konijn meenemen of niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 10:46

mijn moeder wil liever niet haar verzorgen, maar als het beste is voor haar om thuis te blijven dan vind ze het goed :) en weet dat mijn konijn dan ook niets zal ontbreken in basis verzorging

denk dar ik haar maandje thuis laat en daarna maandje meeneem en even kijk onder welke omstandigheden ze het beste doet..

Geryon

Re: konijn meenemen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:59

Ik denk dat het niet eerlijk is tegenover je konijn haar thuis te laten. Daar heeft ze al helemaal geen maatje. De mindere ruimte is echt geen probleem hoor. En natuurlijk zal het even wennen zijn, maar dat betekent niet dat ze liever thuis is hoor! Je kan het enkel vergelijken op wat langere termijn.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:55

Gianti schreef:
bokt zou bokt niet zijn zonder niet relevante kritische noot :P

omdat ik heel simpel een ouder beest niet zo opgevoed meer krijg als mijn huidige konijn.. deze is zindelijk, knabbelt niet en komt als je der roept.. daardoor is het gewoon mogelijk om hoor zonder toezicht vrij rond te laten lopen.. ik moet er niet aan denken een knabbelaar te krijgen en dat ik ze voortaan moet opsluiten als ik wegga omdat ik niet weet hoeveel kabels daarna stuk zijn

Dan moet je misschien iets aan de huisvesting van je dieren veranderen als een dier zijn natuurlijke gedrag daarin niet kan uitoefenen? Konijnen zijn nou eenmaal knabbelaars. Je kan het kritisch noemen maar een konijn hoort gewoon niet alleen, hoe je het ook wend of keert.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:17

Gianti schreef:
bokt zou bokt niet zijn zonder niet relevante kritische noot :P

omdat ik heel simpel een ouder beest niet zo opgevoed meer krijg als mijn huidige konijn.. deze is zindelijk, knabbelt niet en komt als je der roept.. daardoor is het gewoon mogelijk om hoor zonder toezicht vrij rond te laten lopen.. ik moet er niet aan denken een knabbelaar te krijgen en dat ik ze voortaan moet opsluiten als ik wegga omdat ik niet weet hoeveel kabels daarna stuk zijn

Wel een beetje banketstaaf, je vind het maar lastig dus dan is het maar jammer voor je konijn. Die blijft maar lekker alleen.

Je konijn is zo aanhankelijk omdat ze interactie mist met een soortgenoot. Dat is echt de enige reden. Dat merk ik hier bijvoorbeeld met mijn konijn. Die heeft nu twee keer even alleen gezeten omdat het andere konijn was overleden. Normaal heeft hij nóóit aandacht voor mij, behalve die paar weken dat hij even alleen zat. Ineens was ik belangrijk en wilde hij aandacht. Zoiets interpreteer ik niet als 'oh hij vindt mij leuk!' maar als 'oh, sneu, hij mist zijn vriendinnetje wel heel erg...'.

Als je voldoende ruimte kan bieden voor twee konijnen in je studio, zou ik het doen. Heb je dat niet of wil je dat niet, dan zou ik je konijn naar een opvang brengen. Zo alleen achter laten bij je ouders die er geen zin in hebben, moet je niet aan beginnen. Daar wordt je konijn niet blij van en je ouders ook niet.

De kritische noot is er niet voor niets. Nog steeds denken veel mensen dat een konijn heus alleen kan zitten en interpreteren gedrag op een verkeerde manier. Dat is niet erg, daar leer je weer van.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:05

switt schreef:
Dan moet je misschien iets aan de huisvesting van je dieren veranderen als een dier zijn natuurlijke gedrag daarin niet kan uitoefenen? Konijnen zijn nou eenmaal knabbelaars. Je kan het kritisch noemen maar een konijn hoort gewoon niet alleen, hoe je het ook wend of keert.

Het natuurlijke gedrag van een konijn is óók tunnels graven en onder de grond wonen.
Wil het aantal mensen dat zijn/haar konijn in de tuin, maar onder de grond laat wonen even de handen opsteken? Dan zal ik even tellen.... :+

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:12

Palmera schreef:
switt schreef:

Het natuurlijke gedrag van een konijn is óók tunnels graven en onder de grond wonen.
Wil het aantal mensen dat zijn/haar konijn in de tuin, maar onder de grond laat wonen even de handen opsteken? Dan zal ik even tellen.... :+

Oh ja, mijn konijnen mogen graven ja, die maken hele tunnels. Graven is toch wel één van de dingen die konijnen moeten kunnen doen. Maar je hebt van die mooie dichte hokken waar je zand in kan stoppen.
Goed, dat is ook één van de redenen waarom ik konijnen buiten houdt. Want zand in huis is ook weer zo wat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:19

Goed. Dat is 1. En waarschijnlijk een uitzondering. :)

Maar wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen, is dat we allemaal een huisdier willen. Een diersoort dat nooit tam was geworden als de mens dat niet zo georganiseerd had. Maar zodra we dat huisdier hebben moet het ineens weer allemaal natuurlijk!

