Ervaring met hondenvoer van de jumbo? of andere supermarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:31

Mizora schreef:
Ik zou inderdaad dan verder kijken. Voor de kg-prijs van de supermarkt kan je (behalve bij de allergoedkoopste voersoorten van 0.75-1€/kg) eigenlijk altijd wel betere voersoorten kopen bij een dierenwinkel, en nog beter online.

Je betaalt voor een huismerk ongeveer 1.60€/kg bij de supermarkt. Voor merkvoer betaal je 2-3€/kg bij de supermarkt.

Van bonzo moet een (volwassen) hond van ±5kg 120-135g voer, dus 0.23€/dag.
Van Taste of the Wild (TotW) moet dezelfde volwassen hond van ±5kg 75-85g voer, 0.48€/dag bij een zak van 3kg (bij een zak van 13.5kg 0.33€/dag).
Van Orijen moet deze hond 60g voer, dus 0.52€/dag bij een zak van 2.27kg (bij een zak van 13kg 0.32€/dag).

Dat betekent dus dat je hond 1.5 keer zoveel moet eten van bonzo dan van TotW. Dat betekent ook dat hij waarschijnlijk er minimaal 2x zo veel van poept (en vaak nog nog meer, want de ontlasting bevat vaak ook meer vocht en dus meer volume en is breiiger dus vervelender opruimen) en 3-4x zo veel door drinkt.

Dat betekent dus ook veel vaker uitlaten en risico op ongelukjes. Daarnaast is een kleine hond gevoelig voor tandsteen. Door goedkoop voer (veel voer en veel koolhydraten) te voeren moeten ze vaak al met 3 jaar (of eerder) hun gebit schoongemaakt hebben en vanaf dan ieder jaar tot iedere 2 jaar. Zo'n geintje kost, los van het risico van de narcose die er altijd is, zo'n 100€ per keer. Dat is dus zo'n 0.25€/dag dat je anders aan beter voer kan uitgeven. Ook jeukklachten en slechte vacht, het stinken van de hond (vettig aanvoelen), afwijkend gedrag en nog meer problemen ontstaan met behoorlijke regelmaat door lage kwaliteit voer.

Met zo'n klein hondje zou ik voor Taste of the Wild gaan. Zeker omdat je (niet bot bedoeld) niet klinkt als een hondeneigenaar die veel van dit soort dingen af weet, zou ik niet gaan voor Orijen. Orijen is namelijk een ontzettend goed voer, maar een deel van de honden doet het er niet echt lekker op en dat moet je wel herkennen bij je hond. Aangezien je vergelijk een bonzo-gevoerde hond is, is jouw oog hierop hoogst waarschijnlijk niet passend.

Bij deze maat hondjes raad ik trouwens aan om het voer te wegen. Het gaat om kleine hoeveelheden voer en een beetje meer (5 gram brokjes is echt weinig) is wel direct een grote hoeveelheid meer voor hen. Bij 4x 15g brokjes voeren, waar je aan het begin waarschijnlijk op zit bij een goed voermerk, ben je al snel te veel aan het voeren.

Ik koop dit soort voer trouwens bij http://www.food4pets.be , ze leveren snel en zijn zeer goedkoop (en ze hebben alleen maar goed tot zeer goede kwaliteit voersoorten. Uit die voersoorten kan je sowieso veilig kiezen).

Dit ja..

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:42

Ik vind het vreemd dat er het eerst naar de prijs wordt gekeken. Ik kijk altijd als eerste naar wat er in het voer zit. Dat vind ik veel belangrijker. Je wilt je hond toch geen rotzooi geven?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:48

onze vorige hond is 17 geworden op aldi voer en onze huidige honden leven op lidl voer niks geen problemen mee. het ligt er ook aan sommige honden kunnen er niet tegen

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 15:50

Yipee schreef:
Citaat:
Je vraag zou eigenlijk moeten zijn: Wat is een goede voeding voor een maltezer pup en hoeveel kost dat ongeveer?

