Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Femke_Tweety schreef:De situatie is natuurlijk ook wel dubbel.
Zij geven aan dat er niet gebuurt moet worden bij hun aangelijnde hond, omdat hij daar niet goed op reageert.
En jouw hond deed dat toch.
Hun hond had niet moeten snappen. Jouw hond had niet moeten bijten, en had eigenlijk al niet bij hun hond moeten komen.
(ja, ik weet dat het losloopgebied was. Maar losloopgebied is wel nog altijd mits onder controle en anders vast. Losloopgebied betekent niet verplicht los...)
Dreigbrieven is uiteraard ook niet goed. Is alles echt helemaal correct afgehandeld, heb je excuses gemaakt etc?
Het lijkt mij logisch dat jij jouew hond nu aangelijnd houdt, behalve in echt gecontroleerde omstandigheden. (omheind, geen of alleen bekende andere honden)
Evt korfje of neusband
Kijk, ik heb een hond die never nooit naar andere honden toegaat. Klein hondje, 9 kilo, erg baasgericht (herdertje)
Speelt met mij, blijft dicht bij mij. Andere honden worden rustig begroet, en dan is het klaar.
Is een andere hond dan opdringerig, en blijft steeds maar terugkomen, dan volgt er een heel scala aan hobdentaal waarin ze duidelijk aangeeft met rust gelaten te willen worden.
Gaat de andere hond dan nog steeds door, dan kan ze snappen. Dus niet bijten, echt het snelle snappen waarbij de andere hond niet geraakt wordt.
Ik zou het volkomen onterecht vinden dat mijn hond vervolgens doodgebeten zou worden om dat gedrag.
De situatie die jij verteld lijkt erop.
Baasjes van andere hond geven zelfs al aan dat contact ongewenst is. Zij nemen maatregelen om te zorgen dat dat niet gebeurt. (aanlijnen)
Jouw hond komt er alsnog, en krijgt een snauw.
Dat laatste moet dat hondje van die andere mensen dus met de dood bekopen.
Terecht dat zij daar boos en verdrietig en overstuur van zijn!
Overigens zijn dreigbrieven natuurlijk een stap te ver.
(weet je überhaupt zeker dat die brieven van hun zijn?)
En wat is het doel voor jou met dit topic?
Frustratie en verdriet van je afschrijven?
Advies hoe je met je hond om moet gaan?
Advies hoe je nu verder kunt?
Brieven krijg je inmiddels niet meer toch?
En heb je ooit iets met die brieven gedaan? Politie, melding, aangifte?
Want dat dat dus te ver gaat is ook duidelijk !
piekertje_20 schreef:Als ik nu ga wandelen en ik kom mensen tegen die het verhaal weten durven niet langs te lopen. Blijven op een afstand wachten of nemen een andere route. Dit is misschien ook om een "trap na" te geven.
Dan maakt me zo ontzettend boos....
R.X. schreef:piekertje_20 schreef:Als ik nu ga wandelen en ik kom mensen tegen die het verhaal weten durven niet langs te lopen. Blijven op een afstand wachten of nemen een andere route. Dit is misschien ook om een "trap na" te geven.
Dan maakt me zo ontzettend boos....
Ik zou mijn honden ook belangrijker vinden dan wat jij er van zou vinden.
Femke_Tweety schreef:Zou ik ook doen.
Heeft ook -zeker in mijn geval, ik ken je niet eens- niets te maken met natrappen.
Als ik van een hond in mijn buurt te horen krijg dat hij ooit een andere hond dodelijk verwond heeft, dan blijf ik daarbij uit de buurt met mijn hond.
En ik besef me dan prima dat het verhaal waar of niet waar kan zijn.
En dat er misschien wel oorzaken, redenen, extra zaken zijn die in het verhaal van belang zijn.
Maar ik ben meer dan dol op mijn eigen hond. Veel werk is het niet om even om te lopen.
Waarom zou ik dan risico lopen?
Niemand heeft last van me als ik om loop, ik doe er niemand kwaad mee.
En ik voel me er veiliger bij.
Simpel dan toch?
