dieren vakantie oppas beginnen, waar op letten ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:50

hielkebro schreef:
StalNollie schreef:
wat je wil qua entingen? wel of niet ge ente dieren

dat is vind ik eigen risico, daar moeten ze zelf verantwoordelijk voor zijn.

zouden jullie per kooi een bedrag per dag rekenen of per dier ?

Maar jij bent verantwoordelijk tijdens de oppas dus als het ene dier het andere ziek maakt zul je moeten verantwoorden richting de eigenaar.

Hou er ook rekening mee dat indien je adverteert je je verdiensten beter op kunt geven aan de belasting

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:52

hielkebro schreef:
StalNollie schreef:
wat je wil qua entingen? wel of niet ge ente dieren

dat is vind ik eigen risico, daar moeten ze zelf verantwoordelijk voor zijn.

Als ik mijn dier wel vaccineer dan zou ik die niet bij ongevaccineerde dieren in de buurt willen hebben.

Een extraatje misschien om tijdens de vakantie af en toe een keer een appje met foto van het dier naar de eigenaren te sturen, als ze dat op prijs stellen
Hooi/stro/zaagsel zou ik bij de prijs inbegrepen doen, ander soorten voer of ondergrond is voor de eigenaar zelf.

Ik vind tussen de €2,50 en €5,- per dag wel een redelijke prijs en dan bijv €25 per week en €40,- voor 2 weken. Dus hoe langer ze blijven hoe hoger de korting en bijv als mensen meerder dieren brengen het 2e dier voor de halve prijs ofzo
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 09-06-15 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:59

Enten is zeker verantwoording van de eigenaar, maar ook de jouwe als oppas. Als 1 konijn een ziekte heeft, en de ander krijgt het ook en 1 of beide niet geënt, dan ben jij op dat moment verantwoordelijk want ze zitten bij jouw.

Zou dus zeker geen ongeënte dieren nemen !

Ook duidelijk afspraken maken over wat als er een dier ziek word? kan ik ermee naar de dierenarts in geval van spoed? (en kan je dat zelf ook betalen/voorschieten) Of moet ik eerst bellen met de eigenaar? En welke dierenarts wenst de eigenaar dat t dier naar toe gaat...

2,50 per dag zou ik er maximaal voor over hebben ,maar dat is mijn mening. De vraag is ook, moet de eigenaar voer meenemen of zorg jij hiervoor en hooi ? Mijn konijnen zitten bijvoorbeeld op supreme sience selective, dan wil ik niet dat ze ander voer krijgen...

edit: Overigens vind ik dit niet onbelangrijk, staan ze veilig ? Goede sloten op t hok dat ze niet naar elkaar toe kunnen? (mijn vrouw is bv niet geholpen man wel). En is het kwa brand beetje veilig? Niet dat alle konijnen bv in een schuur of naast iets staan wat in de brand kan komen ? En kwa ruimte, beschik je ook over ruimte dat ze los kunnen lopen met elkaar? (dus konijnen van 1 dezelfde eigenaar samen bijvoorbeeld) ? Of zitten ze dan 24/7 in hun hok ?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:05

Ik ben dit jaar ook begonnen als dierenoppasser.
Alleen doe ik het bij de mensen thuis en neem gelijk soms wat extra huishoudelijke dingetjes mee.
Soms pas ik op een hond,maar niet meer dan 1 per keer (of 2 uit hetzelfde gezin)

Vraag ook naar een contactpersoon mocht er iets gebeuren met het dier en de naam van de dierenarts.
Deze kosten laat ik betalen bij het afhalen van de sleutel.

In mijn onderschrift heb je een linkje naar mijn site.
Laatst bijgewerkt door nientje78 op 09-06-15 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 12:08

naast het schuurtje hebben we nog een hokje waar veel zonlicht naar binnen schijnt, en het goed ventileert, hier zouden eventueel de geënte konijnen/cavia's kunnen of de juist niet geënte kleinvee.

en bedankt voor alle tips, dit ga ik allemaal noteren op papier en dan hoop ik daar een advertentie uit te kunnen maken.

Mioux

Re: dieren vakantie oppas beginnen, waar op letten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:10

Persoonlijk zou ik de regel in stellen alles geënt anders accepteer ik ze niet..

Dan bezorg je jezelf ook stuk meer rust, enten is geen 100% garantie, maar als je niet geënte dieren bij wel geënte dieren zet, of eerst langs t ene hok loopt en voert of iets en dan naar t andere, dan heb je al kans dat je t overbrengt.

Krijgen de konijnen kans op rond lopen ? Of zitten ze bv 2 weken alle uren in een hok ?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 12:15

@mioux, ik denk dat er heeel veel mensen zijn die de konijnen en cavia's niet enten.

ook staat er in de OP dan ik beschik over een ren, deze kan ik splitsen in 2 rennen, hier mogen ze in, maar dat is maar net wat het baasje wil, die blijft baas.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:19

Dan moet je vind ik ook realiseren dat jij verantwoordelijk bent als 1 dier een ander dier aansteekt? Ik hoop dat je daar goed over nadenkt want is zeker geen klein puntje. Helaas 1 van mijn konijnen ooit eraan overleden, de buren hun konijn had een ziekte en de kindjes kwamen hier wel eens mijn konijn aaien, helaas binnen 24 uur mijn konijn verloren,de dierenarts kon niks meer betekenen want het ging heel snel.

