Een hond in zijn eentje houden is zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:14

Ik denk dat dat aan de hond ligt. Net zoals je paarden, konijnen, katten, mensen, etc hebt die liever alleen zijn, geldt dit ook voor een hond. De vorige hond die we hadden, vond het echt niet leuk om alleen te zijn en voor haar hebben we destijds een ander hondje aangeschaft. Deze was een stuk ouder en toen zij overleed, hebben we besloten er een kat bij te nemen, aangezien we geen tijd hadden voor nog een hond ivm scheiding, werk en studie. Dit ging heel goed, en toen het eerste hondje overleed, hebben we een tijd alleen katten gehad.
Nu hebben we weer een hondje, maar ze vergeeft het ons nooit als we er nog 1 bij halen. Ze heeft 3 katten om zich heen en de volle aandacht van de mensen in huis. Met andere honden (ze komt ze dagelijks buiten tegen) heeft ze niet zoveel en ook nooit gehad.
Ik denk dat het dus afhankelijk is van het individuele dier (in dit geval dus een hond) of het wel of niet zielig is er 1 of meerdere te hebben :)

Edit: Wij zouden er overigens nog wel graag een hondje bij hebben haha, maja, mevrouw haar wil is in dit geval wet ;)
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 26-06-15 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:15

kimmie261 schreef:
voor mij is een hond een roedeldier,en heeft ie net zoveel recht op een maatje als een konijn goudvis en paard..

alleen wij mensen vinden onszelf uitstekende "hondvervangers" ,zo kunnen wij als mens blijkbaar geen enkel ander dier vervangen als soortgenoot/maatje ,maar een hond wel :) ....

ik zou zelf nooit meer een hond alleen houden...

ik heb altijd meer dan 1 hond gehad, en dit is praktisch omdat ze dan altijd gezelschap hebben.
Ik denk echter dat honden itt de andere diersoorten die je opnoemt zijn sociale behoefte wel door menselijk gezelschap kan bevredigen (de mens hond symbiose is oud).
MAAR (altijd een maar) dan moet dat menselijke gezelschap wel zo goed als al zijn tijd met de hond doorbrengen. En dat is iets waar slechts erg weinig hondeneigenaren gelegenheid voor hebben.
En dan is gezelschap van een of meer soortgenoeten een elegante oplossing .
Maar je kunt alles overdrijven Kimmie, hoeveel van die kalveren lopen er bij jouw rond :D ...(Mijn vrouw heeft een bordercollie stop ingesteld :( )

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:18

Siesjuh schreef:
Ik denk dat het dus afhankelijk is van het individuele dier (in dit geval dus een hond) of het wel of niet zielig is er 1 of meerdere te hebben :)

zeg dit maar niet als je in een konijnentopic zit ,of als je je paard in zijn uppie houdt... :x :x

mijn eerste rottweiler negeerde andere honden,deed er echt niets mee,tot ik een hond erbij kreeg ,en ook al leek ze er niets om te malen,toen deze helaas heel jong overleed was ze zó erg van slag...ze liep zelfs te piepen naar andere honden buiten,en dát terwijl ze echt nooit enige interactie met die andere hond had,en het helemaal niet zo leuk leek te vinden...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:19

Ik kreeg mijn onzekere bordercollie van een boerderij af. Hij was angstig en niets gewend. Na een half jaar bij ons hebben we er een jack russel pup bijgehaald. Dit was een schot in de roos. De border leefde helemaal op en is nog steeds gek op zijn kleine broertje :P

In dit geval zeg ik zeker dat een hond niet alleen hoort. Mijn hond was heel angstig en onzeker bij vreemde honden, zijn eigen maatje heeft hem zo goed gedaan.

Zie helaas ook veel hondjes alleen gehouden die zo sociaal gestoord zijn dat ze geen contact met andere honden hebben en ook thuis niet bepaald relaxed zijn.

