Onze spekpoes op dieet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:31

mirriezz schreef:
Zo'n bal waarin de brokjes zitten en hij mee moet rollen, lijkt me toch echt wel een uitkomst in dit geval. Slaat twee vliegen in 1 klap lijkt me: hij krijgt beweging en eet over een langere tijd een beetje, ipv in 1x alles.
Als hij niet wil: laat hem eens een dag zonder brokjes staan. Zal hij echt wel overleven, wij kunnen ook best een dagje zonder eten. En ja, dan krijgt hij maar honger. Als hij genoeg honger heeft en ruikt dat er in die bal eten zit, gaat hij vanzelf proberen hoor.
Als hij het dan eenmaal doorheeft dat zijn voer nu uit de bal komt ipv in zijn bakje, dan zal hij steeds sneller met de bal gaan spelen.

(tenminste, zoals ik het hier schets, werkt het bij honden prima. Lijkt me niet heel veel anders voor katten)

Helaas, dit werkt niet voor katten zo. Katten moeten minimaal eens en eigenlijk wel twee keer per dag eten anders krijgen ze daar serieus last van. Een hond vangt een grote prooi en kan daar dagen van uitbuiken, een kat vangt meerdere kleine prooien per dag. Ze zijn dus ingericht op kleine hoeveelheden.

@Iris82: begin met geen vlees en 2% (ideaal) lichaamsgewicht aan brokjes per dag. Porta21 raad 2.5-3% aan qua gewicht, dus dan zit je rond die 75% aan minimum advies. Als je bang bent dat ze niet genoeg vocht binnen krijgt, dan kan je de brokjes rustig 10 minuten weken.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:39

Smilla voeren wij ook.
Je hebt daar ook een variant van voor gecastreerde katten.
Wij hebben de gewone rund variant en voeen op oog. Hij krijgt hier maar 1 handje per dag.
Is wel een actieve buiten (ex)kater

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:56

1 van de 2 maaltijden in een voerbal.
Bewegen en eten tegelijk.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:06

Mizora schreef:
mirriezz schreef:
Zo'n bal waarin de brokjes zitten en hij mee moet rollen, lijkt me toch echt wel een uitkomst in dit geval. Slaat twee vliegen in 1 klap lijkt me: hij krijgt beweging en eet over een langere tijd een beetje, ipv in 1x alles.
Als hij niet wil: laat hem eens een dag zonder brokjes staan. Zal hij echt wel overleven, wij kunnen ook best een dagje zonder eten. En ja, dan krijgt hij maar honger. Als hij genoeg honger heeft en ruikt dat er in die bal eten zit, gaat hij vanzelf proberen hoor.
Als hij het dan eenmaal doorheeft dat zijn voer nu uit de bal komt ipv in zijn bakje, dan zal hij steeds sneller met de bal gaan spelen.

(tenminste, zoals ik het hier schets, werkt het bij honden prima. Lijkt me niet heel veel anders voor katten)

Helaas, dit werkt niet voor katten zo. Katten moeten minimaal eens en eigenlijk wel twee keer per dag eten anders krijgen ze daar serieus last van. Een hond vangt een grote prooi en kan daar dagen van uitbuiken, een kat vangt meerdere kleine prooien per dag. Ze zijn dus ingericht op kleine hoeveelheden.

@Iris82: begin met geen vlees en 2% (ideaal) lichaamsgewicht aan brokjes per dag. Porta21 raad 2.5-3% aan qua gewicht, dus dan zit je rond die 75% aan minimum advies. Als je bang bent dat ze niet genoeg vocht binnen krijgt, dan kan je de brokjes rustig 10 minuten weken.

Nou wil ik niet doen alsof ik alles van katten weet, maar het lijkt mij wel bijzonder dat een kat dood zou gaan van een paar uurtjes of een dagje geen eten. Het lijkt me ook dat als hij vaker per dag moet eten, hij vaker honger heeft. Dan kun je hem dus bijvoorbeeld wel ontbijt geven, en hem daarna aan laten prutsen. Of hem juist 's avonds nog eten geven en dan 's morgens voer weg zetten en hem de bal aanbieden. Misschien is het dan wel verstandig hem even te helpen met het eerste brokje, zodat hij weet dat hij daar moet zoeken.
Lijkt me echt apart als ze daar echt iets van overhouden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:10

