r medicijnen.

Moet wel er bij zeggen dat de mijne wel andere symptomen had en geen last van haar oren, maar bedoel meer dan je je gevoel moet volgen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 16:48

Van mij mogen jullie rustig de discussie voortzetten over wel of geen vers vlees dat vind ik best interessant maar ik ben ondertussen bij een andere DA geweest.

Deze had zelf een labrador en had er ook geregeld last van, zeker als ze het al een keer eerder gehad hebben zijn ze er gevoelig voor. De voedselallergie theorie was volgens hem onzin, dat ziet er ook heel anders uit. Hij dacht ook eerder aan een gist of bacterie. Hij heeft een monster genomen van het oorsmeer, en heeft antibiotica zalf meegegeven, 2 tubes en die moest ik allebei opmaken zodat het ook echt weg is. Ik kan vrijdag bellen voor de uitslag, maar de zalf zal voldoende werken ook voor de bacterie of gist. Hij raadde aan om er verder niet aan te komen op het zalven na, het oor loopt in een haakse bocht je kunt er nooit helemaal inkomen om goed schoon te maken, die rotzooi hoopt zich dan alleen maar op dieper in het oor, waardoor je echt een broedplaats van bacteriën krijgt. Cleaners was hij ook geen fan van, dan kom je er wederom met vocht in. In een vroeg stadium kan dat soms uitkomst bieden om het oorsmeer op te lossen, maar je verstoort wel de hele natuurlijke flora wat op den duur averechts kan werken. Dus als het helemaal weg is zo min mogelijk aankomen, en niet meer kopje onder met zwemmen.

Om even terug te komen op de discussie over wel of geen vers, mijn hond krijgt in de ochtend geperste brokken van Luposan, deze bevatten geen granen en rotzooi, geperste brokken verteren hetzelfde als vers vlees (in tegenstelling tot een gebakken brok) en in de avond krijgt hij dan vers vlees van Kivo, rund, pens, kip-rund, vis en paard. Hij glimt je tegemoet, en zit super in zijn vel!

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:48

Naar mijn idee voer je nu perfect! Het oorprobleem is omdat het nooit 100% weg is geweest. Ik heb hetzelfde gehad met twee van mijn honden.
Met de eerste ben ik naar het MCDA gegaan. De zalf die ik daar kreeg werkte wel.
De tweede hond, een dochter van de eerste, is ook gevoelig op haar oren en kreeg hetzelfde. Bij mijn dierenarts dezelfde zalf gehaald en ook nu werkte het perfect.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:50

Ik vind het persoonlijk raar dat hij de oorontstekingen gaat verwijten aan het voer dat jij de hond geeft. Vooral omdat de labrador (?) bij zijn oude baas ook al last had van oorproblemen.

Honden met flaporen, graag zwemmen en/of veel naar binnen gericht haar in de oren hebben zijn gewoon sneller vatbaar voor oorproblemen en bacteriën. De Golden Retriever van mijn schoonouders (geen zwemhond overigens) heeft ook chronische problemen aan één kant en eet gewoon brokken. Wel zie je bij labradors tegenwoordig relatief vaak voedselallergieën of intoleranties gecombineerd met huidproblemen (jeuk) voorkomen. Is dat misschien waar je dierenarts op doelde?

Ik zou naar een andere DA gaan voor een second opinon, vooral omdat je de antibiotica niet meekrijg bij deze DA.

Vers voeren is een hype, en dat betekent dat mensen die zelf niet zo goed in staat zijn om samen te stellen er vaak ook aan gaan. Met tekorten voor de hond als gevolg. Daarnaast is het bereiden van vers vlees niet hygiënisch en zul je daar (bv als er kleine kinderen of ouderen in huis wonen) maatregelen voor moeten treffen. Dit zijn imo de enige redenen die ik kan bedenken waarvoor een DA zou moeten waarschuwen.

Toevoeging: zie dat je al bij een andere DA geweest bent. Deze komt veel kundiger over moet ik zeggen. Top!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:52

Amandavd schreef:
De rassen die wij gefokt hebben eten al jaren niet meer zoals ze dat vroeger deden, zij eten nu compleet anders dan toen en de spijsvertering heeft zich daarop moeten aanpassen, je kan de hond van nu niet vergelijken met de hond van 100 jaar geleden, die leefde compleet anders dan onze honden nu. Er zijn een hoop rassen waarbij gevoeligheid voor voer zich uit in maag/darm problemen en in huidproblemen. Wellicht onhandig van mij geformuleerd eerst.