Zoiets moet je dan ook duidelijk vermelden, dat er dieren kunnen zijn die niet geënt zijn die bij je komen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:25

hielkebro schreef:
@mioux, ik denk dat er heeel veel mensen zijn die de konijnen en cavia's niet enten.

ook staat er in de OP dan ik beschik over een ren, deze kan ik splitsen in 2 rennen, hier mogen ze in, maar dat is maar net wat het baasje wil, die blijft baas.

dat er mensen zijn die niet enten dat is hun probleem en niet het jouwe
als er dieren ziek worden bij jou is het wel jou probleem

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:26

Dan moet je het wel vermelden,dan weten mensen bij voorbaat ook de risico's ;). Al blijft inderdaad TS dan wel verantwoordelijk als ze in die periode ziek worden. Aangezien bij veel opvang je alle dieren gewoon moet enten voor ze er mogen verblijven.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:32

Zo'n paneelren is leuk voor hele brave konijntjes, maar besef je wel dat er genoeg zijn die hier doodleuk overheen springen, de panelen uit de grond trekken of er onderdoor graven.
Verder ben ik benieuwd of je hebt nagedacht over de verzorging tijdens een hittegolf? Juist deze dieren kunnen vrij slecht tegen die warmte. Hoe help je ze daarbij?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:34

Zwerte schreef:
Zo'n paneelren is leuk voor hele brave konijntjes, maar besef je wel dat er genoeg zijn die hier doodleuk overheen springen, de panelen uit de grond trekken of er onderdoor graven.
Verder ben ik benieuwd of je hebt nagedacht over de verzorging tijdens een hittegolf? Juist deze dieren kunnen vrij slecht tegen die warmte. Hoe help je ze daarbij?

Dat klopt zeker ! Mijne graven er zo onderdoor, en binky die springt er met gemak overheen ;) heb daarom zelf ook voor de uren dat ze in t hok moeten een dichte ren bij ze aan t hok staan, verder lopen ze hier los en tuin erop aangepast.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:36

Tja dat verhaal wel of niet enten:-) als je laat enten is dat toch om te voorkomen dat ze ziek worden? Als je dan alsnog de dieren niet bij anderen kan zetten, helpt dat enten dus niet, en is dus weggegooid geld?
Je kunt als je hebt 2 ruimtes maken. 1 voor niet enters en 1 voor wel enters. Ik zou mijn dieren namelijk niet willen enten, om dat anderen dat perse willen. Maar snap wel de hysterie omtrent het wel/niet enten. Dus een aparte ruimte en goede hygiëne zou moeten volstaan.

Verder lees ik mee voor tips:-)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:40

Als je dieren niet wil enten wil je ze waarschijnlijk ook niet naar een opvang brengen of denk ik nu heel zwart wit ?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:41

Wat ik fijn zo vinden voor als mijn cavia of konijn ofzo (heb cavia's gehad nu niet meer) bij jou zou komen logeren.

- eigen voer en snoepjes van cavia mee kunnen geven
- voor een extra bedrag van max 6,50. Dat dan de nagels geknipt worden
- voor een extra bedrag mee naar de dierenarts indien nodig
- eigen hok mag mee en er worden dan geen andere dieren bij gezet
- dat ik zonder extra kosten de dieren zo op kan halen (wel eerst afspraak gemaakt) als we eerder terug komen van vakantie

Dat is het denk ik. Meer zou ik zo niet weten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:48

jiperdepip schreef:
hielkebro schreef:

dat er mensen zijn die niet enten dat is hun probleem en niet het jouwe
als er dieren ziek worden bij jou is het wel jou probleem

normaal als je dieren thuis houdt ben ik het met je eens, maar je brengt nu je konijn ergens onder en dan verwacht je toch wel dat alles op orde is.
ik ent me honden ook niet maar nu wel gedaan omdat deze naar een pensioen gingen werd anders niet geaccepteerd wat ik volkomen normaal vind.

en ik zou er dus een duidelijke lijn in trekken, hoe meer dieren hoe meer kans op ziektes natuurlijk.

nagels knippen zou ik niet doen omdat ts daar de ervaring niet mee heeft (toch?)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:50

en duidelijk zijn wat er gebeurd bij niet ophalen binnen wel tijdsbestek en hoe je dit dan in rekening brengt en wat je dan met het dier doet etc. denk daar vooral ook goed over na. kleine huisdieren worden snel vergeten en achter gelaten.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:57

Ik bekijk het nu vanuit het oogpunt van de persoon bij je op mijn dieren zou gaan passen. Dan zie ik dat je 16 jaar bent. Dan vraag ik me weer af, hoe ga jij het regelen als er 's nachts iets met mijn dieren is. Zijn je ouders erbij? Hoe zit het met verantwoordelijkheid? Hoe ben jij verzekerd als er iets met mijn dieren gebeurd. Dan heb ik het nu niet over een cavia maar stel dat je ooit op paarden of honden gaat passen. Welke opleiding heb je gedaan en waarom denk jij dat je geschikt bent om op mijn dieren te passen.

