Hondje gromt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: Hondje gromt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:43

Ik zou lekker gaan wandelen en spelen met hem, met een bal tak of koop een knuffel.
Verder niet te veel aaien nog, hij gaat je vanzelf opzoeken als hij een beetje gewend is.

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 18:32

Okee bedankt voor de tips! Het gaat nu al stukken beter met hem en gaat de kinderen juist opzoeken en ins haha wij laten hem allemaal lekker zijn gang gaan :) hij vraagd ons de aandacht word er bijna moe van xD maar zo lief dat ie is

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:23

Laat hem lekker zijn eigen gang gaan alles onderzoeken de aankomende dagen. Hij moet aan alles wennen en is daardoor onzeker. Grommen zou ik zeker niet proberen af te leren! Hij geeft duidelijk zijn grenzen aan en die moet je respecteren. Als zijn pootjes nat zijn kan je hem voor nu rustig een paar keer over de deurmat laten lopen terwijl hij nog aan de lijn zit, dan gaat het erge natte er wel af. :)

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 10:25

Okee, vandaag heeft hij weer 2x geplast, op het moment dat ik aan t stofzuigen was. Heb hem geroepen en foei gezegt vervolgens ging hij grommen en daarna heb ik hem rustig naar het balkon geroepen. Maar als ik straks aan het werk ben hoop ik dat hij niet meer in huis plast. Hij is goed zindelijk zeiden de vorige eigenaars. Snap dat het angst is maar ben toch ook wel stiekem een beetje bang dat als ik straks weer moet werken dat het hele huis onder geplast is :( maar we denken eraan om een bensch aan ge schaffen zodat hij daar in kan waneer niemand thuis is

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:36

Je mag een hond nooit afstraffen omdat hij plast. Ook niet als hij dit in huis doet. Hij zal dan ook niet meer in jou bijzijn durven plassen als hij buiten loopt omdat hij denkt dat hij wordt gestraft voor het plassen. Daarmee maak je het probleem alleen maar erger en gaat hij juist in huis plassen als jij weg bent.

Voor zover ik het nu lees heb je nogal impulsief een herplaatser in huis genomen zonder je ingelezen te hebben over het gedrag en de opvoeding van honden. Dat is jammer want dat kan straks voor een hoop problemen zorgen. Je doet namelijk steeds de dingen die het probleem erger maken in plaats van minder.

Ik zou adviseren om je goed in te lezen over het gedrag van honden: Turid Rugaas, Kalmerende Signalen is een boekje wat heel makkelijk leesbaar en heel kort en duidelijk is. Verder zou ik als ik jou was je aanmelden bij een basiscursus van een goede hondenschool. Daar kunnen ze je ook helpen met de problemen in huis.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:43

Als ik jou was dan zou ik deze hond behandelen als een pup. Dus na ieder slaapje, eten en spelen naar buiten nemen om te plassen en ja dat betekend dat je zo 15 keer per dag buiten staat. Daarnaast moet je je kinderen aanleren dat zij de hond alleen mogen aaien als hij naar hen toe komt en dat zij niet naar de hond mogen lopen om hem te aaien. In de toekomst kun je dit aanpassen maar op dit moment kun jij volgens mij nog niet zijn signalen interpreteren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:44

Waarom doe je dit nu zo? Hondje is onwennig en onzeker, en doet dan een plasje uit zenuwen of omdat hij het nog niet durft aan te geven. Waarom straf je hem daarvoor? Hij doet dat niet om jou te pesten of om stout te zijn, maar omdat hij het even niet meer op kon houden. En als hij dan in huis plast terwijl jij gaat werken, nou, dan haal je de dweil erover en klaar. Even een tijdje extra belonen als hij buiten plast en dan is het een kwestie van tijd voordat hij weer keurig zindelijk zal zijn.

Geef die hond nou gewoon eens even de tijd. Stop met onrealistische verwachtingen en hem dan straffen als hij daar niet aan voldoet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:48

Phoe... ik vraag me serieus af of dit wel gaat werken.. :=
Hoeveel ervaring heb je met honden?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:59

Jij bent aan het stofzuigen en de hond gaat binnen plassen.
Misschien eraan gedacht dat hij de stofzuiger eng vind? Dan "straf' je hem voor iets wat hij eng vind. En dan zal de angst alleen maar groter worden.

