Een hond in onze situatie mogelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:33

Ik wil wel even benadrukken, dat alle mensen die nu zeggen: mijn hond kan ook prima 8 uur alleen. Dit hoogstwaarschijnlijk over volwassen honden gaat. Onze volwassen kon bij noodzaak ook best een dag alleen, maar niet als pup..

Kirrr

Re: Een hond in onze situatie mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:34

Uiteraard kan je een pup niet 8uur alleen laten. Maar dat schrijft TS zelf toch ook al.

Plus misschien is een asielhond ook wel een optie...

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:35

Onze kon vanaf 3maand prima alleen, maar dit was niet meer dan 1x in de week

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:36

AnneJ1995 schreef:
Ik wil wel even benadrukken, dat alle mensen die nu zeggen: mijn hond kan ook prima 8 uur alleen. Dit hoogstwaarschijnlijk over volwassen honden gaat. Onze volwassen kon bij noodzaak ook best een dag alleen, maar niet als pup..

Maar ze zegt haar vriend dan thuis werkt dan in het begin :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 10:38

Kirrr schreef:
Uiteraard kan je een pup niet 8uur alleen laten. Maar dat schrijft TS zelf toch ook al.

Plus misschien is een asielhond ook wel een optie...

We zijn nogal verknocht aan het welsh corgi ras, maar we staan ook open voor een asielhond als ene pup gewoon echt niet mogelijk blijkt te te zijn :) En ook dan zullen we de eerste weken vrij nemen en vriend zal thuis werken ook ivm introductie aan de katten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:40

Er wordt ook gesproken over uitlaat service of dagopvang. Ik vind dat je niet aan een hond moet beginnen a;s je daarvan afhankelijk bent. Twee fulltime banen werken IMO niet met een hond in huis.

Ik heb dan zelf weinig ervaring met uitlaatservice, maar ik vind het een erg naar idee dat de hond thuis zit te wachten tot een vreemde hem komt halen, en dan even later weer thuis dropt en dan zit hij weer alleen. Ik vind dat niets.

Wij hebben zelf een hondje die echt saai is :P . Een border collie, maar die heeft even gemist dat je als BC altijd voor energie enzo zou moeten zitten. De luilak slaapt de hele dag.... Als je hem meeneemt komt ie wel tot leven, maar in huis.... Man, wat is die hond lui!
Maar die zou zat de hele dag alleen thuis kunnen zijn. Hij slaapt toch alleen maar. Maar ik vind dat wel sneu. Hij is graag onder de mensen. Wanneer een hond de hele dag alleen zit, krijg ik zelf een beetje een gevoel van: Ik wil voor de avond gezelligheid, maar de hond moet de hele dag alleen zitten wachten tot ik weer thuiskom.

Dit is natuurlijk mijn mening, het zal ook vaak genoeg wel kunnen, maar het zou mij niet trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:42

Ts, ik zou dan inderdaad even wachten tot dat jullie de mogelijkheid hebben om groter te wonen en dan ook twee honden te nemen. Nu denk ik dat het gewoon geen ideale situatie is. Je zegt zelf dat je appartement en tuin niet zo groot zijn, en dat de hond minimaal(dus dit zou ook langer kunnen zijn) 8 uur alleen moet zitten. 's nachts is de hond ook alleen neem ik aan, dus hij zit al met al heel lang in zijn eentje, terwijl het echt gezelschapsdieren zijn. Een oppas o.i.d. is overigens ook erg duur, en je moet wel iemand hebben die je vertrouwt met je spullen en je hond. Met een maatje erbij zitten ze gewoon lekker samen, kunnen ze samen communiceren, spelen, slapen ect.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:43

Punt is dat je niet alleen voor je werk weg bent, maar voor veel meer dingen dan je denkt. Sporten, boodschappen doen, op visite gaan, uit gaan enzovoorts.
In mijn ogen is het niet eerlijk om een hond dat aan te doen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:48

eilleen333 schreef:
Er wordt ook gesproken over uitlaat service of dagopvang. Ik vind dat je niet aan een hond moet beginnen a;s je daarvan afhankelijk bent. Twee fulltime banen werken IMO niet met een hond in huis.

Ik heb dan zelf weinig ervaring met uitlaatservice, maar ik vind het een erg naar idee dat de hond thuis zit te wachten tot een vreemde hem komt halen, en dan even later weer thuis dropt en dan zit hij weer alleen. Ik vind dat niets.

