Hond bijt hond en overlijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:17

Als ik jouw verhaal zo lees; Dit had iedereen kunnen over komen. De situatie schets dat jouw hond puur uit nieuwsgierigheid iets te snel bij de andere hond was voordat je in kon grijpen, helaas t kleine hondje voelde zich al zwak, dus verdedigt zicht uit pijn zwakte reactie. Helaas was de reactie van jouw hond iets te hardhandig wat het beestje niet heeft kunnen overleven door zn zwakte. Ook denk ik dat de andere eigenaar door zn paniek jouw hond nog meer heeft ge-activeerd in verdedigings fase. jammer genoeg heb je hier een nare trauma aan over gehouden en is je zelf vertrouwen in je hond aardig gedempt, dit resulteert dat je hond nu altijd aan de lijn blijft. Hopelijks zorg je nog wel voor genoeg activiteit naar je hond zodat ie vaak ook hersenen voldaanheid heeft. Honden die enkeld alleen aan de riem uitgelaten worden kunnen ook erg gefrustreerd raken.

Geef je zelf niet de schuld door deze situatie....

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:20

Ik verbaas me er over dat er zo simpel door sommigen word gdacht.

Ik vind zeker dat jij fout bent geweest.
In een losloopgebied mag de hond los, het hoefd niet.
Als wij iemand tegenkomen die de hond heeft aangelijnd dan lijnen wij de onze ook aan.

Hier echter waarschuwde de eigenaar van de andere hond zelfs.
Ik heb er alle begrip voor dat deze kleine zwakkere aan de lijn zijnde hond beet.
Zeer waarschijnlijk voelde dit hondje zich zeer bedreigd.
De staf en herder heeft over het algemeen een dominante sterke aanwezige energie,
de amstaf is ook nog vaak erg onstuimig.

piekertje_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 11:21

Femke_Tweety schreef:
De situatie is natuurlijk ook wel dubbel.
Zij geven aan dat er niet gebuurt moet worden bij hun aangelijnde hond, omdat hij daar niet goed op reageert.
En jouw hond deed dat toch.

Hun hond had niet moeten snappen. Jouw hond had niet moeten bijten, en had eigenlijk al niet bij hun hond moeten komen.
(ja, ik weet dat het losloopgebied was. Maar losloopgebied is wel nog altijd mits onder controle en anders vast. Losloopgebied betekent niet verplicht los...)

Dreigbrieven is uiteraard ook niet goed. Is alles echt helemaal correct afgehandeld, heb je excuses gemaakt etc?

Het lijkt mij logisch dat jij jouew hond nu aangelijnd houdt, behalve in echt gecontroleerde omstandigheden. (omheind, geen of alleen bekende andere honden)
Evt korfje of neusband

Kijk, ik heb een hond die never nooit naar andere honden toegaat. Klein hondje, 9 kilo, erg baasgericht (herdertje)
Speelt met mij, blijft dicht bij mij. Andere honden worden rustig begroet, en dan is het klaar.
Is een andere hond dan opdringerig, en blijft steeds maar terugkomen, dan volgt er een heel scala aan hobdentaal waarin ze duidelijk aangeeft met rust gelaten te willen worden.
Gaat de andere hond dan nog steeds door, dan kan ze snappen. Dus niet bijten, echt het snelle snappen waarbij de andere hond niet geraakt wordt.
Ik zou het volkomen onterecht vinden dat mijn hond vervolgens doodgebeten zou worden om dat gedrag.

De situatie die jij verteld lijkt erop.
Baasjes van andere hond geven zelfs al aan dat contact ongewenst is. Zij nemen maatregelen om te zorgen dat dat niet gebeurt. (aanlijnen)
Jouw hond komt er alsnog, en krijgt een snauw.
Dat laatste moet dat hondje van die andere mensen dus met de dood bekopen.

Terecht dat zij daar boos en verdrietig en overstuur van zijn!

Overigens zijn dreigbrieven natuurlijk een stap te ver.
(weet je überhaupt zeker dat die brieven van hun zijn?)

