Kat vers vlees voeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Kat vers vlees voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:05

Ik zou beiden dan op vers vlees zetten en eventueel wat van de blikjes bestellen om er in het begin doorheen te mengen als het nodig is. En vis dan zalm uit blik (zit niks in) of zalmfilet of kabeljauwfilet geven. Gewoon de diepvries van de supermarkt voldoet, zelfde gewicht als je je vlees voert.

Ik heb zelf een blaasgruiskat die volgens dierenartsen absoluut alleen nog maar op dieetvoer kon. Hij staat al jaren op vers vlees en dat gaat prima. Nooit meer blaasgruis gehad.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:21

Oh herkenbaar!

Mijn hond eet al het verse vlees wat je maar voert en de kitten? Die neemt 1 hap of helemaal niks en is weer weg... Is sinds zijn geboorte opgegroeid met vers vlees maar volgens de fokker at hij het toen ook al slecht/niet. Ik heb inmiddels al 4 merken geprobeerd en weet ik veel hoeveel smaken maar meneer eet geen vers -O-

Overigens vond mijn dierenarts vers vlees bij een kitten niet verstandig wegens de bacterieën.. Nu laat ik het dus ook maar even voor hem staan.

Alle goede merken van Zooplus, Cheshire, Cosma Nature etc. eet hij als een malle idioot zo lang het vis is :P Wanneer hij zo slecht vers blijft eten geef ik de rest van de rollen aan de hond en mag meneer lekker zijn onbeperkte vleesbrok (minstens 80% beest en graanvrij) gaan eten met zijn gezonde natvoer.

Voor mij zou het een hele opluchting zijn. Ik ga echt serieus over mijn nek van de geur. Heerlijk om als vegetariër in dooie rauwe beesten te roeren op een nuchtere maag :+

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:35

Lestria schreef:
Als de kosten niet verschillen tussen dieetvoer en vers vlees, en het verse vlees wordt door de een niet goed gegeten. Waarom voer je dan niet beiden het dieetvoer? Mist de kitten dan iets? Ik neem aan dat het dieetvoer wel volledig is?

Speciaal voer is niet voor niets speciaal voer en die kat krijgt dat niet zomaar. Om dan een gezonde kitten voer te geven waar dingen inzitten die ze helemaal niet nodig heeft en dingen niet inzitten die ze wel nodig heeft, lijkt me niet helemaal verstandig.. :)

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:38

Bedankt Amanda! :) Heb veel aan je posts.
Heb contact gezocht met de dierenarts die hem 2 jaar geleden geopereerd heeft. Ben benieuwd wat die er van zeggen. Heb 1 van je links van het droogvoer meegestuurd of hij denkt dat het kwaad kan als ik zoiets zou gaan voeren.

Selka, dat is ook heel erg fijn als je geen vegetariër bent hoor.. :') En niet alleen op een nuchtere maag, ook op andere tijdstippen. :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:46

Selka schreef:
Oh herkenbaar!

Mijn hond eet al het verse vlees wat je maar voert en de kitten? Die neemt 1 hap of helemaal niks en is weer weg... Is sinds zijn geboorte opgegroeid met vers vlees maar volgens de fokker at hij het toen ook al slecht/niet. Ik heb inmiddels al 4 merken geprobeerd en weet ik veel hoeveel smaken maar meneer eet geen vers -O-

Overigens vond mijn dierenarts vers vlees bij een kitten niet verstandig wegens de bacterieën.. Nu laat ik het dus ook maar even voor hem staan.

Alle goede merken van Zooplus, Cheshire, Cosma Nature etc. eet hij als een malle idioot zo lang het vis is :P Wanneer hij zo slecht vers blijft eten geef ik de rest van de rollen aan de hond en mag meneer lekker zijn onbeperkte vleesbrok (minstens 80% beest en graanvrij) gaan eten met zijn gezonde natvoer.

Voor mij zou het een hele opluchting zijn. Ik ga echt serieus over mijn nek van de geur. Heerlijk om als vegetariër in dooie rauwe beesten te roeren op een nuchtere maag :+

:') Soms vraag ik mij af wat dierenartsen voor logica hanteren... waarschijnlijk boe verhaaltjes van brokkenfabrikanten :=
Juist een kitten kan dan al vanaf het begin een goede weerstand opbouwen en een sterk maag-darmkanaal.
Vergelijk het met een kind wat tien keer per dag de handen moet wassen met dettol... die bouwt geen eigen weerstand op en zal veel vatbaarder zijn voor bacteriën, die door iemand met een gezonde weerstand gewoon zonder problemen worden afgeweerd.

