zebra vinkje, hoe werkt het allemaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: zebra vinkje, hoe werkt het allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:27

Uit ervaring kan ik zeggen van niet

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:30

dat wat ik zei over een eventuele kat aanval, dat hoeft niet zichtbaar te zijn.
Maar aangezien ze lastig tot bijna niet tam te krijgen zijn en deze dus tam is en niet echt rond vliegt zou ik toch denken dat er iets mis is.

Dat van de kooi had ik over heen gelezen sorry dat ik hier wat over zei, was goed bedoeld :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:32

Nee, dat dacht ik ook van niet.

Het hele horizontale tralie verhaal lijkt me meer voor parkiet-achtigen van toepassing.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 13:01

Hij fladdert ondertussen vrolijk rond :D.

Net drinken bijgevuld en ik ga zo even schelpenzand en goed voer halen.

Kooi is niet super en hangt ook niet echt op een goede plek maar is voor nu het veiligst. De katten vinden het nog te interessant. Ik wacht nog een weekje. Meld de mogelijke eigenaar zich dan nog niet dan kijk ik wat in doe.

Als de katten er niet gefocust op blijven dan blijft hij hier en krijgt een grote kooi op een betere plek en een vriendje natuurlijk. Als de katten wel gefocust blijven dan zoek ik een ander baasje voor hem.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:06

Geloof me: been there done that. Die katten blijven gefocust.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:10

:j de hamster bleef ook favoriet bij mijn kat :+ en na 19 jaar verveelden de vogeltjes in de tuin ook niet :')

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 13:12

Amaris schreef:
Geloof me: been there done that. Die katten blijven gefocust.

Hebben ook een aquarium staan. Was ook een paar dagen zeer interessant. Kijken ze nu niet meer naar om. Mijn vader had een kat en een valkparkiet en dat ging ook. Dus ik kijk het even aan :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:13

Tuurlijk kan het wel. Mijn katten laten de kippen(kuikens) ook met rust. Terwijl een duif die in de ren landt meteen moordneigingen oproept.

Maar een fladderende kooivogel heb ik er nooit door gekregen.

Maar die niet waagt die niet wint, dat is ook weer zo.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 13:25

Daarom ook :).

Maar mocht het niet veranderen gaat hij toch ergens anders heen hoor. Zowel voor vogel als voor de katten rustgevender. We zullen zien :).

Heb trouwens 6 katten, maar er zijn er maar 2 gefocust. De andere 4 kijken er niet naar haha

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:33

Mijn ouders hebben een tijdje 2 zebravinkjes gehad. Leuke beestjes. Ze hadden twee mannetjes (rode snavels) en dit ging prima samen. Waar de een vloog, vloog de ander heen. Ze verzorgden elkaars verenkleed ook...
Tot dat tijdens het verschonen van de kooi de een is ontsnapt en door het keukenraampje naar buiten is gevlogen..hij is niet meer gesignaleerd.
De ander is na een aantal weken overleden :( Ze kunnen niet zo goed tegen alleen zijn, dus wel een maatje er bij zoeken.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 13:36

Amelandfreak schreef:
Mijn ouders hebben een tijdje 2 zebravinkjes gehad. Leuke beestjes. Ze hadden twee mannetjes (rode snavels) en dit ging prima samen. Waar de een vloog, vloog de ander heen. Ze verzorgden elkaars verenkleed ook...
Tot dat tijdens het verschonen van de kooi de een is ontsnapt en door het keukenraampje naar buiten is gevlogen..hij is niet meer gesignaleerd.
De ander is na een aantal weken overleden :( Ze kunnen niet zo goed tegen alleen zijn, dus wel een maatje er bij zoeken.

Ja als hij blijft neem ik er nog 1 bij :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:40

Ik heb hier katten en muizen gehad, de oudste twee keken er niet eens naar om en de jongste zat alleen maar te kijken naar de muizen, en verder niks, dus het kan wel.

