hond aangevallen, eigenaar aansprakelijk stellen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:28

Tjeetje wat een schrik zeg. Heeft je hond geen angst naar andere honden er aan over gehouden? Sterkte! (overigens kan de politie natuurlijk wel een gesprekje houden met de eigenaar van de honden. Kan me niet voorstellen dat deze honden verder nooit agressief gedrag vertonen.)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:28

Als je GOED leest maakte de hond van TS aanstalte om naar de andere aangelijnde honden te lopen. VOOR Dat de loslopende hond van TS er was, werd deze al teruggeroepen. De hond luisterde METEEN en kwam terug. Op dat moment trokken de vast gelijnde honden zich los, en waren dus ook loslopende honden. En deze honden hebben toen de hond van TS gepakt, om niet meer los te laten.

Dus 1- de losse hond was nog niet bij de aangelijnde honden.
en 2- de aangelijnde honden liepen dus OOK los op het moment van grijpen.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 09:29

minikatje schreef:
Maar hebben de honden onderling contact gehad voordat ze grepen?
Als de hond vd ts alleen een stapje in de richting had gezet en vervolgens terug naar de ts zelf huppelde vind ik het wel zorgwekkend dat die honden zich losrukken (!) en vervolgens een hondje gaan molesteren.
Een loslopende hond zou namelijk niet zon grote trigger moeten zijn, wat als het een kind was?

Er is GEEN onderling contact geweest,mijn hond heeft aanstalten gemaakt erheen te gaan, toen ik zag dat hij naar de honden wilde gaan heb ik hem direct terug geroepen, wat hij dus ook direct deed, toen hij zijn rug naar de honden toekeerde en naar mij terug kwam trokken zijn honden zich los en vielen mijn hond aan..

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:29

Misschien heb ik er overheen gelezen maar ik zie meerdere reacties met 'je hond moet aangelijnd zijn', maar is er een aanlijnplicht in jouw dorp/stad waar je woont?

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 09:33

Sleeper schreef:
Tjeetje wat een schrik zeg. Heeft je hond geen angst naar andere honden er aan over gehouden? Sterkte! (overigens kan de politie natuurlijk wel een gesprekje houden met de eigenaar van de honden. Kan me niet voorstellen dat deze honden verder nooit agressief gedrag vertonen.)

Bij de politie is bekend dat deze honden agressie vertonen, deze honden worden normaal op een terrein gehouden om de boel te bewaken, heeft de eigenaar zelf verteld, de politie kan alleen niks doen totdat er dus weer iets gebeurt...dus behalve een melding mogen zij verder niks doen.

Tot nu toe heeft mijn hond er nog geen angst aan over gehouden dus hopelijk blijft dat ook zo..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:34

ik zou toch even navragen en ebt aangifte doen.. als die honden zo reageren zonder contact.. voor zelfde geld ia het de volgende keer een kind

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:38

Oké je hond liep los, wel onder appel en geen fysiek contact met de andere honden.

Dus stel dat je jouw hond aan een flex lijn had, jij even om je heen kijkt en ondertussen jouw hond een paar stapjes richting de andere honden loopt. Jij hem roept, hij zich omdraaid en aandacht op jou heeft. Trekken de andere honden zich los en vallen die van jou aan.

Volgens mij had je deze situatie dus niet kunnen voorkomen als die van jou niet los liep maar bijvoorbeeld aan een flexlijn zat.

En dan vind ik het idee dat jouw hond zo'n trigger is voor die andere honden een gevaarlijk idee. Stel dat het inderdaad een kind was.

Ik denk dat jezelf zal moeten betalen omdat je hond los liep, maar zal proberen met de wandelaar van de honden te bespreken hoe deze situaties voorkomen kunnen worden.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:41

Als ik de reacties zo lees, dan mag je dus met een paar agressieve honden die volledig uit hun dak kunnen gaan gewoon over straat lopen. Andere mensen moeten hun hond (kind???) maar vasthouden. Lijkt me toch niet dat dit zo werkt in Nederland (of België of waar dan ook).

Als die honden zo agressief zijn als hier wordt gemeld, dan lijkt me een muilkorf toch geen overbodige luxe. Zou dit als eigenaar van deze, verder vast en zeker hele lieve honden, zeker zelf ook doen als ik op straat zou lopen. Nogmaals, nu is het jouw hond, volgende keer een kleuter die aan de aandacht van de ouders ontsnapt. Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal en dan moet er niet meteen de vlam in de pan slaan.

