Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jillsil schreef:Wij hebben (meerdere keren) een hond tijdelijk opgevangen die o.a. ook dit gedrag thuis vertoonde. Bij ons deed hij dit eerst ook maar wij hebben dit kunnen oplossen door de baas te zijn in huis. Klinkt heel simpel maar de basis is ook vrij simpel;
Hond moet zitten totdat wij het commando 'toe maar' gaven om te eten. Als hij dan begonnen was haalden wij zijn bak weg. Let op, ben je bang dat jouw hond je bijt gebruik dan een tennisracket of een helperhand (worden door ouderen veel gebruikt) om de bak te pakken. Hij kreeg de bak pas terug als hij weer rustig en ontspannen ging liggen. Maar het gaat niet alleen om het eten, je moet er ook voor zorgen dat jij (en dus ook je moeder) de baas bent. Gaan jullie wandelen ga jij als eerste door de deur en daarna de hond pas, ga je weer naar binnen, ga jij eerst en dan pas de hond.
Komt de hond ook op de bank? Dan ga jij zitten waar de hond altijd zit, hij moet plaats maken voor jou.
Ik adviseer zeker om een cursus te volgen of een trainer thuis te vragen die jullie hiermee kan helpen. Iedere hond en iedere situatie is anders. Vergeet niet dat iedereen het ook weer anders doet en er misschien in een middenweg een oplossing zit voor jullie.
Slaan is geen oplossing, krijg je geen respect mee van je hond maar creëer je angst mee. Een keer in zijn nekvel pakken is voor mij geen probleem maar je moet dit wel op de juiste manier doen en op het juiste moment. Daarom nogmaals > zoek een goede (erkende) trainer
mindful schreef:Nog een leuke tip, als hem gaat voeren doe je hem eerst zitten of liggen. Je zet de kom neer en hij moet blijven zitten..als hij recht staat neem je de kom weer op...zo blijven oefenen tot hij blijft zitten en dan zeg je 'ja' als hij braaf bleef zitten laat je hem eten.
Ik heb de mijne geleerd om eerst oogcontact te maken met het woordje 'kijk'
Zo leer je dit aan: je houdt een snoepje in je handen, je hond gaat je handen in de gaten houden...je blijft onbeweeglijk oogcontact zoeken en als je hond naar je opkijkt beloon je met het snoepje. Als hij dit snapt kan je het woordje :kijk' als commando gebruiken. Zo doe ik het met zijn kom eten ook.
Mijn hond zou een moord doen voor zijn eten maar gromt nooit, je kan bv een beetje voer geven en ernaast blijven staan met wat voer in je handen. Je vraagt weer oogcontact met 'kijk' en je legt het rustig in zijn kom. Zo ga je wat meer respect krijgen en ziet hij er iets positiefs in als je naast hem staat.
Ik vind het trouwens heel fijn van jou dat je een oplossing zoekt, dit gaat zeker lukken als je dit elke keer doet bij het voeren. Vraag aan je mama om deze taak op jouw te nemen, je gaat een sterkere band krijgen hierdoor.
NAIWHL schreef:Ik zou met deze hond op dit moment nog niet bezig gaan met recht in de ogen kijken.
Voor ons mensen is dat een teken dat we de aandacht hebben, voor een hond is dit juist een bedreigend gebaar. En zeker omdat hij nu moet leren dat er geen dreiging is van mensen bij het eten, zou ik dat zeker niet doen.
Ik weet niet of hij rustig wachten kan, maar de komende dagen zou ik het volgende doen.
Laat hem rustig zitten op 2 meter afstand van waar de voerbak komt te staan.
Zet de voerbak neer.
Laat hem nog even wachten.
Doe zelf een paar stappen achteruit en geef dan het commando dat hij mag gaan eten.
Op dat moment ga je weg en laat je hem met rust.
Geef hem alsjeblieft weer rust terug.
Ik zou er zelf namelijk ook stik sacherijnig van worden als iemand telkens tijdens het eten in mijn bord gaat zitten prikken of aan gaat zitten kijken.
NAIWHL schreef:Hoe lang doet hij erover voordat hij zijn eten op heeft?
Als hij dat met 5 minuten op heeft, dan kan het prima op zijn vaste plek, maar dan moeten jullie die 5 minuten hem even zijn rust gunnen.
En als het voor jullie prettiger is om in de schuur te voeren, dan kan dat ook.