Arjan1983 schreef:Als ik jouw verhaal zo lees; Dit had iedereen kunnen over komen. De situatie schets dat jouw hond puur uit nieuwsgierigheid iets te snel bij de andere hond was voordat je in kon grijpen, helaas t kleine hondje voelde zich al zwak, dus verdedigt zicht uit pijn zwakte reactie. Helaas was de reactie van jouw hond iets te hardhandig wat het beestje niet heeft kunnen overleven door zn zwakte. Ook denk ik dat de andere eigenaar door zn paniek jouw hond nog meer heeft ge-activeerd in verdedigings fase. jammer genoeg heb je hier een nare trauma aan over gehouden en is je zelf vertrouwen in je hond aardig gedempt, dit resulteert dat je hond nu altijd aan de lijn blijft. Hopelijks zorg je nog wel voor genoeg activiteit naar je hond zodat ie vaak ook hersenen voldaanheid heeft. Honden die enkeld alleen aan de riem uitgelaten worden kunnen ook erg gefrustreerd raken.
Geef je zelf niet de schuld door deze situatie....
palousa_boy schreef:Mijn oude hond heeft ook weleens een andere doodgebeten. Dit was een ridgeback tegen een (snack) Russel dus die kleine had echt geen kans.
Mijne heeft 1 keer gebeten en dat was genoeg om 3/4 van de ribben te breken en het hele interieur te kneuzen.
Het rotste van dit voorval is nog dat ik er zelf niet bij ben geweest maar mijn vader die dacht haar nog ff uit te laten voor hij weg ging.
De volgende dag zou ik verhuizen met de hond.
Na een claim van ongeveer €2000 is er nooit meer wat van gezegd.
Maar deze hebben we wel in laten slapen omdat ze steeds vaker een kronkel had.
Buiten deze hond heeft ze ook 2 katten doodgebeten.
love_western schreef:Martine_R schreef:. Een hond is een roedeldier. Een hond is sociaal, tenzij de mens hem leert dat nìet te zijn. Dààrdoor gebeuren ongelukken.
Dit is niet altijd waar. Ik had mijn mechel zeer sociaal naar andere honden toe. Tot de keffers van de buren 1000 x per dag losliepen en bij ons op de oprit gingen staan keffen.
Gevolg is dat als mijn mechel nu een klein keffertje ziet. Dat hij door het lint gaat. Zijn druk bezig met trainen dat hij ze gewoon gaat negeren.
Maar als hij hoog in de drive schiet. Is hij soms moeilijk te bereiken. Nu krijg ik gelukkig veel hulp op de club.
Maar naar kleine honden is hij absoluut niet sociaal.
Daarnaast zit hij momenteel sowieso vaak aan de lijn. Omdat er veel koeien/schapen/paarden in de buurt zijn. En daar jaagt hij ook graag op. Eens per week ga ik met hem naar een plek toe waar geen hond komt. En kan hij lekker los lopen.
MarjanB schreef:Ik verbaas me er over dat jij zo'n schuld gevoel hebt. Jij was iets te laat maar als dat hondje niet had gebeten dan was er niks gebeurd. Ik zou dan ook eens een gesprek met wijkagent oid aangaan. Dreigbrieven zijn echt niet grappig en kennelijk wordt er in de buurt ook het eea rondgebazuind. Vind het heel netjes dat jij de kosten op je hebt genomen en daarmee zou de kous echt wel af moeten zijn.
piekertje_20 schreef:Arjan1983 schreef:Als ik jouw verhaal zo lees; Dit had iedereen kunnen over komen. De situatie schets dat jouw hond puur uit nieuwsgierigheid iets te snel bij de andere hond was voordat je in kon grijpen, helaas t kleine hondje voelde zich al zwak, dus verdedigt zicht uit pijn zwakte reactie. Helaas was de reactie van jouw hond iets te hardhandig wat het beestje niet heeft kunnen overleven door zn zwakte. Ook denk ik dat de andere eigenaar door zn paniek jouw hond nog meer heeft ge-activeerd in verdedigings fase. jammer genoeg heb je hier een nare trauma aan over gehouden en is je zelf vertrouwen in je hond aardig gedempt, dit resulteert dat je hond nu altijd aan de lijn blijft. Hopelijks zorg je nog wel voor genoeg activiteit naar je hond zodat ie vaak ook hersenen voldaanheid heeft. Honden die enkeld alleen aan de riem uitgelaten worden kunnen ook erg gefrustreerd raken.
Geef je zelf niet de schuld door deze situatie....
Meer kun je niet doen, en als je hond ook afentoe mag stoeien met bekende honden, is t al helemaal fijn.
Meestal wandel ik in de middag minimaal een uur met m. Heb zo'n rollijn gekocht waardoor hij als het ware toch nog een beetje "los" loopt. Smorgens en smiddags loopt hij ook uiteraard maar geen uur.
Daartussenin kan ie in de wei ravotten.