Dat "foei" snap ik ook niet helemaal. Dat is hetzelfde als "zit" "zit" "zit" roepen tegen een hond die nog niet geleerd heeft wat het commando betekend. De hond weet niet wat het woord betekend dus weet ook niet wat er van hem verwacht wordt.

En dan plast hij als je aan het werk bent... Maakt niet uit. Dat ruim je dan gewoon op als je weer thuis bent.
Je hebt gekozen voor een hond, dus je hebt ook gekozen voor de rommel en schade die hij aan gaat brengen. Want hij kan net zo goed je bank als kluifbot gaan gebruiken als je aan het werk bent.

Een hond in een bench stoppen als je er niet bent, ben ikzelf geen voorstander van. Ik neem aan dat je een werkdag van 8 uur hebt...? Dan ben je zo'n 8,5 á 9 uur van huis.
Zit dat arme diertje daar maar.

Ik zal wel heel erg bot overkomen nu, maar ik hoop dat je een verstandige keus gaat maken voor het hondje.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:38

har166 schreef:
Als ik jou was dan zou ik deze hond behandelen als een pup. Dus na ieder slaapje, eten en spelen naar buiten nemen om te plassen en ja dat betekend dat je zo 15 keer per dag buiten staat. Daarnaast moet je je kinderen aanleren dat zij de hond alleen mogen aaien als hij naar hen toe komt en dat zij niet naar de hond mogen lopen om hem te aaien. In de toekomst kun je dit aanpassen maar op dit moment kun jij volgens mij nog niet zijn signalen interpreteren.

Dit heeft helemaal geen zin. De hond is namelijk zindelijk en plast in huis omdat hij onzeker en angstig is. Hierdoor creëer je alleen maar meer onrust en zal de hond nog onzekerder worden en juist meer ongewenst gedrag gaan vertonen.

Mijn advies: neem ruim 2 weken de tijd om de hond aan het reilen en zijlen van jullie gezin te wennen. Rust, ritme en regelmaat zijn hierin HEEL belangrijk. Ga, op gezette tijden, de hond 4x per dag uitlaten, steeds hetzelfde rondje. Hij moet hierin voldoende tijd krijgen om te plassen, maar niet overprikkeld raken. Neem de hond nog niet mee naar allerlei nieuwe plekken. Laat hem eerst wennen aan zijn nieuwe thuissituatie. Nodig ook geen bezoek uit want anders snapt de hond niet wie er wel en niet bij het gezin horen. Zorg dat er een slaapplek is waarin hij nooit gestoord kan worden. Ook niet door de kinderen. Dat is ZIJN plek en daar mag hij slapen.

Op deze manier is het duidelijk voor de hond wanneer hij kan plassen, wie er in huis horen, waar hij zich kan terugtrekken wat er van hem verwacht wordt.

Na die 2 weken kun je LANGZAAM prikkels toevoegen. Een dag ergens mee naartoe nemen, een dag visite. Zorg ook dat je het ritme van de eerste 2 weken blijft volhouden en dat je voldoende rustdagen inplant.

Gebruik NOOIT, maar dan ook NOOIT straf. Straf zorgt (op lange termijn) alleen maar voor meer problemen en niet voor minder. Negeer ongewenst gedrag en beloon zijn gewenste bedrag.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:48

Ik heb ook een herplaatser,in het begin erg bang helaas ook een minder goed verleden. Ook hier regelmatig een plasje gevonden in huis. Ik heb het altijd genegeerd,niet boos geworden. Na 3 weken ging het een stuk beter.

Nu twee jaar later heb ik er echt een gouden hondje aan. Ze geeft haar grenzen aan met grommen. De kinderen weten dat en houden daar rekening mee. Haar mand is haar plaats haar eigen plekje. Daar moet ze van mij met rust gelaten worden.

In anderhalf jaar tijd had ze 4 eigenaren gehad,je moet er wel tijd in willen steken.

Ik heb met haar 2 gehoorzaamheid trainingen gedaan,ze heeft het daar super gedaan.
En nu.... waar ik ga,gaat zij. ..
Met tijd geduld en rust zul je er waarschijnlijk een leuk hondje aan hebben.