Een hond alleen kan wel, maar dat ligt ook aan hond en baas.

geerke

Re: Een hond in zijn eentje houden is zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:22

een hond is een roedeldier,maar ik kan ook wel begrijpen dat als mensen in een rijtjeshuis wonen er geen roedel op na kunnen houden.
Ook denk ik dat een beter af is alleen dan in een asiel...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:24

Een en ander zal erg afhangen van;

Het soort hond
De leeftijd van de hond en hoe lang hij of zij al alleen is
De thuis/werk omstandigheden.
De tijd dat je écht met de hond/honden bezig bent
Het karakter van de hond.

Wij mensen beoordelen het inderdaad allemaal nog al snel door mensenogen.
Ook in de natuur heb je "loners "
Dieren de normaliter in groepen en of roedels leven maar er toch voor kiezen hun eigen gang te gaan.

Ik denk dat als je je dier goed kent je zelf echt wel het beste weet waar jou hond zich het prettigst mee voelt.
Ken mensen zat met maar één hond en die doen het hartstikke goed.
Maar gaan ook regelmatig met een grote groep honden mee spelen en of werken.
Kennen dus álle sociale vaardigheden en gaan net zo blij weer alléén met het baasje naar huis.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:33

raafsmids,geldt dit dan ook voor een konijn?? als ik zo af en toe topics lees over konijnen ben je zowat een dierenmishandelaar als je een konijn alleen houdt,ook al ben je de hele dag thuis en zijn sommige konijnen "loners"

zo ook met parkieten/vogels...absoluut een no-go om deze alleen te houden ( vind ik ook hoor,vogels zitten hier ook nooit alleen) ,maar een hond,het dier waarover mensen vooral allemaal weten te roepen dat het roedeldieren zijn,is toch wel het dier waarvan men vind dat deze uitstekend solitair te houden zijn,want wij als mens vervangen het maatje "hond" dan wel

nou,als ik hier zie waar honden bij elkaar ruiken en likken en hoe ze met elkaar spelen,uhh dat doen wij als mens écht niet hoor :+

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:33

kimmie261 schreef:
Siesjuh schreef:

zeg dit maar niet als je in een konijnentopic zit ,of als je je paard in zijn uppie houdt... :x :x

mijn eerste rottweiler negeerde andere honden,deed er echt niets mee,tot ik een hond erbij kreeg ,en ook al leek ze er niets om te malen,toen deze helaas heel jong overleed was ze zó erg van slag...ze liep zelfs te piepen naar andere honden buiten,en dát terwijl ze echt nooit enige interactie met die andere hond had,en het helemaal niet zo leuk leek te vinden...

Nou, mijn konijn beet de ander bijna dood. Hoewel ie wel goed ging met de hond. Onze andere 2 konijnen waren onafscheidelijk.
Wat jij zegt kan natuurlijk altijd, maar ik wil de gok niet wagen om er 1tje bij te halen, het niet lukt en em dan weer weg te brengen. Ik vind overigens wel dat je een dier niet in zn uppie moet houden, dwz, dat er geen andere dieren zijn. Wij mensen zijn wat dat betreft heel anders als dieren. We hebben onze verplichtingen in het dagelijks leven en ik vind niet dat een dier daar de dupe van hoeft te worden. Onze hond doet het dan ook heel goed samen met haar kattenvriendjes en heeft meer connectie met onze paarden dan met andere honden haha. Maar tis wat je zegt, het blijft altijd een gok om iets wel of niet te doen :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:35

geerke schreef:
een hond is een roedeldier,maar ik kan ook wel begrijpen dat als mensen in een rijtjeshuis wonen er geen roedel op na kunnen houden.
Ook denk ik dat een beter af is alleen dan in een asiel...

Dat laatste ben ik het zeker mee eens!

