Onverwachts mini ezeltjes kado..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Onverwachts mini ezeltjes kado..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 05:45

Ezel mee laten lopen vergt vooral ongelooflijk veel geduld, zeker als ze je nog niet goed kennen en vrijwel elke ezelbaas heeft wel eens serieus overwogen een heftruck in te schakelen als de ezel er onderweg geen zin meer in had, om het beest op te tillen en mee te nemen. Je kan proberen ze om te kopen, maar ook dat is lastiger dan bij een paard. En vrijwel elke ezelbaas heeft wel eens met de handen in het haar gezeten voor het koppige beest.

Welkom in de wondere wereld van de ezel! Maar het zijn geweldig leuke dieren, echt!

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:05

Om je ezeltjes te leren mee te lopen is klikkertraining misschien een optie.

maia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 16:00

Ha, het klinkt alsof een hoop geduld en niet te hooggespannen verwachtingen te pas komen hier. Dat is prima, ze hoeven verder niets, en we hebben alle tijd om aan elkaar te wennen.

Bedankt voor alle tips, aanvullingen over voeding en weide is welkom!

Nog even specifiek..is een liksteen nodig? Ik lees over stro eten, als ik stro in de inloopstal leg (nu is het kale grond, ze staan er zelden) wordt het dan opgegeten? Weide kan ik dus lang laten en hoeft niet gemaaid te worden?

Sommige vragen zijn al beantwoord, maar hoor graag meerdere meningen.

Bedankt allemaal!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:24

Stro eten ze graag, is ook prima voor ze. Vult de buikjes en er zit weinig in, de ezels waarmee ik werkte aten met z'n vieren rustig de hele stal leeg, terwijl ze uitloop hadden naar een weide die perfect geschikt was voor ezels. Liksteen kan geen kwaad.

Je kan prima verwachtingen hebben. De kans bestaat alleen dat je die grondig bij moet stellen. Soms in positieve zin, soms in negatieve zin. Veel hangt af van het karakter van de ezel in kwestie. Op mijn vorige werk hadden ze er 4, en die hadden allemaal een andere handleiding. Wat je bij de een absoluut niet mocht vergeten wilde je iets van 'm gedaan krijgen, moest je bij de ander nou net vooral niet proberen. Leverde wel eens lastige situaties op als je in je uppie ze alle 4 tegelijk moest verplaatsen, als er eentje een opdracht voor een ander verkeerd opvatte, het er niet mee eens was en in de staak ging of boos werd.

Ik heb echt regelmatig overwogen iemand met een heftruck te bellen om een eigenwijze ezel over een brug of zo te helpen (waar de ezel na eerst een uur nukkig naar de brug kijkend uiteindelijk fluitend overheen stapt alsof ie nooit een uur narrig naar die brug heeft staan kijken en er niets aan de hand is, en dan is ezelsalami plotseling een heel aantrekkelijk idee).

Als je vriendjes met ze wil worden zou ik zeggen besteed veel tijd aan ze. Ga bij ze in de buurt zitten (kijk uit voor rondvliegende hoefjes en tandjes als je ze nog niet goed kent! Ze kunnen heel venijnig zijn en watervlug). En ga zo steeds een stapje verder. Besef goed dat als je iets forceert je echt een hele hoop stappen terug zet en dat ezels niet snel vergeten. Ik heb eens een ezel na een paar jaar weer terug gezien (eentje waarmee ik voorheen heel intensief gewerkt heb) en die ging bijna spring-ezel spelen zodra hij mijn stem in de verte hoorde, zo graag wilde hij naar me toe. Hij sprong nog net niet over de hekken heen recht in mijn armen. Gelukkig voor mij was het hek echt te hoog voor hem.

Die ezel die bijna wild werd van enthousiasme toen ie me hoorde heb ik hele gevechten mee gehad in het begin. Hij snapte mij niet en ik hem niet. Na heel wat bloed, zweet en tranen van beide kanten kon ik op een gegeven moment alles met hem, had hem ook voor een wagentje staan. Hij wilde graag iets doen, ik dacht toen nog dat ezels vooral voor de sier waren. Toen hij telkens uitbrak om mee te kunnen lopen als ik ging rijden of mennen met de paarden en pony's ben ik gewoon wat dingen met hem gaan proberen, en dat vond ie helemaal geweldig, hij dacht dat hij een Hackney was als ie voor het wagentje stond zo liep hij dan te showen. Staartje in de lucht en voetjes van de vloer, oren erop en gaan! Zo koddig. Maar als hij dan moe was, dan was hij ook klaar. Heb meer dan eens zelf de kar terug naar stal moeten trekken als hij er plotseling klaar mee was en geen zin meer had. Dat is ook een stukje ezelhumor trouwens. Humor hebben ze namelijk ook. En veel. Vaak ietwat sadistische humor. Waarin jij het lijdend voorwerp bent.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:35

hier ook ezels en wat iedereen ook beweert,hier lopen ze 24/7 bij de paarden in de kudde en ik heb in al die jaren dat ze samen staan,nog nooit een ezel of een paard ontwormt en ook nog nooit geen een zieke gehad(geen paard en geen ezel).

een lange weide is beter dan een korte,lang gras is arm gras waar niet veel meer inzit,is veeeel beter dan jong,kort,groen gras.
stro zijn ze idd gek op en eten ze hier ook vaak naast het gras.
voor de rest hebben ze hier ook een mineraalblok hangen en daar zie ik ze ook regelmatig aan likken.

en idd ook zeker zorgen dat ze kunnen schuilen voor de regen.
vanaf het hier begint te druppelen zie je die 2 naar binnen hollen,en daar blijven ze ook tot het over is.

en als je er iets wil mee aanvangen,geduld,geduld en geduld,maar ze leren bv wel snel.
neem dat er bv een plek is waar ze moeilijk doorgaan of over willen,en als je ze er de eerste keer,na enkele uren,doorgekregen hebt,beloon je ze met iets lekkers,dag 2 zal je geen uren meer moeten vragen en dag 3 staan ze er bijna vlugger dan jij :-)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:31

Ze leren idd heel snel. Maar ook heel snel wat eigenlijk niet de bedoeling is.