En wat is het doel voor jou met dit topic?
Frustratie en verdriet van je afschrijven?
Advies hoe je met je hond om moet gaan?
Advies hoe je nu verder kunt?

Brieven krijg je inmiddels niet meer toch?
En heb je ooit iets met die brieven gedaan? Politie, melding, aangifte?
Want dat dat dus te ver gaat is ook duidelijk !

Excuus heb ik gemaakt. Ben ook op zieke bezoek geweest bij het hondje en een ziekepakketje samengesteld voor het "gebaar"

Ik wilde het van me af schrijven. Ook wilde ik weten wat andere "neutrale" mensen hier van vinden omdat er snel in deze buurt een conclusie getrokken werd.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:23

Nogmaals: Ervan uitgaande dat TS een goed beeld schetst van haar hond, en de hond is dus over het algemeen sociaal, dan beet de Malteser niet uit angst. Als een sociale hond ziet dat een hond bang is (wat ze binnen 0,5 seconden doorhebben) dan gaat die niet aanvallen. Dat is geen normaal hondengedrag.
In deze situatie is het veel meer voor de hand liggend dat de Malteser beet uit agressie.

piekertje_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 11:25

Als ik nu ga wandelen en ik kom mensen tegen die het verhaal weten durven niet langs te lopen. Blijven op een afstand wachten of nemen een andere route. Dit is misschien ook om een "trap na" te geven.
Dan maakt me zo ontzettend boos....

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:28

piekertje_20 schreef:
Als ik nu ga wandelen en ik kom mensen tegen die het verhaal weten durven niet langs te lopen. Blijven op een afstand wachten of nemen een andere route. Dit is misschien ook om een "trap na" te geven.

Ik zou mijn honden ook belangrijker vinden dan wat jij er van zou vinden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:32

Ik heb ook een bijthond.. Zij zit dan ook altijd aan de lijn..
Maar als er een hond aankomt, en zij bijt.. Tja.. De pech voor de andere hond.. Ik loop dan ook NOOIT in een losloopgebied.. Altijd ons vaste rondje waar de meeste mensen ons dan ook wel kennen..

piekertje_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 14:47

R.X. schreef:
piekertje_20 schreef:

Ik zou mijn honden ook belangrijker vinden dan wat jij er van zou vinden.

Dat gegrijp ik. Maar hetgeen waar ik me aan erger op dat moment is dat ze maar 1 kant van het verhaal horen en meteen denken dat hij alles verscheurd wat los en van vast zit.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:56

Maar dan nog.
Als jij mij jouw kant hebt verteld zou ik mijn dieren ook niet bij jouw hond laten.
Hij gaat immers op een andere hond af en bijt hem dood.

Nee, ik loop ook de andere kant op dan.

F_T

Re: Hond bijt hond en overlijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 15:20

Zou ik ook doen.
Heeft ook -zeker in mijn geval, ik ken je niet eens- niets te maken met natrappen.

Als ik van een hond in mijn buurt te horen krijg dat hij ooit een andere hond dodelijk verwond heeft, dan blijf ik daarbij uit de buurt met mijn hond.

En ik besef me dan prima dat het verhaal waar of niet waar kan zijn.
En dat er misschien wel oorzaken, redenen, extra zaken zijn die in het verhaal van belang zijn.

Maar ik ben meer dan dol op mijn eigen hond. Veel werk is het niet om even om te lopen.
Waarom zou ik dan risico lopen?

Niemand heeft last van me als ik om loop, ik doe er niemand kwaad mee.
En ik voel me er veiliger bij.

Simpel dan toch?

piekertje_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:20

Femke_Tweety schreef:
Zou ik ook doen.
Heeft ook -zeker in mijn geval, ik ken je niet eens- niets te maken met natrappen.

Als ik van een hond in mijn buurt te horen krijg dat hij ooit een andere hond dodelijk verwond heeft, dan blijf ik daarbij uit de buurt met mijn hond.

En ik besef me dan prima dat het verhaal waar of niet waar kan zijn.
En dat er misschien wel oorzaken, redenen, extra zaken zijn die in het verhaal van belang zijn.