Een kat nooit een dag of langer laten vasten! Katten zijn geen honden of mensen, hun vertering werkt heel anders. Katten krijgen heel snel last van leververvetting. Dus advies geven van vasten is echt niet het goede advies.

blokje

Re: Onze spekpoes op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:54

Onze kat krijgt alleen s avonds/s nachts eten.
Overdag vangt hij maar muizen ofzo.
Wij voeren alleen s avonds omdat meneer anders niet thuis komt.
Hij kan dan s nachts rustig eten s morgens is zijn bak vaak nog niey leeg

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:13

mirriezz schreef:
Mizora schreef:

Nou wil ik niet doen alsof ik alles van katten weet, maar het lijkt mij wel bijzonder dat een kat dood zou gaan van een paar uurtjes of een dagje geen eten. Het lijkt me ook dat als hij vaker per dag moet eten, hij vaker honger heeft. Dan kun je hem dus bijvoorbeeld wel ontbijt geven, en hem daarna aan laten prutsen. Of hem juist 's avonds nog eten geven en dan 's morgens voer weg zetten en hem de bal aanbieden. Misschien is het dan wel verstandig hem even te helpen met het eerste brokje, zodat hij weet dat hij daar moet zoeken.
Lijkt me echt apart als ze daar echt iets van overhouden.

Een kat krijgt veel sneller last van nieren (door te weinig drinken. Een zeer groot deel van de katten is constant licht uitgedroogd, ze hebben een te zwakke dorstprikkel. Daardoor komen er zo veel nierproblemen voor) en lever (door te vasten) dan een hond of mens. Een kat heeft ook vaker honger, dat klopt inderdaad wel. Dat hoor je de TS ook eigenlijk zeggen, dat hij zijn brokjes over de dag door eet. Je kan hem dus ook bijvoorbeeld maar de helft van zijn maaltijd 's ochtends en 's avonds in zijn bak geven en de rest laten prutsen.

Als een kat overdag de hort op gaat, vangt hij waarschijnlijk wel het één en ander. En dus komt hij toch aan de meerdere keren per dag eten, ondanks dat hij maar eens per dag gevoerd wordt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:16

Ja, mijn kat kreeg tijdelijk adlib Kuggur, dat heb je goed gelezen. Dit heeft 2 maanden geduurd en ondertussen krijgt ze dit al lang niet meer. Het was mijn eerste kat en hier op Bokt zei men dat je prima een kat op adlib kon zetten met hoogwaardig voer omdat ze na de vreetperiode er vanzelf balans in vonden.

Nou deze kat dus niet. Inmiddels ben ik allang gestopt met het voeren van vlees en staat ze alleen op de brok. Ze krijgt 2 keer per dag een klein laagje. Ik denk dat ik er inderdaad goed aan doe om het te gaan wegen want ik heb geen idee hoeveel het precies is. Bedankt voor de adviezen omtrent de hoeveelheid.

Ik ben helemaal niet van de vadzige huisdieren, mijn honden liepen altijd op sportconditie rond. Maar het is een beetje misgegaan met deze kat.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:17

Mizora schreef:
Een kat krijgt veel sneller last van nieren (door te weinig drinken. Een zeer groot deel van de katten is constant licht uitgedroogd, ze hebben een te zwakke dorstprikkel. Daardoor komen er zo veel nierproblemen voor) en lever (door te vasten) dan een hond of mens. Een kat heeft ook vaker honger, dat klopt inderdaad wel. Dat hoor je de TS ook eigenlijk zeggen, dat hij zijn brokjes over de dag door eet. Je kan hem dus ook bijvoorbeeld maar de helft van zijn maaltijd 's ochtends en 's avonds in zijn bak geven en de rest laten prutsen.

Als een kat overdag de hort op gaat, vangt hij waarschijnlijk wel het één en ander. En dus komt hij toch aan de meerdere keren per dag eten, ondanks dat hij maar eens per dag gevoerd wordt.