Er zijn maar weinig dierenartsen die echt goede voedingskennis hebben, velen hebben toch alleen een commercieel gedeelte geleerd en dan krijg je dus ook uitspraken als bovenstaande. Ik zou dus ook niet een dierenarts vragen om voedingsadvies...

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:57

Jamiie schreef:
Amanda schreef:

Wauw, die eerste link!(

Ik voer dat nu, eerst vond hij het erg lekker. Nu na een paar gewone blikje die ik had gehad een stuk minder. Maar geef hem vaakst of runderhart van de Albert hein

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:11

@air, bedankt voor je post!

Het was dan ook ongevraagd advies. Ze vroeg wat hij te eten krijgt. Hij blijft voorlopig ook gewoon vers krijgen hoor maar omdat hij zo'n lastige eter is liet ik het weleens een uurtje staan nu durf ik dat niet meer en gooi ik het na tien minuten weg :)

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 09:43

Heb helaas nog steeds geen reactie terug van de dierenarts. Ja hij zou mijn berichtje later per mail beantwoorden.. Wel jammer. Denk dat ik vandaag maar een andere soort ga halen om te proberen. Zonder vis er in. :')

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:57

Hier ook alle honden en katten op vers vlees, van Lotgering.

Een van mijn oude katten (inmiddels overleden) had suikerziekte en ik kon, nadat hij over ging op vers vlees, steeds minder insuline spuiten en na een paar maanden zelfs helemaal stoppen! De dierenarts vond het maar niets ondanks dat hij zelf de bloedonderzoeken deed en aangaf dat ik kon stoppen met insuline...

Mijn jonge kat krijgt ook al vanaf een maand of 4 vers vlees en groeit als kool. Hij doet er bijna een moord voor en trekt zich mauwend op aan het aanrecht. Als ze wel eens een weekje brokken krijgen, omdat het vlees even op is, is hij iedere maaltijd weer zeer teleurgesteld en kijkt eerst naar z'n bakje en dan naar mij: hé baas dit is het verkeerde hoor... ;-)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:00

Onze honden zijn dol op kattenbrokjes (schrokschrok) omdat die vanwege de kieskeurigheid van de kat vol zitten met smaak- en geurstoffen. Ze krijgen altijd vers van ons (barf of kvv) sinds een jaar of 10, maar kattenbrokken zijn' aardbeien met slagroom'. ;)
Sommige katten vinden pens niet erg, en dan kun je ook de gewone diepvries variant voor honden voeren; taurine (noodzaak voor een kat) zit o.a. in hart en spiervlees.

Leuk Linkje

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 20:13

Dit is de reactie die ik van de dierenarts kreeg die Bailey heeft geopereerd: -O-

Bailey heeft blaasgruis, en wat dat betreft is het af te raden om op vers vlees over te gaan. Hij is natuurlijk geopereerd, en daardoor heeft hij wel veel minder kans om verstopt te raken, maar het probleem blijft dat blaasgruis (en andere kristallen) de blaaswand irriteren. Dat betekent pijn in de blaas, en dat is niet fijn voor Bailey.

De samenstelling van anti-blaasgruisdieet is erg slim in elkaar gedraaid met allerlei slimme trucjes om kristallen te voorkomen: onder andere zit er amper magnesium in, verzuurt het de urine en verdunt het de urine ook. Vers vlees heeft dit allemaal niet – al wordt er door sommige mensen geroepen dat vers-vleesvoeding de oplossing is voor álle kattenklachten. Dat is helaas een fabeltje. Was het maar zo gemakkelijk!

Als je het dan tóch wilt proberen, doe het dan eerst zes weken en laat daarna Bailey's urine onderzoeken op kristallen. Zitten er veel in, en zijn er ook aanwijzingen dat er bloed bij de urine zit, ga dan weer terug naar het anti-blaasgruisvoer. Ook als je eerder merkt dat Bailey meer miauwt bij het plassen, vaker kleine plasjes doet of je in de kattenbak wat roze-rode urine tegenkomt, dan kan je beter terug naar de brokjes.