Maar ik ben meer dan dol op mijn eigen hond. Veel werk is het niet om even om te lopen.
Waarom zou ik dan risico lopen?

Niemand heeft last van me als ik om loop, ik doe er niemand kwaad mee.
En ik voel me er veiliger bij.

Simpel dan toch?

Dat is waar ja.

piekertje_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:30

Arjan1983 schreef:
Als ik jouw verhaal zo lees; Dit had iedereen kunnen over komen. De situatie schets dat jouw hond puur uit nieuwsgierigheid iets te snel bij de andere hond was voordat je in kon grijpen, helaas t kleine hondje voelde zich al zwak, dus verdedigt zicht uit pijn zwakte reactie. Helaas was de reactie van jouw hond iets te hardhandig wat het beestje niet heeft kunnen overleven door zn zwakte. Ook denk ik dat de andere eigenaar door zn paniek jouw hond nog meer heeft ge-activeerd in verdedigings fase. jammer genoeg heb je hier een nare trauma aan over gehouden en is je zelf vertrouwen in je hond aardig gedempt, dit resulteert dat je hond nu altijd aan de lijn blijft. Hopelijks zorg je nog wel voor genoeg activiteit naar je hond zodat ie vaak ook hersenen voldaanheid heeft. Honden die enkeld alleen aan de riem uitgelaten worden kunnen ook erg gefrustreerd raken.

Meestal wandel ik in de middag minimaal een uur met m. Heb zo'n rollijn gekocht waardoor hij als het ware toch nog een beetje "los" loopt. Smorgens en smiddags loopt hij ook uiteraard maar geen uur.
Daartussenin kan ie in de wei ravotten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:38

Mijn oude hond heeft ook weleens een andere doodgebeten. Dit was een ridgeback tegen een (snack) Russel dus die kleine had echt geen kans.
Mijne heeft 1 keer gebeten en dat was genoeg om 3/4 van de ribben te breken en het hele interieur te kneuzen.

Het rotste van dit voorval is nog dat ik er zelf niet bij ben geweest maar mijn vader die dacht haar nog ff uit te laten voor hij weg ging.
De volgende dag zou ik verhuizen met de hond.

Na een claim van ongeveer €2000 is er nooit meer wat van gezegd.

Maar deze hebben we wel in laten slapen omdat ze steeds vaker een kronkel had.
Buiten deze hond heeft ze ook 2 katten doodgebeten.

piekertje_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 16:43

palousa_boy schreef:
Mijn oude hond heeft ook weleens een andere doodgebeten. Dit was een ridgeback tegen een (snack) Russel dus die kleine had echt geen kans.
Mijne heeft 1 keer gebeten en dat was genoeg om 3/4 van de ribben te breken en het hele interieur te kneuzen.

Het rotste van dit voorval is nog dat ik er zelf niet bij ben geweest maar mijn vader die dacht haar nog ff uit te laten voor hij weg ging.
De volgende dag zou ik verhuizen met de hond.

Na een claim van ongeveer €2000 is er nooit meer wat van gezegd.

Maar deze hebben we wel in laten slapen omdat ze steeds vaker een kronkel had.
Buiten deze hond heeft ze ook 2 katten doodgebeten.

Wat een rot situatie. Wat moet je vader zich *** hebben gevoeld. Hoe was de hond tegen mensen?

Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wat mijn hond met een kat zou doen... Hij wil er wel altijd achteraan..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:50

De hond was met mij erbij wel te doen, niet de ideale hond maar wel op mij.
Naar mensen was ze soms wat selectief, als ze het niet vertrouwde dan rende de mensen door het huis heen (voor binnen en achter er weer meteen uit) en vloog ze tegen de deur op.

Wel een ideale waakhond maar als gezinshond ongeschikt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 16:56

TS, let it go.. het is 4 1/2 jaar geleden, je hebt vanaf toen je hond altijd aan de lijn, dus geniet van je hond. Want voor jullie is ie zo te lezen super!

Tja.. Je hond had toen niet mogen bijten.. Hij had moeten luisteren toen je hem riep.
Die mensen met hondje aan de lijn hebben ook recht om daar te wandelen, die mogen er van uit gaan dat de honden die los lopen niet meteen een ander grijpen.