Beterschap voor je hond, hopelijk houdt hij er niet te veel aan over. En natuurlijk de volgende keer netjes aan de lijn houden!!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:44

Mijn hond reageert ook als er een loslopende hond op een paar meter afstand komt langsgescheurd... Dan wil die namelijk mee gaan crossen :D En ik kan je verzekeren dat het héél veel moeite kost om 60kg koppigheid op dat moment op een ander idee te brengen. Op honden die rustig aangelijnd meewandelen reageert ze een heel stuk minder. Ik vind het dus ook heel ergerlijk als mensen hun hond laten loslopen onder het moto "maar die van mij luistert zo goed". Een huppelende hond is gewoon een trigger, vaak gewoon om mee te willen huppelen, maar soms dus ook voor andere dingen helaas.

Ik vrees dat je dit nooit zal winnen, veel kans dat het woord tegen woord wordt. Jij zegt dat jouw hond op x aantal meter is teruggekomen, de ander zal zeggen dat hij een stuk dichterbij is geweest. De andere honden mochten niet aanvallen, maar hadden dit wellicht niet gedaan als jouw hond niet had losgelopen, want dan had de eigenaar de keuze gehad om de nodige afstand te bewaren (wat hij uiteraaaaard had gedaan en bladiebla). En aangezien jouw hond niet los mag, ook niet even, is de conclusie dat jij misschien niet de schuldige, maar wel de aanleiding tot dit incident bent geweest.

Gewoon blij zijn dat het niet erger was, en een les eruit trekken voor de toekomst :)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:45

In eerste instantie zou ik zeggen je had jouw hond bij je moeten houden.
Maar buurman kon de honden niet bij zich houden, ondanks dat ze aangelijnd waren en ondanks dat jouw hond al weer terug onderweg naar jou was en de honden verder niet heeft uitgedaagd. Dus liepen zijn honden ook los vóórdat alle honden bij elkaar waren. Wie weet maak je kans.

Een begeleider moet zijn/haar honden onder controle kunnen houden vóórdat hij/zij er mee over straat gaat. ongeacht het aantal honden.
Sowieso had die buurman niet met beide honden tegelijk moeten gaan lopen als hij al wist dat hij ze niet aan kon.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:47

Je hebt (waarschijnlijk) geen poot om op te staan, aangezien jouw hond los liep.
Als jou hond vast gelopen had, had die niet eens de mogelijkheid kunnen hebben om eventueel naar de 2 aangelijnde honden toe te lopen. Dit was nu wel het geval omdat de jouwe los liep. Ook al kwam hij/zij wel "op tijd" terug zonder te snuffelen. Maar doordat hij los liep, gaf het de 2 aangelijnde honden blijkbaar een "reden" om erachteraan te gaan.
Als hij ergens niet los mag lopen, laat hem dan ook niet los lopen. Een lange flexilijn is net zo makkelijk en geeft een hoop oplossingen.

Maar ik moet eerlijk zeggen: ik heb weinig respect voor mensen die hun hond los laten lopen waar het niet mag. Kom op zeg, hoe moeilijk is het om je hond aangelijnd te houden? Wat voor moeite kost het? Even aanklikken en je bent er. Had je tenminste wel aangifte kunnen doen en wel de kosten kunnen verhalen. Is dat het nu waard om je hond wel los te laten lopen voor ff snel plassen?

@LadyUrsy: honden hoor je aangelijnd te houden waar het hoort. Een kind is natuurlijk een ander verhaal. Maar een hond mag je alleen los laten lopen in gebieden waar het aangegeven is. Punt is dat je hond vast moet zitten, dan pas heb je een poot om op te staan.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:49

marjonrebel schreef:
Amandavd schreef:
Als zijn honden aangelijnd waren en die van jou los in een gebied waar geen loslopen is toegestaan heb je dikke vette pech. Ik vind het sowieso een kwalijke zaak dat jouw hond niet voldoende onder appel staat en je hem toch loslaat.

Wat er gebeurt is is verschrikkelijk!! Dat staat vast en ik hoop echt van harte dat je hond opknapt en er verder niks aan over houdt, en dat de buurman iets aan het gedrag van zijn honden gaat doen, maar niet elke hond vindt een ander leuk en dan kunnen er dingen gebeuren.

Mijn hond staat dus wel onder apel want hij kwam direct terug toen ik hem riep voordat hij dus die andere honden benaderde hij maakte alleen aanstalte er heen te gaan. Zijn honden trokken zich op dat moment los en grepen mijn hond.

