Hoe een kat (los) mee te nemen in de auto??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:10

Onze (inmiddels overleden) poes ging vaak ook graag mee een blokje om rijden! :)

Als ze een rondje wilde rijden kwam ze vaak naar de auto gelopen als we kwamen aangereden (ze was vaak buiten) en dan ging ze bij ons op schoot zitten als we wilde uitstappen en moesten we een rondje rijden wat ze geweldig vond! :D
Dit hebben we een aantal keren gedaan, maar nooit problemen mee gehad!

Maar dit waren wel altijd kleine ritjes van 5 minuten, voor langere ritten en als we naar de DA gingen, ging ze wel altijd netjes in een reis mandje.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:11

Mijn kat wilde ook niet meer in het mandje na haar traumatische sterilisatie ervaring, dus heb ik een paar weken geleden deze space shuttle aangeschaft :P :
http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... hes/413393

Kan de bovenkant van open, dus geen struggles meer met de kat die niet door de opening wil. Klep open (de ene helft een nog grotere opening dan de andere, die al groot zat is voor mij), kat erin, klep dicht. Dat was wel een uitvinding.

Er bestaan wel dingen om je kat ook in de veiligheidsgordel te klikken, zoals deze:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... xie/504381
Maar ik zou dat toch ook wat gevaarlijk vinden denk ik ;)

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:12

Ik zou ze ook niet los doen in de auto. En ook niet met tuigje. Hoe strak het tuigje ook zat, de mijne vond altijd wel een manier om eruit te glippen.
Wij hebben onze beide katten ook mee in een bench, of allebei in een aparte reismand.
Voordat we weg gaan zet ik de bench of mandjes al in de woonkamer, zodat ze er vast aan kunnen wennen. Je kan ze ook in de mand voeren, zodat ze een plezierige ervaring hebben met de mand. Speeltjes werken bij die van ons niet, maar kun je er aan bij stoppen.
Onze katten zijn beide schijtluizen onderweg, maar lopen er op deze manier zo in. Deurtje dicht en hop in de auto! :D

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:15

Vind het toch "grappig" te lezen dat de ervaring zo wisselen. Uiteraard kies ik graag voor de veiligheid, zie mijn katten liever ouder worden dan 1. Vandaar ook benieuwd naar ervaringen en hoe mensen het oplossen. Van de kattengordel had ik bijvoorbeeld nooit gehoord :n

We hebben gewoon goede mandjes, ook die aan de bovenkant open kunnen.

Eten in het mandje om te laten wennen maakt niet uit. Mand heeft 2 maanden in de kamer gestaan en ze zijn daar nooit vrijwillig in gegaan, ook niet voor eten. Vandaar dat de mandjes maar weer zijn opgeborgen.

Zoe_97

Re: Hoe een kat (los) mee te nemen in de auto??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:22

als je ze nu eerst allemaal aan de riem doet, dan denken ze leuk buiten en kunnen niet eer weg. Dan doe je ze in hun mandjes? laat ze maar boos zijn, ze kunnen geen kant uit :)*

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:26

Bingo! :j Briljant idee, vanavond meteen testen bij 2 katten!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:30

rumay schreef:
Niet doen los of aan tuigje erg onverantwoordelijk en levensgevaarlijk

Wat denk je dat er kan gebeuren als hij uit zijn tuigje glipt?
Grote paniek bij hem lijkt me zo te kunnen gebeuren en als hij bij je pedalen komt of daaronder heb je een enorm probleem.
Of dat je een aanrijding krijgt en de kat vliegt door de auto tegen de voorruit.
Waarom niet wennen aan een mandje?
Is niet meer werk dan wennen aan een tuigje.

niet te hard zeggen..
mijn kat veroorzaakt bijna ongelukken door uit haar tenen vanuit het niets te gillen (echt gillen)..
van jongs af aan..

ik heb haar daarom als kitten al aangeleerd om los te liggen in de trein..
in de trein, mandje open, kat op tafel, mandje tussen de stoelen en dan kon ik ook rustig in slaap vallen, madam wekte mij als er teveel over de intercom kwam (waren mijn overstapstations)..

in de auto op korte en middenlange afstanden is ze het meest rustig als ze los in de auto ligt..

ja het is 'gevaarlijk', ze ligt dan namelijk op de hoedenplank te pitten. dus ik rijd ongelovelijk voorzichtig, met grote afstand op mijn voorliggers en uitrollen in plaats van remmen. Maar voor mijn kattenbeest is het veiliger om zo te rijden, dan met een kat die zich van ellende onderkotst, pist en poept (ze doet het allemaal binnen 15 minuten) en het vanuit het niets op een krijsen zet waardoor ik bijna een zwieper aan het stuur geef.. los op de hoedeplank heb je er hier geen kind aan.. ligt rustig te slapen.. 1x heeft ze het in haar hoofd gehaald om tussen de voorstoelen te willen.. daar kwam ze dus mijn vlakke hand tegen, die met de zelfde snelheid naar achteren kwam als zij naar voren wilde (rustig dus, want ze kwam aangeslopen)..

