Wat kun je nou precies maken voor een konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mazzeltje89

Re: Wat kun je nou precies maken voor een konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:44

Ik moet zeggen dat ik het sowieso erg lastig vond om een hok te vinden die voldeed aan mijn eisen. Doordat ze bij mij ook altijd vrij rond kunnen hupsen in mijn ren, heb je echt alleen een hok nodig waar ze in kunnen schuilen. Dus geen standaard hok met zo'n ieniminie klein stukje waar ze kunnen schuilen en verder gaas want daar heb je gewoon niets aan. Eerst uitgekomen op een kippennachthok zonder ren. Was duur en binnen een jaar hadden mijn konijnen het zowat opgegeten :Y)
Daarna besloten om zelf een hok te ontwerpen die helemaal naar mijn zin was. Kostte een hoop geld maar knaagproef en helemaal regen- en winddicht. Kan ik tenminste jaaaaaren vooruit :):)
Mijn nachthok staat op poten maar is aan de onderkant, op een opening na, helemaal dicht. Er gaat een trappetje naar boven waardoor ze in het nachthok komen. Deze is helemaal dicht en heeft twee raampjes voor het licht. Mijn hok is 120 cm bij 80 cm voor 5 konijnen. Ze zitten hier gerust met z'n allen in.
Ik heb nog nooit foto's geplaatst anders had ik wel kunnen laten zien wat ik heb.

Verder qua namen kan ik je niet helpen. Mijn konijnen heten: Suus, Pip, Pleun, Pien en Puck. De konijnen bij mijn moeder heten: ook Pip (we vonden dezelfde naam leuk en toevallig alle twee tegelijk een nieuw konijn erbij), Aaf en Jet.

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:54

Gelukt *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn zelf ontwerpen nachthok. Nou ja, huis.... :o

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:00

Je kunt misschien een regenton doormidden klieven zodat je 2 halve cilinders hebt, en dan op de grond zetten en ingraven, evt met een verhoging.
1 zou dan een doorloop kunnen worden met 2 open helften (door de onderkant er af te halen), en 1 zou je op een verhoging van zand kunnen plaatsen, zodat water makkelijker wegloopt.

Dan heb je een dicht hol en een chill plekje.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 11:45

Nog een vraagje..

De konijntjes beginnen lekekr te wennen nu en ik wil ze wat 'opvoeden'. Nou heb ik wat lekkers voor ze gekocht, maar deze pakken ze heel gretig aan en als het snoepje op is gaan ze heel 'asociaal' op zoek naar het volgende, waarbij 1 dus al een keer in mijn vinger heeft gebeten. Maar euh.. Hoe kan je een konijn nou het beste corrigeren? Tikje op de neus lijkt me niet zo handig en een 'tss' a la ceasar milan is misschien te onduidelijk. Iemand hier een idee?

Wat het hok betreft ga ik het iets anders doen, omdat de regenton me toch niet zo lekker zit. Ik ga, denk ik, de onderkant van het hok aan 2 kanten dicht maken met zand, zodat ze toch een heuveltje hebben en in de winter wat meer beschutting dan enkel hun hok. Dit is dan ook nog makkelijk schoon te maken. Voor het tochtvrije gedeelte ga ik nog even puzzelen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 10:42

Ik heb gister een deurtje gemaakt, zodat ik niet meer elke keer over het gaas heen hoef te stappen. Verder hoop ik vandaag de balkjes aan de bovenkant van het gaas te bevestigen, gezien de kwaliteit van het gaas erg bagger is. Even een stukje versteviging. En dan hoop ik ook een begin te maken met de boven, ondergrondse hol hihi.

Afbeelding

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 14:36

Ik weet niet of iemand het nog volgt :')

Het deurtje is gebeitst en ik heb latjes getimmerd om de ren heen. Het gaas heb ik aan de latjes vastgemaakt door een simpele nietmachine :+ Ging er in als boter, ben benieuwd hoe lang dat duurt, durfde het niet aan met krammetjes. Verder heb ik een paar kruiwagens zwart zand tegen het hok aangegooid en komt er nog een klein beetje bij, omdat ik toch minder had dan ik dacht, haha.

Verder heb ik als speelgoed nog een paal in de grond geslagen, een bal ingepakt met wat touw en deze aan het paaltje gehangen. Wat een lol hebben ze met het wegtrappen van de bal! :')

En ik ben ontzettend blij, want de gemeente heeft de wilgenbomen gesnoeid en er liggen nu heel wat takken langs de kant van de weg. Nu hebben ze alvast een lekkere tak gekregen, maar ik wil natuurlijk zoveel mogelijk inslaan. Weet iemand hoe ik dit het langst kan bewaren? :D

Vanavond zal ik wat foto's plaatsen.

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:57

Ziet er lekker ruim uit!
Ik hoop alleen dat je gaas dik genoeg is en dat je konijnen er geen gaten in gaan knagen.
Hier het gaas wel vast gemaakt met krammetjes. Ging prima.