Helaas alleen maar verliezers.. en ontzettende pech dat het maltezertje al niet meer helemaal gezond was.

Dus let it go.. laat iedereen maar kletsen over je hond, jij doet netjes je ding door hem veilig aan het lijntje te houden.

Heb zelf een xlabrador gehad, schat van een hond, maar zou (op paar honden na) wel met allemaal hebben willen vechten, kwam dus ook nooit los, behalve op de hondenschool en als er echt niemand in de buurt was. (geluk was dan wel weer dat ie top onder appel stond).
En ja, met hem aangelijnd keer bouvier die hem op wou eten die los liep, nou had ik mijn petries aan dus voordat het echt fout ging had ik de bouvier al trap verkocht (zag het niet zitten om aan het lijntje 2 vechtende honden te hebben), baasje boos.. jammer dan.. had ze hem maar aan de lijn moeten hebben en nu ging het precies goed.
Ja, heb hele leven van die hond het voor hem jammer gevonden dat hij eigenlijk nooit los kon, gewoon omdat dat voor hem zo leuk zou zijn geweest, maar met 10 meter lijn kom je ook heel eind.

Heb nu x staff x mechelaar en je kan je geen betere vriendelijkere hond wensen! (oud model.. al 14 jaar), die kan dus los, maar in het losloopgebied nu ook niet meer, want hij is bijna blind, stokdoof.. dus komt niet meer als je hem roept, ziet niet naar wie hij toe moet lopen etc.. dus daar ook vaak aan de lijn. Mag ik daar dan niet meer heen? Als alle honden gewoon luisteren zit niemand elkaar in de weg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:24

love_western schreef:
Martine_R schreef:
. Een hond is een roedeldier. Een hond is sociaal, tenzij de mens hem leert dat nìet te zijn. Dààrdoor gebeuren ongelukken.

Dit is niet altijd waar. Ik had mijn mechel zeer sociaal naar andere honden toe. Tot de keffers van de buren 1000 x per dag losliepen en bij ons op de oprit gingen staan keffen.

Gevolg is dat als mijn mechel nu een klein keffertje ziet. Dat hij door het lint gaat. Zijn druk bezig met trainen dat hij ze gewoon gaat negeren.
Maar als hij hoog in de drive schiet. Is hij soms moeilijk te bereiken. Nu krijg ik gelukkig veel hulp op de club.

Maar naar kleine honden is hij absoluut niet sociaal.

Daarnaast zit hij momenteel sowieso vaak aan de lijn. Omdat er veel koeien/schapen/paarden in de buurt zijn. En daar jaagt hij ook graag op. Eens per week ga ik met hem naar een plek toe waar geen hond komt. En kan hij lekker los lopen.

Love Western,
ik denk dat jouw hond nog steds zeer sociaal is.
En ik ben het met Martine eens: jouw hond wordt getreiterd door mensen. (Indirect, maar dat maakt niet uit.)

Honden, paarden en noem alle zoogdieren maar op, voelen dezelfde emoties als wij. - maar met wat minder ratio er overheen.
De keffers van de buren irriteren jouw hond. In de vrije natuur was het gewoon op de manier van honden onder elkaar uitgevochten en opgelost. Dat dat in real life niet gebeurt, begrijp ik met mijn mensenverstand, maar het conflict blijft dus wel. bestaan.
Zolang die irritatie er zit, is de kans aanwezig dat hij bij ieder beestje dat op een keffer van de buren lijkt, in de stress schiet (...en als het tegenvalt: wil aanvallen).

Heel rot, dat dit gedoe voor jouw hond zoveel gevolgen heeft!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:33

NIet met honden maar iets vergelijkbaars gehad met landgeiten. Jaren geleden wilden wij onze vier landgeiten door een bepaalde bok laten dekken. Dat soort dekkingen zijn natuurlijk en dus moet de bok naar de geiten of omgekeerd. Omdat zij hun bok niet wilden uitlenen onze geiten daar gebracht. Dat was geen probleem zeiden ze. Eenmaal daar bleek dat de geiten met de bok op een heel minuscuul stukje grond moesten lopen. Een soort zandbak van hoogstens 10 x 15 meter. In hun schuur zag ik nog een kleine landgeit (onze zijn nogal groot) in een hokje liggen. Ze zeiden dat die geit ziek was, en daarom apart zat, maar normaal bij de bok liep.
De bok was heel vriendelijk tegen onze dames en het leek allemaal prima te gaan.