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:39

Het ligt eraan welke hond vind ik! Wij hebben hier een kleintje die echt alleen maar rust wil hebben en ook liever dat onze andere 2 honden uit de buurt van haar blijven. Waarschijnlijk omdat een hele tijd geleden onze vorige hond zo ruig heeft gespeeld dat ze haar oog is kwijtgeraakt omdat die er toen uitgeplopt is. Maar voor de rest vind ik het niet heel erg zielig als ze elke dag buiten komen en andere honden zien als ze minimaal 4 x per dag uitgelaten worden. Als ze niet buitenkomen of andere honden zien vind ik dat wel zielig. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:40

Volgens mij moet je gewoon kijken naar de situatie en de hond in kwestie. Wij hadden er één en hadden wel eens een logeerhond, als die weer wegging was onze hond duidelijk verdrietig en dat merkte je dan echt wel een week aan hem. Voor hem was een tweede hond heerlijk. Die tweede hond is nu onze oudste en bij haar heb ik altijd gedacht dat ze liever alleen was geweest (liefst alleen met mijn man, ook zonder mij (-: ).

Nu hebben we er drie en drie is een mooi getal vind ik, ze kunnen samen en zijn dus nooit 'alleen thuis' maar je kunt er ook makkelijk één alleen meenemen. Dat vind ik nog wel het grootste probleem van mensen die meerdere honden hebben; vaak doen ze nog maar weinig met elke hond apart. Maar voor de training is dat vrij cruciaal als je het mij vraagt.

Want als er één ding sneu is is het een hond die onafscheidelijk was met zijn hondenvriendje, die op een dag alleen overblijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:47

Een tweede hond is beter maar zeker niet noodzakelijk hoor.

Ik vind de mens wel degelijk goed gezelschap voor een hond, mits de mens genoeg aanwezig is en er ook genoeg contact is met andere honden.

Wat ik persoonlijk erg vind, is een fulltime werkende baas en een hond die hele dagen alleen zit te wachten..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:52

Veel honden kunnen prima 'alleen' zijn, ik vind het persoonlijk veel belangrijker dat de baas voldoende aanwezig is. Als je langere tijd van huis bent zou een tweede hond wel een overweging zijn, maar als je fulltime werkt vind ik een hond zowieso minder geschikt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:09

Ik zou niet meer één hond willen. Ik denk dat een hond niet perse ongelukkig is als hij alleen is, maar als ik zie hoe de honden met elkaar omgaan, hoe ze op elkaar reageren en met elkaar spelen, dat krijgen wij mensen gewoon nooit voor elkaar.
Ik heb trouwens een pony die met gemak alleen zou kunnen staan. Ze is niet alleen, we hebben er drie, maar zij is een echte Einzelgänger. Staat nooit bij de anderen en bemoeit zich ook absoluut niet met ze. Het kan dus wel per dier verschillend zijn.

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 13:19

Ik ben het er eigenlijk ook niet mee eens dat een 2e hond ALTIJD beter is. In veel gevallen wel, maar ik denk zeker dat er genoeg honden zijn die liever alleen zijn. Iemand anders zei dat het ook zo kan zijn dat een hond buitenshuis gek is op anderen, maar bijv. Blij is als na een week logeren die logee weggaat. Ik denk ook dat dat bij veel honden zo is :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:20

Ik heb er 2 (pups van 17 weken) en mijn ouders hebben er 1. Op het moment ben ik veel bij mijn ouders (min of meer fulltime) en soms ben ik dan kort naar Wageningen en neem ik er 1 mee. Het gedrag is absoluut anders of ik er 1, 2 of 3 heb, maar ik heb niet het gevoel (hun gedrag toont dit niet) dat ze het prettiger of vervelender vinden om alleen of juist samen te zijn. Met uitzondering van de hond van mijn ouders, die is 7 jaar en vindt het ontzettend fijn als ze er niet permanent zijn. De pups zitten door hun gedrag (ze remmen zichzelf nog onvoldoende af en gaan als ze moe zijn ruzie maken) nog redelijk veel in de bench, ieder apart. Want één van de twee vond samen in de bench echt niet tof.

