mirriezz schreef:Zo'n bal waarin de brokjes zitten en hij mee moet rollen, lijkt me toch echt wel een uitkomst in dit geval. Slaat twee vliegen in 1 klap lijkt me: hij krijgt beweging en eet over een langere tijd een beetje, ipv in 1x alles.
Als hij niet wil: laat hem eens een dag zonder brokjes staan. Zal hij echt wel overleven, wij kunnen ook best een dagje zonder eten. En ja, dan krijgt hij maar honger. Als hij genoeg honger heeft en ruikt dat er in die bal eten zit, gaat hij vanzelf proberen hoor.
Als hij het dan eenmaal doorheeft dat zijn voer nu uit de bal komt ipv in zijn bakje, dan zal hij steeds sneller met de bal gaan spelen.
(tenminste, zoals ik het hier schets, werkt het bij honden prima. Lijkt me niet heel veel anders voor katten)
Helaas, dit werkt niet voor katten zo. Katten moeten minimaal eens en eigenlijk wel twee keer per dag eten anders krijgen ze daar serieus last van. Een hond vangt een grote prooi en kan daar dagen van uitbuiken, een kat vangt meerdere kleine prooien per dag. Ze zijn dus ingericht op kleine hoeveelheden.
@Iris82: begin met geen vlees en 2% (ideaal) lichaamsgewicht aan brokjes per dag. Porta21 raad 2.5-3% aan qua gewicht, dus dan zit je rond die 75% aan minimum advies. Als je bang bent dat ze niet genoeg vocht binnen krijgt, dan kan je de brokjes rustig 10 minuten weken.

Succes! Goed dat je er mee aan de slag gaat.