Hond en warmte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Hond en warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:00

Pas op met ijsjes en dergelijke. De hond is warm en het ijskoude water of ijs kan heel snel voor een maagtorsie zorgen. Ik geef hier alleen maar water wat niet ijskoud is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:01

Extreem koud eten en drinken is voor mensen niet goed, dus mijn hond krijgt dat ook niet.
Hij gaat gerust in de zon liggen, net nog even.
Verder lekker hangen, heel vroeg en heel laat eruit, in schaduw en indien mogelijk water opzoeken.
Gaat ie pootje baden.
Maar gisteravond wou ie ook gewoon met de bal spelen.

Ik doe er wel alles aan om voor kat en hond het binnen zo koel mogelijk te houden.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:01

Marcella_e schreef:
Ik heb net gelezen dat een natte handdoek over de rug helemaal niet goed is. De haren worden nat en het gaat broeien waardoor de kans op over verhitting alleen maar erger word.

hier het linkje:

http://www.shibalog.nl/?p=19730

Hier staan overigens ook nog andere tips over koelen wel goed is.

Ja, sorry hoor. Nu ga ik toch even reageren. Op die website staat ook dat je geen emmer water over je hond heen mag gooien. En hij mag ook niet in een (o, er staat "koud") zwembad. Ik heb mijn twijfels, sorry.

Daarnaast: onze lab kan zelf kiezen wat hij met zijn handdoek doet. Als hij hem er meteen af zou gooien, omdat hij het niet fijn vind, dan zou ik het ook niet meer doen. Mij valt juist op dat hij er lekker een tijdje mee rondloopt. Blijkbaar vind hij het dus wel fijn, daarom geven we hem die af en toe. Het is ook niet dat hij de hele dag ingepakt in een natte dwangbuis rondloopt he.

Hij kan lekker zelf beslissen wat hij ermee doet, dus ja, ik laat hem wel lekker dier. Hij mag kiezen, ik bied hem alleen een extra mogelijkheid, want ja, ik heb geen vijver voor hem in de achtertuin waar hij 24/7 in kan zwemmen (wat hij overigens zou doen als het kon)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:05

mirriezz schreef:
Ja, sorry hoor. Nu ga ik toch even reageren. Op die website staat ook dat je geen emmer water over je hond heen mag gooien. En hij mag ook niet in een (o, er staat "koud") zwembad. Ik heb mijn twijfels, sorry.

Daarnaast: onze lab kan zelf kiezen wat hij met zijn handdoek doet. Als hij hem er meteen af zou gooien, omdat hij het niet fijn vind, dan zou ik het ook niet meer doen. Mij valt juist op dat hij er lekker een tijdje mee rondloopt. Blijkbaar vind hij het dus wel fijn, daarom geven we hem die af en toe. Het is ook niet dat hij de hele dag ingepakt in een natte dwangbuis rondloopt he.

Hij kan lekker zelf beslissen wat hij ermee doet, dus ja, ik laat hem wel lekker dier. Hij mag kiezen, ik bied hem alleen een extra mogelijkheid, want ja, ik heb geen vijver voor hem in de achtertuin waar hij 24/7 in kan zwemmen (wat hij overigens zou doen als het kon)

Geen emmer TE KOUD water staat er of een zwembad met TE KOUD water/

Ik denk dat ze vooral bedoelen dat je ze niet van het ene extreme in het andere moet gooien. De pootjes goed koelen en gewoon zwemmen is verder prima staat er.

Ik deel alleen wat ik gelezen heb. Wat ieder daar mee doet is aan je zelf hoor.

Niet nodig om je aangevallen te voelen :).

EDIT wat toegevoegd :)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:23

Hier mogen ze de hele dag in de tuin en in het huis bij mijn ouders. Verder staat er een schelp met water voor ze (waar ze alleen ingaan als we erbij zijn, maar dan wel constant) .

Voor de rest pas wandelen wanneer ze dat aangeven (dan gaan ze bij de deur staan ) en niet te lang en niet los. 'S morgens worden ze natuurlijk wel gewoon uitgelaten ;)

Normaal slaapt gioia in de bench, maar ze mocht ju kiezen tussen de bench waar in natte handdoek in lag en zonder dik kussen of mijn slaapkamer met de balkondeur open en de ventilator aan. Ze wilde dan toch liever bij mij op de grond slapen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:37

Hier staat een zwembadje voor ze. De een doet alleen aan pootje baden, de ander er in er uit... :+
Af en toe een paar ijsklontjes erin, ook leuk om mee te spelen.
En een ventilator op de grond waar vooral de een graag voor gaat liggen.

