Uilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Uilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:19

Hier elk jaar nestjes ransuilen. Buitengebied, stukjes 'bos' (groepje bomen...) met ertussen weilanden. Ideaal voor ze! En aangezien ze graag in naaldbomen zitten, vinden ze mijn perceel het fijnste want hier staan de enige naaldbomen. Ik heb alleen de ouders vaak gezien in de schemering, als ze uit de bomen vliegen om op jacht te gaan. Verder hoor ik ze alleen, daardoor wist ik dat ze er zaten. Wat maken die jonkies een rotgeluid! Maar ondanks dat vind ik het leuk dat ze er zijn.
Samen met mn katten hebben ze toch mooi het perceel muisvrij gekregen, terwijl er echt een plaag was. Lang leve uilen!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:32

Wij hoorden al een hele lange tijd (echt wel een jaar of 2/3) steenuiltjes in ons weiland jagen `s avonds. (Onze slaapkamer kijkt daar op uit). Maar we zagen ze nooit. Waarschijnlijk zaten ze overdag in het bos naast ons huis. Maar sinds begin dit jaar zien we ze regelmatig in de appelboom in ons weiland zitten. (Daar heb ik de foto`s gemaakt). Misschien hebben ze daar eerder ook al gezeten, maar ze gaan een beetje op in de omgeving, dus echt opvallen doen ze niet en ze zijn heel klein natuurlijk :D

De kerkuil hoorden wij vorig jaar in het voorjaar ineens. Was een heel raar geluid. Zelfs nog opgenomen en aan vogelaars laten horen, maar niemand herkende het geluid. Tot wij later in het jaar naar onze andere weide liepen in het donker en hetzelfde geluid hoorden in de nok van het dak van de kapschuur van onze buurman. Daar hangt een uilenkast en daar zit al jaren een koppel kerkuilen in, dat wisten wij. Het bleek dus het jong te zijn die zijn ouders om eten zat te roepen :-) De ouders komen sinds dit voorjaar ook nog wel in onze tuin jagen. Wel gaaf, schiet er ineens zo`n grote schim langs het woonkamerraam :D

Geen uil, maar zeker ook leuk is de sperwer die al jaren bij ons in de tuin jaagt op onze mussenkolonie.

Afbeelding

Uilen in gevangenschap vind ik persoonlijk een treurige aangelegenheid. Ik zie ze liever in de vrije natuur. Tenzij het gaat om revalidatie of zo natuurlijk. Maar dat is mijn mening.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:47

Anne_GTI schreef:
Kerkuil in de schuur. Zo af en toe krijg ik een halve hartverzakking als we in het donker weer eens een bijna botsing hebben

dat herken ik met de kerkuilen hier...

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:43

Jeetje wat 'onnederlands'. Een dier als een oehoe verwacht je alleen in je tuin te zien in landen als Canada (geen idee of daar ook oehoes wonen overigens :')) Wat een voorrecht lijkt me dat als je zo'n dier regelmatig in z'n natuurlijke habitat (jouw tuin dus) te zien krijgt. Fantastisch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:56

Op mijn werk hebben we bovenin de schuur een broedkast voor de kerkuilen. 1 jong is helaas dood gegaan, het andere jong doet het errug goed.. hij/zij is laatst gewogen en geringd en op de leeftijd die hij/zij was hoorde ze ongeveer 300 gram te wegen. Deze woog toen echter 410 gram, de vetklep :=

Leuk dat zoveel mensen uilen in de buurt hebben!

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 19:37

Gaaf zeg, al die uilen!

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 21:31

Jaa gespot!!

Afbeelding

Links naast het licht!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:35

Mooi! Die van ons is echt weg, horen hem helemaal niet meer..

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:41

Afbeelding
Deze zat bij ons 2 jaar geleden. Volgens mij zitten er weer, maar ik denk dat ze een paar bomen verhuisd zijn :+

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 21:42

Wat een herrie maken die dingen!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:44

xxcleeoo schreef:

inderdaad, ze hebben bij ons zelfs een zomer lang regelmatig bij mijn slaapkamerraam gezeten

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 21:54

liberty schreef:
xxcleeoo schreef:

inderdaad, ze hebben bij ons zelfs een zomer lang regelmatig bij mijn slaapkamerraam gezeten

Je hoort ze hier zelfs door dubbel en goed geïsoleerd glas..