Zelfs de gemiddelde grote ren die te koop word aangeboden is eigenlijk nog te klein. Maar zolang we er maar twee konijnen in stoppen geeft dat klaarblijkelijk niet. Terwijl het gezien de afmetingen en de 'natuurlijke mogelijkheden' die de konijnen hebben in die ren, nog steeds verre van natuurlijk is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:21

Misschien nog in je overweging meenemen: je gaat op kamers, dus misschien ben je erg veel weg (les, uitgaan, iets gaan eten of drinken, spelletjesavond,...).

Uit ervaring weet ik dat het soms lastig is tijdens je studentenleven om een huisdier te hebben dat thuis op je zit te wachten. Dat jij altijd diegene bent die eerder door moet om voor je huisdier te gaan zorgen. Ik zou dat niet onderschatten.

edit: of ik lees scheef en ga je gewoon op jezelf en niet op kamers, dan heb ik niks gezegd :P

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:23

Ik begrijp nog niet zo goed wat je bedoelt... Wat is er mis mee dat het zo natuurlijk mogelijk moet? Ik begrijp ook niet wat je bedoelt met de afmetingen... Die zijn te klein maar als er twee konijnen in kunnen dan is het goed? Die heb ik nog niet gelezen hier.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:26

Palmera schreef:
switt schreef:

:wave:
Als nijntje het wilt kan ie ver genoeg graven om onder de grond te wonen. :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 14:27

dan moet ik maar mijn huisvesting aanpassen?! jij hebt geen idee wat ik hier heb liggen voor der. feit blijft noi meeste konijnen in opvang nou eenmaal niet opgevoed zijn en je kabels en meubels niet met rust laten..

en vind wel heel grof om te zeggen dat ik dan maar naar opvang moet doen. lijkt mij nog steeds dat ik mijn konijn het beste ken en als ik mijzelf voor op zette nam ik der zonder na te denken mee..

ik ga inderdaad studeren :) heb al eerder langere tijd alleen gezorgd voor der en hond terwijl ik ook studeerde en dus studentenleven heb.. is inderdaad soms compromise sluiten en soms pittig maar heb dat er voor over :) ik heb gekozen voor konijn en als ik daardoor eens nee moet zeggen tegen mee uitgaan enzo vind ik dat niet erg

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:34

Vertel eens, wat maakt het als je je konijn het beste kent, dat al het andere dan niet meer telt? Je konijn wordt er niet ineens asociaal door of wilt dan niet meer rennen of graven ;)
En ja, dat klopt, de meeste konijnen in de opvang zullen knagen. Maar dat is konijn eigen. Lijkt mij niet zo raar. Dus het zal dan voor jou ook niet onmogelijk zijn om een tweede konijn dat ook af te leren, aangezien je dat ook gelukt is met je huidige konijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:40

Nimfee schreef:
Ik begrijp nog niet zo goed wat je bedoelt... Wat is er mis mee dat het zo natuurlijk mogelijk moet? Ik begrijp ook niet wat je bedoelt met de afmetingen... Die zijn te klein maar als er twee konijnen in kunnen dan is het goed? Die heb ik nog niet gelezen hier.

Daar is niets mis mee.... Maar imo is er ook niets mis met de situatie die TS biedt. ;)
Omdat ze het konijn als huiskonijn (alleen) houd wil dat niet zeggen dat het dier slecht behandeld word. Het stoot mij een beetje voor het hoofd dat ze dan maar dat dier naar een opvang moet brengen.

Waarschijnlijk heeft haar konijn iig meer ruimte dan de meeste konijnen in een hok. ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:46

Palmera schreef:
Nimfee schreef:

Daar is niets mis mee.... Maar imo is er ook niets mis met de situatie die TS biedt. ;)
Omdat ze het konijn als huiskonijn (alleen) houd wil dat niet zeggen dat het dier slecht behandeld word. Het stoot mij een beetje voor het hoofd dat ze dan maar dat dier naar een opvang moet brengen.

