Mizora schreef:Ik zou inderdaad dan verder kijken. Voor de kg-prijs van de supermarkt kan je (behalve bij de allergoedkoopste voersoorten van 0.75-1€/kg) eigenlijk altijd wel betere voersoorten kopen bij een dierenwinkel, en nog beter online.
Je betaalt voor een huismerk ongeveer 1.60€/kg bij de supermarkt. Voor merkvoer betaal je 2-3€/kg bij de supermarkt.
Van bonzo moet een (volwassen) hond van ±5kg 120-135g voer, dus 0.23€/dag.
Van Taste of the Wild (TotW) moet dezelfde volwassen hond van ±5kg 75-85g voer, 0.48€/dag bij een zak van 3kg (bij een zak van 13.5kg 0.33€/dag).
Van Orijen moet deze hond 60g voer, dus 0.52€/dag bij een zak van 2.27kg (bij een zak van 13kg 0.32€/dag).
Dat betekent dus dat je hond 1.5 keer zoveel moet eten van bonzo dan van TotW. Dat betekent ook dat hij waarschijnlijk er minimaal 2x zo veel van poept (en vaak nog nog meer, want de ontlasting bevat vaak ook meer vocht en dus meer volume en is breiiger dus vervelender opruimen) en 3-4x zo veel door drinkt.
Dat betekent dus ook veel vaker uitlaten en risico op ongelukjes. Daarnaast is een kleine hond gevoelig voor tandsteen. Door goedkoop voer (veel voer en veel koolhydraten) te voeren moeten ze vaak al met 3 jaar (of eerder) hun gebit schoongemaakt hebben en vanaf dan ieder jaar tot iedere 2 jaar. Zo'n geintje kost, los van het risico van de narcose die er altijd is, zo'n 100€ per keer. Dat is dus zo'n 0.25€/dag dat je anders aan beter voer kan uitgeven. Ook jeukklachten en slechte vacht, het stinken van de hond (vettig aanvoelen), afwijkend gedrag en nog meer problemen ontstaan met behoorlijke regelmaat door lage kwaliteit voer.
Met zo'n klein hondje zou ik voor Taste of the Wild gaan. Zeker omdat je (niet bot bedoeld) niet klinkt als een hondeneigenaar die veel van dit soort dingen af weet, zou ik niet gaan voor Orijen. Orijen is namelijk een ontzettend goed voer, maar een deel van de honden doet het er niet echt lekker op en dat moet je wel herkennen bij je hond. Aangezien je vergelijk een bonzo-gevoerde hond is, is jouw oog hierop hoogst waarschijnlijk niet passend.
Bij deze maat hondjes raad ik trouwens aan om het voer te wegen. Het gaat om kleine hoeveelheden voer en een beetje meer (5 gram brokjes is echt weinig) is wel direct een grote hoeveelheid meer voor hen. Bij 4x 15g brokjes voeren, waar je aan het begin waarschijnlijk op zit bij een goed voermerk, ben je al snel te veel aan het voeren.
Ik koop dit soort voer trouwens bij http://www.food4pets.be , ze leveren snel en zijn zeer goedkoop (en ze hebben alleen maar goed tot zeer goede kwaliteit voersoorten. Uit die voersoorten kan je sowieso veilig kiezen).
Dit ja..

ben laatst nog bij de lidl geweest maar heb er verder niet opgelet haha
Verder moet je het natuurlijk zelf weten, maar ik hoop dat je iets doet met onze adviezen.
Veel succes en plezier met hopelijk een leuk honden vriendje!