Als de urine weinig kristallen bevat, dan kan je het nog wel een paar maanden proberen. Laat dan Bailey's urine in elk geval 2x per jaar onderzoeken.

Ik hoop je hiermee voldoende antwoord te hebben gegeven. Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust, ik beantwoord ze graag.
--
Overigens is er nooit blaasgruis geconstateerd. Alle artsen die rontgen, echo's, bloed en urine onderzoeken hebben gedaan, hebben nooit kristallen/gruis gevonden. Ze kwamen er achter dat zijn penis verstopt zat doordat ze de katheter er niet meer inkregen..
Weet nu niet zo goed wat ik moet.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:03

Wij geven onze katten ook rauw vlees. En 1 van onze katers had blaasgruis. Helaas opgelopen met vers vlees. Ook onze dierenarts bleef volhouden dat we dieetvoer moesten gaan voeren. We hebben het even geprobeerd. Yaro raakte aan de dunne ontlasting en de blaasgruis bleef. Na wat googelen kwam ik op eurologist pilletjes van de huisdierendokter.nl (dacht ik). Na verloop van tijd weer getest, en er was niets meer van de blaasgruis te zien! Wel even goed opletten dat je de juiste pilletjes geeft, er zijn verschillende soorten blaasgruis.

Onze katten zijn (op 1 na) trouwens erg kieskeurig wat betreft de smaken. Ze houden van veel afwisselling, anders vinden ze het niet meer lekker. Paard, konijn,haas, rund, kip, eend, hert, en af en toe een eendagskuiken, dat houdt ze goed aan het eten. Het verschilt heel erg per kat wat ze lekker vinden. Gewoon uitproberen.
Kittens kun je trouwens niet snel overvoeren. Dus best kans dat hij nog honger heeft. Vanaf een jaar of na de castratie moet je het goed in de gaten houden. Maar dan nog is het wisselend. Goed blijven kijken. Wij hebben er 1 die 180 gr per dag krijgt en nog goed slank in en een dikkertje die 60 gr per dag krijgt.

Als wij onze rollen binnen krijgen (we bestellen via dogmeat) snijden we alles in porties van 60 gr. De ene krijgt dan 1 zakje per dag, en de ander 3 zakjesper dag. De avond ervoor uit de vriezer halen, dan is het prima ontdooit. Het is even werk als het binnen komt, maar daar hebben we dan wel 1 a 1,5 maand profijt van.

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:25

Bij Bailey is er nooit blaasgruis geconstateerd dus om nou maar pilletjes te gaan geven..

Goed om te weten dat het dus niet helpt tegen blaasgruis/ bailey's problemen. Jammer dat mij dat toen wel is verteld. Of dieetvoer of vers vlees voeren. Denk dat ik weer terug ga naar t dieetvoer want heb geen zin om risico te lopen aangezien dit zijn laatste kans was. Als er weer een verstopping optreedt, is het einde oefening aangezien ze niet 2x een penis kunnen verwijderen.

Heb de dierenarts nog wel een mail terug gestuurd. Ben benieuwd wat daar nog voor antwoord op komt. :)

Ook heb ik geen grote vriezer. Maar 2 kleine laatjes waar ook eten voor ons in zit. Heb maar ruimte voor een week helaas. Denk dat al met al het beter is om weer brok te voeren en dan 2x per dag een portie ipv via voedselverrijking waar hij de hele dag mee doet wat hij nu had en dan af en toe wat spelletjes doen met brokjes. :)

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:55

Oh, ik dacht gelezen te hebben dat hij blaasgruis had, excuus.
Vers vlees kan wel degelijk helpen bij dit soort problemen en het voorkomen. Bij ons ging het helaas net wat anders. Maar onze katten zien er nu een stuk beter uit met vers vlees, dan toen ze nog gewone brokken kregen. Er zijn er ook nog 2 die graanvrije brokken krijgen, icm vers vlees. Die doen het daar ook erg goed op.
Er zijn ook katten genoeg die het goed doen op supermarktbrokken, kijk gewoon wat werkt voor jou en je katten. Waar ze het goed op doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:12

ik ben sinds gisteren blije eigenaar van een prachtige Noorse Boskat dame, zij kreeg daar Purina, maar ik wil liever Orijen voeren. Zie alleen nergens testzakjes te koop :(

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:14

Heb zo'n barf spul geprobeerd maar mijn katten laten het staan. Heel jammer dus dan blijven we maar op brokjes en blik vlees.
Ook al brokjes gekocht met 80% vlees, aten ze ook niet. Het is echt een ramp om hun iets te laten eten ze zijn zo kieskeurig...