En daarom zou een ieder zijn hond aangelijnd moeten houden aan de openbare weg. Een hond aan de lijn kan zich bedreigd hebben gevoeld doordat jouw hond erop af kwam. Hij kan geen kant op nl en honden geven al eerder dan wij het doorhebben signalen af aan elkaar.

Beterschap voor je hondje!

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:49

tja lastig....ik heb een goed getrainde herder echter wanneer een andere hond te dicht bij komt voelt hij zich bedreigd en gaat ook aanvallen...dit weet ik als eigenaar dus ik hou er rekening mee in de zin dat hij aangelijnd is, ik niet de drukke plekken op zoek en alleen naar stukken ga waar je je hond moet aanlijnen...wanneer ik loslopende honden zie draai ik om of loop andere kant op. Maar!! wanneer die van mij aangelijnd is in een gebied waar ze niet mogen loslopen en er komt toch een loslopende hond aangestormd is het heel cru gezegt...niet mijn probleem!! Toch echt het probleem van de andere eigenaar. Ik zal nu wel bokt over me heen krijgen maar ik hou zelf enorm rekening met het karakter van mijn hond....niet alle honden zijn allermansvrienden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:50

heel simpel: binnen de bebouwde kom mogen honden niet loslopen, alleen op specaal aangelegde hondenterein. Jij laat je hond loslopen, die man heeft zijn honden aan de riem. Dus heel cru gezegd kun je dit niet op hem verhalen. jou hond rende naar die andere honden toe, dat gaf de aanleiding. Niet dat ik het goedkeur hoor dat die honden zo agressief reageren. Maar je had je hond moeten aanlijnen dan was het waarschijnlijk niet gebeurt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:53

Ik heb het idee dat hier niet goed gelezen wordt...
Ja, de hond van TS liep los, en hier is ze fout, maar: De hond van TS kwam terug toen ze riep en dit was voordat hij bij de andere honden was. Die honden rukten zich los van de lijn en vielen toen de hond van TS aan. Op het moment van het incident liepen de andere honden dus ook los!

Bovendien gaf de man die die honden aan de lijn had aan dat hij ze eigenlijk niet kon houden.
Dus ik denk dat TS wel degelijk een poot heeft om op te staan.

TS, als ik jou was zou ik dit even navragen bij het juridisch loket.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:55

Over aansprakelijkheid kan ik niks zeggen, maar je kan 100% zeker aangifte doen. Mocht je dat willen, pb me je emailadres eveb. Ik heb hier de artikelen liggen waarin staat hoe gemeente en politie hierin moeten handelen en op basis van welke wetsartikelen er echt proces verbaal opgemaakt kan worden. Politie weigert dit wel vaker, ten onrechte.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:55

Dat de honden zich losrukten is inderdaad zorgwekkend..
maar dat staat in dit geval los van de aansprakelijkheidsvraag.

immers hond liep los, staat boven hond trok zich los..

als beiden waren aangelijnd en de hond zou zich dan losrukken en jouw hond pakken, dan is die man (of beter de eigenaar) wel degelijk aansprakelijk.. Als de grote hond over je tuinhekje was gewipt en daar je loslopende hond had gepakt, was de eigenaar aansprakelijk..

maar nu liepen de honden aangelijnd, komen een loslopende hond tegen, waarbij de loslopende hond een toenaderende beweging maakt en de grote hond trekt zich daarop los.. Als je hondje aangelijnd, of in de tuin was geweest, was er mogelijk niets gebeurd (je kunt immers niet bewijzen dat de grote hond dan op gelijke manier had gereageerd). Ik denk daarom dat een uitspraak niet in je voordeel zal uitvallen..

je kunt het voor de zekerheid nog voorleggen aan een juridisch loket.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:56

doordat jouw hond liep, en naar die honden toeliep, rukte de andere hond zich los, oftewel jouw loslopende hond is de oorzaak, dat ie terug kwam op jou commando doet er niet toe.

dit is puur uitlokking zoals dat heet en omdat jouw hond los liep en uitlokte ben jij dubbel out, zou me nog maar even bedenken of je wel aangifte wil gaan doen, dit verhaal zou wel eens in jouw nadeel kunnen uitdraaien.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:57

Ja maar als de hond aangelijnd was...waren de honden niet losgerukt! Aanleiding is nog steeds een hond die los liep en kwam aanrennen....daar hebben de honden op gereageerd.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:59

Oef, wat een agressieve honden!
Een rondje juridisch loket kan geen kwaad.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... ijten+hond
Interessante uitspraak om te lezen (hoewel het hier een hond/kat betreft).