:D
Afbeelding

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:48

Uitlaten vroeg in de ochtend en later op de avond en tussendoor af en toe de kussentjes van de poten nat maken! Voor de rest rustig binnen op een koele plek met vers water :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:42

Die van mij ligt er al vanaf 10 uur vanochtend zo bij :') :
Afbeelding
Beweegt nog wel af en toe :Y)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:44

Charming :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:48

Een echte dame :')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:55

hahaha, hier liggen ze verplicht in de stal. De 1 gaat gewoon in de zon liggen. De ander is zelf wel zo verstandig om in de stal te gaan liggen. Maar ze komen er alleen uit om hun behoeftes te doen. En vanavond als het weer wat koeler is, dan mogen ze er weer wat langer uit.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:56

Ik heb een koelhalsband voor de honden, en ze krijgen een ijsje. Ik let er bij het ijsje wel op dat ze rustig oplikken en geen hele stukken in 1 keer doorslikken.
Ook laat ik de haren tussen de zooltjes zitten zodat die nog wat bescherming bieden tegen de warme grond.
En (ik heb 2 langharige dubbel vachten) ik zorg er voor dat de vacht luchtig blijft door de waterblazer er doorheen te halen. Dat blaast ook gelijk alle haren weg die los zitten. Ik hoef dus ook nauwelijks te borstelen, alleen soms even de liezen/oksels/kraag en achter de oren controleren op klitten met een kammetje.
En de lange wandeling doen we 's avonds als het afgekoeld is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:03

Hahaha ik heb Oscar 1 keer een ijsje gegeven. Hap, ijsje weg met stokje en al... ik heb het stokje nooit naar buiten zien komen! :wow: :=
Ik laat hem nu gewoon zijn eigen gang gaan. Hij ligt buiten in de tuin in de schaduw.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:15

Vanmorgen om 7 u met de auto naar het bos geweest met de hond. Daarna in de koele gang en ben ik gaan werken. Om 12 u heb ik voor het huis in de schaduw het bad opgezet en z'n koel halsband om gedaan. Tot 2 u heeft hij lekker geslapen in de schaduw en heeft hij gegeten en hij ligt nu in huis voor de ventilator.

Vanavond om 22.30 gaan we pas een grote ronde doen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:34

mirriezz schreef:
Marcella_e schreef:
Ik heb net gelezen dat een natte handdoek over de rug helemaal niet goed is. De haren worden nat en het gaat broeien waardoor de kans op over verhitting alleen maar erger word.

hier het linkje:

http://www.shibalog.nl/?p=19730

Hier staan overigens ook nog andere tips over koelen wel goed is.

Een hond kan alleen helemaal niet kiezen. ..die weet niet instinctief wat goed of slecht voor hem is hoor! Die moet je tegen zichzelf beschermen en gewoon binnenlaten. Ik begrijp niet dat jullie een hond in de brandende zin laten liggen. ZE zijn zo oververhit, een hond snapt dat niet helaas. Dat heeft niks te maken met wel of niet lekker dier laten zijn.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 02-07-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:35

Die van mij ligt nu op bed. Waaier in de kamer maar het is hier alsnog 27 graden. Ze ligt niet te hijgen en voelt niet al te warm aan. Ze slaapt lekker.
Ik laat haar regelmatig even zwemmen 100 meter hier vandaan maar daar is het vandaag echt te heet voor. Vanmorgen nog wel twee keer gedaan.
Ze gaat steeds pal in de zon liggen, die gek, dus ik heb haar naar binnen gestuurd.

Ik heb ook al twee honden ijsjes gemaakt. Vind ze heerlijk. Ze likt er een beetje aan tot het grotendeels gesmolten is. Gaat met dit weer ook vrij snel.

