vraag mbt vlooienpreventie hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: vraag mbt vlooienpreventie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 20:05

Maar hoe bepaal je de grootte van het risico op vlooien? De hond wordt meerdere malen per dag uitgelaten midden in een dorp. Hoe weet je of er vlooien zitten ergens?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:06

piezze schreef:
Maar hoe bepaal je de grootte van het risico op vlooien? De hond wordt meerdere malen per dag uitgelaten midden in een dorp. Hoe weet je of er vlooien zitten ergens?

Moeilijk.
Je ziet m vanzelf krabben...
Heeft hij veel contact met andere honden?
En heeft hij er veel last van?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 20:15

Nee niet veel contact met honden. Ze krabt wel eens maar een vlo hebben we nog niet gespot. Ze is nu ruim 5 maanden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:15

piezze schreef:

Het is niet zo dat vlooien uit de bosjes komen springen. Die kans is nihil. Wanneer je hond veel in aanraking komt met andere honden, uitlaatservice etc dan is de kans groter dat hij een keer tegen iets aanloopt dan dat je ergens afgelegen woont met weinig honden in je omgeving. Kwestie van inschatten. Het ene dier is er gevoeliger voor dan het andere dier.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:21

Onze vorige hond had nooit vlooien. Ze kwam alleen met der vaste honden vriendjes in contact.
4 jaar lang vlo vrij. Afgelopen zomer kregen we een kat en ook vlooien bij de kat.
Dus ton begon het vlooien bestrijden en nu preventief onvlooien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:40

Ik ontvlooi niet preventief, omdat 1 van mijn honden enorm leuke wonden krijgt van elk middel en ik geen pillen wil geven, want als ze daar ook op reageert ben ik verder van huis. Toch nog nooit vlooien of teken gehad bij een hond, alweer ruim 4 jaar niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:51

Hertrijke gebieden hebben veel vlooien en teken. En vaak hoor je het wel om je heen als er een vlooienplaag is. Maar over het algemeen is de kans klein tot zeer klein. Met kammen opletten of je iets ziet lopen en opvallend krabgedrag is altijd een reden om even goed te vlooien. Pensions en hondenuitlaatservice is inderdaad ook berucht. Krappe hondenlosloopveldjes met veel honden zou ik ook niet zo snel doen (maar dat is ook vanwege ander ziektegevaar en dat niet alle honden even leuk spelen, soms veel te lomp voor een kleine hond).

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:55

maralyn schreef:
magriet schreef:
Mijn hond heeft via de da een groot tabl gehad. Ze at het of was het voedsel, Dit beschermt 3 maanden tegen vlooien en teken. Helaas weet ik niet meer hoe dit heet

Dat is de bravecto.

Werkt erg prettig!! Veel mensen zijn er erg blij mee.

Dit geven wij onze honden ook, werkt heel erg goed. De honden vinden het lekker, dus makkelijk toe te dienen en hier geen vlo meer te zien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:03

Tja, hond en katten hebben een Seresto band, maandelijks een pil om vlooien te doden die bijten en een om vlooien die bijten steriel te maken maar ik kom er niet helemaal vanaf, dus ik weet het niet meer.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:07

Wij hebben vorig jaar vlooien gehad. Gekregen via via en we kwamen er maar niet vanaf. Mijn hond kan niet goed tegen pipetjes en vlooienband, dus ik kon niets anders doen dan de omgeving elke paar weken in te spuiten en haar regelmatig te wassen met afwasmiddel.
Dit jaar ben ik in april begonnen met inspuiten en heb ik begin juni een bravectopil gegeven.
Sindsdien heb ik geen vlooien meer gezien (en mijn hond wordt regelmatig gewassen, dus dan had ik ze al gezien ;) )

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:19

Urielle schreef:
Tja, hond en katten hebben een Seresto band, maandelijks een pil om vlooien te doden die bijten en een om vlooien die bijten steriel te maken maar ik kom er niet helemaal vanaf, dus ik weet het niet meer.

Ergens in je huis moet een besmettingsbron zitten, bijvoorbeeld van de mooie hoogpolige kleden waar dus een hoop vuil onder gaat zitten.

Larven leven van ons huisvuil. Op een glad oppervlakte zitten die niet. Dus ga maar na waar kieren, plinten etc zijn dat zijn de plaatsen waar je flink moet stofzuigen. De deurmat en dan ook de mat uit nemen en leegkloppen. Etc. Etc.

De stofzuigerzak een nacht in de vriezer. Dan is alles dood wat je hebt opgezogen.

Een auto kan ook nog een bron van besmetting zijn, wat te denken van die heerlijke hondenauto's met lekker veel vuil en oude kleden.

Hanteer bovenstaande behandeling maar eens en binnen een paar maand zal er af raken. Je kan namelijk nooit alle plaatsen bereiken vandaar dat er toch altijd iets blijft liggen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:07

Als je regelmatig preventief behandelt heb je geen last van vlooien. Ik gebruik in de zomermaanden Advantix en daar buiten Frontline of soortgelijks. Hier is de vlodruk hoog maar hebben als 12 jaar honden en nog nooit vlooien in huis gehad. En daar pas ik ook wel voor op.

Bravecto is absoluut niet aan te raden. Het is puur vergif wat 3 maanden in het systeem blijft en bv pas teken dood na bloed zuigen wat betekent dat de hond kans loopt op ziek worden. Dus je hebt er weinig aan en het is verre van gezond en vele bijwerkingen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 03:34

robert45 schreef:
Ergens in je huis moet een besmettingsbron zitten, bijvoorbeeld van de mooie hoogpolige kleden waar dus een hoop vuil onder gaat zitten.

Larven leven van ons huisvuil. Op een glad oppervlakte zitten die niet. Dus ga maar na waar kieren, plinten etc zijn dat zijn de plaatsen waar je flink moet stofzuigen. De deurmat en dan ook de mat uit nemen en leegkloppen. Etc. Etc.

De stofzuigerzak een nacht in de vriezer. Dan is alles dood wat je hebt opgezogen.

Een auto kan ook nog een bron van besmetting zijn, wat te denken van die heerlijke hondenauto's met lekker veel vuil en oude kleden.

Hanteer bovenstaande behandeling maar eens en binnen een paar maand zal er af raken. Je kan namelijk nooit alle plaatsen bereiken vandaar dat er toch altijd iets blijft liggen.

Wij wonen in een oud huis, in verbouwing, dat barst van de kiertjes en spleten en onafgewerkte hoeken dus dat is gewoon vlooienparadijs. Met stofzuigen ben ik er dus niet. Ik heb echt al minstens duizend euro uitgegeven aan sprays, insectenbommen etc. maar ik vrees dat ik het huis gewoon nog het best in de fik kan zetten -O-

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:49

Urielle schreef:
robert45 schreef:

Wij wonen in een oud huis, in verbouwing, dat barst van de kiertjes en spleten en onafgewerkte hoeken dus dat is gewoon vlooienparadijs. Met stofzuigen ben ik er dus niet. Ik heb echt al minstens duizend euro uitgegeven aan sprays, insectenbommen etc. maar ik vrees dat ik het huis gewoon nog het best in de fik kan zetten -O-

Kijk dan is het ook geen wonder dat de producten niet werken :+ Ze werken wel alleen ze komen niet op de juiste plaatsen. Ja dan is het inderdaad dweilen met de kraan open. Echter door telkens de dieren te behandelen met een uitwendinge spot on oplossing en een inwendige oplossing kan je het probleem wel heel goed onder controle brengen. Kan nog maaaanden duren maar uiteindelijk zal het minder worden.