Daarnaast is het wellicht een idee melding te maken bij de gemeente.
In sommige APV wordt eigenaren of houders van agressieve honden verplicht gesteld hun dier aangelijnd en met muilkorf uit te laten.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 07-07-15 10:03, in het totaal 2 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:01

Als de hond aan een flexlijn zat en de zelfde beweging maakte dan moeten honden zich nog niet losrukken.
Zoveel verschil maakt dat niet.
Een hond hoort zich niet los te rukken om vervolgens een andere hond aan te vallen.

En stap in de richting valt niet onder langsrennen nog onder zware provocatie.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:02

Er is overgens ook door een andere buurtbewoner melding/aangifte gedaan op de honden, aangezien de honden de dag erna uit huis waren gevlucht en de hond van die buurtbewoner wilde pakken, deze kon toen op tijd naar binnen rennen. Dus politie is al wel op de hoogte van deze honden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:03

Babsiej schreef:
Uiteraard mocht de hond daar niet loslopen. Maar ik zou niet zo hard zeggen dat daardoor geen aanspraak meer kunt maken op de schade die veroorzaakt is. Ik denk zelf namelijk dat de eigenaar van de honden die aanvielen wél aansprakelijk is.

Dat denk ik ook. Ongeacht of de andere hond los liep, als jouw bezit schade aanricht aan het bezit van een ander, ben je volgens mij altijd aansprakelijk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:03

Ik vraag me af of dat inderdaad zo is.
Immers, de man wist dat hij de dieren niet kon houden, en hij wist dat ze uit konden vallen. Dan zoek je toch bewust een gevaarlijke situatie op? Of zit dat wettelijk anders? Ik vraag me af wat de gevolgen waren geweest als TS de hond aan de lijn had gehad, of wanneer het een kind was die met een hond aan de riem langs deze man en zijn honden rende.
We weten niet zeker of de honden de hond van TS niet gegrepen zouden hebben als de hond van TS niet had losgelopen. We weten immers niet hoe dichtbij de hond kwam, en of er echt aanleiding was voor de andere honden om zo te flippen en de aanval in te zetten. Misschien zouden deze honden sowieso de aanval wel hebben ingezet.

Wettelijk zal het vast anders zijn, maar ik vind het onverantwoord dat deze man met die honden (tegelijk) loopt als hij ze niet kan houden/onder controle heeft. Ik zou er met mijn (aangelijnde) hond niet met een gerust hart langsdurven.

In mijn oude wijk hadden we ook zo'n man. Met een hele lieve speelse labrador welliswaar, maar die hond rukte zich ook altijd los en vloog dan de weg over. Als ik ze van een afstand zag aankomen liep ik altijd een blokje om om te voorkomen dat de eigenaar van zijn sokken getrokken zou worden en de hond onder een auto zou lopen.
Maar dat is IMO ook een zeer onverantwoorde situatie. Of mijn hond losliep of aan de lijn maakte niet uit. Als die hond een andere hond zag, vloog hij er op af. Mijn hond heeft ook een keer uitgehaald naar die hond, mijn hond zat aan de lijn, kon niet weg, en werd bang. Het scheelt dat het een lieve hond was, maar het is natuurlijk idioot dat iemand ermee gaat lopen als je weet dat je hem totaal niet de baas kan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:04

Diablo schreef:
Babsiej schreef:
Uiteraard mocht de hond daar niet loslopen. Maar ik zou niet zo hard zeggen dat daardoor geen aanspraak meer kunt maken op de schade die veroorzaakt is. Ik denk zelf namelijk dat de eigenaar van de honden die aanvielen wél aansprakelijk is.

Dat denk ik ook. Ongeacht of de andere hond los liep, als jouw bezit schade aanricht aan het bezit van een ander, ben je volgens mij altijd aansprakelijk.

Dat klopt niet helemaal. Als de hond van TS los liep, en naar die honden loopt die aan de lijn zitten, en die vallen uit, dan is de eigenaar van de honden niet aansprakelijk. Maar in dit geval wordt het een beetje lastig, omdat die honden eigenlijk ook losliepen. Misschien omdat de hond van TS los liep, maar misschien hadden ze zich anders ook wel losgerukt.

En het feit dat de honden al een bepaalde naam hebben daar... Dat zegt natuurlijk ook een hoop.