maar ik neem geen puppie hihi ik ga morgen kijken bij een hondje van 4a5 jaar :P

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 15:54

melissapupa schreef:
onze vorige hond is 17 geworden op aldi voer en onze huidige honden leven op lidl voer niks geen problemen mee. het ligt er ook aan sommige honden kunnen er niet tegen

okee welk merk van aldi of lidl gebruik je dan? en hoeveel kilo is dat :D ben laatst nog bij de lidl geweest maar heb er verder niet opgelet haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:56

melissapupa schreef:

Tsjaa, dat is net zoiets als 'Mijn opa heeft zijn hele leven gerookt maar is wel 90 jaar geworden'. In heel veel (goedkope) brokken zit echt rotzooi wat honden helemaal niet nodig hebben.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:58

Ik vind dit altijd een lastig onderwerp inderdaad. Onze honden vroeger thuis aten vaak met de pot mee en werden ook 17 jaar in goede gezondheid...
Natuurlijk ben ik het eens dat goed voer belangrijk is, heb zelf 3 honden en het is goed zoeken wat werkt en waar ze behoefte aan hebben. Bij ons doen ze het het beste op smuldier en voor de ochtend een goede brok. Onze podenco kreeg bij haar oude baas pedigree te eten, nou ze had wel 8 keer ontlasting op een dag en ze was zo gevoelig op haar maag pff, maar nu goede ontlasting, mooi op gewicht en goed in haar vacht.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:09

Het verschilt ook wel per hond. Sommige hebben gevoelige darmen zoals onze hond. Hij doet het goed op lam en rijst en op andere soorten poept hij de gang vol. Hij krijgt voer van het merk Kenner. Onze katten aten van de C1000 brokken ook veel meer en hadden een doffe vacht, zij krijgen purina one.

Het is denk ik een kwestie van uitproberen. Geen hond is gelijk.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:44

Yipee schreef:
Citaat:
Je vraag zou eigenlijk moeten zijn: Wat is een goede voeding voor een maltezer pup en hoeveel kost dat ongeveer?

maar ik neem geen puppie hihi ik ga morgen kijken bij een hondje van 4a5 jaar :P

Hetzelfde geld nog steeds, alleen dan haal je het woordje pup weg. ;) Verder moet je het natuurlijk zelf weten, maar ik hoop dat je iets doet met onze adviezen. :) Veel succes en plezier met hopelijk een leuk honden vriendje!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:45

LittleDaisy schreef:
okee welk merk van aldi of lidl gebruik je dan? en hoeveel kilo is dat :D ben laatst nog bij de lidl geweest maar heb er verder niet opgelet haha

TS, lees nou de andere reacties ook eens in plaats van de éne reactie die in jouw straatje past. Je wil toch goed voor je hond zorgen? Dan moet je niet bij voorbaat al besluiten dat je per sé het goedkoopste voer wil, zonder zelfs maar te bekijken of er betere alternatieven zijn. Je gaat zelf toch ook niet leven op patat?

sanneveenma schreef:
Honden kunnen granen niet verteren.

En dit is dus niet waar. Honden kunnen bewerkte graanproducten omzetten in poep dús kunnen ze het verteren. Dat ze er niet optimaal voedingsstoffen uit kunnen halen, en dat er dus relatief veel van eten om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, is iets totaal anders.

Mizora

Re: Ervaring met hondenvoer van de jumbo? of andere supermarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:19

Honden kunnen beperkt koolhydraten verteren en de celwand van granen niet kapot maken. Dat betekent dat granen (goed) ontsloten moeten zijn (door te ontsluiten, bijvoorbeeld te koken, gaat de celwand stuk), maar dat kost geld. Goedkopere brokken hebben vaak minder goed ontsloten granen (dan is bijvoorbeeld maar 60% ontsloten in plaats van 90%), waardoor er meer van nodig is en er veel meer poep is, soms zie je (bijvoorbeeld bij frolic) zelfs nog stipjes in de poep zitten van de granen. Dat is er dus in dezelfde toestand uit gekomen als dat het erin is gegaan. Weggegooid geld dus.

Ik zou ook van de lidl of de aldi geen voer kopen. Maar als richtlijn: goed voer bevat beperkt koolhydraten (dus geen granen als eerste product), minimaal 30% vleesmeel/vlees en dierlijke bijproducten (of 50% vers vlees) en hoef je relatief weinig van te voeren.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:26

Ik koop zo wie zo geen voer bij de supermarkt dan gaan al die leuke kleine winkeltjes dicht. Koop gewoon anders goed koop voer in de dierenwinkel die mensen moeten er ook van bestaan. Is wel makkelijk zo uit de supermarkt maar zo kan een dierenwinkel zijn deuren wel sluiten.