bij lange afstanden is het niet anders.. dan heb ik een stapel oude handdoeken en is het bijna bij iedere pomp stoppen, kat eruit, handoek eruit, schone erin, kat er weer in.. maar ik houd ook altijd mijn hart vast dat ze dan juist wegglipt.. en heb al een keer gehad dat ze halverwege de rit gewoon echt vies was omdat ze was gaan rondtollen in het mandje nadat ze het vervuild had. Maar nu ze bijna 19 is, kan ik geen ritten meer maken die langer dan 30 minuten duren als ze los is, simpelweg omdat ze nu de kracht mist om zichzelf in balans te houden als ze zou gaan zitten of gaan verliggen.. dat kan even, maar niet meer het halve land over.

Ik zal het niemand aanraden om een kat los te vervoeren, want het is en blijft een gevaar, als je echt scherp moet remmen kun je in het beste geval je kat van de binnenkant van de vooruit plukken.. Als er geen andere optie is.. heel rustig en bedachtzaam rijden (alsof je eieren los vervoert).

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:36

Ik vind vervoersboxen met een deurtje en een bovenklep erg handig.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:40

In mijn grote wasmand zijn zelfs al 2 halfwilde katten vervoert.Kreeg alleen een vraag in de wachtkamer of ik de strijkwas mee had genomen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:47

Jeetje Elena MM77 lijkt me heel vervelend zulke lange ritten, en een grote honden bench, zou dat iets zijn?

Hier ook de katten toen ze kitten waren in wasmand meegenomen, helaas kwamen ze er zo goed als zelfstandig uit. toen met twee man, een theedoek vast moeten houden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:47

Wel een met een deksel nemen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:50

Terugrit hebben we manden bij dierenarts geleend. :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:55

Je moet je kat gewoon aanleren dat het mandje niet erg is.
Mijn kat rent op commando het mandje in :j De tweede helaas niet, toen was ik er te lui voor om het aan te leren :+ die heeft het wel een beetje geleerd van de eerste.

Elke dag lekker eten geven in het mandje. Als dat goed gaat, mandje eens dicht doen.

Mijn katten zijn echt extreem braaf en aanhankelijk, maar los in de auto zou ik niet snel doen. Stel dat ze net iets geks doen (onder de pedalen, op het stuur...) als je op de snelweg zit, moet er niet aan denken. Ook niet dat ze door de vooruit vliegen trouwens :\

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:58

xxCYNNxx schreef:
sorry, sorry, sorry, maar moest om die zin toch wel even hard lachen :) . Daarna kwam wel gelijk de gedachte ' oe wat zal dat ongelooflijk pijn hebben gedaan' . Zo'n sadist ben ik dan ook nog net weer niet dat ik alleen maar smakelijk om die zin gelachen heb :+ .

Zou zoals de rest al zegt toch gewoon een mandje gebruiken. Veel te gevaarlijk kat los. Verhaal uit de quote illustreert dat maar al te goed. En door de voorruit zien vliegen wil je ook niet natuurlijk.
Mandje is niet het eind van de wereld, al zijn er idd genoeg katten die zich wel zo gedragen als ze erin zitten. Maar het is tenslotte maar voor even, dus gewoon veiligheid voorop houden. Kat is het daarna snel genoeg weer vergeten.

Ach 18 hechtingen, geen kleren meer aan mijn lijf en hele plukken haar missend viel het best mee.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:00

_Yasmine_ schreef:
Jeetje Elena MM77 lijkt me heel vervelend zulke lange ritten, en een grote honden bench, zou dat iets zijn?

Hier ook de katten toen ze kitten waren in wasmand meegenomen, helaas kwamen ze er zo goed als zelfstandig uit. toen met twee man, een theedoek vast moeten houden.

grote hondenbench zou willicht nog een idee zijn.. goede tip voor het geval ik nog een keer het in mijn hoofd haal om te verhuizen.. morgen is het maar 10 minuten, dan zet ik het mandje op de bijrijdersstoel, als het echt te gek wordt kan ik het met een hand openen en haar naar achteren sturen..

ja hoop echt geen lange ritten meer met haar te hoeven maken.. want het is gewoon een bak ellende..
vroeger ging ze dan ook op de hoedenplank gewoon hoor ;).. enige issue was als ik getankt had.. dan stond ze op mijn stoel te miauwen.. dus eerst naar de hoedenplank lokken buiten om, en dan razendsnel instappen rofl. gaf wel altijd veel bekijks..

maar ze wordt op 1 september 19 dus ik denk niet dat het ooit nog nodig zal zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:00

sanne83 schreef:
Je moet je kat gewoon aanleren dat het mandje niet erg is.
Mijn kat rent op commando het mandje in :j De tweede helaas niet, toen was ik er te lui voor om het aan te leren :+ die heeft het wel een beetje geleerd van de eerste.