Waarschijnlijk heeft haar konijn iig meer ruimte dan de meeste konijnen in een hok. ;)

Dat klopt, die zal het ook beter hebben dan een gemiddeld konijn. Alleen vind ik dat zo'n non-argument om dan heel egoïstisch voor een dier te kiezen als je weet dat je te weinig te bieden hebt. Dan kies je puur voor een dier omdat je dat zelf zo per se moet en wat het dier nodig heeft komt dan onderaan te staan i.p.v. bovenaan. Ik weet dat je het nooit helemaal perfect kan doen, maar dat is nog geen reden om dan helemaal of half te kijken naar de behoeften van een dier.

Dat is net als met mensen die met de beste bedoelingen een hond nemen en vervolgens maar 1x in de week naar het bos gaan en verder alleen een saai rondje door het dorp. Ja leuk, de hond heeft het echt wel beter dan een gemiddelde zwerfhond in weetikhetwaar, maar nog niet de reden om het te accepteren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:59

Mischien staat het konijn juist wél bovenaan bij TS.... Anders had ze dat dier gewoon in een kamerkooi gegooid en dit hele topic niet geopend, lijkt mij. :)

Nou ben ik er zelf van overtuigd dat dieren zich geen beter leven kunnen voorstellen. Ik heb hier slachtkonijnen gezien die in kooien (6 kanten ijzer en ter grote van een bierkrat) worden gehouden. Dat doet míj als mens veel pijn om te zien. En ik ben het absoluut niet eens met deze manier van houden.
Toch zijn die dieren zich niet bewust van hun leed. Denk ik.... Ze hebben eten en drinken en hun tijd gaat voorbij.
Ze kijken je niet aan met zo'n koppie van: 'neem jij ons mee naar een grote groene wei?' Ze weten niet eens dat er een grote groene wei bestaat.

Dus als het konijn van TS altijd thuis losliep, en nu in het nieuwe appartement weer los mag denk ik dat het dier even moet wennen aan de nieuwe ruimte, maar niet zielig gaat zitten denken aan een maatje en een groene wei.
Snap je hem? Er zijn zat andere dieren om ons druk ocer te maken. Dieren die écht zielig zijn. ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:59

Een mens is geen vervanging voor een maatje.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 15:00

waar lees jij dat ik mijn konijn geen mogelijkheid biedt tot rennen en graven? ik heb mijn konijn niet afgeleerd te knagen, maar wel geleerd waar het wel en waar het niet mag! en iedereen weet dat je ouder dier heel moeilijk iets afleert..

heel toevallig neem ik mijn hond eigenlijk nooit mee naar het bos :Y) ik zal dan wel een dierenbeul zijn :j

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:35

Palmera schreef:
Ze weten niet eens dat er een grote groene wei bestaat.

Misschien niet, maar als ze eenmaal in die grote groene wei zijn belandt, willen ze niets anders meer. Toen het maatje van mijn toen bijna 7 jaar oude dametje stierf, zijn we ook op de opvang voor een maatje gaan kijken. Ik heb zelf geen klik met dit gecastreerde kereltje van 6 jaar (mijn dame is nu 7,5), ik vind hem heel anders dan mijn dame. Een drukke kerel, altijd op zoek naar avontuur, terwijl zij zo rustig is. Maar ze genieten onwijs van elkaar. Oh, en graven doet ie ook graag. Hele tunnels, super om te zien.

Ik zou het konijn niet mee nemen, denk ik. Buitenlucht in de tuin is veel waard, mijn inziens. Maar wel met de kanttekening dat ik niet weet hoe een konijn zonder maatje is, dus dat ik het argument dat konijnlief graag met baasje knuffelt niet op waarde kan inschatten.

Overigens vind ik het feit dat je niet aan mag geven dat konijnen (dus ja, ook dit konijn) een maatje nodig hebben, omdat er zo goed voor gezorgd wordt, is onzinnig natuurlijk. Dat lijkt sterk op het argument dat je je eigen dak niet mag repareren, omdat er misschien wel iemand is zonder dak... :')

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:39

Lekker naar de opvang brengen Gina, jij bent helemaal niet goed voor je konijn. :')

Nee, ik zou haar lekker mee nemen en als je merkt dat ze het toch bij je ouders thuis fijner vind kun je haar altijd nog terug doen. Bij jou krijgt ze aandacht en dergelijke, bij je ouders alleen het overlevingspakket. :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:54

Palmera schreef:
Goed. Dat is 1. En waarschijnlijk een uitzondering. :)

Maar wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen, is dat we allemaal een huisdier willen. Een diersoort dat nooit tam was geworden als de mens dat niet zo georganiseerd had. Maar zodra we dat huisdier hebben moet het ineens weer allemaal natuurlijk!