Verder vind ik TS dat je ook een melding moet maken, wie weet is er een heel bezorgd baasje naar hem/haar op zoek. Verder of een hele grote kooi of een voliere, die beestjes hebben ruimte nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:49

Als je zijn/haar baasje niet kunt vinden. En zelf niet kan houden. Dan is ie hier welkom. Hebben rond de 40 zebravinken in een grote binnen volière. En volgend jaar komt er een buiten volière aan vast (3 bij 10 m ofzo)

Mijn vinkjes zijn niet zo schuw. Kom dagelijks in de voliere. En ze blijven nu gewoon zitten.

Maar als hier eentje ontsnapt. Dan gaan wij er niet bewust op zoek naar. Vaak vind je ze toch niet weer. Gelukkig is het in het verleden zeer weinig voorgekomen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 14:40

Heb rongevraagd, en gekeken of hij ergens als vermist staat. En hem gemeld op facebook op de dierenpagine van de gemeente waar ik woon. Geen reactie tot nu toe.

Klinkt goed love_western! Ik denk dat het hier wel goed komt, en zo niet dan laat ik zeker wat weten!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:41

Hier kwam een kat van een paar huizen verder aan onze buitenvoliere hangen. Nadat de kat één keer een poot uitgetrokken had van een vogel.... heb ik de kat wel eventjes duidelijk gemaakt dat het niet meer mag. Die is met een natpak naar huis gegaan en nooit meer gezien :P.
Je zou het kunnen afleren.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 14:45

Laptopmuis schreef:
Hier kwam een kat van een paar huizen verder aan onze buitenvoliere hangen. Nadat de kat één keer een poot uitgetrokken had van een vogel.... heb ik de kat wel eventjes duidelijk gemaakt dat het niet meer mag. Die is met een natpak naar huis gegaan en nooit meer gezien :P.
Je zou het kunnen afleren.

Plantenspuit , heb ik ze ook mee afgeleerd op het aanrecht te springen. Ze krijgen ondertussen wel door dat ze er toch niet bij kunnen. Worden rustiger nu dus ben benieuwd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:47

Heel veel succes ermee. Wij hebben jarenlang twee parkieten gehad die op een gegeven moment met de kooi aan het plafond hingen omdat de katten er op gefixeerd bleven. Plantenspuiten, sleutels op de grond gooien etc etc. Het hielp altijd maar tijdelijk. Zodra je uit het zicht was hingen ze aan de kooi. Op een gegeven moment ging het na anderhalf jaar alsnog fout en dat heeft het leven van beide parkieten gekost helaas.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 14:53

Cayenne schreef:
Heel veel succes ermee. Wij hebben jarenlang twee parkieten gehad die op een gegeven moment met de kooi aan het plafond hingen omdat de katten er op gefixeerd bleven. Plantenspuiten, sleutels op de grond gooien etc etc. Het hielp altijd maar tijdelijk. Zodra je uit het zicht was hingen ze aan de kooi. Op een gegeven moment ging het na anderhalf jaar alsnog fout en dat heeft het leven van beide parkieten gekost helaas.

Als het niet verbeterd krijgt vogeltje ook een nieuw thuis :). Maar in geef het een kans. Kooi hangt nu voor de zekerheid zo dat de poezels er op geen enkele manier bij kunnen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 16:00

Eigenaar heeft zich toch gemeld, diertje zit weer in de volière :).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:04

Zo zie je maar weer. Eind goed al goed! :) Hoe zijn ze de vogel op het spoor gekomen?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 16:27

Een kennis van hun zag het op facebook. Arme ding heeft 3 dagen rond gezworven voor ik hem vond. Blij dat hij veilig terug thuis is :).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:28

Nou mooi! :) fijn dat ie weer terug is :j

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:07

Zo, wat een leuk nieuws!!!!
Je hebt prima werk verricht TS.
Het zebravinkje zal een hóóp te vertellen hebben nu hij weer thuis is.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:44

Goed dat hij weer bij zijn eigenaar terug is. Dan heb jij geen kosten en de eigenaar ook weer blij. :)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 20:57

Geeft wel een goed gevoel moet ik zeggen, om het dier weer te herenigen met de eigenaar. En dat ik hem vond was ook puur geluk. Had ook anders af kunnen lopen.