Als je het zo stelt, bedoelen we hetzelfde. Ik ben alleen van een hond gewend dat die lekker doet alsof hij geen honger heeft en dat een dag (of langer) volhoud.
Katten hebben dus sneller honger, lekker gebruik van maken. Idd 's ochtends en 's avonds een kleine portie voer neerzetten en daarna het bakje wegzetten en met de bal laten spelen, is dan prima. Dan heeft hij wel iets gegeten, dus nog redelijk gezond, maar stimuleert zijn honger hem ook om te gaan spelen.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:20

W0PPY schreef:
De obesity brokken van Royal Canin zijn een uitkomst! Verkrijgbaar bij bijna alle dierenartspraktijken.
Op de zak staat precies aangegeven hoeveel je er van moet voeren, goed afwegen en de kilo's gaan er netjes en geleidelijk af! Speelballetjes met brokjes er in en andere speeltjes die het bewegen stimuleren zijn vaak ook een goede aanvulling. Juist voor katten die van zichzelf niet bijzonder speels zijn, zijn die balletjes met brokjes er in een goed idee, je ziet vaak dat die beestjes echt gestimuleerd worden en ineens het spelen weer opnieuw uitvinden. Wel de zelfde brokjes in het balletje doen dan :) Succes! Goed dat je er mee aan de slag gaat.

Dit is exact waar wij nu mee bezig zijn! De Satiety brokjes van Royal Canin in een speelbal geven. Het lijkt tot nu toe zijn vruchten goed af te werpen! :)

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:24

Ik lees even mee, de dierenarts zei ook al dat mijn kat overgewicht had ( is een gesteriliseerde poes)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 18:09

Mizora schreef:
Een lightbrok bevat inderdaad vulmiddelen, hierdoor is beter te doseren hoeveel brokjes de kat krijgt (want het verschil tussen 20 en 25g brokjes en 40 en 45g brokjes is relatief kleiner), de katten hebben minder honger (en daardoor snaaien ze minder), hun darmstelsel blijft goed op gang (want zeer kleine hoeveelheden+weinig beweging kan verstopping veroorzaken) en het is makkelijker om een smakelijke brok te maken waar voldoende vitamines en mineralen in zitten. Ik zou niet minder dan 75% van de aanbevolen hoeveelheid brokjes voeren die wordt voorgeschreven voor het ideaalgewicht van de kat.

Als je kat nu 4 kg weegt, maar hij hoort 2.5kg te wegen. Dan kijk je naar de hoeveelheid brokjes voor 2.5kg. Stel, dit is 40g, dan zou ik niet minder dan 30g voeren en anders over gaan op light-voeding.

Het is ook belangrijk het voer te wegen, iedere keer. Op dit soort kleine hoeveelheden zijn de afwijkingen al snel behoorlijk groot. Ik ga er vanuit dat hij geen lekkers tussendoor krijgt? Niet van het bord, niet uit de hand, niks.

Hij krijgt 2x per dag brokjes afgewogen op een keukenweegschaaltje.
Kwa tussendoor krijgt hij af en toe een kattensnoepje, maar niet dagelijks en geen enorme hoeveelheden. verder krijgt hij niks simpelweg omdat hij het niet lust.

Ik lees hier veel goede tips bedankt daar voor! maar ik zoek nogsteeds een geschikte brok.
Wat is beter, light of sterilised brok?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:58

Het is net als bij mensen: minder aan de voorkant erin en meer verbranding.

Qua brok moet je gewoon even kijken waar hij het het beste op doet. Maar een brok met minder calorieen kan wel erg helpen. Je zegt dat hij nooit echt honger heeft, dan kan je ook gewoon simpel je huidige brok verminderen. Die speciale voeren zijn er vaak voor de katten die op dieet je de oren van je kop mekkeren. Maar die extra vulling kan je ook bereiken door de brokjes te weken of iets zinloos zoals sperziebonen toevoegen. Maar zolang hij niet klaagt hoef je dat dus niet te doen. Sowieso is de richtlijn op een verpakkning vrijwel altijd veeeeel te hoog! Wees dus niet bang om minder te geven, en geef de hoeveelheid voor zn streefgewicht.
Sowieso stoppen met de snoepjes, ook al geef je die niet vaak. Sommige katten worden al vet als ze er naar kijken!

Ik heb een keer een kat heel mooi slank gekregen op obesity management van rc. Maar dat was dus ook een dame die veel wilde eten en echt ging zeuren als ik minder gaf. Daarom heb ik haar toen wel op zulk speciaal voer gezet. Ik heb nu een dametje lopen die afvalt op Canagan, dat is hoogwaardige vleesbrok. Zij eet namelijk gewoon kleine beetjes de hele dag door. Ze is alleen enorm lui en ik moet haar echt activeren. Doe ik dat niet, dan verandert ze in een wandelende voetbal (ook op ander voer trouwens). Ik heb echter meer katten lopen die meer moeten eten dus ik heb altijd brokjes staan. Gelukkig houd ik haar dus goed met extra beweging. Ook krijgen ze een deel van de brokjes via activityboard, speelballetjes etc. Dat is sowieso altijd aan te raden, laat hem werken voor zn voer! Door de kamer gooien is de meest simpele manier maar je kan het ook verstoppen of producten zoals een speelbal gebruiken.