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:24

Orijen wordt, volgens mij, vaak erg goed gegeten. Vinden ze hier iig heel erg lekker. Testzakjes heb ik ook niet kunnen vinden, het kleinste is bij zooplus 2.27 kilo. Of misschien gewoon vragen of iemand een zakje wil opsturen tegen kleine vergoeding? Ik heb op dit moment helaas alleen tast of the wild. prberen is wel fijn, onze katten aten echt niet alle merken, heb er verschillende uitgeprobeerd. Hetzelfde geld trouwens voor de kvv. Heb ik ook verschillende merken van uitgeprobeerd.

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 12:51

Dat is waar ook - ik ben ervan uitgegaan dat Bailey blaasgruis had, maar dat was uit gewoonte. Sorry, ik had het niet onthouden – is ook zo lang geleden!

Als Bailey geen kristallen heeft, kan hij wat mij betreft over op vers vlees. Houd hem wel in de gaten dat hij geen tekenen geeft van irritatie van de blaas (miauwen op de bak, vaker plassen, rode urine) want dan kan het zijn dat hij er toch last van krijgt. Je weet maar nooit.

Dat vers vlees werkt tegen blaasgruis is een heikel punt. Er zijn veel dierenartsen die geloven dat dat wel zo is, maar ik mis het wetenschappelijke bewijs. Ik ben niet zo'n gelover in vers vlees. Het idee erachter, dat het allemaal "natuurlijk" is, dat vind ik niet zo sterk. Doordat wij dieren zulk goed voer kunnen geven, en "onnatuurlijke" dingen als vaccinaties, kunnen onze huisdieren stokoud worden terwijl ze in de natuur al na een paar jaar dood gaan aan infecties, ziektes, ondervoeding en dat soort nare dingen.

Maar goed, mijn advies is dus: probeer het maar! Bailey geeft je zelf vast wel aan als er iets niet goed zit. Als er nog meer vragen zijn, hoor ik het wel.
--
Dit is de tweede mail van de dierenarts.. Weet echt niet zo goed wat ik er mee moet haha. En heb ook niet echt duidelijk antwoord over de vleesbrokjes die Amanda hier in t topic deelde. Of dat nou wel of niet verstandig is. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:53

ja, precies, wil ook niet blijven zitten met een zak voer wat mevrouw niet blieft :D Wat is het percentage vlees in die Taste of wild Gaia?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:06

Kinke schreef:
ja, precies, wil ook niet blijven zitten met een zak voer wat mevrouw niet blieft :D Wat is het percentage vlees in die Taste of wild Gaia?

Marina, als je Applaws (droogvoer) wilt proberen, stuur ik je wel wat op. Zeg het maar. http://t.zooplus.nl/shop/katten/kattenv ... og/applaws

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:09

Ja, heel graag Dorien :D

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:16

Kinke schreef:
Ja, heel graag Dorien :D

Komt voor elkaar!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:17

Stom, dacht toch werkelijk jouw adres ergens te hebben opgeslagen... Not. Pb ff ajb ;-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:18

:*

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:37

Imo zijn juist brokken een grote veroorzaker van blaas- en nierproblemen... vooral bij katten.

Ook niet heel raar als je bedenkt dat er in veel brokken vaak zouten en mineralen zijn toegevoegd en katten niet genoeg bijdrinken om alles goed door te kunnen spoelen. Daarnaast dan veel brokken met een minimaal vleesgehalte dus nog extra belasting. Koolhydraten zijn suikers.
En de betere brokken zoals Orijen en Taste of the Wild zijn dan weer amper verkrijgbaar in fysieke winkels.

Kijk anders eens op barfplaats voor meer ervaringen mbt blaasgruis.

Vind de mening van de dierenarts dat katten in de natuur al jong overlijden ook niet erg sterk. Boerderijkatten bijv. worden over het algemeen toch vaak oud. En in de meeste dierenartsenpraktijen vinden ze 15 jaar voor een kat al oud... :=