Rat gevangen weet iemand een opvang??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:46

RedPassion schreef:
Dat is een tamme rat en het diertje ziet er slecht uit. Ik stuur je een PB, ik heb een rattenopvang en hij/zij kan hier wel naartoe.

*\o/* wat goed, ik ben zeer benieuwd naar de verdere evolutie

CK88

Re: Rat gevangen weet iemand een opvang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:48

Tam hoeft toch niet? Hier worden bv elk jaar heel veel konijnen gedumpt in het park, die worden weer gedekt door wilde konijnen waardoor er een overlast is aan half wildjes in alle kleuren van de regenboog, ik denk dat het ook niet allemaal meer half wildjes zijn maar door de generaties hoor gewoon wilde die hun witte/gevlekte kleur van een paar generaties terug hebben gekregen door de gedumpte tamme. Konijnen zijn ook niet te vangen en écht wild.

Ik hoop dat dit ratje weer opknapt!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:55

met een tamme rat wordt bedoeld de soort ratten die als huisdier gehouden worden. Wilde ratten hebben een andere bouw, of de rat in kwestie mensen gewend is of niet doet er niet toe.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:04

Ahgossie :(:)
Ik heb thuis 2 heren en 2 dames en geen kooi meer over.

Maar wat fijn dattie naar RedPassion kan :)

Ben benieuwd hoe hij opknapt! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:05

Bij ratten ken ik alleen wild, halfwild en kwartwild in de kleur agouti (wildkleur dus). Latere generaties hebben misschien weer andere kleurtjes, maar je kunt behoorlijk safe stellen dat een rat die buiten gevonden wordt en geen agouti is een tamme rat is. ;) Daarmee bedoel ik een dier die van oorsprong dus door mensen gefokt en gehouden is en gedumpt is.

Gedrag zegt niks, genoeg tamme dumpertjes die (logischerwijs) helemaal over de zeik zijn en van zich af bijten. Als dit diertje ook nog eens ziek is zal dat gedrag alleen maar versterkt zijn.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:29

En een witte mol dan? Is tie ook ooit tam geweest en uitgezet...??

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 11:55

Goedemorgen

Ik heb net even een apje gestuurd naar het werk..

Ik heb ratje toch overgedragen aan de vroege dienst aangezien ik niks kon beginnen s'nachts.. Gezorgd dat alles klaar lag en de collega's alleen hoefde te bellen..
maar kreeg net als antwantwoord dat Ratje opgehaald is door de dierenambulance en daar ben ik erg blij om.. Krijgt hij tenminste goeie hulp arme prutteltje...

En jullie super bedankt voor het meedenken en zoeken erg fijn!!!

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:33

Ik ben blij dat hij is opgehaald door de dierenambulance. Hopelijk is hij nu dan in goede handen en krijgt hij de juiste zorg want hij ziet er echt ontzettend slecht uit. Het arme dier... Lief dat je hem even hebt opgevangen Melcior! Hopelijk komt hij er weer bovenop.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:57

Hmmm dan hebben jullie een zeer idealistisch beeld van de dierenambulance. Of hier in Groningen gaat het er gewoon heel anders aan toe. Ik heb hier meerdere adoptanten gehad, variërend van zieke vogels, zwerfkatten en knagers waarvan een aantal opgeknapt zijn en nog steeds bij mij wonen en een aantal op mijn kosten ingeslapen zijn omdat ze niet meer te redden waren. Hier betaal je ten eerste als je een dier meldt en ze langskomen, ongeacht de situatie. Ten tweede nemen ze hier niet snel dieren mee. Een zwerfkat die ik aangemeld had welke een abces (later bleek t een tumor te zijn) aan het oor had, lieten ze gewoon lopen. "Gaat vanzelf wel dood". Heb m laten opereren en geadopteerd. Een vogel met een ontsteking aan het oog wilden ze ter plekke de nek omdraaien, zonder ook maar te proberen om t dier beter te maken als ze het meenamen.

Als je realistisch kijkt naar deze situatie, dan gaan ze voor een verwilderde tamme rat in deze conditie absoluut geen moeite doen. Ratten leven gemiddeld twee jaar. Waar moet ie geplaatst worden? Met wat voor gezelschap? Ratten kunnen niet alleen, risico dat deze half verwilderde een andere pakt nemen ze niet hoor. En de kosten voor een zichtbare ziekte/ondervoeding/infectie? De ruimte voor quarantaine? Absoluut niet hoor.

