Hondje met epilepsie laten inslapen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:47

Onze vorige reu kreeg uit het niets een TIA met direct opvolgend een epilepsie aanval. Op zich herstelde hij goed maar kreeg daarna steeds vaker een epilepsie aanval. Diverse medicatie geprobeerd maar bleef ze krijgen. We besloten door te gaan op zoek naar een medicijn zolang de hond zichzelf kon zijn en geen pijn had. Na een klein half jaar kreeg hij zo'n heftige aanval dat hij de hele dag niet heeft kunnen staan of lopen, zelfs niet voor zijn behoeftes. Terwijl hij altijd actief was ;( . Dat was voor ons de grens. We hebben hem de volgende dag in laten slapen.

Nou was onze reu al ruim 11 jaar oud.
Je zult zelf goed naar de pup moeten kijken. Vermoed je pijn of dat hij/zij er veel last aan over houdt, wil je dit de rest van de pups leven met medicatie doorgaan etc etc. Onthou dat medicatie de epilepsie misschien onderdrukt oid maar dat diezelfde medicatie andere organen kan beschadigen.

Ik lees net het bericht van RaafSmits en ga daarin mee.
Tot hoever ben je bereid te gaan?

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:58

Ik weet niet of het al genoemd is, maar ik heb laatst begrepen dat vers voer heel goed kan zijn voor een hond met epilepsie. Onder vers voer versta ik echt vers voer, dus niet uit een aldi blikje ofzo, maar echt biologisch. Ik weet niet of het echt helpt, maar kennissen van ons kregen het als tip van de dierenarts en bij hun hond werkte het goed.

meggiemeg

Re: Hondje met epilepsie laten inslapen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:02

Juist op de phenobarbital komen de meeste dierenartsen terug vanwege de hele zware belasting op de lever door het medicijn. Er is een nieuw middel in opkomst, de lange termijn werking ervan is nog niet echt bekend, maar ze zijn er aardig positief voor en het instellen is ook vele malen makkelijker dan met phenobarbital.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 12:10

Meggiemeg: dat nieuwe middel hebben we al geprobeerd.. Dat werkte bij hem totaaaaal niet.. Zelfs geen heel klein beetje..

Uggy: vers voer is voor ons nog niet super gemakkelijk om te geven omdat hij dus niet altijd bij ons is en de andere hond het dan ook moet krijgen..

We hebben besloten nu de medicatie te gaan ophogen en zien wat dat geeft.. Anders houden we ermee op.. Ik wil geen hond houden voor mijn eigen gevoel..
En misschien kan ie idd nog jaren mee en is het niet het beste en is er iets anders dat wel werkt, maar dat weet hij gelukkig zelf niet en hij kreeg zonder deze medicatie zoveel aanvallen dat ik dat niet durf proberen..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:13

Dat is de pexion meggiemeg, maar dit kan bij honden die niet genoeg aan alleen pexion hebben gecombineerd worden met phenobarbital.
Iedere hond is anders en epilepsie is een moeilijke ziekte om goed onder controle te krijgen, dus wat voor de een werkt hoeft niet voor elke hond te werken.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:14

Onze hond hebben we op een gegeven moment dezelfde pillen gegeven die mijn moeder (heeft ook epilepsie) ook kreeg. Daar heeft ze het een tijd heel goed op gedaan.
Totdat de epilepsie hier ook doorheen brak en ze steeds vaker en zwaardere aanvallen kreeg en we haar in hebben laten slapen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:20

Ik heb 2 kennissen (mensen) die epilepsie hebben en die voelen zich gewoon niet happy na een aanval en hebben bijwerkingen van medicijnen. Kunnen ze goed mee leven omdat ze gewoon weten dat de epilepsie dat met zich meebrengt. Door de goede medische wetenschap momenteel hebben beiden zeer weinig aanvallen door goed medicijngebruik. Bij dieren is dit nog lang niet zover.

Ik persoonlijk zou mijn dier niet aan willen doen dat ie af en toe een aanval krijgt.... en misselijk/duf is van de medicijnen... Dat zijn dingen die een hond niet voldoende aan kan geven maar hem wel overkomt....

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:45

Leuk dat jullie beslist hebben om het nog een kans te geven, Nathalie. Ik duim superhard dat jullie zijn aanvallen zo onder controle krijgen!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:16

nogmaals ik raad je aan om je hier: http://www.epilepsiebijhonden.nl/home.htm op het forum aan te melden,hier zitten heel veel mensen die er een soort levenswerk van epilepsie bij honden hebben gemaakt,die weten ook welke specifieke bloedproeven je moet laten doen en welke artsen er goed zijn om je verder te helpen...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:29

meggiemeg schreef:
Juist op de phenobarbital komen de meeste dierenartsen terug vanwege de hele zware belasting op de lever door het medicijn. Er is een nieuw middel in opkomst, de lange termijn werking ervan is nog niet echt bekend, maar ze zijn er aardig positief voor en het instellen is ook vele malen makkelijker dan met phenobarbital.

Phenobarbital kan in juiste dosering werken, maar niet levenslang. Het wordt eigenlijk ook alleen maar als euthanasiemiddel gebruikt voor zo ver ik er bekend mee ben. We hebben het een keer als eindfase gebruikt voor een hond die 'alleen nog maar' aanvallen had, maar deze hebben ze die nacht alsnog in laten slapen. Heel sneu..

Hoe is het ondertussen met je hondje?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:54

Phenoral wordt vaak bij epilepsie gebruikt hoor leffroi, daar zit ook phenobarbital in. Ken ook wel verhalen van dierenartsen die een lage dosering euthasol inspuiten, maar dat zou ik als eigenaar toch niet aandurven.

Ben ook wel benieuwd hoe t met je hondje gaat TS!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:26

Dat kan, ben nog niet zo heel bekend met de medicijnen. Wel weet ik van een geval bij ons, dat de hond idd met euthanasol behandeld werd in zeer lage dosering en hij het daar heel even goed op heeft gedaan (om de nacht zeg maar door te komen). Maar ik zou het persoonlijk niet zo ver laten komen voor het dier.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:31

Och wat sneu...
Wij hebben onze 1 jarige duitse herder moeten laten inslapen vanwege epilepsie.
Zat aan de zwaarste medicijnen, maar zelfs die hielpen niet. Na zijn aanvallen was hij ook vaak erg agressief. Geen leven voor zo'n hond... hij had soms 3 aanvallen per dag.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:35

Hij krijgt idd Phenobarbital.
De dierenarts denkt nu dat het clusterepilepsie is.
Dus hij gaat er maar af en toe last van hebben, maar dan wel hevig..

Voor nu kijken we het aan.. Hij is niet agressief ofzo na een aanval.. Is eigenlijk weinig van te merken behalve dat hij eerst een dag/halve dag moet uitrusten..

De angst die ik ook heb is dat zijn lever en de rest van zijn lichaam last gaat krijgen van de phenobarbital..
Hij heeft laatst een paar x moeten overgeven en was toen ook meteen bang dat dat van de medicatie komt..
Voor de rest is nog alles goed met hem gelukkig!