Wat heel opvallend was, was het feit dat Noa niet samen met haar zusje (Ninthe) 's avonds alleen kon blijven in de bench (overdag geen probleem) als ik nog even ging douchen, terwijl ze prima 's avonds alleen met mij kan blijven zonder haar zusje. Zonder mij is voor haar een groter probleem dan zonder haar zusje.

Voor hen is aandacht van elkaar duidelijk iets anders dan aandacht van mij. En wel in mijn voordeel. Overigens heb ik er twee gekozen om allerlei redenen, o.a. omdat ik vanaf september weer full-time studeer en ik het dan eerlijker vind om een hond 3-4 dagen alleen te hebben zitten voor 9 uur (4.5 's ochtends, 4.5 uur 's middags) en die kans zit er wel in. Meestal heb ik 5 halve dagen en is de rest thuiswerk, maar sommige vakken gewoon niet. En met zijn tweeën hebben ze dan in ieder geval elkaar.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:21

kimmie261 schreef:
raafsmids,geldt dit dan ook voor een konijn?? als ik zo af en toe topics lees over konijnen ben je zowat een dierenmishandelaar als je een konijn alleen houdt,ook al ben je de hele dag thuis en zijn sommige konijnen "loners"

zo ook met parkieten/vogels...absoluut een no-go om deze alleen te houden ( vind ik ook hoor,vogels zitten hier ook nooit alleen) ,maar een hond,het dier waarover mensen vooral allemaal weten te roepen dat het roedeldieren zijn,is toch wel het dier waarvan men vind dat deze uitstekend solitair te houden zijn,want wij als mens vervangen het maatje "hond" dan wel

nou,als ik hier zie waar honden bij elkaar ruiken en likken en hoe ze met elkaar spelen,uhh dat doen wij als mens écht niet hoor :+

Met konijnen heb ik geen ervaring, maar ik ken zat mensen die konijnen met meerdere houden maar tóch apart los moeten laten.....ook al zijn beide geholpen.
Ik heb lange tijd papegaaien opgevangen en daarvan zegt men ook dat je ze leuk moet koppelen.
Nou laat me een ding zeggen......papegaaien láten zich niet uithuwelijken.
Die zoeken hun partner voor het leven het liefst zelf.
Als je de ruimte hebt om verschillende dieren bij elkaar te houden is dat natuurlijk een leuke leefomgeving, maar het pakt écht niet altijd even leuk uit.
En ook dáár zie je dan de "loners "
Of niet happy in de groep of niet happy met de partner.

Bij katten ook.......je wilt niet weten hoeveel katten er herplaatst moeten worden ( dagelijks ) omdat de situatie thuis met meerdere katten samen ( gezéllig ) niet te handhaven is.
Bij mij lopen vijf katten rond......maar ze liggen hoogstens twee aan twee.
De rest zoekt een eigen plek of ligt alleen.
Maar ze respecteren elkaar gelukkig wel.

Inderdaad......bekijk het per individu/ omstandigheid en leefomgeving, bestudeer het gedrag van je dier en trek er de lering uit.
Maar er is áltijd een uitzondering op de regel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:23

een kat is geen roedeldier...

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 13:25

Mizora schreef:
Ik heb er 2 (pups van 17 weken) en mijn ouders hebben er 1. Op het moment ben ik veel bij mijn ouders (min of meer fulltime) en soms ben ik dan kort naar Wageningen en neem ik er 1 mee. Het gedrag is absoluut anders of ik er 1, 2 of 3 heb, maar ik heb niet het gevoel (hun gedrag toont dit niet) dat ze het prettiger of vervelender vinden om alleen of juist samen te zijn. Met uitzondering van de hond van mijn ouders, die is 7 jaar en vindt het ontzettend fijn als ze er niet permanent zijn. De pups zitten door hun gedrag (ze remmen zichzelf nog onvoldoende af en gaan als ze moe zijn ruzie maken) nog redelijk veel in de bench, ieder apart. Want één van de twee vond samen in de bench echt niet tof.