Je bereikt toch wel het meeste effect als je hem kan activeren. Veel katten zijn vrij lui en in mijn ervaring geven mensen het te snel op (zeg niet dat jij dit doet, maar ik zie het veel). Veel standaard kattenspeeltjes zijn gewoon niet eens leuk voor katten! Elke kat heeft zn voorkeur voor speeltjes en spelmethodes. Wat vaak wel werkt, is een prooi imiteren. Heeft hij wel eens echte prooien gevangen? Zo ja, vogels of knaagdiertjes? Want ook daar zit een persoonlijke voorkeur. Mijn halfwilde dame is gek op muizen dus elk speeltje wat daarop lijkt is een succes. Mn kater vangt weer liever vogels dus voor hem werkt een veertje aan een touwtje weer beter.
Echt alles kan belangrijk zijn: formaat, vorm, geluid of niet, materiaal, geur... Probeer dus te achterhalen wat hem prikkelt en bouw dat uit. Kan heel goedkoop hoor, je hoeft niks duurs te kopen. Gooi eens een propje papier of aluminiumfolie, knoop een veer aan een touwtje.... Je kan veel zelf maken. Probeer toch twee keer per dag met hem te spelen, dat is een mooie frequentie voor katten. Ze zijn het meest actief in de schemer dus dat zijn de beste tijden.

En speel met hem, laat het hem niet zelf uitzoeken. Katten kunnen heel snel zijn uitgekeken op speelgoed. Iets wat er al dagen ligt is gewoon niet boeiend meer. Dus speeltjes die er liggen moet je echt elke paar dagen vernieuwen. Ik bewaar de speeltjes hier in een plastic bak met een lading kattenkruid, maakt ze ook weer boeiender. En het is ook heel normaal als hij na een minuutje spelen al ophoud. Dit betekent echter niet dat hij niet meer wil spelen, maar dat ene speeltje is dan niet boeiend meer!
Echt, elke kat is te activeren, de ene moeilijker dan de ander, maar het kan wel. Succes, het is soms best lastig om die dikzakken weer gezond te krijgen!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 14:39

Nou,
Gewoon weer Smilla XXL brok besteld en wat catnip speeltjes, hoewel ik vrees dat ie ook hier niet naar omkijkt gewoon weer een poging wagen :j

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:29

Kort door de bocht is afvallen minder eten en/of meer bewegen.
Als de kat inderdaad totaal 30 gram per dag (2x15gr) krijgt, lijkt me daar niet het probleem te liggen
(Smilla XXL voorschrift op Zooplus is voor een kat van 3-4kg -> 55-70gram per dag).
Daar zit je ruimschoots onder.

Dan blijft "meer bewegen" dus over. Is het echt te gevaarlijk om hem naar buiten te laten?
Ik snap dat je het eng vindt aan een drukke weg, maar misschien is hij voorzichtig genoeg?
Mijn ervaring is dat het buitenleven de meeste katten een stuk fitter en actiever maakt.

Binnenshuis beweging stimuleren is inderdaad vaak een uitdaging.
Je geeft aan dat speeltjes hem niet/slecht boeien, maar wat vind je van klim- en kruiproutes creëren in combinatie met hoge planken?
Ter inspiratie een link van google met plaatjes van Bob Walker's ultieme Cats House
https://www.google.com/search?q=bob+walker%27s+cat+house&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=y5WWVbToPMqeywP6-Z2YDw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1440&bih=763

Ik begrijp dat niet iedereen dit soort grapjes in zijn huis wil, maar het idee was nog niet geopperd en wellicht maakt het nieuwe ideeën los :D

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 15:38

dat ziet er wel erruug gaaf uit zeg!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:24

Crazy cat people...

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 09:19

Meneer is ontsnapt ^)
ben al een uur achter hem aan aan het lopen.
Sunny laat zich niet pakken en ligt nu ergens in de struiken af te koelen. heb de voordeur nu open gelaten in de hoop dat ie het terug vind.