Van koude handdoeken wordt ze onrustig en gaat ze juist meer hijgen. In mijn vorige woning kon ze lekker in de gang op de koude tegelvloer. Dat kan hier helaas niet.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:40

wat brokjes en komkommers er in gooien en dan zoekt hij ze zelf wel op eerst zonder voetjes later met allen de voor voeten maar op het laatste stond hij er al helmaal in.
shadow is echt dol op dit spelletje geworden.

we hebben er trouwens een parasol bij gezet zodat hij nu voledig in de schaduw staat
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lianne304 op 02-07-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:41

Vroeg in de ochtend of laat in de avond (na 23:00 ga ik) even wandelen en dan met zwemmen.
Thuis staat een badje en daar gaan ze in en uit.
Natuurlijk drinkwater. Wordt nu vaker ververst dan anders en voor de rest mooi met rust laten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:01

wij hebben toch best een geluk dat we een eigen sloot hebben,dus de honden hebben net ruim een uur lekker gezwommen,zelfs het oudje van bijna 14 gaat mee,had wel enige twijfel daar hij het aan zijn hart heeft,maar binnen laten geeft hem alleen maar meer stress,en hij heeft ook een uurtje gepoedelt in het water :D

verder hebben we binnen 2 plafond ventilatoren aan staan en snachts de airco erbij...en ze hebben net een rodi ijsje op...

maar heel eerlijk...ik heb echt niet het idee dat ze nu enige last hebben van deze warmte...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:17

Hier ligt de hond binnen, buiten is het namelijk niet uit te houden. Binnen is het gelukkig een stuk aangenamer. Daarnaast krijgt ze met regelmaat water maar het lijkt alsof ze daar niet zo in geïnteresseerd is.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:25

Mijn hond komt van de straat en heeft het daar ook overleefd met enorme temperaturen (Bulgarije), dus neem aan dat ie zelf wel weet wanneer hij het te warm heeft. Hij ligt nu voor het eerst sinds vandaag lekker binnen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 15:33

Hier koelt het al wat af :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 15:34

Ons pupje wordt van dit weer wel erg duf. Van een energiek beestje naar een mak lammetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:36

DatBenIkNou schreef:
mirriezz schreef:

Een hond kan alleen helemaal niet kiezen. ..die weet niet instinctief wat goed of slecht voor hem is hoor! Die moet je tegen zichzelf beschermen en gewoon binnenlaten. Ik begrijp niet dat jullie een hond in de brandende zin laten liggen. ZE zijn zo oververhit, een hond snapt dat niet helaas. Dat heeft niks te maken met wel of niet lekker dier laten zijn.

Dan heb ik tot nu toe hele rare honden gehad. Want zij kunnen /konden allemaal prima zelf bepalen wat goed voor hun was met hitte.

Het zijn slimme wezens hoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:22

Dan zijn het idd eerder uitzonderingen LW. ;) Ik heb 1 uitzondering en 2 die je echt moet beschermen. Maar met 35 graden plus mag zelfs de uitzondering niet zelf bepalen, we blijven binnen. Alleen gaan veel te veel mensen er van uit dat een hond slim genoeg is om over zulke dingen na te denken. Een hond denkt niet na over een handdoek die over hem heen ligt, dat dat na een tijdje vreselijk kan gaan broeien. Een hond denkt niet na dat zwemmen en daarna in de zon blijven lopen ook niet handig is. Een hond kán wel besluiten dat de zon te heet is als ze er in liggen, maar dat kan voor sommige al te laat zijn. Met deze temperaturen hoeven ze namelijk niks te doen om oververhit te raken...

Zwemmen met deze temperaturen mag alleen 's ochtends vroeg (6/7 uur) van mij. Juist als het zo warm is gaan die vachten broeien en krijgen ze het nog heter. Pootje baden tot buik mag wel, maar daar is het badje te klein voor. Verder is alles dicht en gaan we overdag alleen maar even snel plassen voordat we op het heetste van de dag zijn. Wij hebben hier namelijk alleen maar steen en asfalt en geen schaduw op de paar m2 gras wat een uitlaatveldje is hier.

Gisteren moesten we naar de DA en ik zou bijna willen dat we daar hele dagen konden zitten. Half uur in de auto met airco ernaartoe, daar lekker koel binnen en daarna weer terug. :') Dat we de auto eerst een tijd hebben laten draaien zonder honden en zonder ons er in vergeten we even voor het gemak. O:)