Wat heel opvallend was, was het feit dat Noa niet samen met haar zusje (Ninthe) 's avonds alleen kon blijven in de bench (overdag geen probleem) als ik nog even ging douchen, terwijl ze prima 's avonds alleen met mij kan blijven zonder haar zusje. Zonder mij is voor haar een groter probleem dan zonder haar zusje.

Voor hen is aandacht van elkaar duidelijk iets anders dan aandacht van mij. En wel in mijn voordeel. Overigens heb ik er twee gekozen om allerlei redenen, o.a. omdat ik vanaf september weer full-time studeer en ik het dan eerlijker vind om een hond 3-4 dagen alleen te hebben zitten voor 9 uur (4.5 's ochtends, 4.5 uur 's middags) en die kans zit er wel in. Meestal heb ik 5 halve dagen en is de rest thuiswerk, maar sommige vakken gewoon niet. En met zijn tweeën hebben ze dan in ieder geval elkaar.

Ben ik met je eens! Ik denk inderdaad dat de aandacht van een hond heel anders is dan van een mens, maar dat is natuurlijk logisch :P had daar om eerlijk te zijn nog niet over nagedacht!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:28

Ik vind dit een lastige. Ik heb één hond, maar ik weet echt niet of ze nu gelukkiger is met een tweede hond. Ik wil dolgraag een tweede hond, maar dan moet ik echt een zoektocht gaan beginnen. Buiten vindt ze de meeste honden prima, maar ermee samenleven gaat haar vaak een stap te ver. Er is één hond waarvan ik weet dat ze daar prima mee kan samenleven. Maar 9 vd 10 keer doen ze helemaal niks. Negeren ze elkaar. Mijn hond slaapt veel en doet in huis eigenlijk vrijwel niets. Ze zocht ook verder geen contact met de andere hond, behalve met uitlaten: dan wilde ze wel spelen. Maar dat kan ook met andere honden...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:30

Konijnen is inderdaad uitzoeken (konijnen is vaak handig om daarom bij een opvang te koppelen). Geholpen zegt lang niet alles, want ram-ram koppels gaat ook geholpen vaak niet goed, en voedster-voedster koppels is toch ook lang niet altijd succesvol, zelfs geholpen. Eigenlijk alleen de ram-voedster koppels gaan meestal wel lekker. Ook zijn een hoop konijnen veel te vroeg bij de moeder weggehaald (vaak tussen de 4-6 weken, terwijl 8 weken een veel geschiktere leeftijd is. Dan zijn de rammen nog niet vruchtbaar) en komen dan vaak ook nog alleen te zitten, juist in die kwetsbare leerfase. Dat veroorzaakt nogal eens gedragsgestoorde konijnen. Met papegaaien lijkt me dat trouwens niet anders, handopfok en dan alleen houden is lang de standaard geweest.

Katten zijn van nature grotendeels solitaire dieren die elkaar gedogen, enkel bij binnenkatten zie je daar ander gedrag optreden omdat ze door beperkte prikkels zo toch activiteit hebben. Bij raskatten zie je daar soms ook geselecteerd worden.