Een paar kritische zaken die je jezelf wel moet stellen voordat je ergens aan begint en antwoorden die je, vind ik, moet kunnen geven aan de eigenaar van de dieren.

Ik ben zelf meerdere keren bij een kennis in huis geweest om op het huis en de dieren (paarden, honden, kat, vissen, konijn en vogels) te passen. Zij hadden toen bij de dieren/-vee-arts vermeld dat ik op de dieren zou passen en mocht er iets zijn ik dus contact met hun zou opnemen en de rekening hiervan naar de eigenaar ging. Ook lagen er 2 telefoonnummer klaar voor noodgevallen van familieleden. Ik mocht ook met de paarden rijden maar gebeurde er iets tijdens mijn rit wat door mijn onkunde of onoplettendheid fout ging zou het voor mijn rekening zijn.
Het is heel belangrijk dat je van te voren hele duidelijke afspraken maakt en deze op papier zet daar voorkom je heel veel ellende mee.
edit: Ik kreeg hier geen geld voor maar daar oppassen was voor mij al vakantie vieren met een zeer goed gevulde koelkast en voorraadkast als bonus ;-)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 15:52

bedankt voor alle tips, kan ik mee aan het werk !

@Jillsil, jij beschrijft het wel heel uitgebreid/professioneel, ik ga geen opleidingen oid volgen, maar als ze niet tevreden zijn met wat ik te bieden heb, dan zoeken ze maar een prof, dat snap ik best en daar ben ik het ook mee eens.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:55

Ik zou dit hele plan achterwege laten en naar iets gaan kijken wat bij je leeftijd past. Het ontbreekt je i.m.o. aan de benodigde kennis van dieren en gezondheid om dit te gaan. Als ik mijn dier bij jou achterlaat, je betaal en erop vertrouw dat je er voor kan zorgen, en je zegt vervolgens dat het enten van dieren de verantwoording van de eigenaar is, geeft bij mij een duidelijk signaal af dat je weinig kennis hebt.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:02

Hoe staan je ouders in dit verhaal?
Je bent immers nog minderjarig, dus als er wat verkeerd gaat zullen je ouders er ook op worden aangesproken.

En als je idd de dieren bij je thuis gaat houden ,moet wel alles ingeent zijn.
Je wilt het toch niet op je geweten hebben dat wanneer 1 konijn ziek word ,de rest ook ziek word en mss zelfs wel overlijd.
Dat is wel een verantwoording die je moet nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:09

Heb je ook aan dingetjes gedacht als wat te doen als ik een koppeltje caviabeertjes bij jou laat logeren? Als jij die kooi naast een paar zeugjes zet, of je zet ze in een ren waar net zeugjes hebben gezeten, dan krijg ik wrs maar 1 beertje levend terug van vakantie en de andere uit de diepvries...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:12

TS, ik vind het een leuk idee, maar ik denk dat je je nog niet voldoende hebt verdiept in de risico's en verantwoordelijkheid. Ik zou je idee nog een paar jaar in de ijskast zetten en ondertussen veel lezen over de diersoorten die je wilt opvangen en hoe de verantwoordelijkheid in elkaar zit.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:27

hielkebro schreef:

@Jillsil, jij beschrijft het wel heel uitgebreid/professioneel, ik ga geen opleidingen oid volgen, maar als ze niet tevreden zijn met wat ik te bieden heb, dan zoeken ze maar een prof, dat snap ik best en daar ben ik het ook mee eens.

Als je er geld voor wil vragen, ben je professioneel bezig. Wil je dat niet, hou het dan bij een vriendendienst, zonder geld te vragen.
Zulke gekke vragen stelt ze namelijk niet. Wat doe je als een diertje ziek wordt? Als ik mn nijntjes ergens heen zou brengen om te laten verzorgen, betekent dat imo ook dat ze desnoods midden in de nacht een dierenarts zien (konijnkundig!) als dat nodig is. Je bent gewoon verantwoordelijk voor het welzijn, vergeet dat niet!

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:30

hielkebro schreef:

Nou als je er geld voor gaat vragen ben je zakelijk/proffesioneel bezig. Dan moet je ook aan bepaalde zaken kunnen voldoen. Hoe ga je dat bijvoorbeeld met de belasting regelen? Als je gaat adverteren en je vraagt geld voor je diensten dan heb je een kvk nummer nodig.
Zoals als eerder aangegeven kun je het beter misschien bij vriendendiensten houden en er geen geld voor vragen.