Wij hebben zelf een hondje die echt saai is :P . Een border collie, maar die heeft even gemist dat je als BC altijd voor energie enzo zou moeten zitten. De luilak slaapt de hele dag.... Als je hem meeneemt komt ie wel tot leven, maar in huis.... Man, wat is die hond lui!
Maar die zou zat de hele dag alleen thuis kunnen zijn. Hij slaapt toch alleen maar. Maar ik vind dat wel sneu. Hij is graag onder de mensen. Wanneer een hond de hele dag alleen zit, krijg ik zelf een beetje een gevoel van: Ik wil voor de avond gezelligheid, maar de hond moet de hele dag alleen zitten wachten tot ik weer thuiskom.

Dit is natuurlijk mijn mening, het zal ook vaak genoeg wel kunnen, maar het zou mij niet trekken.

Ik denk dat een hond misschien 3x op een 'vreemde' zit te wachten en bij de vierde keer al aan de deur zit omdat hij het busje hoort waarmee hij naar het bos gaat en daar twee uur mag rennen.
Dus dat zal wel meevallen.

Verder zal een hond best na de wandeling een paar uur slapen, en hop, daar is baasje weer.

Ik denk dat uitlaatservice een hele waardevolle aanvulling kan zijn. Als je een goede hebt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:53

Amaris schreef:
eilleen333 schreef:

Ik denk dat een hond misschien 3x op een 'vreemde' zit te wachten en bij de vierde keer al aan de deur zit omdat hij het busje hoort waarmee hij naar het bos gaat en daar twee uur mag rennen.
Dus dat zal wel meevallen.

Verder zal een hond best na de wandeling een paar uur slapen, en hop, daar is baasje weer.

Ik denk dat uitlaatservice een hele waardevolle aanvulling kan zijn. Als je een goede hebt.

Zonder uitlaatservice is IMO ook echt geen optie. En natuurlijk wennen ze eraan, en natuurlijk zijn ze na afloop moe...
Maar ik vind het toch raar om te doen. Ik ben zelf ook iemand die niet echt in dagopvang voor kinderen kan komen. Tenminste, niet als je weet dat je allebei fulltime werkt en dan bewust aan een kind of hond gaat beginnen.
Ik ben wat dat betreft misschien heel ouderwets en kortzichtig, maar ik vind dat het grootste deel van de tijd een ouder thuis hoort te zijn, en geen oppas. De dagopvang kan ook goed zijn voor social skills, maar ik vind toch dat de ouders moeten zorgen voor de opvoeding, niet de dagopvang. Voor mij geld dat voor honden net zo.

Maar het zal best kunnen dat ik daarin verschil van mening met het gros van de mensen.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:58

Hier 2 kleine honden en ook 2 fulltimers! Die laat ik geen 8 uur alleen, zelfs niet met zijn 2en. Op de dagen dat ik werk zitten ze overdag bij mijn ouders en haal ik ze na het werk weer op en neem ik ze mee. Voor hun prettig, bekend huis en bekende omgeving, en voor mij omdat ik weet dat ze niet de hele dag alleen zijn. Voor ons de ideale oplossing, alleen moet dat natuurlijk wel mogelijk zijn! Snap dat niet alle ouders daar op zitten te wachten haha.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:07

Mijn ouders hebben 12 jaar lang een hond gehad. Mijn vader werkt fulltime, mijn moeder 4 ochtenden per week.
Soms met een dagje weggaan, is de hond weleens 7 uurtjes alleen geweest, maar dit was geen dagelijkse routine dus.
Mijn ouders hadden nooit een hond genomen als ze allebei fulltime werkten. Dat was eerst namelijk wel het geval en toen hebben ze jaren gewacht tot er een ideale situatie voor was.
Na 12 jaar is de hond overleden.
Ze hebben nu een puppy en dat vergt veel tijd.
Mijn vader heeft de eerste weken alleen maar thuisgewerkt.
Nu nogsteeds gaat hij pas naar zijn werk wanneer mijn moeder thuis is.
Een puppy vergt gewoon veel moeite. Je krijgt er ook veel voor terug. Als jouw vriend een paar weken thuis kan werken en daarna jullie allebei weer 40 uur per week weg zijn, is een puppy mijn inziens not done :).