Vanwege de dekkingsperiode zouden onze geiten vier weken blijven. Uiteraard betaalden we voor de verblijfs- en dekkingskosten. Geregeld even gebeld hoe het ging. Na een week of drie kregen we een woedende man aan de lijn die schreeuwde dat mijn geiten moordenaars waren en hun geitje hadden vermoord, dat we ze meteen moesten komen halen en dat hij zulk tuig niet op zijn erf wilde.

Uiteraard zijn we er de volgende dag heengegaan met de trailer om de geiten op te halen. Daar aangekomen hoorden we het hele verhaal. Toen hun geitje na drie weken wat beter leek hadden ze haar bij de bok en onze geiten gezet. De leidster van ons groepje had dat geitje weg willen jagen, maar dat beest kon nergens heen en rende en rende tot ze helemaal uitgeput was. Omdat ze drachtig was (wat wij overigens niet wisten) had hun geitje van stress het lam verworpen. Daarop was ze ziek geworden en overleden en dat was de schuld van onze moordenaarsgeit.

Nah, hele vervelend, al vond ik niet dat onze geit schuld had. Het zijn immers geiten en mensen mogen zelf ook weleens nadenken voor ze een zwak en drachtig beestje in een bestaande groep zetten. Maar goed, ze waren woedend. Wij hebben aangeboden om de dierenartskosten te betalen (die ze er erg laat hadden bijgeroepen en die het beestje had laten inslapen) en dat werd geaccepteerd. Daarna met geiten naar huis. Boze telefoontjes en scheldpartijen later, had ik er zo genoeg van dat ik hun eis inwilligde. Ze wilden dat ik hun geit vergoedde. De normale prijs was in die tijd voor een gezonde geit ongeveer 75 euro, maar zij wilden 150 euro voor hun zieke beestje. Ik heb het betaald om eraf te zijn, want het hele verhaal begon wel op onze zenuwen te werken.

Met de belofte dat hij ons zou zwartmaken waar hij kon, hebben we gelukkig nooit meer iets van hem en zijn vrouw (die lekker meedeed) gehoord.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:34

Ik verbaas me er over dat jij zo'n schuld gevoel hebt. Jij was iets te laat maar als dat hondje niet had gebeten dan was er niks gebeurd. Ik zou dan ook eens een gesprek met wijkagent oid aangaan. Dreigbrieven zijn echt niet grappig en kennelijk wordt er in de buurt ook het eea rondgebazuind. Vind het heel netjes dat jij de kosten op je hebt genomen en daarmee zou de kous echt wel af moeten zijn.

piekertje_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 18:02

MarjanB schreef:
Ik verbaas me er over dat jij zo'n schuld gevoel hebt. Jij was iets te laat maar als dat hondje niet had gebeten dan was er niks gebeurd. Ik zou dan ook eens een gesprek met wijkagent oid aangaan. Dreigbrieven zijn echt niet grappig en kennelijk wordt er in de buurt ook het eea rondgebazuind. Vind het heel netjes dat jij de kosten op je hebt genomen en daarmee zou de kous echt wel af moeten zijn.

Maar als ik mn hond aan de lijn had gehouden was het niet gebeurt. Blijkbaar had ik hem toch niet helemaal onder controle en dan is een andere hond daar de dupe van.

Maar ik ga het van me af zetten. Het van me af schrijven doet me heel goed. Ook is het fijn om andere verhalen te horen, dat je toch niet helemaal de enige bent die zoiets overkomt.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:13

piekertje_20 schreef:
Arjan1983 schreef:

Meer kun je niet doen, en als je hond ook afentoe mag stoeien met bekende honden, is t al helemaal fijn.
Meestal wandel ik in de middag minimaal een uur met m. Heb zo'n rollijn gekocht waardoor hij als het ware toch nog een beetje "los" loopt. Smorgens en smiddags loopt hij ook uiteraard maar geen uur.
Daartussenin kan ie in de wei ravotten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:15

Gedane zaken nemen geen keer.