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:57

LittleDaisy schreef:
Okee, vandaag heeft hij weer 2x geplast, op het moment dat ik aan t stofzuigen was. Heb hem geroepen en foei gezegt vervolgens ging hij grommen en daarna heb ik hem rustig naar het balkon geroepen. Maar als ik straks aan het werk ben hoop ik dat hij niet meer in huis plast. Hij is goed zindelijk zeiden de vorige eigenaars. Snap dat het angst is maar ben toch ook wel stiekem een beetje bang dat als ik straks weer moet werken dat het hele huis onder geplast is :( maar we denken eraan om een bensch aan ge schaffen zodat hij daar in kan waneer niemand thuis is

Iets meer geduld graag...ik vind het persoonlijk grenzen aan dierenmishandeling om een hond op te sluite in een bench de hele dag.
Als je dat met een paard doet krijg je heel Bokt over je heen.
Hondje moet gewoon wennen,ik heb het meegemaakt dat het wel 4 maanden duurde.(een hond met een naar verleden en ik ben eigenaar nummer 4)
Komt gewoon goed,veel geduld en liefde.Een hond wil normaal gesproken alles voor zijn baasje doen.Ze maken je niet met opzet boos.Dit hondje lijkt mij gewoon erg angstig.Misschien moet je het eens alleen lief benaderen en het andere gedrag negeren...

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:37

Lijkt me dat je beter niet aan een herplaatser had kunnen beginnen. Zoek een goede, positieve hondenschool om daar een cursus te gaan doen. Daar kun je tips vragen en kun je een band op gaan bouwen met je hondje.

Wat je nu doet is gewoon zielig voor het diertje.. :\

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:40

Geef het de tijd, het hondje heeft net een nieuw huisje en moet gewoon nog wennen.

En over het grommen als je aan het pootje zit. Mijn hondje gromt ook als ik aan zijn pootje zit, dit komt omdat mijn vriend perongeluk zijn nageltje te kort heeft afgeknipt in zijn puppy tijd :)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:41

Mijn advies is om dit hondje te overhandigen aan iemand die weet hoe je met een angstige hond/hond met gebruiksaanwijzing om moet gaan. Zo voorkom je van beide kanten teleurstelling en het risico dat de hond een keer uit angst van zich af gaat bijten. Of je hebt ervaring, tijd en een lange adem of je geeft deze uitdaging over aan iemand die dit wel heeft. Hoe goed bedoeld het ook is.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:53

Een bench als eigen plekje is geen slecht idee hoor. Mits hij er niet een hele dag in opgesloten wordt. Blijf positief, jullie moeten allemaal wennen, niet alleen de hond maar alle gezinsleden.
Zorg voor rust en ben consequent. Lekker wandelen en spelen op zijn tijd zo kunnen jullie een band opbouwen. En kijk of je een goede gedragstherapeut of hondencursus in de buurt hebt.

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 15:10

BKonline schreef:
Mijn advies is om dit hondje te overhandigen aan iemand die weet hoe je met een angstige hond/hond met gebruiksaanwijzing om moet gaan. Zo voorkom je van beide kanten teleurstelling en het risico dat de hond een keer uit angst van zich af gaat bijten. Of je hebt ervaring, tijd en een lange adem of je geeft deze uitdaging over aan iemand die dit wel heeft. Hoe goed bedoeld het ook is.

Het heeft gewoon wat tijd nodig, achteraf gezien had ik sommige dingen beter niet kunnen doen, ik vroeg mij af of mijn gedachtes bij zijn gedrag juist waren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:12

volgens mij is hij gewoon bang...niet straffen,niet in een bench opsluiten en gewoon geduld hebben.
Begrijp ik het nu verkeerd maar heb jij kleine kinderen?Hoe is hij daar tegen?

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 17:45

geerke schreef:
volgens mij is hij gewoon bang...niet straffen,niet in een bench opsluiten en gewoon geduld hebben.
Begrijp ik het nu verkeerd maar heb jij kleine kinderen?Hoe is hij daar tegen?

Jaa, hij is intzettend lief voor ze en ze weten dat zodra hij gromt ze uit moeten kijken en hem even met rust moet laten :)
te gaan super goed met hem om en hij met hun :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:42

Maar op het moment dat de hond gromt heb je al heel veel signalen gemist. Het lijkt me daarom verstandig dat je echt gaat zoeken naar een kundige en positieve hondenschool die jou het e.e.a. kunnen bijbrengen over hondengedrag.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:45

_Nelleke_ schreef:
Maar op het moment dat de hond gromt heb je al heel veel signalen gemist. Het lijkt me daarom verstandig dat je echt gaat zoeken naar een kundige en positieve hondenschool die jou het e.e.a. kunnen bijbrengen over hondengedrag.