Een herplaatskonijn alleen houden (en dan het liefste een ram, omdat er relatief veel ongekoppelde rammen zijn) vind ik tot daaraan toe. Maar een jong konijn alleen gaan huisvesten is in mijn ogen gewoon triest en onnodig, juist omdat ze dan ook een flink deel sociale vaardigheden gaan missen en dat ze later juist weer lastiger koppelbaar maakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:32

Hier één hond. Op gegroeid met nog andere honden, Sinds een paar jaar moet ze het met ons doen (mijn man en mij.) De hond in kwestie is zelden tot nooit alleen. Ze gaat nl haast altijd mee met mij. Sinds een maand wonen we samen met schoonbroer en zus tot ons huis klaar is om in te trekken en die hebben een chi. Ze heeft geen probleem met die hond maar toch kiest ze met regelmaat om naar boven te gaan (de chi kan geen trappen doen dus die kan dan niet volgen.) om op haar eentje te zijn. :+
Ook is ze behoorlijk duidelijk wb aandacht; als de chi bij me komt dan maakt ze dat ze op mijn schoot zit... :=
Heb dus niet echt het idé dat ze geen hondenmaatje onoverkomelijk vindt. :+

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:42

Ik vind dat je een hond wel alleen kunt houden. Wij zijn pas op onszelf gaan wonen met onze hond. Hiervoor woonde de hond bij mijn schoonouders die ook een hond hebben. Ik denk dat ze het nu meer naar haar zin heeft. Ze hoeft bijvoorbeeld niet meer al haar brokjes in een keer op te eten omdat ze anders opgegeten worden door een andere hond. Onze hond is sowieso vrij zelfstandig, vindt andere honden wel leuk maar negeert ze het grootste deel van de tijd als ze eenmaal kennis heeft gemaakt.

Ik denk dat een mens makkelijker een maatje voor een hond kan zijn dan voor bijvoorbeeld een paard. Een hond en een mens zijn allebei roofdieren en begrijpen elkaars taal dus redelijk. Een hond kan vrij makkelijk inschatten wat zijn baas wil en het kost hem meestal weinig moeite om hierop in te spelen (denk aan extra lief kijken om wat lekkers te krijgen). Met een paard is dit anders omdat een paard een vluchtdier is. Een paard moet ten eerste al begrijpen dat de mens hem niet op wil eten en daarnaast moet hij zijn taal nog leren. Ik denk dat je het kunt vergelijken met mensen die in verschillende landen wonen. Als ik naar Duitsland of Belgie zou gaan loopt de communicatie misschien niet perfect, maar ik snap wat mensen van mij verwachten en kan mij daaraan aanpassen,ook aan de cultuur. Als ik naar China ofzo ga wordt dit een heel ander verhaal haha.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:47

Wij hebben altijd honden gehad, van verschillende rassen en uit verschillende situaties. Pups, volwassen en uit een asiel, verwaarloosde hond van een half jaar...
We wonen op een boerderij, de honden mogen binnen en buiten wanneer ze willen.
We hebben meerdere malen twee honden tegelijk gehad, maar dat is maar 1 maal een succes geweest.
Er waren altijd wel problemen onderling. Een keer zelfs dat de dierenarts aanraadde om er een weg te doen, als ik niet wekelijks wilde komen om een hond te laten hechten.
Het laatste koppel waarbij het niet goed ging hebben we altijd gescheiden moeten houden omdat ze elkaar om de haverklap naar de strot vlogen. Het was een Duitse herder en een Franse briard....niet makkelijk om twee grote honden te scheiden als beiden niet van plan zijn om los te laten!
Sinds de herdershond van ouderdom overleden is is er rust in huis.
De briard geeft niet om andere honden, doet ze ook niets, maar is helemaal relaxt nu ze het huis voor zich alleen heeft.
Hier komt geen tweede hond meer bij.
Ook de honden die we eerder hadden en waar we voor de 1 een ander goed huis hebben gevonden werden beiden een stuk blijer toen ze alleen woonden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:48

Siesjuh schreef:
Ik denk dat dat aan de hond ligt. Net zoals je paarden, konijnen, katten, mensen, etc

Ik geloof niet dat dieren liever alleen willen zijn, maar dat ze niet beter en dat samen zijn dan leid tot gedragsproblemen (bijvoorbeeld vechten) waardoor wij onszelf wijs maken dat ze liever alleen zijn.