Bonzo kun je ook wel bij een dieren winkel krijgen.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:39

Voer uit een supermarkt is niet echt goed.. dat zijn de resten van vlees en alles. Honden hebben een slechtere ontlasting, ze zitten minder goed in hun vacht.

Voer van de dierwinkel is vele male beter. Zoals Carnis, dit is voer waar niet de resten van vlees is gebruikt! Maar het goede deel van het vlees. Dit is echt vanuit het natuurlijke gebruikt. Honden doen het hier veel beter op, je ziet het verschil gewoon letterlijk tussen goedkoop en het duurdere voer. Hond glimt meer, goede stevige ontlasting, honden verharen goed, je kunt ze niet ruiken vanuit de bek. En nog veel meer van die soorten.

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 18:16

okee bedankt voor jullie commentaar :) ik ben ook niet specifiek opzoek naar supermarkt voer maar wou alleen jullie ervaringen er van weten hihi, de hond die we op halen die krijgt nu voer van KENNER gevoerd ofzo vanaf 1 jaar

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 18:17

nu is mijn vraag hoeveel mag een maltezer op een dag eten? incl snacks :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:34

LittleDaisy schreef:

Dat staat op de verpakking van je voer, en dat is de indicatie. Gewoon ff verstand erbij, net als bij je paard. Snacks beperkt houden, maar dat is logisch. Dus kijk naar de conditie van je hond, hoeveel 'ie loopt en speelt etc.

tiwi1969 schreef:
Lang geleden hebben wij een keer uit "nood-winkels dicht" een zak AH brokken voor onze toenmalige hond gekocht.

Wat een baggervoer was dat, gaf zoveel ontlasting dat de volgende dag onze gang vol met poep lag, het arme dier kon het niet meer ophouden. Dat was met zijn normale voer geen probleem.

Ondanks dat ik er ook van overtuigd ben dat je je hond heel veel beter kunt voeren dan met supermarktvoer, vind ik deze reactie toch wel heel erg kort door de bocht.
Je geeft je hond ineens heel ander voer dan 'ie gewend is, hij gaat aan de schijterij, en dan is de brok de schuldige? Imo is dan de baas de schuldige, want die was zo 'dom' om niet op tijd het normale voer in huis te halen. Dat wil niet PER DEFINITIE zeggen dat dan die bepaalde brok slecht is.
Ook bij kwaliteitsvoer kan een plotselinge wissel absoluut voor diarree zorgen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:53

LittleDaisy schreef:

In principe moet je de snacks van de gewone hoeveelheid voer af halen. Ik weet niet hoeveel jouw Maltezer weegt/gaat wegen. Ik had eerder uitgelegd hoeveel je aan een hond van ±5kg moest voeren van bonzo (120-135g), Taste of the Wild (75-85g) en Orijen (60g).

Dat geeft dus al aan dat daar niet één antwoord op is. Van bonzo moet je ruim het dubbele voeren dan van orijen. Ook qua beloningsbrokjes zou ik dus gaan voor een hoogwaardige variant, dus bijvoorbeeld gedroogde eend (geen lever, want je voert een kleine hond al snel te veel lever). En voor de rest belonen/laten snacken met zijn standaard voer.

Dit soort snoepjes: https://www.faunaland.nl/vleessnack-kon ... p8009.html
Zelf gebruik ik graag deze: http://www.dieren-benodigdheden.nl/snac ... -dice.html

Andere goede (traditionele) voersoorten die makkelijk te verkrijgen zijn, zijn Royal Canin (80g) en Nutro's Choice (80g). Zeker over Nutro's Choice ben ik erg te spreken.

T_Driver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 21:03

Okeej heel erg bedankt voor jullie adviezen. De hond krijgt nu Kenner voer daar blijf ik ook gewoon bij denk ik mits hij wat mist in zn voeding

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:05

LittleDaisy schreef:

Snacks zijn totaal niet nodig. Enige reden dat honden snacks krijgen is omdat mensen snacken lekker vinden. Maar een hond is van nature geen snacker.