Wat ik zeker wel zou doen is verder trainen op een goede 'hier', zodat je wat kunt doen met je emoties. Bovendien weet je nooit zeker of je riem nooit zal knappen of je hond ontsnappen; met een goede 'hier' werk je in elk geval aan de toekomst zodat je niet ooit met een groter schuldgevoel komt te zitten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:34

Ik heb al 30 jaar Dobermanns, waarvan een flink aantal (het merendeel) al oudere types, via de Dobermann Rescue (SDRN), of vanuit andere tweede- of derdehands situaties. daar waren er wel bij met laten we zeggen "een rugzakje". Bovendien zijn Dobers sowieso al niet de makkelijkste types. Dus die hou je, als je weet wat ze kunnen uithalen, aan de lijn. En je waarschuwt andere hondeneigenaren op afstand, dat de hond in kwestie niet graag benaderd wil worden.

TS, jij had je veel grotere hond, van bekend drieste kruising, NIET aan de lijn, terwijl Maltezer eigenaar wél waarschuwde. Jij was dus fout. Dat de Maltezer is overleden als gevolg van de aanval van jouw hond is dus wel degelijk jouw fout, ongeacht of "de Maltezer al 12 was of iets mankeerde" . Je hebt daarna wel goed (in de zin van juist) gehandeld door kosten e.d. allemaal netjes af te handelen, maar hebt wellicht gedacht daar daarmee de emoties van de eigenaren daarmee ook stopten.
Zo werkt dat niet. Die hadden buiten kostenvergoeding DA wellicht op meer en langduriger medeleven gehoopt en wellicht de indruk gehad dat je het op een gegeven moment wel een afgehandelde zaak vond. Dat kan alsnog kwaad bloed zetten, emoties zijn kwetsbare dingen om mee om te gaan, met name als het een huisdier betreft.

Ik begrijp dat dit al enige tijd geleden is, dan moet je het als velen hierboven hebben aangegeven, loslaten, je kunt er niets meer aan veraderen, noch op begrip van de andere partij hopen om je eigen schuldgevoel te stillen.
Schuldgevoel is ook zinloos als je er niet naar kunt handelen.

Overigens is een van mijn Dobers ook wel eens behoorlijk aan flarden gereten door een AmStaff (zij liepen beiden los), die overleefde dat ternauwernood, ik was toen tot moord op de eigenaren in staat, zo ver gaan emoties dus, maar dat is toch "netjes" afgehandeld, door zeer geschokte en bekommerende baasjes van de AmStaff.

Als je weet dat je hond niet 100% under control is.... hou hem aan de lijn en doe hem evtl een snuitje/korf om of ga er meer op (prive) hondentraining. Anders moet je met zo'n hond helemaal niet rondwandelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:39

mee eens Terpentijn@niets aan toe te voegen...

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 19:13

Verschrikkelijk dat dit gebeurt is maar ....................
waarom ga je met een hond die bijt en aan de lijn loopt wandelen in een losloop gebied??
Ik vindt de eigenaren evengoed schuld hebben, zij hebben het risico genomen om met hun bijthond daar te gaan lopen. Er van bewust zijnde dat er honden los lopen en deze dus hun dus kunnen benaderen.
Ik kom hier ook vaak los lopende honden tegen en nog geen baas in zicht dus daar heb je ook rekening mee te houden in een losloop gebied.

Omdat ik weet dat mijn hond op agressieve keffers agressief reageert gaat hij ook aan de lijn. (trauma in zijn pup tijd)
Ik ben heel lang bezig geweest om dit er uit te krijgen en voor 90 % is dit gelukt maar daarbij vindt ik ook dat de agressieve keffers ook opgevoed moeten worden en dit niet toegestaan mag worden omdat ze klein zijn.

Echt TS gooi dit van je af en ga lekker genieten van je maatje