Je hebt je best gedaan TS hoor, met de beste bedoelingen. Maar de vl keer zou je wellicht zo'n dier meer plezier doen door t aanbod van een van de opvangers hier aan te nemen. Snap dat t wellicht lastig was vanacht. Maar hij had t wel even een paar uur extra volgehouden in een doos of kooitje tot iemand m geschikte zorg kon gaan bieden vanmorgen. Als hij maar niet kan ontsnappen en wat water en fruit had gehad, dan was dat een goede oplossing geweest. Beestje gaat dan nergens heen ja.

Desalniettemin heb je wel echt goed je best gedaan voor hem! Top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 15:45

Niet elke Dierenambulance handelt zo..
Bij ons hoef je niet te betalen als het geen eigen dier is bijvoorbeeld en alles gaat naar de opvang of het asiel. (Of de dierenarts als dat meteen nodig is)
Zelf kunnen ze er inderdaad niets mee om de Dierenambulance alleen vervoerd. Er zijn een aantal die een vriezer hebben staan voor overleden katten en honden maar daar blijft het meestal wel bij.

Ik vind het altijd zo jammer dat mensen na een slechte ervaring met een Dierenambulance meteen alle Dierenambulance's zwart praten en mensen bang maken om te bellen..

TS, goed gehandeld, hij zal vast naar de opvang gebracht zijn.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:05

Moet je even opnieuw mijn eerste zinnen lezen. Alsjeblieft zeg, alle dierenambulances zwart praten. Lezen is ook een kunst. Enne, was het maar 1 slechte ervaring. Nogmaals; in Groningen. Maak het maar 20 over de jaren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:11

RedPassion schreef:
Bij ratten ken ik alleen wild, halfwild en kwartwild in de kleur agouti (wildkleur dus). Latere generaties hebben misschien weer andere kleurtjes, maar je kunt behoorlijk safe stellen dat een rat die buiten gevonden wordt en geen agouti is een tamme rat is. ;) Daarmee bedoel ik een dier die van oorsprong dus door mensen gefokt en gehouden is en gedumpt is.

Gedrag zegt niks, genoeg tamme dumpertjes die (logischerwijs) helemaal over de zeik zijn en van zich af bijten. Als dit diertje ook nog eens ziek is zal dat gedrag alleen maar versterkt zijn.

Ik heb een heel nest half wilde agouti japjes gezien. Waren allemaal Aa dus eventuele nakomelingen zouden deels zwartbasis kunnen zijn. (Riots C-nest)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:19

sylva schreef:
Moet je even opnieuw mijn eerste zinnen lezen. Alsjeblieft zeg, alle dierenambulances zwart praten. Lezen is ook een kunst. Enne, was het maar 1 slechte ervaring. Nogmaals; in Groningen. Maak het maar 20 over de jaren.

Lees zelf je laatste zinnen even door..
En het is 1 Dierenambulance waar je deze ervaringen mee hebt, heel jammer maar dan kan je niet zeggen dat TS beter niet had kunnen bellen, dat slaat nergens op.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:28

En ik heb weer goede ervaringen met Dierenambulance Groningen... Dus het verschilt per persoon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:36

Ik had ooit een vriendje en diens ouders hadden een dierenopvang met daaraan gekoppeld een dierenambulance. Gevonden muisjes, ratjes en ander knaagspul haalden ze keurig op en dan incasseerden ze vaak de kosten daarvoor.... En thuis aangekomen werden die dan in een emmer water gedeponeerd. Emmer afdekken....klaar. :7

Is bijna 30 jaar geleden hoor. Weet niet of dat nu nog zo gaat. ;)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:41

dees_daan schreef:
sylva schreef:

Lees zelf je laatste zinnen even door..
En het is 1 Dierenambulance waar je deze ervaringen mee hebt, heel jammer maar dan kan je niet zeggen dat TS beter niet had kunnen bellen, dat slaat nergens op.

Quote mij dan even waar ik dat zeg? Ik zeg dat gezien er een keuze was tussen aardige mensen hier die opvang boden en de dierenambulance een volgend dier dan wellicht beter af is in zo'n situatie. Ook nog onderbouwd waarom en bij WELKE regio dierenambulance ik die ervaring heb. Volgens jou maak ik vervolgens dierenambulances landelijk zwart en ga je er nog dieper op in. Werkzaam bij de Dierenambulance ofzo? Aangezien je duidelijk een probleem ermee hebt. Per persoon verschilt het niet, als persoon meldt je een incident en je hoopt dat dit opgepakt wordt. Maar het verschilt wel welke vrijwilligers of werknemers je voor je hebt. Net zoals bij de dierenpolitie. Mijn negatieve ervaring blijft mijn ervaring, ongeacht wat jij daar van vindt. Ik ben vrij om dat te plaatsen in een onderbouwde reactie. Als je t niet erg vindt zet je je overige discussiepunten dus maar in een nutteloze pb als je t kwijt moet. Dit gaat off topic heb nou niet echt behoefte om nog meer verantwoording aan specifiek jou af te leggen.