De hoeveelheid voer verschilt per individu. Vraag aan de vorige eigenaar hoeveel het hondje at (aantal gram, hoe vaak per dag, hoe laat) en gebruik daarna gewoon je ogen/gevoel. Te dik? Teveel voer in verhouding tot de activiteit. Te dun? Te weinig voer in verhouding tot de activiteit. Een hond kan beter iets aan de dunne kant zijn dan te dik.

Supermarktvoer heeft vaak een mindere kwaliteit. Wat zich o.a. kan uiten in tekorten aan bepaalde voedingsstoffen, allergiën (vaak zitten er veel bijproducten in het voer) en grotere hoeveelheden ontlasting. Als het hondje het goed doet op Kenner zou ik dat gewoon blijven voeren. Geen topmerk misschien, maar zeker beter dan bv Bonzo. Maltezer heeft maar een klein maagje en zal dus zeker geen dure eter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:49

LittleDaisy schreef:
Okeej heel erg bedankt voor jullie adviezen. De hond krijgt nu Kenner voer daar blijf ik ook gewoon bij denk ik mits hij wat mist in zn voeding

Ik weet niet of honden- en kattenvoer vergelijkbaar zijn, maar mijn katten stinken echt als ze Kenner brok krijgen, en de bakken worden echt heel veel viezer.

Investeren in beter voer loont echt, in alle opzichten.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:55

Heeft iemand hier ervaring met Renske?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:22

Renske is handig als je geen vriezer tot beschikking hebt of een weekendje weg gaat maar ik vind dat er beter merken zijn (die helaas wel in de vriezer moeten)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:43

Mizora schreef:
Honden kunnen beperkt koolhydraten verteren en de celwand van granen niet kapot maken. Dat betekent dat granen (goed) ontsloten moeten zijn (door te ontsluiten, bijvoorbeeld te koken, gaat de celwand stuk), maar dat kost geld. Goedkopere brokken hebben vaak minder goed ontsloten granen (dan is bijvoorbeeld maar 60% ontsloten in plaats van 90%), waardoor er meer van nodig is en er veel meer poep is, soms zie je (bijvoorbeeld bij frolic) zelfs nog stipjes in de poep zitten van de granen. Dat is er dus in dezelfde toestand uit gekomen als dat het erin is gegaan. Weggegooid geld dus.

Ik zou ook van de lidl of de aldi geen voer kopen. Maar als richtlijn: goed voer bevat beperkt koolhydraten (dus geen granen als eerste product), minimaal 30% vleesmeel/vlees en dierlijke bijproducten (of 50% vers vlees) en hoef je relatief weinig van te voeren.

Hier word ik dan wel weer blij van, iemand die verder kijkt dan 'granen zijn slecht, oh nee'. Helaas zie ik dat nog zo veel.

Als het goed is, dan is ieder voer gewoon geschikt en loopt je hond geen tekorten op. Of alles even goed is? Ik zou persoonlijk geen supermarktbrok voeren. Ik ben absoluut niet anti-brok, maar ik werk in een dierenpension en alle honden krijgen hier vers vlees. Ik ruim iedere dag meerdere malen hun ontlasting op en die is altijd goed van kleur en niet te zacht. Wij voeren hier Herby Versvoer, wij krijgen de 'restjes' met bijv. verkeerde stickers en worsten van net geen kilogram.

Ik ga mee met een aantal andere mensen en dat is om bijv. via internet een goede brok te kopen voor je hondje. Doen wij ook voor onze katten. Het liefst zou ik die ook vers voeren (lijkt mij zo lastig kauwen met die tanden van ze...) maar daar moeten ze niks van hebben.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:46

Zowel Albert Heijn als Jumbo eigenmerk beviel mij en de honden absoluut niet, ze krijgen nu Beneful en dat bevalt prima :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 00:02

TS vind je het niet veel belangrijker wat er in brokken/voeding zit dan wat het kost?

Supermarkt brok is nou niet bepaald van hogen kwaliteit. Daarnaast zit er veel zout en zooi in wat de brokken vult, maar jouw hond echt niet nodig heeft.

Dus wellicht is de vraag beter: Welke brokken zijn goed voor mijn hond <<)