Wilgentakken bewaar ik soms in de schuur. Maar meestal gooi ik gewoon lekker veel in het verblijf. Heb niet altijd zin in die zooi in mijn schuur. Mijn ervaring is dat ze er toch wel aan blijven knagen. Pas als de takken helemaal kaal gegeten zijn dan gooi ik ze pas weg.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 16:25

Het gaas zit aan de paaltjes ook wel vast met krammetjes hoor. Maar de balkjes bovenlangs sla ik zo kapot vrees ik :') die zijn niet zo dik. Wilde prima met nietjes hahaha.

Helaas heeft de gemeente net alle takken opgeruimd *baal* maar de andere helft moet ook nog. Geef jij met of zonder bladeren? Ik haal ze er altijd af...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 16:53

Overzichtje ren. Bedenk wel dat hij door een vrouw gemaakt is :+
Afbeelding

Het heuveltje waar hopelijk gras op gaat groeien (als ze er niet steeds inspringen :')
Afbeelding

En beide dames. Die met het helemaal zwarte neusje ontsnapt steeds, vandaag een paar netten gekocht die ik er morgen aan ga maken. Hopelijk blijft ze dan binnen.
Afbeelding

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:43

Mijn cavia's hebben ook een berg gekregen, met enkele buizen door, en hun hok in. Toegang tot het hok met 2 buizen.
Op de berg ligt gaas en daarop stenen. Liggen er wat te veel op naar mijn goesting, gaan er nog wat af, en komen nog wat plantjes op die de cavia's en de kippen hopelijk gaan heel laten.
Foto's: http://destreekhoeve.weebly.com/cavias.html

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 08:54

Dat ziet er heel leuk uit Suzzy! Heel leuk effect met die stenen zo :D

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:57

Bij een bouwinkel halen wij altijd gratis kleine stukkwn rioolbuizen graven we een beetje in in het zand naast het gaas en dan zand erover hooiruifje erover en onze konijnen vinden het geweldig *\o/*
Ze zitten erop en kruipen eronder door

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 09:02

Heb nog geen buis gevonden die groot genoeg gaat zijn voor mijn konijnen haha. Was wel een heel leuk idee geweest! :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:29

Ziet er al leuk uit. Ze hebben al lekker de ruimte zo! Maar ben je je er van bewust dat kippengaas mogelijk niet sterk genoeg is? Als ze willen, kunnen ze er gewoon doorheen knagen namelijk.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 16:09

Tot nu toe is het goed gegaan. Ze hebben er al wel aan geknaagd maar er is niks kapot, terwijl het toch niet zulks geweldige kwaliteit is. Maar we zullen zien :D

De netten zitten erover, geen gezicht maar het konijn is nog binnenboord. Ben benieuwd!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:42

Mijn konijnen hebben sinds vandaag dit hok <3 Gemaakt door mijn broer. Een geweldig ding alleen maak je dat zelf niet zo snel na vrees ik :7

Afbeelding

Afbeelding

Verder hebben ze nog een soort van "hondenhok" en lopen los in de tuin. Eigenlijk vinden ze alle items leuk, tunnels, wilgentakken, alles waar ze niet bij mogen... Maar als je ze een tuinstoel of kartonnen doos geeft is het ook awesome. Konijnen zijn niet zo moeilijk en heel nieuwsgierig. Zolang je af en toe varieert met items en als ze verschillende ondergronden hebben (stenen, gras, aarde, zand) kunnen ze zich prima vermaken.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:01

Winsel op bokt weet super veel over deze dingen, stuur haar ene pb :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 19:23

Wauw! Die is wel heel gaaf Roosje! :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:31

Wilgenblad mogen ze ook :)

Ik ben alleen bang dat een net ze niet tegen gaat houden.. Hier vreten ze dat zo kapot en peren ze 'm alsnog

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:54

Wat een mooie hokken en rennen komen er voorbij!
En die zwart witte konijnen met mega oren zijn echt geweldig <3

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 19:57

Eoweyn_x schreef:
Wilgenblad mogen ze ook :)

Ik ben alleen bang dat een net ze niet tegen gaat houden.. Hier vreten ze dat zo kapot en peren ze 'm alsnog

Als ze gewoon staan, op zijn 'langst' :') dan kunnen ze er niet bij, dus hoop dat dat wel mee zal vallen. Het is meer het idee dat als ze omhoog springt, ze tegen iets aan springt. Had namelijk op de hoek waar ik zag dat ze er over sprong een restje gaas gelegd, die kreeg ze 1 keer tegen dr hoofd aan en sindsdien springt ze ook niet meer in die hoek. Maarja de tijd zal het leren en ik hoop echt dat dit het is.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:59

Ja haha ik heb een ren van 1.20 hoog en een konijn wat in het gaas klimt en eroverheen duikt. Zit er een net, vreet ze die stuk, appeltje eitje :')
Nu overdekt met stevig gaas.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 08:03

woow! Hahaha. Mijn ren is maar 80 hoog, berekend op mijn vorige nijn, die ging er overheen springen echt nooit redden. Wel mocht ze graag graven, dus overal gaas onder. Zucht. Maar, deze zit nogsteeds in de ren en het net is niet kapot.