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:14

Ik zou echt niet weten waarom een uitlaatservice/dagopvang geen mogelijkheid zou zijn.
Zelf pas ik bij 2 honden op, die ook vaak mee gaan naar de uitlaatservice. Heerlijk voor die beesten! Ze zijn super blij als ze mee mogen en uitgeput wanneer ze terug komen.
Zo veel speelplezier kan de eigenaar ze niet geven tijdens een normale uitlaatbeurt.
Maar ok, dit is de discussie niet, al denk ik wel dat je met een fulltime baan van dit soort oplossingen afhankelijk bent.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:30

Wij hebben 2 grote honden.
Toen ze pup waren hebben we er voor gezorgd dat er de eerste 3 maanden non stop iemand aanwezig was en kon het echt niet anders dan waren de buren er.
Nu (inmiddels 8 jaar) zijn ze er totaal aangewend dat wij alle 4 fulltime werken.
Ze gaan s ochtends een uur wandelen met moeders. Om 6 uur weer (avond) om vervolgens om 22.00 nog een x te gaan.

1 ding kan ik je verzekeren, ze komen niks te kort!!!
Ze vermaken zich met z'n 2, slapen en spelen af en toe en als we thuis komen liggen ze altijd daar waar wij ook zijn en krijgen ze veel aandacht.
Ze hebben wel de hele benedenverdieping tot beschikking inclusief bankstel, grote leefkeuken, bijkeuken en grote woonkamer.

Het zou echt wel kunnen. Het is natuurlijk ook net wat een hond gewend is. Als pup laat je ze tig keer uit, klein rondje, dit rondje breid je uit en steeds minder vaak lopen tot je op een uur zit en 3 keer daags. Dan wennen ze er ook aan!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:35

meggiemeg schreef:
Punt is dat je niet alleen voor je werk weg bent, maar voor veel meer dingen dan je denkt. Sporten, boodschappen doen, op visite gaan, uit gaan enzovoorts.
In mijn ogen is het niet eerlijk om een hond dat aan te doen.

Daar kun je IMO best goed omheen plannen, zeker als je samen bent. Op de dagen dat manlief en ik beiden de hele dag werken (en hij dus tussen de middag lekker naar huis gaat voor wandelen) zorgen wij dat we samen niets meer gepland hebben. De avond is dan voor Ollie. Het komt wel eens voor dat één van de twee weg moet maar dan is de ander altijd nog thuis voor speelplezier, kroelings en wandelen.

Maar een pup, die zou ik gewoon zeker het eerste jaar tot anderhalf misschien wel, niet zo lang alleen willen laten op regelmatige basis. Gewoonweg omdat je een HOOP in de opvoeding moet steken en dat kan niet als je niet thuis bent.

En misschien ligt het nog wel anders als je al een andere hond in huis hebt, maar toch, voor mij voelt het niet goed om op zo'n basis aan een pup te beginnen.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:39

Is er geen mogelijkheid dat je minder uur kunt werken bv 32, zodat je 2 halve dagen vrij bent? Als je vriend dan ook nog een paar x in de week thuis werkt. Maar beiden 40 u vind ik tov de hond echt niet kunnen, buiten je werk heb je wrs nog een hoop andere privé afspraken en uitjes en zit de hond dus nog meer alleen. Hoe leuk ook, doe het het dier niet aan. Of je zou een goed oppasadres moeten hebben waar je 'm kunt brengen als je bent werken?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:39

Ik zou eerst eens kijken hoe het allemaal gaat en bevalt. Samenwonen, nieuwe baan... zijn allemaal grote stappen!

Eerst maar eens wat rust in de tent en dan kijken hoe en of jullie genoeg tijd en aandacht vrij kunnen maken voor een hond!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 11:46

Jord schreef:
Is er geen mogelijkheid dat je minder uur kunt werken bv 32, zodat je 2 halve dagen vrij bent? Als je vriend dan ook nog een paar x in de week thuis werkt. Maar beiden 40 u vind ik tov de hond echt niet kunnen, buiten je werk heb je wrs nog een hoop andere privé afspraken en uitjes en zit de hond dus nog meer alleen. Hoe leuk ook, doe het het dier niet aan. Of je zou een goed oppasadres moeten hebben waar je 'm kunt brengen als je bent werken?