Elke dag lekker eten geven in het mandje. Als dat goed gaat, mandje eens dicht doen.

Mijn katten zijn echt extreem braaf en aanhankelijk, maar los in de auto zou ik niet snel doen. Stel dat ze net iets geks doen (onder de pedalen, op het stuur...) als je op de snelweg zit, moet er niet aan denken. Ook niet dat ze door de vooruit vliegen trouwens :\

mandje gewoon stilstaand is ook geen enkel probleem, maar zodra het gaat bewegen is het absoluut mis.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:23

Ik gebruik zo'n gordelsysteem ding voor honden. Dan kan je ze vastklikken aan de achterbank. Werkt prima en kat ligt lekker naast mijn dochter te slapen in de auto :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:23

ik heb 2 katten, als kitten had ik ze samren gewoon in een mand.. maar met 6 maanden apart op aanraden van de dierenarts

met enten toen ze 1 jaar waren was ik daar blij om dat ze allebei apart waren... grommen en blazen na elkaar...

met 2 jaar en enten kreeg ik de zwarte er net in dit jaar was die gewoon vals.. van de stress.. maar ik heb liever dat dan de kat los...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 17:31

Even voor de beeldvorming, ik bedoel niet de katten helemaal los los! :n Het gaat echt om een kat aan een tuigje en dan vast op de stoel. Niet loslopend door de hele auto.

Sunrise, klinkt hij ook echt stevig vast die gordel?
Boheme, hoeveel hechtingen :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:34

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 15:36

Is inderdaad zo een gordel! Zal verder ook eens googlen op ervaringen met die dingen.

Hebben jullie dan die katten zonder te wennen er gewoon in gezet? (buiten kitten om)

Gisteren zijn ze in mand naar de dierenarts gegaan. Blijkbaar kan hij er met zijn poot doorheen. Dus was enigszins spastisch tillen! :+ Katten zaten er gelukkig wel snel in, daarna begon de herrie en nageltjes.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:02

Mijne is nog een kitten, maar heb hem gewoon vast gezet en klaar. Moet zeggen dat ik wel een hele makkelijke kat heb hoor.. Maar vind het veel fijner dat systeem. Neem mijn kat nog weleens mee naar mijn moeder en de kinderboerderij vind hij ook erg leuk :Y)

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:17

Kat los in de auto = geen goed plan maar dat weet je intussen wel :-)

Wat mij opvalt en waarschijnlijk bij de meesten (dus niet allemaal) de oorzaak van het probleem is, is dat het mandje alleen tevoorschijn komt op het moment dat het echt nodig is en je kat er in MOET plus dat er van de persoon die kat lief erin moet doen ineens in de stress is, wat een kat, net zoals een paard, feilloos aanvoelt en daar dus ook nog extra op reageert.

Waarom leert men niet van jong kitten af aan dat het mandje/de reiskoffer of wat voor vervoer box dan ook iets leuks is. Leer het koppelen met wat lekkers , spelen met het favoriete speeltje of wat dan ook en houd dat bij door regelmatig de aandacht aan te besteden als bevestiging/reminder.

Des te minder moeit kost het om ze er in te zetten als het een keer wel nodig is en kunnen jullie beiden rustig blijven.

Het is toch gek dat katten stapelgek zijn op dozen en doosjes waar ze als het maar half kan in gaan zitten maar ze willen niet in de reisbox als het moet.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:36

Ik heb ooit de kat van de schoonouders naar de dierenarts willen voeren. Uit veiligheid (is een half wilde kat, daar kan je niet aankomen en komt enkel binnen om te eten,te slapen en te bevallen) hadden we ze dus sowieso al in een bench gestoken, en daar een deken rondgedaan en dat vastgemaakt met een spanriem. Bench in de koffer, hoedeplank naar beneden en koffer dicht. Ik was nog geen 2 minuten van huis of poeslief zat ineens voor mijn neus op het dashboard. Ik ben me nog nooit ZO rot geschrokken!

Even zit je dan wel te kijken van: :?, maar heb ze dan vliegensvlug in haar nek gepakt en teruggestoken. Ik moet wel zeggen, had die toen moeilijk gedaan, ik had ze gewoon laten lopen, die was kwaad!!

Uiteindelijk toch bij de dierenarts geraakt en ze laten steriliseren, sindsdien is ze mijn vriendin helemaal niet meer :+

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:54

Mijne ging er altijd prima in, heel makkelijk. Maar de sterilisatie een hoop complicaties gehad, waardoor ze wel 10x terug moest naar de dierenarts, en veel last had van de operaties. Dus ik denk dat ze nog steeds het mandje associeert met dierenarts en pijn. Terwijl we nu altijd met het mandje naar mijn ouders gaan, naar de 2 andere poezebeesten en ze het daar altijd wel naar haar zin heeft. Hij staat hier ook gewoon in de kamer altijd met een dekentje erin, maar toch helpt dat niet ;) Onderweg slaapt ze rustig, maar ze wil er gewoon sinds die sterilisatie niet meer in