Hihi. Sadistische humor...

Mijn ezeltje van twee had ineens beslist dat ze na het wandelen niet door het poortje de wei in wilde. Wel als de pony voorop ging. Maar niet als zij voorop moest. Dat vond ik natuurlijk onzin. Dus aan de slag.
Steigerende ezel. Nou ben ik daar niet zo heel erg van onder de indruk. Dus gewoon rustig blijven wachten tot ze besloot dat ze toch best kon doorlopen. Moet zeggen dat ze zich niet meteen gewonnen gaf. Gelukkig heb ik heel veel geduld. De Shetlander die ik bij had had minder geduld en die duwde haar naar binnen. Dat werkte de eerste keer heel goed.

Vond ik een iets minder idee aangezien ik bang was dat er daardoor misschien ruzie zou kunnen komen en Brutus wat hoeven om de oren zou krijgen. Dus met iemand die de shet kon meenemen zodat Doortje toch als eerste door het poortje moest.

Ja hoor, weer een ezel die geen pas meer verzette. Totdat Brutus gras ging eten. Dat wilde ze ook. Maar dat mocht ze niet van mij. Hevig beledigde ezel.
Maar is helemaal goed gekomen.

Helaas is ze maar vier geworden. Of ja, net niet...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:26

Oja. Ook zo vaak met een ezel die niet alleen kon steigeren, maar heuse radslagen en flikflaks maakte als ie ergens genoeg van had. Een heel spektakel om te zien. Hij was er nog het meest gevoelig voor als ik erbij op de grond ging zitten (ezel op veilige afstand aan een leadrope) en vooral zo hard ging lachen als ik kon, liefst er nog bij over de grond ging rollen van het lachen. Hij begreep dondersgoed dat ik 'm uitlachte voor z'n driftbui en dat kon ie nog minder goed hebben. Dus ging ie zich uiteindelijk wel weer (redelijk) netjes gedragen. De ezel waar ik het meeste mee deed wist heel erg goed wanneer je de draak met 'm stak. En vond dat niet leuk. Dus wilde dat voorkomen. En dan heb je plotseling een heel erg plooibare ezel, zonder dat je er al te veel moeite voor moet doen. Maar die truc werkt dus niet voor alle ezels! Er zitten er ook tussen die het werkelijk geen moer kan schelen dat je ze volledig uitlacht, voor paal zet, beledigd of wat dan ook.

Ik vind ezels stiekem het allerleukst als ze beledigd zijn. Hoewel je dat niet al te vaak moet proberen want het werkt zeer zeker heel, heel, heel erg hard tegen je. Maar het koppie van een tot op het bot beledigde ezel is onbetaalbaar. Hier echter ook het puntje dat ze heel, heel snel leren. En ook wraaklustig kunnen zijn. Dus niet uitproberen je ezel moedwillig te beledigen voordat je ze goed kent en ongeveer weet hoe ze reageren als ze beledigd zijn, en jij bij hen voldoende credits opgebouwd hebt. Ook een belangrijk puntje.

Heike, ik zie het zo voor me. Herkenbare situatie trouwens haha.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:54

Heerlijk zo'n beledigde ezel....

Ik denk dat je je ezel eerst heel, heel, heel goed moet leren kennen en hij jou voordat je 'gekke' dingen gaat doen.

Toen Doortje het poortje niet door wilde wist ik bijv in grote lijnen wat er zou gebeuren. Toen ze ging steigeren wist ik dat ze niet gevaarlijk zou worden omdat ze niet dominant naar me was en dat ze allang wist dat ik de baas was. Daarom maakte het steigeren niet veel indruk.

Een ezel die ik niet goed zou kennen, daar zou ik wel van onder de indruk zijn, ook al zou het een mini ezel zijn. Ik zou nooit zomaar een dominantie 'gevecht' aangaan met een onbekende ezel. Wat ik sneller zou doen met een paard. Die kun je namelijk van je afjagen. Een ezel niet. Die valt aan. En niet zo weinig ook.

Bij Doortje en het poortje (Hey, dat rijmt) wist ik dat het gewoon lang zou duren. En uiteindelijk viel dat ook best mee. Relatief gezien.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 07:16

En dat zijn nou eens hele wijze woorden! Ik wist ook na een tijdje redelijk te voorspellen welke ezel hoe zou reageren. En 1 van die ezels heb ik nooit de discussie mee aan durven gaan. Die is te onvoorspelbaar. Bij de kleine kon je zelfs wel ongeveer voorspellen op welk punt hij hoe ging reageren. Die kon je makkelijk een beetje uitdagen om z'n grenzen voorzichtig wat te verleggen. Bij een andere ezel kan zoiets zelfmoord zijn.

maia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 19:47

Wat een hoop geweldig advies! Een reactie duurde even, drukke dagen met de verhuizing, maar ik stel het ontzettend op prijs. De afspraak met de veearts is ondertussen gemaakt en een hoefsmid komt een deze dagen ook langs.
Ik kom vast nog eens terug met foto's een meer vragen, maar voel me op weg geholpen, bedankt!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:39

Ik hoop dat je veel plezier gaat hebben met je ezels. Dat komt vast helemaal goed. Het zijn echt geweldige beesten. Ik ben benieuwd naar je foto's.