Zoals we vinden dat het hondje tijd nodig heeft en moet krijgen, vind ik dat ook voor de ts. Ze vraagt hier iig om advies en daar ben ik blij om want ze krijgt goed advies. Iemand live opzoeken is ook echt een goed idee, dan kun je meteen al je vragen op diegene afvuren en die kam je hondje ook echt zien :)
Maar iets milder ( in het algemeen hoor, ik quote je niet Nelleke omdat ik vind dat jij iets naars zegt ) is best terecht.

Mijn herplaatsen heeft me geregeld tot wanhoop gedreven met zijn plasgedrag. Soms doet hij het nog en hij is nu ruim een jaar bij ons. Maar hij heeft zoveel meegemaakt.. Bij ons werkt een bench echt prima. Niet iedereen is het er mee eens maar sinds hij daar een plekje heeft is hij 99% zindelijk en ligt er vaak ook vrijwillig in. Het is een heel afgebakend veilig plekje natuurlijk. Toen ik de bench weg haalde om hem zijn mandje te geven bleef hij echt zoeken en ging buiten er in liggen. :(:) Je moet kijken wat passend is voor jullie allemaal, ook wat past bij jouw hondje.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 07:36

Pauline ik vind het erg vervelend dat je mij belerend wijst op het feit dat ik milder mag zijn. Als je mijn posts terugleest zijn ze opbouwend, vol goedbedoelde adviezen en mild. Ik vind dit op deze manier een persoonlijke aanval en lijkt me in dit topic helemaal niet op zijn plaats.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 07:56

Volgens mij Nelleke schrijft Pauline juist dat ze jou in het algemeen quote, niet omdat jij iets naars gezegd zou hebben. Dus van een persoonlijke aanval is dan geen sprake . Maar om terug te komen op het hondje lijkt mij toch ook dat het heel verstandig is voor ts om hulp te gaan zoeken, als ik het zo lees is het gedrag van hondje niet goed ingeschat door ts en het lijkt me enorm triest voor een herplaatser als hij nog vol stress in de nieuwe situatie zit en zijn signalen worden niet begrepen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:04

maras schreef:
Volgens mij Nelleke schrijft Pauline juist dat ze jou in het algemeen quote, niet omdat jij iets naars gezegd zou hebben. Dus van een persoonlijke aanval is dan geen sprake . Maar om terug te komen op het hondje lijkt mij toch ook dat het heel verstandig is voor ts om hulp te gaan zoeken, als ik het zo lees is het gedrag van hondje niet goed ingeschat door ts en het lijkt me enorm triest voor een herplaatser als hij nog vol stress in de nieuwe situatie zit en zijn signalen worden niet begrepen.

Precies!!
En daar wil ik aan toevoegen dat je het de tijd moet geven. Mijn herplaatser (zie onderschrift) is hier nu ongeveer anderhalf jaar en is pas sinds kort écht helemaal op haar plek. Binnen dan he. Want buiten heeft nog meer tijd nodig.
Mijn herplaatser is (was eigenlijk) een bange (angst-agressie) bijtgrage hond van ruim 50 kilo. En nog nooit heeft ze naar mij gegromd of gebeten. Gewoon omdat ik naar haar kijk. Haar gedrag, haar houding, etc. en daar speel ik op in.

Zoals ik al eerder zei: Ga heeeeel veel lezen over het gedrag van de hond. En inderdaad zoals andere al zeiden: Ga op cursus.
Je mist teveel signalen waardoor dit alleen maar uit de hand gaat lopen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:07

Liannevh schreef:
Het hondje is heel netjes, hij waarschuwt dat hij je eng vindt. Kwestie van vertrouwen opbouwen en vooral NIET straffen als hij gromt. :)

Het beestje is net een paar uur bij jullie, een vreemde moet ook niet gelijk aan mij gaan zitten als ik iemand niet ken. En ook de plaats kent hij niet omdat hij nieuw is in huis.

Hoe weet jij dat hij het eng vind? Zolang je geen telepathische gaven hebt kan je niet zien hoe de rest van zijn houding is.

Het kan angst zijn, maar ook dat hij inderdaad de baas is geweest in het huis en jou nog niet respecteert als leider. Consequent maar rechtvaardig met je hond om gaan is hier belangrijk