Zelfs de gemiddelde grote ren die te koop word aangeboden is eigenlijk nog te klein. Maar zolang we er maar twee konijnen in stoppen geeft dat klaarblijkelijk niet. Terwijl het gezien de afmetingen en de 'natuurlijke mogelijkheden' die de konijnen hebben in die ren, nog steeds verre van natuurlijk is.

Zijn er meer dan ji denkt. Hier kunnen ze ook naar hartelust graven. Ik zit op een FB site voor verrijking van de omgeving van het konijn. En daar zitten genoeg mensen die hun konijn de mogelijkheid geven om te graven.

En dan hoop ik voor je dat je ook geen paard hebt die snachts op stal staat of overdag in de wei, die afgezet is en ook niet zo groot is als hun natuurlijke habitat. Ik vind je wel een beetje ver gaan in je redeneringen hoor :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:04

Interessant.... Nu ga ik ver in mijn redenering. :+

Ik vind dus oprecht dat de mensen die TS afkraken, dat het niet kan wat zij doet, wat ver gaan in hun redenering.
Daarom kom ik met mijn argumenten. Om eens te zien hoeveel mensen hun konijn dan écht diervriendelijk houden. ;)
Imo is waar TS mee bezig is goed. Het beestje krijgt de aandacht en kan zijn pootjes strekken. Het stoort mij dat er altijd wel wat te mekkeren en te verbeteren is, ook als je het gewoon goed doet.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:14

Het zoveelste zielige konijnen topic.
Ik lees ze bijna altijd en wil bijna altijd reageren, maar doe het toch maar niet.
Mijn eigen Nijn zit alleen, hier zijn een heleboel redenen voor en in zijn topic hier op bokt is het door zijn bijzonder verhaal(en zijn medische geschiedenis) geen reltopic geworden.
Ik oordeel niet meer over alleenstaande konijnen. Aangezien ik met eigen ogen kan zien, dat je in geval van nood een konijn best een prettig leven kan geven alleen. Niet ideaal, maar doe hard mijn best en zo denk ik ook de TS

Heb volgens nergens gelezen hoe oud het konijn is? koppelen is nog niet altijd even makkelijk en als het een ongecastereerde ram betreft(geen idee) dan zal er toch eerst nog wat anders moeten gebeuren

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:20

Hier eentje bij wie de konijnen niet mogen graven. Maar dan liggen ze in de sloot, zo dicht op zitten wij in veengrond op/naast een sloot :+
Bij ons lopen ze overdag in 1 groot buiten ren met gaas ertussen. Jongere konijn laat ons oudje totaal niet met rust. Dat vind ik veel zieliger. In hun hok zitten ze apart (flat hok boven elkaar) en buiten kunnen ze elkaar zien en aan elkaar snuffelen.

Ik zou het konijn meenemen denk ik. Je maakt het je moeder makkelijker en het konijn is jouw aandacht gewend. En als ze de hele dag gewoon los kan lopen dan heeft die ruimte genoeg in mijn ogen. Ons ren is kleiner, alleen wel buiten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:31

Palmera schreef:
Interessant.... Nu ga ik ver in mijn redenering. :+

Ik vind dus oprecht dat de mensen die TS afkraken, dat het niet kan wat zij doet, wat ver gaan in hun redenering.
Daarom kom ik met mijn argumenten. Om eens te zien hoeveel mensen hun konijn dan écht diervriendelijk houden. ;)
Imo is waar TS mee bezig is goed. Het beestje krijgt de aandacht en kan zijn pootjes strekken. Het stoort mij dat er altijd wel wat te mekkeren en te verbeteren is, ook als je het gewoon goed doet.

Nouja het hoeft natuurlijk niet het één of het ander te zijn :D

Hier mochten trouwens ook geen tunnels gegraven worden. :+ Maar ze hadden wel pvc buizen en een bak zand :D

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:36

Een dier is heel goed in aanpassen, daarom denk ik dat hij/zij er niet heel veel problemen mee zal krijgen.
Vind het wel erg jammer dat je hem/haar alleen hebt, een konijn is een groepsdier en heeft dus ten alle tijden een maatje nodig, geen discussie over mogelijk.