Zowel vers vlees als brok zijn niet zaligmakend, iedere hond is een individu en heeft een eigen specifieke behoefte aan voer, daar moet men naar kijken. Dat je de ingrediëntenlijst niet kan kopiëren heeft niks met Nutro te maken maar waarschijnlijk met de site van zooplus, Nutro is erg open over wat er in hun brok zit. 18% vlees is ook 18 procent. Dat is gedroogd en ontvet vlees, wat geen bij producten als poten, koppen en ingewanden betreft maar puur het kwaliteitsvlees. Een diervoeder waar hoge percentages vlees op staat bevatten vaak vlees dat niet gedroogd is en waar de helft aan bijproduct in zit.

Ik zeg nergens dat je er geen verstand van hebt, maar je kan de hond van 100 jaar niet vergelijken met die van nu. Dat ze in wezen nog hetzelfde zijn, oke, maar de hond heeft zich in al die jaren door het veranderde leefpatroon wel moeten aanpassen, ook de spijsvertering.

wat is er mis met poten en ingewanden?Als je alleen spiervlees zou voeren krijgt een hond ook tekorten.Brok mist de enzymen die een hond nodig heeft voor een goede vertering...gezonde darmflora is heel belangrijk voor de rest van de gezondheid van de hond.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:53

Goed dat je een second opinion heb gevraagd. Ik denk zelf ook dat het recidiverend is omdat je hond ook veel zwemt en dan komt er gewoon vies water in het oor. Door de bouw van het oor kan een bacterie of gist zich goed vermenigvuldigen in het oor.

Hopelijk kan je voorkomen dat je hond kopje onder gaat in het water. Dat vond ik bij mijn hond wel erg moeilijk om te voorkomen hihi. Hopelijk slaat de therapie aan! En lekker op het voer blijven staan wat je nu doet als het goed gaat. :)

Succes!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:54

geerke schreef:
Amandavd schreef:

wat is er mis met poten en ingewanden?Als je alleen spiervlees zou voeren krijgt een hond ook tekorten.Brok mist de enzymen die een hond nodig heeft voor een goede vertering...gezonde darmflora is heel belangrijk voor de rest van de gezondheid van de hond.

Het is kwalitatief geen goed vlees, gewoon een bijproduct waar ze weinig mee doen. Als je dan toch zo graag vlees voert dan ook meteen goed vlees wat kwalitatief waarde heeft. En volgens mij zijn de brokken tegenwoordig zo bewerkt dat ze prima verteerd kunnen worden, en bijdragen aan de vertering.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:56

wat voor ons mensen kwaliteit is...mooi spiervlees....krijgt een hond tekorten van.Denk dat ik het opgeef.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:56

Met brok voer je niet alleen spiervlees, er zitten ook andere ingrediënten in die het voer compleet maken. Daarnaast is het prima te verteren.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:04

Tcm62 schreef:
Mijn da is niet zo van vers vlees omdat het voornamelijk water bevat...je hebt dan ook geen idee wat je voert.

Maar mengen of een paar keer week extra moet toch geen kwaad kunnen?

Proest...
Weet je wel wat je voert als het over brok gaat dan?
Het vochtgehalte in versvlees is veel hoger en daarom voer je in gewicht meer, maar alleen plofkip is met water opgespoten. ;)
Mengen is geen probleem, een hondenmaag kan daarmee wel overweg.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 17:04

Even op bovenstaande reactie, brokken worden krokant gebakken voor het voergemak, waardoor veel voedingsstoffen verloren gaan en weer worden toegevoegd in kunstmatige vorm. Daarom is vers beter dan brokken, het komt overheen met de natuurlijke voerbehoefte van de hond. Ik voer in de ochtend brokken omdat het puur gemakzucht is, mijn vriend neemt hem mee naar de zaak elke ochtend en die wil niet klooien met vers vlees. Wel gezocht naar de beste combi, en de beste brokken.

Gelukkig komen steeds meer fabrikanten tegemoet in de natuurlijke behoeftes en voegen steeds minder rotzooi toe. Merken brok zoals Acana, Taste of the wild, Orijen bijvoorbeeld, dat zijn echt de betere merken.

Kijk gewoon met verstand wat erin zit! Dat is wat van belang in, en waar je hond het goed op doet is gewoon even uitproberen. Ik voerde eerst purizon, maar daar krijg mijn hond slappe ontlasting van. Hele zak opgevoerd en het werd niet beter daarom op een ander merk overgestapt, gewoon even proberen.
Dit is een handige site met veel info: http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 17:08