Daarnaast, kijk maar eens op de Facebook pagina van Dierenopvangcentrum Groningen en hoe zeer zij niet blij zijn met de dierenambulance ;)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:44

De dierenambulance in Groningen dus ook. Voor het geval je het wederom landelijk opvat en me woorden in de mond legt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:06

Dan had je zelf toch wat beter moeten lezen want de rat is al opgehaald voordat TS kon ingaan op de mensen die de rat wel wilden opvangen, daarnaast weet je niet waar de rat heen gaat dus zeggen dat ze beter in had kunnen gaan op de bokkers hier gaat niet op. Beestje zit onder dak en daar gaat het om, bij wie maakt imo niet uit.
Ja ik werk zelf bij de Dierenambulance en je wil niet weten hoe vaak wij onterecht dingen over ons heen krijgen omdat mensen niet snappen dat wij niet zomaar alles kunnen of omdat ze toevallig een slechte ervaring bij een andere Dierenambulance hebben.
Natuurlijk kan je daar een slechte ervaring hebben, ik ken ze niet maar om er dan maar meteen vanuit te gaan dat de rat beter af is bij iemand die je ook niet kent ipv dat de Dierenambulance voor opvang zorgt slaat nergens op. Je zegt daarmee eigenlijk dat TS de Dierenambulance niet had moeten bellen, dus ja je praat ze wel degelijk zwart.
Ik zou niet weten waarom ik moet pb-en, je zet het zelf in het topic, dan kan je daar een reactie op verwachten, jou verhalen over de dierenambulance in Groningen zijn op zich al compleet off-topic aangezien dit niet om de Dierenambulance Groningen gaat en TS niet gevraagd heeft om ervaringen te delen over de Dierenambulance's.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 00:21

:') _O-

Predictable :D

Succes bij de Dierenambulance in jouw regio en met het verwerken van mijn overduidelijk stekende, desalniettemin onderbouwde reactie, welke welliswaar ontopic was, voordat dit in een off topic iets uitmondde. Aangezien jij er voor kiest om hier door te gaan, mijn laatste reactie voor ik ontstip aangezien je nu echt persoonlijk wordt:

Fijn voor de dieren daar dat jij er bent en het daar wel goed gaat. Moge ze allemaal een heilig voorbeeld aan je nemen. Goshhh +:)+

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:08

Kom op mensen, het ratje is opgehaald en er is nu niets meer dat wij of TS kunnen doen. TS heeft gehandeld naar wat zij dacht dat het beste was en dat is oké. Laten we het nu gewoon zo laten, het heeft geen zin om te discussiëren want we komen er toch niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:40

Ik snap heel goed dat mensen de dierenambulance bellen en er vanuit gaan dat het dan wel goed komt. In veel gevallen is dat vast ook zo, ik heb ook fijne ervaringen met dierenambulances en asielen. :j
Helaas is het wel vaak zo dat dieren die specifieke (medische) verzorging nodig hebben niet helemaal op hun plek zijn bij de algemene asielen en opvangencentra. Ratten vallen daar ook onder. Ik neem geregeld ratjes over van asielen omdat ze er daar gewoon de juiste huisvesting, kennis en heel belangrijk; soortgenootjes niet hebben. Dat is geen schande, iedere soort opvang handelt juist naar de kennis en capaciteiten die zij hebben. Dierenambulances en asielen zijn vaak goed uitgerust en ervaren met honden en katten, andere dieren zijn vaak beter af bij soortspecifieke opvangen (die ook een dierenarts met soortspecifieke kennis achter zich heeft staan).
Niks ten nadele van TS en de dierenambulance en asielen dus, maar gewoon voor wie er in de toekomst ooit mee te maken krijgt: Zoek liever naar een specifieke rattenopvang wanneer je een rat vindt. :) Er zijn helaas weinig rattenopvangen in Nederland, maar voor vervoer is altijd wel iets te regelen. Voor spoedgevallen zijn we ook 24/7 bereikbaar.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:52

Dat lijkt indd op een tamme rat.

Indd helaas zijn d'r echt weinig ratten opvangen hier in nl zeker hier in noord-Holland heb je d'r maar een paar.

Als ik op me zelf ga wonen zit ik ook te over wegen om een opvang te beginnen heb d'r zelf 3 en ben echt verliefd op die beestjes en een opvang doet me altijd goed om ook veder te zoeken voor ze naar een nieuw goed baasjes en vriendjes!