Ik werk nu op een min-max contract. Dat houdt in dat ik 29 uur werk in de rustige weken en 35 in de drukke weken. Voor nu sta ik elke vrijdagmiddag vrijgeplant maar dat veranderd per week en hoor ik ook pas een week van te voren.
Vriendlief zijn rooster wordt ruim van te voren bekend gemaakt en werk in 3 soorten diensten. van 8 tot half 5, 10 tot half 7 of kwart voor 2 tot 10. Bij de laatste werkt hij zowieso thuis en het plan was dan ook om zowieso de eerste weken deze dienst te pakken en hij zou dan in overleg gaan met zijn werkgever of hij niet langer dan dat ook de andere diensten thuis kan oppakken (hij werkt op TechSupport).
Ik ben dus wel op zoek naar ander werk en ben nu in thuiswerk aan het verdiepen en wat daarin de mogelijkheden zijn en of het dan financieel ook haalbaar is, ik wil er namelijk niet op achteruit gaan :)

@MyrtheJ. Het plan is ook niet om binnen nu en een week een hond in huis te halen. Dit topic is puur bedoeld om te orienteren wat de mogelijkkheden zijn en wat we aan moeten passen willen we een hond kunnen aanschaffen :)

Qua sociaal leven hebben we eigenlijk niet zo heel veel, als we naar iemand thuis toe gaan kunnen we altijd overleggen of de hond mee kan, bij uiterste nood kan ik mijn ouders vragen of de ouders van mijn vriend. Daarnaast kunnen we het op elkaar afstemmen, als de 1 wat met vrienden gaat doen blijft de ander thuis. als we samen ergens heen gaan dan gaat de hond of mee of we zoeken een oppas als het echt een lange dag is.
De uitlaatservice die hier geopperd werd is een goede maar dat is in de beginfase natuurlijk lastig omdat een pup nog geen wandeling van een uur kan maken.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:48

Zou sowieso niet aan een pup beginnen. Het ras dat je wilt heeft vast ook wel overplaatsers.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:05

Bij 2 fulltime banen is een pup, in mijn ogen, niet te doen.
Tenzij je vaste tijden hebt en je elkaar afwisselt.

Vroeger ookwel gebruik gemaakt van een uitlaatdienst voor honden.
Mijn hond vond het leuk. Liever ging hij met mij mee.

Ene hond zal makkelijker mee kunnen en alleen kunnen zijn dan de andere.

Eerst je huisje op orde, samenwonen en eventueel een nieuwe baan.
Als dat stabiel is kan je gaan denken aan een hond.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:44

Het blijft beetje bijzonder: Hou je je paard alleen, valt heel Bokt over je heen. Maar je hond (wat ook een roedeldier is) 5 dagen per week 9 uur alleen laten, dat is voor sommige best oke?! Natuurlijk kunnen ze er aan 'wennen' maar of het leuk voor ze is?!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 13:53

Jord schreef:
Zou sowieso niet aan een pup beginnen. Het ras dat je wilt heeft vast ook wel overplaatsers.

Dat valt dus vies tegen :Y)
Corgi's zijn nauwelijks in de asielen te vinden. Heb wel een mooie website gevonden maar daar worden ze ook met mondjesmaat aangeboden en dat zijn vaak honden met een flinke geschiedenis en dat is mijn inziens als eerste hond niet geschikt.

@Luuntje zoals ik al eerder aangaf is dit topic puur om te orienteren wat we aan moeten passen willen we een hondje kunnen nemen.
We moeten allebei gewoon fulltime blijven werken willen we een beetje rondkomen en een buffer opbouwen. We zijn zowieso van plan om over ongeveer 2 jaar (als alles goed gaat) een huis te gaan kopen en wellicht dat het idee van de hond dan gewoon tot dan moet wachten :) Geen probleem dat moet dan maar gewoon :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:02

Je moet ook niet bij een asiel voor herplaatsers zoeken maar bij de rasvereniging in Nederland, die doen dat vaker dan asielen..

Ooit gedacht aan stichting Oopoeh?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:07

Nee , niet doen
Je hondje is meer alleen thuis als dat jullie en het hondje plezier van elkaar hebben .::

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:08

8 uur alleen vind ik wel erg lang. Tel daar ook je nachtrust nog bij op van ongeveer 7 uur. Dat betekent totaal dus 15 uur alleen.